Volgens DTB boek Haarle trouwen op 22-05-1761 Fredericus Hoobers en Mechtildis oude Hensken.
Ze krijgen 6 kinderen die volgens doopboek te Haarle gedoopt zijn op:
Gerrardus 23 -04-1762
Harmannus 22-04-1765
Alberta :28-10-1768
Henricus Joannes: 14-07-1772
Maria:28-07-1776
Maria: 02-07-1780
De ouders worden in het doopboek vermeld als: Fredericus en Mechtildis op oude Hensken of
Mechtildis Hensken en Fredericus Hoberes of Mechtildis en Fredericus oude Hensken en ook als
Mechtildis en Fredericus Hensken
De peetoom van Gerrardus is Jan oude Hensken
De peetoom van Harmannus is Joannes Hensken. Ik neem aan dat het dezelfde persoon is.
Gerrardus is getrouwd op 26-05-1790 met Maria Blokvoort (kerkelijk Huwelijk te Haarle)
Hij is overleden 13-06-1829
Volgens: BS akte 36 Hellendoorn als
Gerrit Olde Hensken zoon van Frerik Olde Hensken en Mechteld Hensken.
Van de nakomelingen van Gerrit heb ik (bijna) alle gegevens. Ik ben op zoek naar de ouders van Mechtildis oude Hensken
Volgens de volstelling van 1748 woonden op de plek/plaats waar later Gerrit woonde dezen personen:
Willem Olde
Hensken huijsv.
Janna Gerrits
Mechtildis wordt niet genoemd.
Wie helpt me verder ??
Bij voorbaat hartelijk dank
Wilhelmien
Ouders van Mechtildis Oude Hensken
-
B.Schrijver
Hallo Wilhelmien,
Hallo Wilhelmien, Robert
Volgens Erik ten Brinke, Site Sumpel
http://www.stamboomonderzoek.com/sumpel ... ree=sumpel word Mechtelt ook wel Magtelt Alberts genoemd en Fredericus Harmsen Hobert wordt ook;
Aantekeningen Frerik Hermsen
Fredericus Hoobers et Machtildis oude Hensken testibus Joanne Blockvoort et Gertrude Bruggink.
genoemd. Misschien helpt Alberts en Harmsen of Hermsen ons verder. Site Sumpel geeft als bron op Trouwboek 1610-1811 Robert heb je hier ook een index van??
Mvg
Bennie Schrijver
Volgens Erik ten Brinke, Site Sumpel
http://www.stamboomonderzoek.com/sumpel ... ree=sumpel word Mechtelt ook wel Magtelt Alberts genoemd en Fredericus Harmsen Hobert wordt ook;
Aantekeningen Frerik Hermsen
Fredericus Hoobers et Machtildis oude Hensken testibus Joanne Blockvoort et Gertrude Bruggink.
genoemd. Misschien helpt Alberts en Harmsen of Hermsen ons verder. Site Sumpel geeft als bron op Trouwboek 1610-1811 Robert heb je hier ook een index van??
Mvg
Bennie Schrijver
-
leo moens
In de KD atlas 1811-1832
In de KD atlas 1811-1832 staan twee huizen+erf, genaamd "Henske", beide in de buurschap Haarle, de afstand tussen beide is ca. 600 meter.
Kavel D 141 op naam van Albert Hensken, landbouwer te Haarle.
Kavel D 170 op naam van Gerrit Oude Hensken, landbouwer te Haarle.
Kavel D 154 ook een huis +erf op naam van Willem Hobert, landbouwer te Haarle.
Betreft afstand is kavel 170, vanaf de RC-kerk de
grootste afstand ca. 1300 meter.
Kavel D 141 op naam van Albert Hensken, landbouwer te Haarle.
Kavel D 170 op naam van Gerrit Oude Hensken, landbouwer te Haarle.
Kavel D 154 ook een huis +erf op naam van Willem Hobert, landbouwer te Haarle.
Betreft afstand is kavel 170, vanaf de RC-kerk de
grootste afstand ca. 1300 meter.
-
leo moens
Zie ook "erve Alferink",
Zie ook "erve Alferink", tweede melding, ga verder naar buurtschap Haarle, het meest linkse erf
"Henske" is kavel D 170. Aldaar heeeel veel info.
"Henske" is kavel D 170. Aldaar heeeel veel info.
-
B.Schrijver
Hallo Robert,Ik neem aan dat
Hallo Robert,
Ik neem aan dat je hier erve Olde Hensken bedoeld, waar nu de "Hutte" of wel de familie Rensen woont, dus Bathemerweg 7?
Ik zal ook nagaan of ik toch iets kan ontdekken over Mechteld, is haar man Fredericus (Harmsen of Hermsen) Hobert ook geboren in Haarle en waar lag dat erf?
mvg. Bennie Schrijver
Ik neem aan dat je hier erve Olde Hensken bedoeld, waar nu de "Hutte" of wel de familie Rensen woont, dus Bathemerweg 7?
Ik zal ook nagaan of ik toch iets kan ontdekken over Mechteld, is haar man Fredericus (Harmsen of Hermsen) Hobert ook geboren in Haarle en waar lag dat erf?
mvg. Bennie Schrijver
-
B.Schrijver
Hallo Wilhelmien,RobertWat de
Hallo Wilhelmien,Robert
Wat de vraag van Wilhelmien betreft is Alberts natuurlijk afkomstig van de voornaam van zijn vader (Albert)dat lijkt nu wel duidelijk. Mooi dat we een stukje verder zijn. Het voorgeslacht van Frederikus is in de site van Erik ten Brinke wel verder uitgewerkt. Robert bedankt voor de oplossing. Wilhelmien heb jij nog meer gegevens van Olde Hensken, want daar heb ik wel belangstelling voor. De zus van mijn moeder; Maria Hermina Beuwer * 26-06-1922 te Luttenberg en overleden 11-07-2006 te Delden was getrouwd met Bernardus Johannes Olde Hensken *01-10-1904 Haarle en overl. 22-04-1998 te Bornerbroek. Jouw vader is dat niet Herm Olde Hensken te Luttenberg?? Van deze tak heb ik nog geen gegevens ben daarin wel geïntresseerd. Zo heb ik wel gegevens over Bernardus maar ook over de halfbroer van Herm en Bernard namelijk Albertus Johannes Rensen, die weer met een halfzus van mijn moeder Hendrika Maria * 20-02-1928 te Luttenberg getrouwd is.
Mvg.
Bennie Schrijver
Wat de vraag van Wilhelmien betreft is Alberts natuurlijk afkomstig van de voornaam van zijn vader (Albert)dat lijkt nu wel duidelijk. Mooi dat we een stukje verder zijn. Het voorgeslacht van Frederikus is in de site van Erik ten Brinke wel verder uitgewerkt. Robert bedankt voor de oplossing. Wilhelmien heb jij nog meer gegevens van Olde Hensken, want daar heb ik wel belangstelling voor. De zus van mijn moeder; Maria Hermina Beuwer * 26-06-1922 te Luttenberg en overleden 11-07-2006 te Delden was getrouwd met Bernardus Johannes Olde Hensken *01-10-1904 Haarle en overl. 22-04-1998 te Bornerbroek. Jouw vader is dat niet Herm Olde Hensken te Luttenberg?? Van deze tak heb ik nog geen gegevens ben daarin wel geïntresseerd. Zo heb ik wel gegevens over Bernardus maar ook over de halfbroer van Herm en Bernard namelijk Albertus Johannes Rensen, die weer met een halfzus van mijn moeder Hendrika Maria * 20-02-1928 te Luttenberg getrouwd is.
Mvg.
Bennie Schrijver
-
Joop Jansen
Wat de vraag van Wilhelmien
Wat de vraag van Wilhelmien betreft is Alberts natuurlijk afkomstig van de voornaam van zijn vader (Albert)dat lijkt nu wel duidelijk. Met die volkstelling Hellendoorn 1748 was er dus niet alleen een Willem Olde Hensken in Haarle, maar ook een Albert Hensken.Dat zou dan mooi de vader van Mechteld (Alberts) Hensken kunnen zijn geweest. Er worden echter geen kinderen bij Albert en zijn vrouw Maria Hendriks vermeld. Dat is dan weer jammer. Of ze is al vroeg elders in de kost gegaan ?Joop groet