Jan Kortenhorst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Joop Jansen

Rita geweldig bedankt voor

Bericht door Joop Jansen » 29 jun 2018, 18:15

Ria geweldig bedankt voor deze info.Moet je voor die ORA's naar Zwolle om die in te zien of zijn ze ergens online in te zien ?PS ik vond nog dit:Gerrit Kortenhorst is geboren in 1727, aan Derk Kortenhorst en Geertruida Kortenhorst (geboren Wijten).Gerrit trouwde met Hendrina Kortenhorst (geboren Kloostermans).Zij hadden een zoon: Hendrik Kortenhorst.Gerrit is overleden in 1789, op 62 jarige leeftijd.Joop groet

ria van bessen

Volgens mij zijn de aktes

Bericht door ria van bessen » 29 jun 2018, 22:31

Volgens mij zijn de aktes niet online in te zien, maar je zou eens bij de Hist. Ver. Raalte kunnen informeren.Gerrit Kortenhorst de zoon van Derk huwt te Amsterdam 6 nov 1761  met Aaltje Teunisz, jd van Doesburg. Gerrit Kortenhorst x Hendrina Alberts Kloosterman hebben geen kinderen. Ik weet niet hoe je aan die informatie komt. Maar dit echtpaar maakt een testament te Heino op 25 mrt 1779 en legateren al hun bezittingen aan diverse nichten en neven. Hendrina is de zus van Jan Alberts Kloosterman en hij huwde met Asselina van der Vegt. Kloosterman komt uit Dalfsen. En deze Kortenhorst ook. Hij is trouwens de zoon van Hermen Blankvoort alias Kortenhorst en gedoopt 2-12-1708 en overleden voor 12 mei 1779Een heel andere tak.

Joop Jansen

Bedankt Ria,

Bericht door Joop Jansen » 30 jun 2018, 08:49

Bedankt Ria,De info van Gerrit had ik van de kortenhorst.info site, maar ik begrijp uit voorgaande reacties, dat die site niet helemaal betrouwbaar is wat genealogische gegevens betreft.Joop groet  

Mieke Fokkert

Ria,

Bericht door Mieke Fokkert » 13 jul 2018, 15:18

Ria,Jeschrijft in je bericht van 29-06-2018 dat Gerrit Kortenhorst, gedoopt op 02-12-1708 een zoon is van Hermen Blankvoort. In mijn gegevens staat echter dat deze Gerrit, gedoopt (NG) te Heino op die datum een zoon is van Hendrick Cortenhorst. Deze vader Hendrick Cortenhorst was gehuwd met Aaltje Wesselink. Gerrit Kortenhorst is begraven op 16 April 1779 te Heino en was inderdaad getrouwd met Hendrina Alberts Kloosterman.Dank voor alle 'goede' info die je geeft op dit Forum,   Mieke

ria van bessen

Ik denk dat je gelijk hebt.

Bericht door ria van bessen » 13 jul 2018, 23:04

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik kom er morgen even op terug, want het is me wat te laat. Er zijn een aantal zaken onduidelijk.   

ria van bessen

Gerrit Kortenhorst erft 3

Bericht door ria van bessen » 14 jul 2018, 14:54

Gerrit Kortenhorst erft 3 morgen land van zijn oom Jan Wesselink volgens de 50e penning Heino op 4-12-1771. Ik neem aan dat hij dan die Gerrit is die met H.A. Kloosterman trouwde.Aanvulling - hij staat vermeld in de VOT 1748 Heino op f 3 Dorper Rott als de zoon van Aaltjen Wesseling wed. Cortenhorst en zijn vrouw heet Hendrina Alberts.Geen twijfel mogelijk dus. Ik heb deze Gerrit in mijn post dus verward met zijn neef Gerrit Kortenhorst alias Blankvoort.Goed dat je aangaf dat het niet klopte. Bedankt!

Joop Jansen

De naam Voomberg(h) komt in

Bericht door Joop Jansen » 09 apr 2019, 15:42

De naam Voomberg(h) komt in deze discussie nadrukkelijk aan bod. Op de volgende site zijn een aantal Voomberg(h) uit deze discussie aan elkaar te koppelen. https://www.nikhef.nl/~louk/VOOMB/generation1.html1a. Jan (ten) Voembargh, geb. ca. 1605, ovl. na 20-10-1691, wordt in 1654 genoemd als bezitter van het goed de Voombergh in de buurtschap Linderte bij Raalte, is in 1655 keurnoot (gerechtsassessor), en treedt op 27-1-1657 op als gedaagde in een proces over bieraccijns te Raalte, terwijl de rentmeester van het kapittel van Deventer op 27-4-1686 panding op al zijn goed voor achterstallige betaling van zaad en groenpacht sedert 1661, procedeert in 1690 over chirurgijnsloon inzake zijn overleden zoon Hendrik, wordt op 20-10-1691 voor het laatst genoemd,[6] tr.NN.Uit dit huwelijk:[7]1. Willem Jans Voombergh, geb. vóór ca. 1640, oudste zoon, erft de Voombergh waar hij en zijn nageslacht op blijven wonen tot in elk geval rond 1750. tr. vóór ca. 1690 NN. Hieruit verder nageslacht bekend, waaronder:[8]a. Jenneke Willemsdr Voombergh, geb. vóór ca. 1690, tr. vóór ca. 1710 Goossen Arens. Hieruit:aa. Janna Goossens, geb. vóór ca. 1710, tr. vóór 1732 Willem Jansz Voombergh, op de Voombergh. Hieruit:aaa. Hermiena Voomberg, geb. 1731/32, ovl. Zwolle 23-7-1819 (oud 87 jaar), tr. Berend van Hof, geb. 1731/32, ovl. Zwolle 9-1-1820 (oud 88 jaar). Mijn vraag: zou dit kunnen kloppen?Joop groet 

ria van bessen

Nee, dat klopt volgens mij

Bericht door ria van bessen » 10 apr 2019, 16:40

Nee, dat klopt volgens mij niet. Er blijkt nergens uit dat Jan Voomberg bezitter is van het erve.Wel dat Marten Scaenekam zegt dat Jan ten Voombergh sijn knecht bier heeft laten brengen volgens ORA Raalte dl 1 akte dd 27-01-1657.Dat Jan Voomberg ene Berent Gerrits voor schelm uitmaakt omdat Jan die Berent beschuldigt van het stelen van een plank en wel 's nachts. Berent voelt zich benadeelt in zijn goede naam en klaagt Jan Voomberg aan - akte dd 10-02-1655.En dat Jan samen met Lucas Kortenhorst aangeklaagd wordt door ene Willem Clasen uit naam van Joachim Jansen betreffende een vierde part van de hele oftwel een halfscheid van de halven graven thijnden uit en over het goed den Voombergh genaamd -  akte dd 2-5-1654Jenneken Willems op Voomberg was gehuwd met Jan - opa van de kinderen is Jan Voomberg. Jenneken haar zus is Maria Willems die gehuwd was met Cornelis Jans alias Nellis Avercamp.Die ook voogd wordt over haar 4 kinderen Jan, Egbert, Hendrik en Anna. De andere voogd is Jan Jansen Kortenhorst.Er is maar 1 vermelding in het ORA van Raalte van ene Willem op Voomberg op 14 dec 1658 die 2 gl en 8 st moet betalen en dat ook doet aan Gerhardt Rijnderink als volmachtiger van de desolate boedel van Adriaen Gelinck.En volgens mij heeft Voomberg in Linderte ook niets te maken met Voomberg die in het dorp Raalte woont.De namen van de kinderen van Jenneke Willems komen overeen met de namen van de kinderen van haar zus. Maria heeft ook een Egbertjen, een Anna, een Jenneken, een Fennigjen en een zoon Jan. Volgens ORA Raalte f142 dd 18 juni 1708 Maria Willems x Nellis Jansen, Tonis Willems x Janna Tonis, Gosen Arens x Jenneken Willems én een Egbertje Berents x Arent Jansen en Derk Berents [kinderen van Berent Willems ?] verkopen aan Wijte Willems en zijn vrouw 3 stukken land gelegen in Pleegst in den Enck. Raalte dl 3 f496 dd 28-4-1706AANVULLINGJanna Gosens enz. klopt wel - zij is de dochter van Gosen Arents op Voomberg 

Joop Jansen

Dank voor de reaktie Ria,

Bericht door Joop Jansen » 10 apr 2019, 18:24

Dank voor de reaktie Ria,Jij zegt: Jenneken Willems op Voomberg was gehuwd met Jan - opa van de kinderen is Jan Voomberg.Die opa is dan de vader van Jan, die eerder gehuwd was met Jenneken Willems ?En de vader van Jenneken Willems is niet Willem Jans Voomberg, zoals in dat schema staat ?Of is de vader van Jenneken tot op heden nog niet te traceren ?Joop groet

ria van bessen

In de voogdijakte van

Bericht door ria van bessen » 10 apr 2019, 22:58

In de voogdijakte van Jenneken Willems staat [volgens Jan Rientjes die deze aktes getranscribeerd heeft] bij de namen van de kinderen als patroniem Jans. En wordt de bestevader van de kinderen Jan Voomberg genoemd. De vader van Jenneken is een Willem. Zou dus Jan Jansen de man zijn van Jenneken Willems  - [lijkt mij]  de logische conclusie.De naam van de overleden man van Jenneken Willems op Voomberg wordt niet vermeld, wel dat ze hertrouwt is met Gosen Arents. Gosen Arents treedt nog een keer als keurnoot op, maar verder over hem niet gevonden in het ORA. Zijn kinderen worden NG gedoopt in Raalte, maar het geslacht blijkt later RK te zijn.Jenneken was dus nog jong toen ze weduwe werd. Haar familie is bekend. En daar is geen link naar Voomberg te vinden, wel naar grond in Pleegst. Waarop dus de koppeling gebaseerd Willem Voomberg en dochter Jenneken is me onduidelijk.Ze lijkt me , gezien haar familie, eerder de schoondochter van Jan Voomberg.  

Plaats reactie