Jan Jans onder Vollenhove

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 3Eindelijk weer iets!

Bericht door ria van bessen » 14 jan 2010, 14:53

bericht 3

Eindelijk weer iets!

Dalfsen invnr. 17 f188
Scholtus A.C. Bouwmeester
Keurnoten: Jan Volkers en Marten Hendriks
Verschenen Mr.C.W. Eekhout voor hemzelf en als gevolm. van juffer C. de Vries en zijn broer R. Eekhout , oud secr. der stad Zwolle en als gesubstitueerde gevolmachtiger van vrouw H.C. van der Does geboren de Blanche en Professor E.J. Thomassen en Theussink en ehevrouw A.C. de Blanche alle erfgenamen van wijlen jonkvrouwe Aleijda Anna Rouse luid acte van volmagt en substitutie van dien alhier vertoont, gelezen en van waarde erkent en verklaarde in zijn voornoemde kwaliteit en om een welbetaalde somma van penningen te cederen en te transporteren aan Jan Jansen en Jentje Willems ehelieden en hun erfgenamen een half erve op Nieuwleusen gelegen, waarvan de andere helft toebehoord aan de oud burgermeester Hanselaar en zulks met zijn lusten, regten en geregtigheden raad en onraad daartoe gehorende soo en in dier voegen genoemde erfgenamen daartoe gerechtigd zijn, met belofte om deze koop, cessie en overdracht voor alle evictie opsprake en namaningen te zullen wagten en waeren als na landrecht. In waarheids oirconde heb ik scholtus voornoemd deze nevens de comparant getekend en gezegeld. Actum Dalfsen, den 19 mei 1802
in fidem
A.C. Bouwmeester

groet Ria

ria van bessen

bericht 4Kijk dit moet er

Bericht door ria van bessen » 14 jan 2010, 15:23

bericht 4

Kijk dit moet er zijn, hier kun je iets mee!

idem nummer f191
Scholtus A.C. Bouwmeester
Keurnoten: Warner Overweg en J. Schonemeijer
Verschenen in de Gerichte Jan Jansen en Jentje Willems ehelui marito tutore en verklaarde wegens opgenomen en door hen ontvangen penningen schuldig te zijn [aan Hilbert Geerts en vrouw en erfgenamen een capitale somma van seven hondert cgls = dit is doorgestreept] en aan Hendrik Willems en vrouw en erfgenamen een somma van vierhonderd cgls, welke penningen zij comparanten aannemen en beloven te verrenten met vijf gelijke guldens van ieder hondert in het jaar en waarvan het eerste jaar rente zal verschijnen op de 1e mei 1803 en zo vervolgens jaarlijks en alle jaren tot de effectieve aflossing toe die van weerskanten zal vrijstaan om te mogen eisen [en] af te doen mits dat de opsage van een van beide partijen een vierde deel jaars voor de verschijn dag behoorlijk worde bekent gemaakt, verbindende sij comparanten voor het voornoemde capitaal en alle renten in het generaal hun personen en goederen en stellen als speciaal onderpand hun halve erve op Nieuwleusen door haarzelf bewoond en gebruikt en zoals door hen van de erfgenamen van wijlen Juffer Rouse is gekocht alsmede haar huis, schuur, schot berg en alle getimmertens op hetzelve staande en zulks ten einde om in cas van onverhoopte wanbetaling zich daaraan te allen tijde kost en schadeloos te kunnen en mogen verhalen als na landrecht. In waarheids orikonde hebben zij comparanten deze nevens mij scholtus getekend en gezegeld. Actum Dalfsen den 21 mei 1802
in fidem
A.C. Bouwmeester scholtus
Kantlijn: Dalfsen den 6 october 1806
Jan Jans vertoont alhier de originele acte ten profijte van Hilbert Geerts, groot f 700 gls gequiteert, met verzoek dat hetselve mog worde gerojeert, soo als gerojeert word mits dese
in fidem A.C. Bouwmeester Scholtus

Jammer genoeg weer geen toevoeging bij Jan Jansen.

Evert, je moet hier toch meer over kunnen vinden na Jantjes hertrouwen of overlijden. Er zou een testament kunnen zijn. Ik zou nog maar eens een poging wagen. Jan Jansen heeft bezit genoeg voor jou om daar iets mee te kunnen doen

Voorlopig stop ik ermee. Mocht ik ivb met Jan Jansen toch nog iets vinden zoals je 1e vraag inhoudt, dan hoor je het. Maar de rest mag je zelf doen.

Het is toch niet de bedoeling dat ik je het plezier en de kick van zelf vinden uit handen ga nemen?

groet Ria

Nieuwlaar

Dag Ria,Bedankt voor jouw

Bericht door Nieuwlaar » 14 jan 2010, 20:44

Dag Ria,

Bedankt voor jouw graafwerk en de tips die je gegeven hebt. Ik zie dat er nog diverse mogelijkheden zijn voor verder graafwerk (door mijzelf) waarmee deze discussie duidelijk zijn nut heeft bewezen.

Op dit moment is mijn vrije tijd beperkt, maar zodra ik meer gevonden heb zal ik dat ook hier melden.

hartelijke groet,
Evert

dzondervan

Dag Evert,Als werkgroep

Bericht door dzondervan » 09 feb 2010, 12:23

Dag Evert,

Als werkgroep genealogie van de historische vereniging Ni?jluusn van vrogger zijn we ook al een poosje bezig met jouw topic over Jan Jans, en volgen deze dus ook al even
Op een gegeven moment komt er ter sprake waar en wat de Bleuke is.
Ik kan je alvast meedelen dat de Bleuke een boerderij was, en die stond precies op de plek waar nu de Vijverhoeve is (Restaurant en zalencentrum naast de lichtmistoren). Ook het land wat om deze boerderij lag, noemden ze de Bleuke. Dit lag in Ruite. Wij hebben deze informatie gekregen door navraag te doen bij oud Nieuwleusenaren van in de tachtig, die daar vlak bij gewoond hebben.
Het waren onder andere de familie Prins, Kisteman die daar woonden. Nu woont er dus de familie Wijnands (eigenaar van de vijverhoeve).

We komen binnenkort nog met meer aanvullingen op deze topic, maar dat willen we eerst nog beter onderzoeken, omdat deze informatie voor ons als werkgroep ook belangrijk is.

Daarnaast waren we benieuwd uit welke familie jij komt. Volgens ons moet dat één van deze families zijn: fam. Pot, Potjes, Mannen of Huisman. Zou je ons dit kunnen vertellen?
Hoeft niet persé op deze topic. Mag ook via de mail.

Je hoort nog van ons.

Vriendelijke groet,

Dick Zondervan

Nieuwlaar

Dag Dick,Bijzonder bedankt

Bericht door Nieuwlaar » 09 feb 2010, 20:33

Dag Dick,

Bijzonder bedankt voor jouw reactie en jullie belangstelling. Ik ben benieuwd wat jullie verder nog boven tafel kunnen krijgen.

Zelf heb ik onlangs op het HCO het boek van W. Visscher, Heeren van de Ligtmis Geschiedenis van de Leusener Compagnie, het begin van Nieuwleusen en het Oosterveen, Gouda: H&K Uitgevers
2005(jullie waarschijnlijk wel bekend) geraadpleegd en gedeelten over de percelen in Nieuwleusen gekopieerd om thuis nader te bestuderen, mede in het licht van de door Ria gevonden koopacte (enkele posts terug). Tot nog toe nog weinig houvast maar ik moet er nog preciezer naar kijken.

Een vraag van mijn kant over iets waar jullie wellicht meer van weten: Jantje Willems woont volgens de volkstelling 1811 Dalfsen op Nieuwleusen nr. 13 (daar overlijdt zij ook in 1820). Is er een relatie tussen de nummering in 1811 en de nummering die in het boek van Visscher (en in het lidmatenregister 1663) wordt gebruikt?

Wat betreft mijn familie:
mijn grootouders aan moeders zijde zijn:
Harm Korblet x Catharina Dekker (Bergentheim, gem. Hardenberg)
Ouders van Harm Korblet: Harm Hendrik Korblet en Jantien van den Berg
Bij Jantien begint de Nieuwleusen-connectie: haar ouders zijn Hendrik van den Berg en Fennigje Huizing
Hendrik van den Berg (1806-1865) is de jongste zoon van Jan Jans (onderwerp van dit forumtopic)
Fennigje Huizing (1807-1883) is de dochter van Jan Alberts Huzen (1773-1821) en Femmechien Derks (1775-1840) die beide van Nieuwleusen zijn.

Voor details zie de volgende link naar Jantien van den Berg:
Jantien van den Berg

Hartelijke groet,
Evert Nieuwlaar

dzondervan

Hallo Evert,Voor zover wij

Bericht door dzondervan » 12 feb 2010, 12:41

Hallo Evert,

Voor zover wij het na kunnen zien is er vanaf 1660 t/m 1826 een gewone nummering vanaf de stouwe in het oosten tot aan de grens met zwolle?? In het westen. Of deze nummering hetzelfde is als in het boek Heeren van de Ligtmis? Wij denken van niet omdat er vanaf 1660 tot 1826 heel veel huizen tussen zijn gekomen door kavelverdeling onder de kinderen van de bewoners. De kavels werden steeds smaller, maar ook korter, omdat men achter elkaar ging wonen doordat de kavels te smal werden. Dus nummer 13 zal waarschijnlijk niet dezelfde kavel zijn als in het boek Heeren van de Ligtmis.

Vanaf 1827 t/m 1852 was er een wijkverdeling van NL=Nieuwleusen, DH=Den Hulst, RV= Ruitenveen en L=Ligtmis. Dat is te zien bij de overlijdens van toen die ik in mijn bezit heb vanaf 1811 t/m 1912.

Vanaf 1853 tot aan de ruilverkaveling van 1953 was alles opgedeeld in wijken van oost naar west met de letters A t/m D.

Na 1953 was er de huidige straatindeling, waarin ook al weer een aantal keren een wijziging is gekomen.

Ik heb nog een leuk krantenartikel over de Bleuke. Dit zal ik binnenkort wel even voor je inscannen, en naar je toe mailen met andere gegevens waar we nog mee bezig zijn. We zijn er nog niet uit omdat we erachter zijn gekomen dat er nog wat dubbele namen in de omloop waren begin 1800. Vooral de naam Jantje Willems komt vaker voor en geeft wel wat verwarring. Ook de naam van den Berg komt veelvuldig voor in Nieuwleusen en omgeving.

Dus je hoort nog van ons.

Vriendelijke groet,

Dick Zondervan

Plaats reactie