Omgeving Hasselt Genemuiden Giethoorn
Hendrijck Gerrits (schipper) huwt 1e maal met Grietien Kiers.
Ze krijgen een zoon, genaamd Gerrit Hendrijcks Potmanschipper ged. 1630 Hasselt
Gerrit Hendrijcks huwt met Anna Tijsen. Ze krijgen 4 kinderen gedoopt in Hasselt (Kier, Grietien, Roelof en Triene).
Anna Tijsen wordt ook Annegien Tijsen genoemd en bij de doop van haar laatste kind Triene in 1663 zelfs Anna Frerijcks.
Hendrijck Gerrits (schipper) huwt 2e maal met Aeltien Kiers.
Ze krijgen een zoon ged.in Hasselt 1636, genaamd Roelof Tijssen (kleermaker), die trouwt met Grietien Hendrijcks. Uit dit huwelijk een dochter Jantien Roelofs, ged. 1653 Hasselt.
Uit een eerder onderzoek is gebleken dat er ene Freric Tijsen (kleremaker) gehuwd is met Annechien Vriese. Ze wordt ook Annetje Vreeze of Anna Vris genoemd.
Deze Annechien huwt voor de 2e maal met Jan Gerrits van Ootmarsum in 1669 in Giethoorn, die waarschijnlijk is overleden tussen 1675 en 1682 in Giethoorn.
Uit onderzoek van de kinderen uit het eerste huwelijk, moet Freric zijn overleden tussen 1665 en 1669.
Bij beide overlijden van 1e en 2e man van Annechien Vriese, waren er kinderen beneden de 12 jaar
Ook in eerdere correspondentie op dit forum met diverse personen, moet Anna waarschijnlijk een halzuster zijn van Arent Egberts Vriese (geh. met Jannetje Jannes) en Geertjen (Geertruid) Egberts Vriese (geh. met Jan Hendriks van Camen), kinderen van Egbert Vriese (gehuwd met Geertruid Mulart en Femmeke Dirks).
Vraag: Zou Anna Vriese ook een voordochter kunnen zijn? Ik kom nl. tegen in het lidmatenboek van Kampen: Met attestatie gecomen van Kampen: Gertruijdt Moelerts van Nimmegen Kersdagh 1633.
Wie is deze Gertruijdt Moelerts en waarom komt ze van Nijmegen?
Dan is er nog ene Hendrijck Tijssen (kleremaker) die getrouwd is met Aeltien Luytiens.
Ze laten twee kinderen dopen in Hasselt, te weten: Marija (1623) en Anna (1627)
Vragen:
Is er iemand die in deze families actief is en e.e.a. heeft gevonden over een verbinding van Anna Tijsen en/of Roelof Tijssen en/of Hendrijck Tijssen met Freric Tijsen?
Heeft iemand ervaring met de naam Kiers of Tijsen? Ik krijg het gevoel dat de namen ook wel eens worden gebruikt als familienamen. Misschien is het wel: Annechien (Frerijcks) Tijsen? Het valt mij op dat de patroniem of familienaam Tijs(s)en het beroep van kleermaker hebben.
Is er iemand die in de akten van Hasselt, Genemuiden, Vollenhove, Steenwijk; dus rondom Giethoorn misschien iets van deze namen is tegengekomen. Dit kan dus zijn in de momberschappen, verkoop huis etc.
Jan Smink
[ 13. Mei 2010, 21:24: Bericht gewijzigd door: Jan Smink ]
familieverband Tijssen Smegen Moelart Vriese Hasselt Genemuiden
- ria van bessen
Ik kan me voorstellen dat je
Ik kan me voorstellen dat je na 4 dagen zoeken en niks vinden het allemaal niet zo ziet zitten maar sorry, ik bedoel het niet naar, maar ik kan hier niks van maken, van je verhaal dan.
Want wie zoek je nu?
Anna dochter van Egbert Vriese [uit huwelijk met 1e vrouw of 2e vrouw].
Die heet dan Anne Egberts ongeacht wie de moeder is. En die Egbert Vriese zit in Genemuiden. Van het oudrechterlijk archief zijn indices gemaakt, dat zou te vinden moeten zijn.
Of zoek je Anna Freriks of Anna Tijs?
Misschien heb ik de eerdere topic hierover gemist en is het me daarom allemaal duister?
Kier komt veel voor in Vollenhove.
In Genemuiden de naam Vrieze en dan als achternaam - net als Mulart.
Je begint in 1630 - en dan qua tijd naar voren.
Kun je niet beter op het Forum zetten wat je zeker weet dn terug in de tijd zoeken?
groet Ria van Bessen
Want wie zoek je nu?
Anna dochter van Egbert Vriese [uit huwelijk met 1e vrouw of 2e vrouw].
Die heet dan Anne Egberts ongeacht wie de moeder is. En die Egbert Vriese zit in Genemuiden. Van het oudrechterlijk archief zijn indices gemaakt, dat zou te vinden moeten zijn.
Of zoek je Anna Freriks of Anna Tijs?
Misschien heb ik de eerdere topic hierover gemist en is het me daarom allemaal duister?
Kier komt veel voor in Vollenhove.
In Genemuiden de naam Vrieze en dan als achternaam - net als Mulart.
Je begint in 1630 - en dan qua tijd naar voren.
Kun je niet beter op het Forum zetten wat je zeker weet dn terug in de tijd zoeken?
groet Ria van Bessen
- ria van bessen
Dag Jan,De naam Kier of Kijr
Dag Jan,
De naam Kier of Kijr/Cijr komt al voor in het ambt/stad Vollenhove in het oud rechterlijk archief rond 1645.
Een aantal namen in die tijd:
Burgemeester Albert/Alfer Kiers ten Berghe van Vollenhove bijv.
Maar ook Kier Wouters, Hendrik Kiers, Marrichien Kiers, Catharina Ciers en zelfs Kiersland wordt genoemd gelegen in de Barsbeek bij het Peerdenland.
Verder komt Vriese ook voor in Vollenhove. Een Gerrit Vriese bijv. Zit in het doopboek van Vollenhove met kinderen.
Hermen Ijspeerd uit Vollenhove is voogd over de kinderen van wijlen de commies Jan Vriese en Janna Voet in 1685.
Wat betreft de naam Vriese kun je alle kanten op, ze zitten zelfs in Kampen.
Maar mocht Anna bij de rijkere Vriese horen, zoals die uit Zwolle, dan had je haar wel gevonden. Dan was ze echt wel in een of ander testament genoemd.
In hoeverre weet je zeker dat ze een Vriese is, kan ze ook niet gewoon - van Vriesland komen of van Vrieze veene?
Er zit in het dpb Vollenhove 1642 een Egbert Teunis met zijn vrouw Grietje Vene die van het Vrieze veene komen, laten dochter Ide dopen.
Er is ook een doop van een Anna 25-12-1637 vader is Hans Kierss in Vollenhove
Zomaar wat suggesties, want ik heb de topics bekeken, maar ik kan er geen vat op krijgen. Er zijn zoveel onzekerheden.
groet Ria
De naam Kier of Kijr/Cijr komt al voor in het ambt/stad Vollenhove in het oud rechterlijk archief rond 1645.
Een aantal namen in die tijd:
Burgemeester Albert/Alfer Kiers ten Berghe van Vollenhove bijv.
Maar ook Kier Wouters, Hendrik Kiers, Marrichien Kiers, Catharina Ciers en zelfs Kiersland wordt genoemd gelegen in de Barsbeek bij het Peerdenland.
Verder komt Vriese ook voor in Vollenhove. Een Gerrit Vriese bijv. Zit in het doopboek van Vollenhove met kinderen.
Hermen Ijspeerd uit Vollenhove is voogd over de kinderen van wijlen de commies Jan Vriese en Janna Voet in 1685.
Wat betreft de naam Vriese kun je alle kanten op, ze zitten zelfs in Kampen.
Maar mocht Anna bij de rijkere Vriese horen, zoals die uit Zwolle, dan had je haar wel gevonden. Dan was ze echt wel in een of ander testament genoemd.
In hoeverre weet je zeker dat ze een Vriese is, kan ze ook niet gewoon - van Vriesland komen of van Vrieze veene?
Er zit in het dpb Vollenhove 1642 een Egbert Teunis met zijn vrouw Grietje Vene die van het Vrieze veene komen, laten dochter Ide dopen.
Er is ook een doop van een Anna 25-12-1637 vader is Hans Kierss in Vollenhove
Zomaar wat suggesties, want ik heb de topics bekeken, maar ik kan er geen vat op krijgen. Er zijn zoveel onzekerheden.
groet Ria
- ria van bessen
bericht 2Wellicht ten
bericht 2
Wellicht ten overvloede, maar ik probeer zicht te krijgen op wat je zoekt.
ondertr. Kampen
30 dec 1657 - Jan Janssen Sminck, j.g. van Helderen,
Jannegie Pauels, wede. van Campen.
17 feb 1643 - Willem Dierixen Worst, j.g. van Campen,
Margrietha Pieters Sminck, j.d. van Steenwijck.
getrouwd 22 mrt 1643.
groet Ria
Wellicht ten overvloede, maar ik probeer zicht te krijgen op wat je zoekt.
ondertr. Kampen
30 dec 1657 - Jan Janssen Sminck, j.g. van Helderen,
Jannegie Pauels, wede. van Campen.
17 feb 1643 - Willem Dierixen Worst, j.g. van Campen,
Margrietha Pieters Sminck, j.d. van Steenwijck.
getrouwd 22 mrt 1643.
groet Ria