KamperZeedijk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

KamperZeedijk

Bericht door vantspijker » 15 aug 2010, 15:22

Wie kan mij helpen aan een landkaart van de KamperZeedijk, tussen Kampen en Genemuiden, uit de periode 1780 - 1830, bij voorkeur met vermelding van boerderij-/huisnamen.
Aan die dijk moet een z.g. ""spijker"" gelegen hebben, waarschijnlijk in (de buurt van Afsched/Assched). Die zoek ik.
Wie kan mij iets vertellen over de historie van het huis ""'t Witte Scaap"" uit diezelfde periode en op (ongeveer) dezelfde plaats ??

Minie Buit

Dag FritsAls je zoekt google

Bericht door Minie Buit » 15 aug 2010, 23:13

Dag Frits
Als je zoekt google-historische kranten-zoekterm "witte schaap zeedijk" dan kun je vinden in de Overijselse Courant een leuke advertentie van verkoop van het Witte Schaap 21-2-1815 en 24-2-1815.
Mij bevalt het openen in PDF het beste
Vriendelijke groet Minie

wim meijberg

Dag Frits,http://www

Bericht door wim meijberg » 16 aug 2010, 07:48

Dag Frits,

http://www.overijsselinkaart.nl Zoek op mastenbroek, genemuiden, ijsselmuiden of zwollerkerspel. Maar kaarten in de door jou genoemde periode zijn hier niet te vinden.

Vriendelijke groet
Wim

leo moens

Het is U zeker bekend, maar

Bericht door leo moens » 16 aug 2010, 16:09

Het is U zeker bekend, maar het lijkt mij toch wel goed voor de mee-denkers, waar hebben wij het over.

Notaris Rambonnet te Genemuiden, de verkoop van het
erve genaamd "Het witte schaap", gelegen aan de zeedijk onder Genemuiden.
Bestaande in dezelfs huis, schuur, twee bergen en tuin.
Benevens ruim 42 morgens best hooi en weidelanden
allen op de Oostermaten gelegen.
Overijsselse krant 6 maart 1815.

Het huis en erf, hooi en weidelanden zijn gelegen
in de Mastenbroekerpolder net onder de zeedijk,
Het uw genoemde Aschet ligt in de Ooostermate net onder de zeedijk.

Het is een mooi stukje historie, maar ik vraag mij af, wat is de achtergrond-het verhaal om tot
de door U gestelde vraag te komen.

Mini, dat was een mooie informatiebron, heel goed.

vantspijker

Leo, Bedankt voor reactie.

Bericht door vantspijker » 16 aug 2010, 17:52

Leo, Bedankt voor reactie..
Inderdaad vond ik het document via Minie.
k wil nu nog weten wie verkoper(s)/kopers waren. Er zij n ananwijzingen dat voorouders van mij er wooinden, of misschien wel eigenaar waren.
Bovendien wil ik weten of met het door gezochte "spijker"", en het ""Witte Scaap"" wellicht hetzelfde bedoeld wordt.
Als je nadere info hebt houd ik me gaarne aanbevolen.

Frits van't Spijker.

leo moens

Ik denk dat het "Witte Schaap

Bericht door leo moens » 16 aug 2010, 20:02

Ik denk dat het "Witte Schaap" zoiets als een her-
berg was.Het karakter van een Spijker lijkt mij anders, een spijker is meer bedoeld als opslag van granen, opslag van de graanoogst. Dit zou in de
verkoopadvertentie zeker vermeld zijn.
Nogmaals ik benieuwd naar de achtergrond van het verhaal.
Bij het doorzoeken van Uw naam, waar bent U uit-
eindelijk vastgelopen?

In de "naamsaaneming 1811" kom ik tegen,
Everts, nieuw, Frerik van 't Spijker
Freriks, Evert van 't Spijker.
Beide staan apart vermeld, beide te Hasselt.

Idem 1811, Wilsum
van 't Spijker, nieuw, Arend van 't Spijker
Gerrit, 23 jaar
Gerigje, 21 jaar.

Minie Buit

Hallo Frits,Google geeft

Bericht door Minie Buit » 16 aug 2010, 22:13

Hallo Frits,
Google geeft onverwacht veel informatie over de zoekterm Asschet en Waterstein o.a twee volkstellingen.Ook ik ben benieuwd naar de link tussen van 't Spijker en het Witte Schaap
groet Minie

[ 16. Augustus 2010, 22:13: Bericht gewijzigd door: Minie Buit ]

vantspijker

Zowel Leo als Minie,

Bericht door vantspijker » 17 aug 2010, 12:14

Zowel Leo als Minie, hartelijk dank voor assistentie; zeer op prijs gesteld.
De naamsaannemingen in Hasselt en Wilsum zijn mij bekend; ik heb nog geen relaties kunnen vinden, hoewel de (voor-)namen wel in onze familie voorkomen. Ik zoek nog.
Arent Willems met gezin (en personeel) heb ik wel (had ik al) gevonden in de volkstelling van Asschet van 1795; getallen kloppen.
De achtergrond: Ene Evert Peters ""van het spijker aan de Zeedijk"" werd in 1781 begraven in de kerk van Mastenbroek. Zijn weduwe huwde in 1783 met bovenvermelde Arent Willems. Bij haar boedelscheding aan dat huwelijk voorafgaand ( Schoutamt Genemuiden) hield zij de ""immobilien"". Ik denk dus dat hij bij haar introuwde. Latet staat hij bekend als ""landbouwer in den Asschet öp het spijker"", maar al snel ging ging hij zich ""van het spijker"" noemen en zijn kinden voerden die naam ook. De kinderen uit het eerste huwelijk van Evert Peters zijn zich later ""Schaapman"" gaan noemen. Arent Willems is (bewezen !!) een directe voorvader van mij. In een notariele acte uit Kampen uit 1811 wordt hij genoemd als ""wonende in het Witte Schaap"" aan de Zeedijk tussen Grafhorst en Genemuiden.
Naar de locatie van het ""spijker"" zoek ik al jaren, zonder resultaat, maar dat het Witte Schaap dat spijker zou kunnen zijn is daaremee natuurlijk ook nog niet bewezen.

Minie Buit

Dank je wel Frits voor de

Bericht door Minie Buit » 17 aug 2010, 16:10

Dank je wel Frits voor de uitleg, een oplossing voor de locatie van't Spijker heb ik niet.

Maar misschien heb je nog iets aan een akte opgemaakt door Notaris Lubertus Rietberg Zwolle
1822 akte 1306 betreffende een hypotheek van een boerderij waarin sedert vele jaren een herberg bij de Rademakers zijl aan de Hasselterdijk door Willem van't Spijker kastelein.

Deze boerderij is verkocht ingevolge dispersitie van de Regtbank van eerste aanleg te Zwolle 17 okt 1821 akte 1283,1284,1285,1286,1287 de boerderij hoorde aan de onmondige kinderen van Gerrit Berend Bruins in leven kastelein

Verder is er nog een akte van Notaris Nilant Zwolle 1824 akte 63 daarin word een boerderij verkocht door de rentegever aan Gerrit Herms Beuzepol de Hasselterdijk nr 13 de boerderij was uit de hand aangekocht van Arend Willems van't Spijker 28 febr 1815 in duplo opgemaakt aan de Zeedijk

Maar terug naar je oorspronkelijke vraag !
groet Minie

leo moens

Het huis het "Witte Scaap"

Bericht door leo moens » 31 aug 2010, 21:56

Het huis het "Witte Scaap"

Het huis het "Witte Scaap", kamperzeedijk-Oost
staat te koop. Het huis leeg en onbewoond, zelfs de gordijnen zijn weg.
Het schaapsteentje is nog heel mooi, goed onder-
houden, het is de gevel ingemetseld. Nr. 67.

c c

Plaats reactie