Hendrik Derks en Fennegien Janssen Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
pvdvecht1988

Hendrik Derks en Fennegien Janssen Dalfsen

Bericht door pvdvecht1988 » 24 okt 2010, 20:25

Beste Forum,

Hendrik Derks, ook wel Henrik Derksen geschreven vlgs Dalfsen doopboek 1724-1726 Emmen, en Fennegien Janssen, ook wel Fennigjen geschreven zijn de ouders van Ida Hendriks, getrouwd met Jannes Willems.

Ida: geboren 22 februari 1728 Emmen (Dalfsen), overleden 2 februari 1816 Millingen (Dalfsen).

Ik ben naarstig op zoek naar doop-, huwelijk- en overlijdendatums van beide ouders. Tot nu toe heb ik niets kunnen vinden. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

Groet,
Peter

ria van bessen

Dag Peter,Het konden deze

Bericht door ria van bessen » 24 okt 2010, 21:39

Dag Peter,

Het konden deze ouders weleens zijn.

naam van zijn vrouw klopt
naam van zijn dochter klopt
en de buurtschap klopt

VOT 1748 Emme
1 - Hendrik Indenhoek en Hendericus Hermz.
2 - Fennegien Jansen en Janna Hendriks.
3 -
4 - 3 kinders.
5 -
6 - Derkien.

Dochter Janna is dan X met Hendrikus Herms

groet Ria van Bessen

[ 24. Oktober 2010, 21:41: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

pvdvecht1988

Dag Ria,Ik heb inderdaad een

Bericht door pvdvecht1988 » 24 okt 2010, 22:13

Dag Ria,

Ik heb inderdaad een Janna, geboren in 1720 Emmen (Dalfsen) en een 2 x een Derckien, de ene geboren in 1724 en maar 2 jaar oud geworden en de andere in 1726 geboren. Heb meteen gebrobeerd te achterhalen of ik Janna in Genlias aantrof, dat zou wel eens deze kunnen zijn, alhoewel haar echtgenoot anders wordt geschreven:

Burgerlijke stand - Overlijden

Algemeen Toegangnr: 123
Inventarisnr: 1892
Gemeente: Dalfsen
Soort akte: overlijdensakte
Aktenummer: 59
Aangiftedatum: 28-06-1819
Overledene Dirkje Hendrikus
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 26-06-1819
Leeftijd: 75
Overlijdensplaats: Dalfsen
Vader Hendricus Harmens
Moeder Janna Hendriks
Partner Jan Meinders
Relatie: weduwe
Nadere informatie geboren te Emmen (Dalfsen)

Heb momenteel geen zekerheid over de juiste Janna maar ben al sowieso geholpen met een echtgenoot van Janna.

Ria, misschien een beetje dom van mij maar hoe moet ik de vermeldde Hendrik Indenhoek en Hendericus Hermz plaatsen in relatie tot Hendrik Derks en Fennegien Jansen?

Groet,
Peter

ria van bessen

Peter,Hendrik indenHoek - kan

Bericht door ria van bessen » 24 okt 2010, 22:53

Peter,

Hendrik indenHoek - kan Hendrik Derks zijn; wonende in de Hoek [en de Hoek bestaat als plaatsaanduiding]

de naam van zijn vrouw klopt - zie nr. 2

Daarnaast staat Janna Hendriks - geb. 1720 en omdat Hendricus Herms op no. 1 staat betekent dat - dat hij de man is van de 2e vrouw [op no.2] en dat is Janna.

Als inwonend [nr. 6] wordt vermeld - Derkien. Dat zou de moeder van Hendrik of van Fennegien kunnen zijn.

Omdat Fennegien nog leeft in 1748
- zie F207v dd 13-04-1774
Fennigjen Jansen wed. van Hendrik Derks geeft over alle goederen aan haar dochter Janna Hendriks, andere dochter is Ida Hendriks en haar man is Lambert Jansen. Ida Jansen ziet af van haar vaderlijke en grootvaderlijke pretenties.

zou er dus in Emme in de volkstelling van 1748 een Hendrik x Fennigjen Jansen moeten zitten en volgens mij is dit de enige.

Wanneer je nu de 3 kinderen van Janna en Hendrikus opzoekt in de dopen van Dalfsen, dan weet je de namen en kun je [zoals je nu al gedaan hebt] hun overlijden opzoeken.

Je hebt dus al een Dirkje [kleindochter van Fennigjen] opgespoord. Ouders Janna Hendriks en Hendrikus Harmens [Hermz/Hermz en nog meer varianten zijn mogelijk]

Nu die andere 2 kinderen nog van voor 1748 en mogelijk zijn er nog meer kinderen na 1748 geboren,

groet Ria

pvdvecht1988

Bedank voor de uitleg Ria. Ik

Bericht door pvdvecht1988 » 24 okt 2010, 22:59

Bedank voor de uitleg Ria. Ik ga ermee aan de slag.

groet,
Peter

Plaats reactie