familie Blekkenhorst Den Ham

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

Ria,Waarschijnlijk zijn er

Bericht door vantspijker » 28 mar 2013, 22:06

Ria,

Waarschijnlijk zijn er dus inderdaad twee jannen geboren, voor en na 1748, uit het huwelijk Jan Hendrix (op Blekkenhorst) en Hendrikjen Jans.

Volgens het trouwboek van Ommen trowuwden inderdaad Jan Jans (op Blekkenhorst te Eerde) en Jennigje Jans (op Mollink te Gietmen) op 02.04.1769 . Jennigje zal na haar huwelijk wel ook op Blekkenhorst zijn gaan wonen, want haar zoon Jan Jansen, geboren in 12786, heet nu echt Jan Jansen Blekkenhorst. Gietmen viel toen kerkelijk wellicht onder Den Ham (nog steeds een groot kerkelijk centrum).

Groeten, Frits.

AFJ

Er was ook een Mollink

Bericht door AFJ » 28 mar 2013, 22:21

Er was ook een Mollink/Mullink onder Daarle en daar woonde in de jaren 1740/50 wel een Jan op.

Misschien heeft de predikant/koster in 1769 alleen maar aangenomen dat met Mollink Giethmen werd bedoeld i.p.v. Daarle?

AFJ

Haha! Trouwboek Hellendoorn

Bericht door AFJ » 28 mar 2013, 22:30

Haha! Trouwboek Hellendoorn:
12 maart 1769
Jan Jansen j.m. op Blekkenhorst te Eerde onder Ommen met
Jennigjen Jans j.d. van Mollink te Daarle dienende onder Eerde

:-)

[ 28. Maart 2013, 22:42: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]

AFJ

Goeie kans dat ze, net als

Bericht door AFJ » 28 mar 2013, 22:35

Goeie kans dat ze, net als andere kinderen uit dit gezin in Den Ham gedoopt is en wel in februari 1750 als Jennechien, dochter van Jan Janssen (vulgo Poot Jan) en Henrikjen Jans op Mollink te Daarle

vantspijker

Andre,Badankt; je zet me wer

Bericht door vantspijker » 28 mar 2013, 23:14

Andre,

Badankt; je zet me wer aan het denken en zoeken.
Frits.

Dirk Feenstra

Net als Erik ten Brinke

Bericht door Dirk Feenstra » 01 aug 2013, 20:59

Net als Erik ten Brinke (wellicht wel dankzij) had ik de doopdatum van Jennechien op 1739 staan. Een puzzeltje...

Onderstaand de dopen in Den Ham 1706-1750 van Jan (Jansen) Mollink: Quote:1706: 24 mei Jan Derks op Mollinck te Daerle een kint; Grietjen
1712: 21 feb Jan Derks op Mollinck te Daerle twee kinderen gen.; Derk + Hendrickjen
1713: 2 jul Jan Derksen op 't Mollinck te Daerle een kint; Derk
1717: 7 feb Jan Mollink te Daerle; Hendrikjen
1724: 28 mei Jan Mollink te Daerle; Jan
1726: 14 jul Mollink te Daerle; ?
1729: 11 dec Jan Mollinck en Marie Paters te Daarle; Jennigjen
1732: 9 mrt Jan op Mollink te Daarle; Garrit
1732: 15 jun Jan Mollink te Daarle; Mariegjen
1733: 13 sep Jan Janssen en Hendrikje Jans op 't Mollink te Daarle; Geertien
1737: 27 jan Jan Meullink te Daarle op 't nieuwe Mollink; Jan
1739: 18 jan Jan Muellink op't Nije Muellink te Daarle; Hendrik
1739: 14 jun Jan Meullink te Daarle op't oude Meullink; Jennechien
1740: 24 jul Jan Janssen en Hendrikje Janssen sijn huisv. op olde Meullink te Daarle; Jan
1743: 11 aug Jan Mollink, Hendrikje Jannessen te Daarle; Gerrit Jan
1747: 29 jan Jan Jans en Hendrikjen Jans op 't Mullink te Daarle; Egbert
1750: 20 feb Jan Janssen (vulgo Poot Jan) en Henrikjen Jans op Mollink te Daarle; JennechienIn (1732&)1739 zijn er dus 2 Jan Mollink's, 1 op het oude Mollink en 1 op het nieuwe Meulink.
Jan Jansen x Hendrikjen Jans wonen op het oude Mollink (zie doop 1740).

Er wordt een Jennechien geboren in 1739 en in 1750 beiden keren wsl. uit Jan Jansen x Hendrikjen Jans. Dus zou je verwachten dat de eerste Jennechien jong ovl is.
Dit klopt ook met de volkstelling 1748:
Daarle: Jan Mollink, huijsv. Hendrikjen Jannessen; Kinderen booven tien jaar Gerrit en Geertjen onder tien jaar Gerrit Jan en Egbert.

Helaas kan ik de andere Jan Mollink niet vinden bij de telling van 1748.

Volgens de ovl akte van Jennechien is zij volgens de aangevers ruim 74 jaar bij haar ovl op 14-05-1819 te Besthem.. dat valt precies tussen 1739 en 1750 in.

Groet, Dirk
(ik stam via mijn moeder (Poelarends) af van Janna Jans Blekkenhorst x Berend Poelarends)

vantspijker

Dirk,(en verre achterneef !!

Bericht door vantspijker » 01 aug 2013, 21:05

Dirk,(en verre achterneef !!)

Bedankt; erg attent om er nog even op terug te komen.
Ik duik er weer even in, maar nu even niet gezien de warmte, ook in de kamer waar ik zit.
Maar binnekort meld ik me weer.

Frits.

vantspijker

Dirk,Er waren daar inderdaad

Bericht door vantspijker » 06 aug 2013, 21:49

Dirk,

Er waren daar inderdaad meerdere ""Mollinks"", in elk geval twee, maar wellicht nog meer (afgeleiden ??).
Ik kwam onlangs een boek op het spoor van ene Bennie Marsman dat beschrijvingen over erven te Daarle zou bevatten. Als ik binnenkort eens in het HCO kom zal ik eens kijken of er wat meer te vinden is.
Verder vond ik dat men vroeger in die streek nogmaal gemakkelijk omging met naamgeving, wat het voor ons als onderzoekers niet gemakkelijker maakt, zeker niet als bij dopen wel de naam van de vader maar (vaak) niet de naam van de moeder vermeld wordt. En als er dan ook nog veel ""Jannen"" zijn die ook nog op dezelfde boederij boer of knecht zijn.....
Zodra ik wat meer vind meld ik me weer; je lijst met doopdata houd ik dan bij de hand.

Frits.

vantspijker

Dirk,Volgens een eerste

Bericht door vantspijker » 12 aug 2013, 22:09

Dirk,

Volgens een eerste inzage in het bovenvermelde boek waren er inderdaad drie (begrippen van)erven Mollink: ""Het Mollink was het aloude erf. Na de stichting van het erf Kerkdijk aan de Nieuwstad, op de grond van het moedererf, werd dit nieuw gestichte erf in eerste instantie Nieuw Mollink genoemd; het moedererf werd toen aangeduid met Oude Mollink"". Wanneer die nieuwe erf gebouwd werd staat er helaas niet bij. Ik zoek verder.

Volgens het zelfde boek waren achtereenvolgens bewoners van erve Mollink":

Jan Derks op Mollink, met kinderen tussen 1706 en 1726
Jan Jans (Pier/Poot Jan) Mollink en Hendrikje Jans, met kinderen (w.o. Gerrit) tussen 1732 en 1750
Gerrit Jans en Fennechien Herms met kinderen tussen 1769 en 1776

Het lijkt er dus op dat jouw lijst meerdere geslachten vertegenwoordigt.

Jouw conclusie inzake de geboortedata van de Jennechiens lijkt me terecht.

De ouders van beide Fennchiens kan ik echter niet vinden. Wel dat op 26.03.1731 zijn getrouwd te Hellendoorn: Jan Jansen op 't Vrijlink met Hendrikje Jansen ""bij Dubbink:"", beide te Daarle maar dat klinkt dan weer niet logisch.

Heb jij meer/betere info ??

Groeten, Frits.

ria van bessen

Volgens het ORA van Ommen is

Bericht door ria van bessen » 12 aug 2013, 23:08

Volgens het ORA van Ommen is er een Jan Roelofs Vrijlink in Daarle die ook Jan Vrijlink wordt genoemd [1726]

Misschien helpt dit gegeven?

Plaats reactie