Tobias Otten x 1659 Berentjen Teunis.
-
jaap pott
Dag Tjeerd,
Dag Tjeerd,Je laatste bericht - gisteren, ca 21.00 uur - beantwoord ik op deze plek, want ik vind die uitgerekte antwoorden in steeds smallere kolom wel erg vervelend worden. (Weet jij, of iemand anders, hoe dat beter kan?)Wat jouw vraag over 1622 betreft: zie Leiden Trouwen 1610-1630, im. 364 (via zoekakten.nl)En de vraag over een huwelijk elders en eengeboorte c.q. doop elders: zie ook mijn laatste bericht.Tenslotte: ik stuur je mijn emailadres; als jij het v.v. ook doet, kan ik je wat kopieën van de bedoelde akten sturen. Lijkt me praktischer (en prettiger ook wel).Groet,Jaapjpott001@kpnmail.nl
-
KlaasReinNoppert
Hallo Jaap en Tjeerd.
Hallo Jaap en Tjeerd. Heb jullie antwoorden gelezen. Ben een geruime tijd niet meer met de stamboom in de weer geweest. Andere hobbies verger te veel tijd. Ben al en toe wel wat aan het pluizen, maar het schiet niet zo op.Een aantal jaren geleden heb ik contact gehad met Bertha en Klaas Verbeek. Onderstaand is een copie van hun onderzoek naar Jan Otten. Misschien voegd het iets toe.Groet,Klaas Rein.Klaas Rein,
Het heeft even geduurd, maar hier dan toch een reactie.(soms hebben we het nog wel druk ook.)
Een paar aanvullingen:
Tobias Otten en Berentje Teunis trouwden (na aantekenen in Staphorst) op 28-08-1659 te Dalfsen.
Daar kwam zij vandaan.
Tobias had een zuster Anna, die op 15-05-1665 te Staphorst trouwde met Berend Hendriks. Zij kwam uit Amsterdam maar was daar hoogst waarschijnlijk als dienstbode heengegaan. Anna heette ook Nijenhoven, dus duidelijk een zuster van Tobias. Dit echtpaar liet op 11-03-1666 een zoon Otto dopen. Deze Otto zou ook de vader van Berend in Oldemarkt kunnen zijn. Berend nam dan de achternaam van zijn moeder aan. Dat gebeurde wel meer.
Otto Tobias en Grietje Jans gingen op 20-09-1697 in Zwartsluis in ondertrouw. Ze trouwden in Wanneperveen, waar Otto op dat moment woonde. Hij was op dat moment weduwnaar en woonde in Wanneperveen, maar is daar niet geboren. Dat was in Staphorst.
Grietje Jans is volgens mij geboren in Zwartsluis op 28-08-1670 als dochter van Jan Jansen en Geertien Herms,(bakker aan de Nieuwe Sluis).
Otto en Grietje hadden een dochter Geertje. Omdat er voor 1740 in Wanneperveen geen gegevens over dopen en trouwen zijn, kunnen we niet vinden of Otto Tobias kinderen had uit zijn eerste huwelijk.
Verder nog even dit:
Hendrik Berends Otten trouwde te Oldemarkt op 10-02-1754 met Kunnigje Klaassen (Vriese), weduwe van Jan Hendrik (Baas). Dat Femmigje Jans niet met Joost Dirks Kluitenberg trouwde, dat kun je dus ook wel aan haar leeftijd zien. De Femmigje van Joost kwam uit Het Nederland.
Ik twijfel dus nog altijd of Jan en Berend wel broers waren, maar misschien komen we daar nooit achter.
Hoor ik nog even wat jij ervan denkt?
Hartelijke groeten van Bertha en Klaas. Geachte Klaas Rein,
Deze zomer heb ik nog eens alles afgezocht naar de Ottens. Het enige wat ik van Berend en Jan heb kunnen vinden is dat ze geboren zouden kunnen zijn in Kolderveen (vlak bij Giethoorn, maar provincie Drenthe)
Otto Jans laat daar twee kinderen dopen, n.l.
09-02-1679 Jan en 06-05-1683 Berent
moeders naam werd niet genoemd. (bron: Drentsarchief)
Of ze dit zijn durf ik niet te zeggen, maar in Oldemarkt zijn ze niet geboren, daar ben ik zeker van.
Berend kwam bij zijn huwelijk van de Wetering en Jan van Kalenberg. Mogelijk waren ze daar knecht.
Volgens mij hebben ze met Otte Tobias en Grietje niets te maken. Dan zou ik eerst betere bronnen moeten zien.
Kinderen van Otto Tobias gedoopt te Blokzijl (boek 41)
pag. 82 06-04-1704 Tobias - moeder Grietje Jans
pag. 85 21-06-1705 Geertje - moeder Grietje Joris
pag. 91 20-05-1708 Tobias - moeder Grietje Jans
pag. 98 08-03-1711 Hendrik - moeder Grietje Jans
pag. 107 13-01-1714 Otto - moeder Grietje JansDe kinderen van Berend en Annigje waren in 1748:
Hendrik - geen doop gevonden ov. 14-09-1780
Harmen - " ov. 27-06-1788
Lummigje- 20-11-1728 ov. waarsch. Giethoorn
Grietje - 08-06-1732 ov. 25-12-1797
Otte - geen doop gevonden ov. 26-05-1805
Jacob - 21-01-1735 (niet 1743, dat was een Jacob van een ongehuwde moeder )
Geesje - 29-07-1742
Gerrit - 07-02-1745 ov. 06-12-1811
Lummigje werd in Giethoorn Doopsgez. gedoopt 24-01-1751
Annigje overleed ongeveer 02-10-1757
Berend hertrouwde 01-12-1759 Jantje Berends, wed. Wolter Arends. Zij kregen nog een zoon, Berend, gedoopt 16-04-1761.
Het overlijden van Berend Otten is niet te vinden.Huwelijken Oldemarkt
(Kalenberg en Ossenzijl hadden geen kerk. Paasloo had wel een kerk, maar dat was als instituut een kapel van Oldemarkt, waar 1x per maand kerkdienst was.)
10-02-1754 Hendrik Otten en Kunnigje Klaasen Vriese, wed. Jan Hendriks Baas.
13-01-1754 Harm Otten en Jantje Klaasen Jonker
Lummigje - Giethoorn
01-01-1754 Grietje Otten en Geert Hendriks Pijlman
11-05-1761 Otte Otten en Jantje Wessels van Eesveen
06-12-1761 Jacob Otten en Hendrikje Klaassen (geb. 04-06-1737)
Hendrikje was een dochter van Klaas Jans (Pijpen) en Grietje Hendriks (Heerschap) beide van Ossenzijl.
In de volkstelling van 1748 staat inderdaad Grietje Cliesen en ook bij haar doop, maar ze hadden niet een zoon Clies, Cleis of Klaas, maar wel een Hendrik.
Dit blijkt ook uit de volgende akte uit het schoutambt Oldemarkt-Paasloo-IJsselham no 2931 fiche 5 05-02-1775
Elle Johannes getrouwd met Margje Klaassen.
Jac. Berends Otten getr. met Hendrikje Klaassen.
Jan Klaassen PIJPEN getr. met Sijgje de Graaf.
Hendrik Klaassen PIJPEN getr. met Grietje Hendriks.
Het heeft even geduurd, maar hier dan toch een reactie.(soms hebben we het nog wel druk ook.)
Een paar aanvullingen:
Tobias Otten en Berentje Teunis trouwden (na aantekenen in Staphorst) op 28-08-1659 te Dalfsen.
Daar kwam zij vandaan.
Tobias had een zuster Anna, die op 15-05-1665 te Staphorst trouwde met Berend Hendriks. Zij kwam uit Amsterdam maar was daar hoogst waarschijnlijk als dienstbode heengegaan. Anna heette ook Nijenhoven, dus duidelijk een zuster van Tobias. Dit echtpaar liet op 11-03-1666 een zoon Otto dopen. Deze Otto zou ook de vader van Berend in Oldemarkt kunnen zijn. Berend nam dan de achternaam van zijn moeder aan. Dat gebeurde wel meer.
Otto Tobias en Grietje Jans gingen op 20-09-1697 in Zwartsluis in ondertrouw. Ze trouwden in Wanneperveen, waar Otto op dat moment woonde. Hij was op dat moment weduwnaar en woonde in Wanneperveen, maar is daar niet geboren. Dat was in Staphorst.
Grietje Jans is volgens mij geboren in Zwartsluis op 28-08-1670 als dochter van Jan Jansen en Geertien Herms,(bakker aan de Nieuwe Sluis).
Otto en Grietje hadden een dochter Geertje. Omdat er voor 1740 in Wanneperveen geen gegevens over dopen en trouwen zijn, kunnen we niet vinden of Otto Tobias kinderen had uit zijn eerste huwelijk.
Verder nog even dit:
Hendrik Berends Otten trouwde te Oldemarkt op 10-02-1754 met Kunnigje Klaassen (Vriese), weduwe van Jan Hendrik (Baas). Dat Femmigje Jans niet met Joost Dirks Kluitenberg trouwde, dat kun je dus ook wel aan haar leeftijd zien. De Femmigje van Joost kwam uit Het Nederland.
Ik twijfel dus nog altijd of Jan en Berend wel broers waren, maar misschien komen we daar nooit achter.
Hoor ik nog even wat jij ervan denkt?
Hartelijke groeten van Bertha en Klaas. Geachte Klaas Rein,
Deze zomer heb ik nog eens alles afgezocht naar de Ottens. Het enige wat ik van Berend en Jan heb kunnen vinden is dat ze geboren zouden kunnen zijn in Kolderveen (vlak bij Giethoorn, maar provincie Drenthe)
Otto Jans laat daar twee kinderen dopen, n.l.
09-02-1679 Jan en 06-05-1683 Berent
moeders naam werd niet genoemd. (bron: Drentsarchief)
Of ze dit zijn durf ik niet te zeggen, maar in Oldemarkt zijn ze niet geboren, daar ben ik zeker van.
Berend kwam bij zijn huwelijk van de Wetering en Jan van Kalenberg. Mogelijk waren ze daar knecht.
Volgens mij hebben ze met Otte Tobias en Grietje niets te maken. Dan zou ik eerst betere bronnen moeten zien.
Kinderen van Otto Tobias gedoopt te Blokzijl (boek 41)
pag. 82 06-04-1704 Tobias - moeder Grietje Jans
pag. 85 21-06-1705 Geertje - moeder Grietje Joris
pag. 91 20-05-1708 Tobias - moeder Grietje Jans
pag. 98 08-03-1711 Hendrik - moeder Grietje Jans
pag. 107 13-01-1714 Otto - moeder Grietje JansDe kinderen van Berend en Annigje waren in 1748:
Hendrik - geen doop gevonden ov. 14-09-1780
Harmen - " ov. 27-06-1788
Lummigje- 20-11-1728 ov. waarsch. Giethoorn
Grietje - 08-06-1732 ov. 25-12-1797
Otte - geen doop gevonden ov. 26-05-1805
Jacob - 21-01-1735 (niet 1743, dat was een Jacob van een ongehuwde moeder )
Geesje - 29-07-1742
Gerrit - 07-02-1745 ov. 06-12-1811
Lummigje werd in Giethoorn Doopsgez. gedoopt 24-01-1751
Annigje overleed ongeveer 02-10-1757
Berend hertrouwde 01-12-1759 Jantje Berends, wed. Wolter Arends. Zij kregen nog een zoon, Berend, gedoopt 16-04-1761.
Het overlijden van Berend Otten is niet te vinden.Huwelijken Oldemarkt
(Kalenberg en Ossenzijl hadden geen kerk. Paasloo had wel een kerk, maar dat was als instituut een kapel van Oldemarkt, waar 1x per maand kerkdienst was.)
10-02-1754 Hendrik Otten en Kunnigje Klaasen Vriese, wed. Jan Hendriks Baas.
13-01-1754 Harm Otten en Jantje Klaasen Jonker
Lummigje - Giethoorn
01-01-1754 Grietje Otten en Geert Hendriks Pijlman
11-05-1761 Otte Otten en Jantje Wessels van Eesveen
06-12-1761 Jacob Otten en Hendrikje Klaassen (geb. 04-06-1737)
Hendrikje was een dochter van Klaas Jans (Pijpen) en Grietje Hendriks (Heerschap) beide van Ossenzijl.
In de volkstelling van 1748 staat inderdaad Grietje Cliesen en ook bij haar doop, maar ze hadden niet een zoon Clies, Cleis of Klaas, maar wel een Hendrik.
Dit blijkt ook uit de volgende akte uit het schoutambt Oldemarkt-Paasloo-IJsselham no 2931 fiche 5 05-02-1775
Elle Johannes getrouwd met Margje Klaassen.
Jac. Berends Otten getr. met Hendrikje Klaassen.
Jan Klaassen PIJPEN getr. met Sijgje de Graaf.
Hendrik Klaassen PIJPEN getr. met Grietje Hendriks.
-
jaap pott
Dag klaas Rein,
Dag klaas Rein,Dank voor de reactie op de correspondentie tussen Tjeerd Oenema en mij.De reactie(s) die je kreeg van Bertha en Klaas Verbeek, is/zijn inhoudelijk voor het grootste deel bekend; m.n. hun laatste bericht. Wat Tobias en zus Anna betreft: ik ben al enkele maanden bezig in Amsterdam, want daar moeten wel hun roots gezocht worden. Ook ben ik van plan binnenkort daar weer naar toe te gaan voor overleg met een enkele medewerker die me kan helpen e.e.a. te ontcijferen (of liever te 'ontletteren'), want 17-eeuws schrift is, zoals je ongetwijfeld weet, niet eenvoudig te lezen.Ik blijf bezig en zal, indien daar aanleiding voor is, weer wat van me laten lezen. Groet,Jaap Pott
-
Tjeerd Oenema
Dag KlaasRein,
Dag KlaasRein, Bedankt voor de reactie.Deze correspondentie kende ik niet.En zoals gezegd, het zou iets kunnen toevoegen.Wel een vraag: er staat:""Otto Tobias en Grietje Jans gingen op 20-09-1697 in Zwartsluis in ondertrouw. Ze trouwden in Wanneperveen, waar Otto op dat moment woonde. Hij was op dat moment weduwnaar en woonde in Wanneperveen, maar is daar niet geboren. Dat was in Staphorst.""Van wie was Otto Tobias weduwnaar?Met vriendelijke groet,Tjeerd Oenema
-
KlaasReinNoppert
Hallo Tjeerd.
Hallo Tjeerd.Dat heb ik tot vandaag nog niet kunnen achterhalen. Maar zoek wel verder. Zal kijken of Klaas of Bertha iets hebben. Groet,Klaas Rein.
-
KlaasReinNoppert
Beste Tjeerd en Jaap.
Beste Tjeerd en Jaap. Was aan het sneupen via internet naar aanwijzingen voor Tobias Otten en Berentje Teunis toen ik op de volgende website kwam: http://vries.voorouders.net/descendants ... enWellicht zitten jullie op het goede spoor. Er stonden helaas geen bronnen bij. Groet,Klaas Rein.
-
Tjeerd Oenema
Beste Klaas Rein,
Beste Klaas Rein, Bedankt voor de verwijzing naar de website.We zullen kijken wat we hiermee kunnen, maar inderdaad: geen bronnen. Mogelijk ze die wel.Mvg Tjeerd Oenema