Willem van Dijk
-
H. van Dijk
Willem van Dijk
Ik ben op zoek naar de geboortedatum en de ouders van Willem van Dijk. Hij trad op 29-09-1782 in het huwelijk met Aleida de Groot te Zwolle. Willem van Dijk woonde voor de Kamperpoort en was weversknecht. Zijn getuige bij het huwelijk was Jan Staal (voor de Camperpoort). Willem van Dijk overleed op 01-06-1795. Zijn grootvader moet een Hendrik geweest zijn. Nu heb ik het vermoeden dat Jan Staal zijn vader was (Staal als alias Hendriks. Ik vond een Jan Staal en Zwaantje Hendriks die hun kinderen lieten dopen rond 1730. Wie kan mij bevestigen of
zij ook een zoon Willem hadden? En zo ja, wat was zijn geboortedatum? Zijn mijn vermoedens juist?
zij ook een zoon Willem hadden? En zo ja, wat was zijn geboortedatum? Zijn mijn vermoedens juist?
- ria van bessen
Er is geen Staal in heel
Er is geen Staal in heel Zwolle te vinden in 1748 volgens de volkstelling.
Dat hij van voor de Kamperpoort zou komen, wil niet zeggen dat hij in Zwolle is geboren. Hij kan heel goed 'van buiten' zijn gekomen - wordt in Zwolle meestal niet vermeld, de geboorteplaats, helaas.
Willem van Dijk is maar 13 jaar getrouwd geweest. Wanneer zijn vrouw zou hertrouwen, dan zijn er voogden benoemd. Dat is familie.
Ik zou je aanraden naar een 2e huwelijk te zoeken en daar de voogdijstelling bij opzoeken.
groet Ria van Bessen
Dat hij van voor de Kamperpoort zou komen, wil niet zeggen dat hij in Zwolle is geboren. Hij kan heel goed 'van buiten' zijn gekomen - wordt in Zwolle meestal niet vermeld, de geboorteplaats, helaas.
Willem van Dijk is maar 13 jaar getrouwd geweest. Wanneer zijn vrouw zou hertrouwen, dan zijn er voogden benoemd. Dat is familie.
Ik zou je aanraden naar een 2e huwelijk te zoeken en daar de voogdijstelling bij opzoeken.
groet Ria van Bessen
-
H. van Dijk
Ria,Willem zijn vrouw is niet
Ria,
Willem zijn vrouw is niet hertrouwd. Via deze weg kom ik niet verder. Bij de volstelling van 1748 komt wel een van Dijk voor. Ik kan echter niet met zekerheid achterhalen of dit verwanten zijn. De vader van Willem van Dijk is waarschijnlijk ene Hendrik van Dijk of Hendrik Willems (de zoon van Willem).
Jan Staal en Zwaantje Hendriks worden onder andere genoemd bij de geboorte van hun zoon Jan, geboren 26-02-1733.
Wie helpt me verder op weg.
Willem zijn vrouw is niet hertrouwd. Via deze weg kom ik niet verder. Bij de volstelling van 1748 komt wel een van Dijk voor. Ik kan echter niet met zekerheid achterhalen of dit verwanten zijn. De vader van Willem van Dijk is waarschijnlijk ene Hendrik van Dijk of Hendrik Willems (de zoon van Willem).
Jan Staal en Zwaantje Hendriks worden onder andere genoemd bij de geboorte van hun zoon Jan, geboren 26-02-1733.
Wie helpt me verder op weg.
- ria van bessen
En je hebt ook geen huwelijk
En je hebt ook geen huwelijk van Jan Staal, toch?
Heb je de huwelijken van de kind/eren van Willem bekeken en ook de huwelijkse bijlagen ? Daar zat ook geen informatie in betr. de afkomst van Willem ?
groet Ria
Heb je de huwelijken van de kind/eren van Willem bekeken en ook de huwelijkse bijlagen ? Daar zat ook geen informatie in betr. de afkomst van Willem ?
groet Ria
- ria van bessen
bericht 2Het huwelijk heb ik
bericht 2
Het huwelijk heb ik gevonden. in Zwolle
Den 2 Augusti 1727
25-08-1727 Jan Stai j.m. soldaat onder de Companie van Capitein Volbergen met
Swaentien Hendericks j.d. in de Spoelstraat
de bruijts getuijge de vrou van Jan Hoedendaal
Konsent van de moeder moet inkomen. Is geschiet.
Vandaar dat ze niet in de VOT 1748 zitten.
Het lijkt me toe dat Swaantien dan een van Dijk zou moeten zijn.
groet Ria
Het huwelijk heb ik gevonden. in Zwolle
Den 2 Augusti 1727
25-08-1727 Jan Stai j.m. soldaat onder de Companie van Capitein Volbergen met
Swaentien Hendericks j.d. in de Spoelstraat
de bruijts getuijge de vrou van Jan Hoedendaal
Konsent van de moeder moet inkomen. Is geschiet.
Vandaar dat ze niet in de VOT 1748 zitten.
Het lijkt me toe dat Swaantien dan een van Dijk zou moeten zijn.
groet Ria
-
H. van Dijk
Ria,In de eerste plaats
Ria,
In de eerste plaats hartelijk dank voor jou hulp.
Als ik zo het forum volg ben je zeer intensief bezig met zoekhulp. Fantastisch. Mijn zoektocht naar de geboortedatum en voorouders van Willem van Dijk is nog niet waterdicht. Volgens jouw laatste bericht kan het heel goed zijn dat Jan Stai en Swaentien Hendericks de ouders zijn van Willem van Dijk. Ik vermoed dat Willem van Dijk zijn hele leven in de Spoelstraat heeft gewoond en dat hij op late leeftijd is getrouwd met Aleida de Groot. (trouwdatum 29-09-1782) Mede
gezien de overlijdensdatum van Willem van Dijk d.d. 01-06-1795. Waarschijnlijk is Aleida de Groot bij Willem van Dijk in komen wonen want zij woonde en overleed aan de Spoelstraat nr. 97.
In de eerste plaats hartelijk dank voor jou hulp.
Als ik zo het forum volg ben je zeer intensief bezig met zoekhulp. Fantastisch. Mijn zoektocht naar de geboortedatum en voorouders van Willem van Dijk is nog niet waterdicht. Volgens jouw laatste bericht kan het heel goed zijn dat Jan Stai en Swaentien Hendericks de ouders zijn van Willem van Dijk. Ik vermoed dat Willem van Dijk zijn hele leven in de Spoelstraat heeft gewoond en dat hij op late leeftijd is getrouwd met Aleida de Groot. (trouwdatum 29-09-1782) Mede
gezien de overlijdensdatum van Willem van Dijk d.d. 01-06-1795. Waarschijnlijk is Aleida de Groot bij Willem van Dijk in komen wonen want zij woonde en overleed aan de Spoelstraat nr. 97.
-
H. van Dijk
Bericht 2: Ik heb de volgende
Bericht 2: Ik heb de volgende vragen: Hadden Jan Stai en Swaentien Hendericks een zoon Willem? Zo ja, is de geboortedatum bekend?
Wanneer zijn Jan Stai en Swaentien Hendericks overleden? Hoe is te verklaren dat Willem van Dijk woonde buiten de Camperpoort? Is er een verschil tussen "buiten de Camperpoort" of "voor de Camperpoort"? Je ziet vele vragen. Ben je vrijdags wel eens aanwezig op het Historisch Archief? Bij voorbaat dank voor je reactie. Hein
Wanneer zijn Jan Stai en Swaentien Hendericks overleden? Hoe is te verklaren dat Willem van Dijk woonde buiten de Camperpoort? Is er een verschil tussen "buiten de Camperpoort" of "voor de Camperpoort"? Je ziet vele vragen. Ben je vrijdags wel eens aanwezig op het Historisch Archief? Bij voorbaat dank voor je reactie. Hein
- ria van bessen
Dag Hein,Het is misschien
Dag Hein,
Het is misschien even wennen, maar het is mogelijk dat Willem van Dijk rk-roots heeft. Dus RK gedoopt.
rk Hoornsteeg
26 octobris 1789 - Joannam Staal et Margaretham Steins. [=Steens]- Test. Alijda Hulsebos et Gaske Prins.
Ik heb het NG huwelijk er niet bij opgezocht, misschien geven de getuigen nog informatie?
Dan\;
Jan Staij en Zwaantje Hendriks - ook gemengd huwelijk .... ?
Staij Hermannus ouders Joan Staij X Sw. Henricks get. Cathr. Meijler op 29 maart 1728 in de Hoornsteeg RKdoop
De onderstaande zitten in de NGdoop Zwolle
02-10-1729 Hendrik - Jan Staal Swaantje Hendriks
26-02-1733 Jan -Jan Staal Zwaantje Hendriks
15-02-1739 Marregien - Jan Staaij Swaantien Hendriks
Dan is er nog wel deze:
ng doop Zwolle
25-02-1753 Krijda - Johannes Staal en Janna van Eerde
Je kunt alles controleren op vPnD.
groet Ria
Het is misschien even wennen, maar het is mogelijk dat Willem van Dijk rk-roots heeft. Dus RK gedoopt.
rk Hoornsteeg
26 octobris 1789 - Joannam Staal et Margaretham Steins. [=Steens]- Test. Alijda Hulsebos et Gaske Prins.
Ik heb het NG huwelijk er niet bij opgezocht, misschien geven de getuigen nog informatie?
Dan\;
Jan Staij en Zwaantje Hendriks - ook gemengd huwelijk .... ?
Staij Hermannus ouders Joan Staij X Sw. Henricks get. Cathr. Meijler op 29 maart 1728 in de Hoornsteeg RKdoop
De onderstaande zitten in de NGdoop Zwolle
02-10-1729 Hendrik - Jan Staal Swaantje Hendriks
26-02-1733 Jan -Jan Staal Zwaantje Hendriks
15-02-1739 Marregien - Jan Staaij Swaantien Hendriks
Dan is er nog wel deze:
ng doop Zwolle
25-02-1753 Krijda - Johannes Staal en Janna van Eerde
Je kunt alles controleren op vPnD.
groet Ria
- ria van bessen
bericht 2De gegevens even op
bericht 2
De gegevens even op een rijtje:
Willem van Dijk. Hij trad op zondag 29-09-1782 in het huwelijk met Aleida de Groot te Zwolle, ondertrouw op 1 sept.
Willem van Dijk woonde voor de Kamperpoort en was weversknecht,
zij was naaister en woonde in de Waterstraat.
Haar getuige is Harmina van Ulsen vrouw van Gerrit de Grood stiefmoeder van de bruijd in de Waterstraat.
De kinderen van Willem van Dijk: ng gedoopt volgens index vpnd
26-10-1783 24-10-1783
Trijntje - Willem van Dijk Aleida de Groot voor de Camperpoort
12-03-1786 11-03-1786
Hendrik - Willem van Dijk Aleida de Groot voor de Camperpoort
13-04-1788 09-04-1788
Egberdina - Willem van Dijk Leida de Groot voor de Camperpoort
17-12-1790 13-12-1790
Gerrigjen - Willem van Dijk en Aleida de Groot ehelieden, voor de Camperpoort
10-02-1793 07-02-1793
Catharina - Willem van Dijk en Aleida de Groot ehelieden
29-11-1795 25-11-1795
Willem - Willem van Dijk en Aleida de Groot weduwe
[de vader is overleden] ? getuigen Jacoba [Coba] de Groot, vrouw van Jan van Marle en Janke Reis, vrouw van Geerlig de Groot
begraaf Zwolle - Buitengasthuis
1 Junij 1795 - Wijlm van Diek voor de Kamper Poorte.
Aleida haar ouders
Zwolle
05-11-1758 Gerrit de Groot j.m. op den Dijk met
Hendrikje Willems j.d. in de Nieuwstraat
S:G: de vader
H:G: de wed. K
11-11-1759
Willem z.v. Gerrit de Groot en Hendrika Willems
13-09-1761
Aleijda d.v. Gerrit de Groot en Hendrikje Willems Grote kerk
trouw Zwolle
08-06-1766 Gerrit de Groot, weduwenaar in de Waterstraat
Hermina van Ulsen j.d. op de Grote Aa
H:G: de vrouw van Broekhuis
het bewijs van sijn vrouws dood moet blijken, als mede de Erfuitinge aan de kinderen.
Het bovenstaande is bij Att: gebleken.
*** uit het bovenstaande trek ik de voorzichtige conclusie; dat Hendrik de zoon van Willem van Dijk vernoemd is naar de MOEDER van Aaltje de Groot.
Gerritje is dan vernoemd naar de vader van Aleida.
Dan zou Willem als patroniem Egberts kunnen hebben en is zijn moeder Catharina oftwel Trijntje [= dezelfde naam].
Egbert van Dijk en Trijntje/Catharina NN als ouders.
groet Ria
[ 22. Mei 2013, 14:47: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
De gegevens even op een rijtje:
Willem van Dijk. Hij trad op zondag 29-09-1782 in het huwelijk met Aleida de Groot te Zwolle, ondertrouw op 1 sept.
Willem van Dijk woonde voor de Kamperpoort en was weversknecht,
zij was naaister en woonde in de Waterstraat.
Haar getuige is Harmina van Ulsen vrouw van Gerrit de Grood stiefmoeder van de bruijd in de Waterstraat.
De kinderen van Willem van Dijk: ng gedoopt volgens index vpnd
26-10-1783 24-10-1783
Trijntje - Willem van Dijk Aleida de Groot voor de Camperpoort
12-03-1786 11-03-1786
Hendrik - Willem van Dijk Aleida de Groot voor de Camperpoort
13-04-1788 09-04-1788
Egberdina - Willem van Dijk Leida de Groot voor de Camperpoort
17-12-1790 13-12-1790
Gerrigjen - Willem van Dijk en Aleida de Groot ehelieden, voor de Camperpoort
10-02-1793 07-02-1793
Catharina - Willem van Dijk en Aleida de Groot ehelieden
29-11-1795 25-11-1795
Willem - Willem van Dijk en Aleida de Groot weduwe
[de vader is overleden] ? getuigen Jacoba [Coba] de Groot, vrouw van Jan van Marle en Janke Reis, vrouw van Geerlig de Groot
begraaf Zwolle - Buitengasthuis
1 Junij 1795 - Wijlm van Diek voor de Kamper Poorte.
Aleida haar ouders
Zwolle
05-11-1758 Gerrit de Groot j.m. op den Dijk met
Hendrikje Willems j.d. in de Nieuwstraat
H:G: de wed. K
11-11-1759
Willem z.v. Gerrit de Groot en Hendrika Willems
13-09-1761
Aleijda d.v. Gerrit de Groot en Hendrikje Willems Grote kerk
trouw Zwolle
08-06-1766 Gerrit de Groot, weduwenaar in de Waterstraat
Hermina van Ulsen j.d. op de Grote Aa
H:G: de vrouw van Broekhuis
het bewijs van sijn vrouws dood moet blijken, als mede de Erfuitinge aan de kinderen.
Het bovenstaande is bij Att: gebleken.
*** uit het bovenstaande trek ik de voorzichtige conclusie; dat Hendrik de zoon van Willem van Dijk vernoemd is naar de MOEDER van Aaltje de Groot.
Gerritje is dan vernoemd naar de vader van Aleida.
Dan zou Willem als patroniem Egberts kunnen hebben en is zijn moeder Catharina oftwel Trijntje [= dezelfde naam].
Egbert van Dijk en Trijntje/Catharina NN als ouders.
groet Ria
[ 22. Mei 2013, 14:47: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
- ria van bessen
bericht 3Nou het klopt - de
bericht 3
Nou het klopt - de veronderstelling tenminste.
Er is een echtpaar wat daaraan voldoet.
08-07-1753 Egtbert van Dijk j.m. op t Nieuwe Werk met Catrina Oortmans j.d. int Wese land
Zijn G: Baarnd Smid
HG: Harmina van Schote
* Harmina van Schooten x 1751 met Klaas Egberts
03-09-1753 Eva - Egbert van Dick en Catrina Ortmans
06-04-1755 Derk - Egbert Willems en Triene Peters [Oortmans]
02-05-1756 Derk - Egbert Willems en Catrina Peters [Oortmans]
11-11-1759 Willem - Egbert Willems Catrina Oortmans
25-11-1764 Jan Gerrit - Egbert Willems en Catrina Peters - Groote kerk
Vraag blijft wel - die Jan Staal als getuige - of hij zou die Johannes Staal moeten zijn en NG en zit daar nog een verbinding met Oortmans of Willems alias van Dijk
groet Ria
Nou het klopt - de veronderstelling tenminste.
Er is een echtpaar wat daaraan voldoet.
08-07-1753 Egtbert van Dijk j.m. op t Nieuwe Werk met Catrina Oortmans j.d. int Wese land
Zijn G: Baarnd Smid
HG: Harmina van Schote
* Harmina van Schooten x 1751 met Klaas Egberts
03-09-1753 Eva - Egbert van Dick en Catrina Ortmans
06-04-1755 Derk - Egbert Willems en Triene Peters [Oortmans]
02-05-1756 Derk - Egbert Willems en Catrina Peters [Oortmans]
11-11-1759 Willem - Egbert Willems Catrina Oortmans
25-11-1764 Jan Gerrit - Egbert Willems en Catrina Peters - Groote kerk
Vraag blijft wel - die Jan Staal als getuige - of hij zou die Johannes Staal moeten zijn en NG en zit daar nog een verbinding met Oortmans of Willems alias van Dijk
groet Ria