doopboeken Zwollerkerspel i.v.m. Teunis Hendriks ca 1710

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Jacqueline,Volgens mij is dit

Bericht door ria van bessen » 14 jul 2011, 12:00

Jacqueline,

Volgens mij is dit de vader van Teunis?

50e penning Zwollerkerspel
F95 ? Op 8 februari 1727 heeft Hendrik Jansen bekent gemaakt dat hij had gekogt van Jan, Gerrit en Hermannus ter Horst op dato deses navolgende goederen:
1) ½ morgen hooiland over de Berkummerbrugge in?t Lage Slag.
2) 1 akker bouwland in de camp aan?t Berkummervelt.
3) 1 morgen Veltland na Jonker Seinenhuis alles voor 300 gulden

Je zou weleens goed kunnen zitten met het echtpaar Hendrik Jans en Hendrikje Evers ...

groet Ria

jettie

Hallo Jacqueline,Ik kwam

Bericht door jettie » 14 jul 2011, 14:30

Hallo Jacqueline,

Ik kwam daarop omdat bij de doop van Teunis staat:

opgegeven vader Lambert Schiphorst, ruiter in 't regiment cavallerij van de heer generaal Stavenesse Pous, in guarnisoen te Groningen

Dus dat hij ttv trouwen in Groingen gelegerd was.

groetjes Jettie

Jacqueline

Dankzij de begraafboeken van

Bericht door Jacqueline » 14 jul 2011, 21:41

Dankzij de begraafboeken van Janny (en ook bedankt voor de uitgebreide toelichting!) en de aankoopgegevens uit 1727 van Ria durf ik er nu wel van uit te gaan, dat de vader van Teunis een Hendrik Jansen is.
Alleen zat ik helaas niet goed met het gevonden echtpaar in de VT van 1748. Ik kon ze niet vinden in de juiste periode, en heb toen alle transcripties van de trouwboeken tot 1748 doorgenomen. En ja hoor, net op de valreep:
Quote: Zwolle NG Den 11 Maij
03-06-1748 Hendrik Jansen j.m. van Bercum met
Hendrikien Everts j.d. beide te Bercum
Z.G. Albert Peters
H.G. de Huijsvrouw Jannes Jansen
de bruijd 't consent van haar moeder in te brengen. Is gebleken. Dus dat is einde verhaal voor wat betreft dit echtpaar als mogelijke ouders van Teunis.

Als je belijdenis doet, betekent dit toch niet persé dat je ook in de betreffende plaats bent geboren? Of zelfs niet persé dat je een jaar of 20 bent? Het kan ook nog op latere leeftijd? (Hier spreekt iemand met vnl RK voorouders).

Maar het meest voor de hand liggend is ws wel, dat Hendrik Jansen in 1701 een jaar of 20 was, en pas na 1701 is getrouwd?

Als hij ook ouder kan zijn, heb ik te Zwolle NG deze nog gevonden:
Quote: 08-06-1689 31-06-1689 Hendrik Jansen j.m. te Bercum en
Aaltie Jansen Jan Everts n.w. op de Nieustad
Getrouwt en gethoont Erffuijtinge gedateert 27e dito of deze, vanwege het patroniem van de bruid
Quote:26-10-1689 20-10-1691 Hendrick Jansen j.m. soldaet onder Captijn Delwijgh en
Annegien Tonis j.d. inde Camper straat
[haar] getuige Hendrickien Stevens en Gesien Jans Deze vanwege Hoevenbrugge, dacht ik?
Quote: 16-11-1700 21-12-1700 Hendrik Jansen j.m.
Janna Willems
de gebooden gaen mede tot Dalfsen
sijn met attestatie alhier getrout ook nog
Quote: 31-01-1711 22-02-1711 Hendrik Janssen opde Nijstadt wedr. en Geertien Jans te Berckum
Hij moet erffuijtinge doen. Is getoont.En ook nog minstens 5X Hendrik Jans(en)zonder verdere aanduiding van de herkomst van bruid of bruidegom. Heel lastig dus!

Ik zoek ook nog naar het overlijden van Geertje Jacobs. Daarbij stuitte ik te Zwolle NG al wel op een tweede overleden kind van Lambert Schiphorst (bedankt voor de toelichting Jettie - daar had ik dus even overheen gelezen!), op 18-02-1788 werd een kind van vijf vierendeels jaar oud
begraven. Geboren eind 1782 dus - maar niet in Zwolle?

groeten van Jacqueline

jettie

Hallo Jacqueline,Geen idee of

Bericht door jettie » 14 jul 2011, 22:51

Hallo Jacqueline,

Geen idee of je er wat mee kunt, maar bij begraven Zwolle:
27-12 -1788 Geesje van Berkum, vrouw van Klaas Schuttevaar , bijgezet etc
(lijkt december te zijn)

groetjes Jettie

ria van bessen

Het is inderdaad heel goed

Bericht door ria van bessen » 14 jul 2011, 23:18

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat Teunis een zoon is van Hendrik van Berkum vooral ook omdat de naam van Berkum toch al voor 1811 wordt gebruikt - zie Barta

Het zou ook heel goed mogelijk zijn dat die Hendrik Jansen [die van die aankoop grond] een van Berkum is.

Er is ook GEEN akte te vinden van de aankoop en GEEN akte van een hypotheek in Zwollerkerspel, alleen de aantekening in de 50e penning. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat Hendrik Jans contant heeft betaald. Dus mogelijkerwijs zitten de aktes in Zwolle en niet in Zwollerkerspel.

Er is wel een Hendrik Jans meijer van grond in de Berkummer Velthoek die toebehoord aan die voornoemde Jan ter Horst volgens akte Zwollerkerspel [1721].

In het hoofdgeld van 1723 zit ook een Hendrik Jansen in de Velthoek

Er is een Jan Egberts van Berkum {maar wel RK} die een zoon Hendrik [de oudste!] heeft, die nog leeft in 1742 [volgens een akte te vinden in Zwollerkerspel]

Dit is zijn huwelijk, want dit echtpaar wordt genoemd in die akte
27-04-1697 Zwolle VpND
Jan van Barchum j.m.
Geertien Jansz j.d.
SG. de vader
HG. de wed: van Adolph Caneel en huijsvrouw van Jeremias Grontman

rk trouw onder de Bogen
1697 In maij [geen dag vermeld] Jan Egberts van Berkum et Geertie Jans.(Testes) Maria van Vlockhoven et Hadwina Jans.

Wat wel heel frappant is dat die Hendrik Jans die dus uitgesloten is - RK trouwt en wat denk je ....

3 junii 1748 - Hendrik Janz van Berkom et Hindrikje Evers. [Hoornsteeg Zwolle]

groet Ria

[ 14. Juli 2011, 23:20: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

jettie

Hallo Jacquline,heb je deze

Bericht door jettie » 15 jul 2011, 08:46

Hallo Jacquline,

heb je deze doop al, dacht het niet?

geboorte van Geertje, op 25-9-1786, dr. van Lambert Schiphorst x ALBARTA van Barkum,
In de Vyfhoek,

get.:Antonia van Warmelo , vrouw van Hendrik van der Vegte,

dus.....Barta is inderdaad Albarta en misschien kun je nog wat met Vyfhoek en de getuige?

via google:
IIa Hendrik van der VEGTE, geboren 1727, gedoopt (NG) op 29-12-1727 te Zwolle, begraven op 03-01-1803 te Zwolle, zoon van Herman of Harme van der VEGTE (zie I) en Johanna of Janna de VRIES.
Gehuwd op 06-05-1764 te Zwolle met Antonia van WARMELO, 28 jaar oud, gedoopt op 29-05-1735 te Deventer, begraven op 18-01-1796 te Zwolle op 60-jarige leeftijd, dochter van Joan van WARMELO en Agneta van den BERG.
Uit dit huwelijk: zie site evt.
http://www.van-der-vegt.nl/genealogie/z12/z12.htm

Ik zie zo geen verwantschap, maar dat is een eerste indruk.

groetjes Jettie

[ 15. Juli 2011, 08:49: Bericht gewijzigd door: jettie ]

jettie

aanvullend bericht:begraven

Bericht door jettie » 15 jul 2011, 10:28

aanvullend bericht:

begraven Zwolle:
21 juli 1789:
Hendrik, soon van Lambert Schiphorst, oud ruim 3/4 of 1/4 jaren (snap leeftijd niet goed), op Broerenkerkhof,
misschien had je dit al, kan het zo gauw niet terugvinden.

Dat is dus de Hendrik geb 2 april

En gevonden begraven :
LAMBERT Schiphorst op 24 mei 1803, op rekening vd armenkamer, Broerenkerkhof

groetjes Jettie

[ 15. Juli 2011, 17:07: Bericht gewijzigd door: jettie ]

ria van bessen

Bergklooster begraafTeunis

Bericht door ria van bessen » 15 jul 2011, 14:09

Bergklooster begraaf

Teunis uit de Bruggenhoek f 0-17-0 7 oct.1747

Gerechtigden in 1751 - Bercum
Teunis Hendriks
Jakob Sijsen
Klaas Greve aan de Berkummerbrug

Teunis Hendriks
voor den armen 12 juni 1764 f 0-0-0
Teunis Hendriks
voor de armen 18 juni 1771 f0-0-0

groet Ria

Jacqueline

@Jettie, nee Geertje had ik

Bericht door Jacqueline » 15 jul 2011, 21:27

@Jettie, nee Geertje had ik nog niet, evenmin als het ovl van Hendrik, dus dank je wel!

Ik heb vanwege dit ovl
Quote: 1788 februari Den 18d Lambert Schiphorst een kind vijf vierendeel jaars oud overleden ook nog gezocht naar een dopeling eind 1782, voor het huwelijk dus - zonder resultaat.

@ Ria, wel frappant dat die Hendrik Jans X Hendrikje Evers er nu weer min of meer uitrollen.

Twee vermeldingen van Teunis Hendriks in de Bergklooster begraafboeken - betekent dit, dat er
twee waren, of kan 1 vermelding een kind van Teunis betreffen?

groeten van Jacqueline

ria van bessen

Als het een kind van Teunis

Bericht door ria van bessen » 15 jul 2011, 22:03

Als het een kind van Teunis zou zijn zou er als patroniem Teunis moeten staan, toch? Dus Teunis Teunis

Ik vraag me serieus af of je wel goed zit.

Om te beginnen: er zijn dus meer Teunis Hendriks volgens het begraafboek Bergklooster. In totaal 4. Er zijn 3 aantekeningen waarvan 1 betaald en 2 arm zijn en een Teunis is gerechtigd.

Bovendien zijn er enorme hiaten in de dopen. Een enorm hiaat na het huwelijk en dan nog tussen de dopen.

Plus het feit dat Geertje of Grietje of Geertrui Jacobs als d.v. Jacob Peters wel erg jong is wanneer ze trouwt in 1731.

Ik denk dat het wijs is wanneer je rekening houdt met het feit dat de Geertje Jacobs die een zoon Jacob Peters laat dopen de dochter is van Jacob Peters en dat de 1e een andere is.

De eerste Teunis Hendriks heeft 2 kinderen volgens het register 1742 - dat zouden dan 2 dochters zijn. Eentje heb je gevonden, die blijkt behoorlijk oud te zijn als ze kinderen krijgt en haar leeftijd bij overlijden klopt helemaal niet.

Je bent kennelijk gaan zoeken vanaf het moment dat je op de een of andere manier bent terecht gekomen bij Geertje Jacobs d.v. Jacob Peters.
En dus niet via Teunis Hendriks.

Als Teunis Hendriks zijn dochter Barta al ver voor 1811 de naam van Berkum draagt, is het heel goed mogelijk dat haar vader Teunis een afstammeling is van een van Berkum. Die zijn er genoeg, zowel RK als NG.

Het zal niet de 1x keer zijn dat we met een dito echtpaar te maken hebben. En omdat er zoveel vraagtekens zijn, denk ik dat.

groet Ria

Plaats reactie