doopboeken Zwollerkerspel i.v.m. Teunis Hendriks ca 1710

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Gisteren heb ik gekeken of er

Bericht door Janny Lalkens » 02 aug 2011, 08:32

Gisteren heb ik gekeken of er mogelijk onder gedoopt te Heino kinderen geboren in de Berkummer Veldhoek voorkwamen.
Er werden wel een aantal kinderen uit de Veldhoek gedoopt, maar ik kreeg de indruk, dat het een Veldhoek in Lenthe was, dus nog wat meer richting Dalfsen. Ik heb altijd het idee, dat er meerdere veldhoeken waren. Genoemd wordt Belt Derck in de Velthoek, maar hij heet ook een keer Belt Derck uit Lenthe.

Twee vaders Hendrick laten te Heino zowel een Theunis als een Gerrit dopen.
Ik geef ze hier wel, maar denk, dat we eerst het verhaal van Hendrick Horstman/Janna Gerrits Noteboom moeten onderzoeken, omdat dat meer kans van slagen heeft. Het speelt zich namelijk ook nog eens op de goede plaats af, in Zwolle en deze Hendricken zitten wat uit de buurt. Meer Heino/Dalfsen. Maar omdat je niet helemaal zeker weet, of de ouders van Teunis Hendriks met een jonge Teunis ( gedoopt te Heino) in de Berkummer Veldhoek zijn gaan wonen:

Hendrick Veltcamp laat te Heino dopen:

1. Theunis 14 of 11 juli 1695
2. Janna 11 nov. 1696
3. Geesien 24 maart 1700
4. Gerrit 13 aug. 1702

En dan de andere Hendrick. Als hij op de Slurinck woonde, was dat Sekdoorn/Langeslag, dus ook richting Dalfsen

Hendrick Slurinck:
1. 23 aug. 1696 Theunis
2. 1 sept. 1698 Gerrit
3. 10 sept. 1702 Jennegien of Fennegien

Ik heb gisteren vooral gezocht op Janna Gerrits Noteboom. Hoeveel Gerritten Noteboom zouden er gelijktijdig in Zwolle en Zwollerkerspel zijn geweest?

6 mei 1736 hertrouwt Gerrit Neuteboom. Ik weet dat hij hier niet als Noteboom staat, maar mogelijk haalde men die namen door elkaar vanwege Zwols dialect.
Gerrit is wedn. an de Groote Kerckhof. De bruid heet Elsien Breukelmans, wede. van Albert Witvoert bij de Swane toren.
S.G. Gobert Buitenhof
H.G. de wede. van H. van Diemen

Begraven te Zwolle: 6-6-1747 Gerrit Neutebooms vrouw Berentien te half 2 op Bethl. kerkhof

2-2-1746 te Zwolle begraven een Elemoseniersdode Gerrit Neuteboom op 11 uur.

Hartelijke groeten, Janny

[ 02. Augustus 2011, 08:34: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

ria van bessen

Jaqueline,Misschien zit je te

Bericht door ria van bessen » 03 aug 2011, 14:51

Jaqueline,

Misschien zit je te wachten op informatie van mij, maar ik heb op dit moment geen idee wanneer ik in de gelegenheid ben om naar het HCO te gaan.
Het is met de vakantie toch allemaal wat moeilijker om iets te plannen.

groet Ria

Jacqueline

Bedankt dat je 't even laat

Bericht door Jacqueline » 03 aug 2011, 19:48

Bedankt dat je 't even laat weten Ria, en ik wacht rustig af!
Janny, bedankt voor het zoeken in Heino. Ik denk ook dat het beter is voor nu te focussen op het Hendrik Horstman verhaal.

groeten van Jacqueline

Janny Lalkens

HalloIn VOT 1748 Zalne wordt

Bericht door Janny Lalkens » 12 aug 2011, 23:32

Hallo

In VOT 1748 Zalne wordt duidelijk genoemd Teunis Hendriks en zijn vrouw Geertjen Jacobs met de dochters Henrica en Albertien, die jonger zijn dan 10 jaar. Dit klopt met de gegevens uit doop- en trouwregister m.b.t onze Teunis Hendriks.

Als de gerechtigden van Bergklooster in 1751 worden genoemd, o.a. onder Berkum, staat daar Teunis Hendriks in boek 813/177. Niet helemaal zeker is of dat de gezochte Teunis Hendriks van Berkum is geweest. Nu heb ik de niet altijd even duidelijke kopie die ik heb met een loupe bekeken en dan denk ik achter die naam te lezen:
"op de Nijstad".

Dat is toch meer voor de Dieserpoort dan voor de Sassenpoort?
Het merendeel van de toevoegingen is geschreven na 1751, zoals: nu uitgestorven.
Het komt dus op me over, dat deze Teunis na een verblijf in Berkum naar de Nieuwstad is gegaan, na 1751. Kan het de Teunis zijn, die in 1737 volgens de verponding 7 morgen huurde van Bernard Voet. In de Velthoek, erve Koelmans geheten?
Dat het dus niet onze Teunis is geweest, die daar in 1751 als gerechtigd stond onder Berkum?

Ook zag ik nog een Teunis Hendriks, die onder Zuthem rond 1773 volgens het markenboek 20 morgen huurde van Freule Zwiersen. De boerderij heette de of het Solen en lag ten oosten van de Nieuwe Wetering. 1773 is rijkelijk laat voor de gezochte Teunis Hendriks, maar ik noem hem toch even, ook vanwege de vermelding van een Teunis Hendriks in dat Bergkloosterboek. Geertje, zijn vrouw, wordt in ieder geval in 1783 bij een doop als weduwe van Teunis Hendriks beschreven.

Ik zocht in het markenboek van Zuthem [met dank aan Henri Wolf], omdat daar ook mensen woonden die Horstman heetten: Jan Jansen Horstman en Gerrit Horstman. De eerste was vermoedelijk in 1773 al overleden, de tweede nog niet. Nog geen Hendrik Horstman gezien.

[ 12. Augustus 2011, 23:54: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Janny Lalkens

Bericht 2.Dit is inmiddels

Bericht door Janny Lalkens » 12 aug 2011, 23:45

Bericht 2.
Dit is inmiddels een lang onderzoek geworden. Nog eens de vorige berichten lezend zie ik, dat de weduwe van Teunis Hendriks, Geertje Jacobs, in 1784 op de Nieuwstad woonde en dat ze in 1783 getuige was bij de doop van een baby die op de Nieuwstad woonde. Dus het kan toch onder Berkum gerechtigd wel de gezochte Teunis zijn geweest. Dan is in ieder geval Geertje naar de Nieuwstad verhuisd, mogelijk Teunis zelf ook nog wel eens.

ria van bessen

Nou, daar ben ik dan weer

Bericht door ria van bessen » 16 aug 2011, 20:14

Nou, daar ben ik dan weer.

Mijn hypothese betr. Horstman klopt niet.

Dit is inderdaad de man van Gergje Geurts of Bos. Zowel Horstman als Janna Noteboom bezitten niets om aan hun kinderen te bewijzen.

Die kan dus worden afgevoerd. Kennelijk is Janna Gerrits die rond die tijd trouwt met ene Teunis Hendriks de zus van Gerrit Gerrits uit de akte.

Daarna heb ik de aktes opgezocht van Teunis Hendriks hieronder volgt de samenvatting.

Herman Teunis man van Geertje Wessels wonende te Wijthem, voorts Hendrik Jansen wonende te ?s Herenbroek, Hermannus Herms x Willemtje Hendrix, wonende in Lenthe en dan nog Gerrit Meijerink wonende te Heino mede namens zijn ouders Herman Meijerink en Janna Hendrix, Gerrit Jansen wonende in de Velthoek, te samen erfgenamen van Jannigje wed. van van Lingen transporteren een huis, hof en berg gelegen buiten de Sassenpoort in de Agterstege de wed. van Hendrik Calevelt is belendend aan de ene en aan de andere kant Hendrik Brink en die wordt bewoond door Jan Voet
AAN Teunis Hendrix en zijn vrouw Geertje Jacobs, datum 6 mei 1750
bron Zwolle RA [transportregisters] 001 - 0049 - blz. 37

Teunis Hendrix man van Geertje Jacobs, verklaart wegens betaling van een huis, hof en berg gelegen buiten de Sassenpoort door de erfgen. van de wed. van Lingen aan hem getransporteerd 200 cg schuldig te zijn aan Hermannus Tiedeman waarvoor hij als onderpand stelt het voornoemde huis. Afgelost op 12-08-1752
bron idem op blz. 38 datum 12 mei 1750

In aug. 1752 verkoopt Teunis Hendriks en Grietje Jacobs het zelfde huis aan een zekere Kragt.

In deze akte staat dat ze wonen in STREUKEL onder het schoutampt van Hasselt !!

Jacqueline, ik heb foto's gemaakt van de aktes. Ik zal je die vanavond mailen.

groet Ria

[ 16. Augustus 2011, 20:37: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Jacqueline

Reuze bedankt Ria! En fijn

Bericht door Jacqueline » 16 aug 2011, 23:23

Reuze bedankt Ria! En fijn dat je foto's hebt gemaakt.
Even op een rijtje of ik het goed begrijp: Hendrik Horstman weduwenaer voorde Sassenpoort 24-07-1747 = de weduwnaar van Gergje Geurts?

Deze kan ik even niet plaatsen?
Quote: Kennelijk is Janna Gerrits die rond die tijd trouwt met ene Teunis Hendriks de zus van Gerrit Gerrits uit de akte. En deze dopeling kan nog altijd de juiste zijn?
Quote: 22 juli 1703 Teunis s. van Hendrik Hendriks en Jannigje GerritsHet is natuurlijk niet alleen reuze jammer van je hypothese , maar ook dat het nu alweer ingewikkelder wordt omdat ze blijkbaar in Streukel onder Hasselt wonen.
Je houdt het toch niet voor mogelijk!

Janny, sorry ik zie nu pas jouw twee berichtjes.Die toevoeging op de Nijstad is inderdaad interessant, m.n. ook in het licht van de latere vermeldingen.

groeten van Jacqueline

ria van bessen

Ik ben nog vergeten te melden

Bericht door ria van bessen » 17 aug 2011, 11:05

Ik ben nog vergeten te melden dat Teunis Hendriks niet in het hoofdgeld van 1764 zit Streukel, heb ik nog naar gekeken.
Maar later bedacht ik me dat hij nog een zoon in Zalk laat dopen kort daarna, kennelijk woonde hij inmiddels toen weer daar.

Ondanks dat de afstamming nog steeds niet duidelijk is, hij is nog steeds te volgen - onze Teunis. Het leverde toch weer wat op.

Als antwoord op je vraag

Ik zag een huwelijk van een Teunis Hendriks als JM met Janna Gerrits in de GI in het hco. Net rond die tijd dat die akte met Gerrit Gerrits is opgemaakt. De schoonmoeder van Teunis Hendriks [NIET de onze dus- ] kan de moeder zijn van deze Janna, dat bedoelde ik.

Bovendien als die Horstman en Noteboom niets hebben om te bewijzen, passen ze sowieso al niet in het plaatje van onze Teunis. Die had wel bezittingen in Berkum, die hij [bijna] allemaal verkoopt,vervolgens met een lening een huis koopt buiten de Sassenpoort en dan blijkt hij zelf in Streukel te wonen en dus niet in Zwolle. Iets van een belegging of zo, lijkt het wel.

Maar misschien heeft hij ook iets gekocht in Streukel en dat zou dan te vinden moeten zijn in het Hasselterschoutambt. En dan ook moeten hebben verkocht als hij een zoon in Zalk laat dopen in 1753, dat is een logische gevolgtrekking, toch?

Wat dat betreft wil ik de volgende keer wel kijken of ik iets kan vinden, het gaat maar om een paar jaartjes in Streukel.

Zalk kan een langere periode omvatten, omdat de GI t/m 1783 verder geen informatie gaf onder zoekterm Teunis Hendriks of Geertje Jacobs [in allerlei varianten].

O ja, en als Teunis zo hip-hopt van de ene buurtschap naar de andere, wat zou hij dan uiteindelijk opgeven als ze hem in Zalk vragen, waar hij vandaan komt? Streukel, Zalne, Haarst of Berkum........

groet Ria

[ 17. Augustus 2011, 11:09: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Janny Lalkens

Hallo Mogelijk wordt de naam

Bericht door Janny Lalkens » 17 aug 2011, 21:26

Hallo

Mogelijk wordt de naam van Teunis Hendriks wel eens een keer genoemd in het archief van Hasseltermarke.
Streukel en Hombroek vielen daar onder.

Dr. W.J. Formsma heeft een inventaris opgesteld rond 1959 van het archief van Hasselt. Titel: De oude archieven der gemeente Hasselt. Zie blz. 160 - 169.
Het gaat daar meer om gezamenlijk onderhoud van dijken en sluizen. Gemeenschappelijk grondbezit was er in de 15e eeuw al niet, volgens Formsma.

Het gaat om de archiefstukken, genummerd 1399 tot 1487, volgens al weer dr. Formsma. Ik heb eens gehoord, dat sinds een paar jaar (?) het archief van Hasselt in het HCO ligt.

Het gaat om de tijd zo rond 1752 en dan komen eventueel de volgende nummers in aanmerking:
1409 Schouw 2e helft 1700
1410 Morgentallen 1754 in Streukel. Net te laat?
1415 Onderhoud sluis 1724-1776
1418 Probleem tussen mevr. Van Muiden en Streukelaars 1751
1422 Resolutieboek o.a. Streukel 1720-1817
1425 Publicatie omtrent de schouw 1751
1452 Rekeningen vanaf 1752.

1459 tot/met 1461 en 1471/1472 Hoorngeld, paardegeld enz. 1733-1752.
Als ik naar het HCO zou gaan, zou ik persoonlijk deze archiefstukken als eerste gaan
opvragen.

Dan nog iets over Zalk/Vecaten/'s Heerenbroek.

Zalk lag dus aan de overkant van de IJssel, gerekend vanaf Zwolle en die beide anderen lagen met Zwolle aan dezelfde kant. Vecaten en 's Heerenbroek lagen tegen elkaar aan.[ Misschien lezen anderen mee, die niet zo ter plaatse bekend zijn]

Gedoopt te Zalk op 11-2-1700 in de kerk aldaar, maar wonend te 's Heerenbroek:

Elsabe, dochter van Jacob Peters, gewesen dragonder op 's Heerenbroek.

En op 19-8-1714 haar halfzus Geertruid. Ze delen dezelfde vader. De moeder van Geertruid is Albertje Alberts, die in 1729 als lidmaat te Vecaten genoteerd staat. [Zie ook info 23 juli van dit onderwerp.]

1. Jacob Peters, wedn. van 's Heerenbroek X 1712 Albertie Alberts, wed. Vecaten.

2. Henrik Jans J.m. te Zwolle X 1723 Albertje Alberts wed. Vecaten

3. Begraven te Zalk: 18-4-1752 Albertie, vrouw van het zogenoemde Frientje (?) in Vecaten.

In 1753 laten Teunis en Geertruid een zoon Jacob Peters dopen te Zalk, maar dat wil niet zeggen, dat ze daar ook wonen. Misschien zijn ze na de dood van schoonmoeder Albertje Alberts naar haar huis te Vecaten gegaan. Dat zou mogelijk verklaren het dopen te Zalk in 1753 en het nog wonen te Streukel in 1752. En misschien hebben ze Elsje/Elsabe uitgekocht te Vecaten en daarom dat huis te Zwolle in 1752 verkocht? Hoewel ik niet weet, of ze iets hebben gekocht in Vecaten.

4. Er zijn mogelijk meerdere Teunissen Hendriks geweest te Berkum en Haarst, gelijktijdig.
Er was een Teunis Hendriks gerechtigd te Bergklooster en je zou zo zeggen: waar je gratis gebruik van kunt maken: altijd doen!

Ook staat er "op de Nijstad" achter die Teunis Hendriks te Berkum als de lijst van gerechtigden wordt vermeld. En Geertruid sleet haar laatste jaren vermoedelijk op de Nijstad. Of ging ze wonen in Enkhuizen na 1784?

Maar wat te denken van het volgende:

Begraven te Zalk: 24-10-1779 Teunis Hendriks te Vecaten.

Vandaar dat ik ook de gedachte kreeg: zouden ze in het huis van Albertje te Vecaten gegaan zijn?

Even zo goed kan er dan achter de naam Teunis Hendriks onder Berkum nog wel de aantekening gezet worden: op de Nijstad. Zo af en toe moet je inventariseren waar iedereen gebleven is, ongeacht of ze van dat voorrecht op Bergklooster gebruik maakten of niet. Ik kon die Teunis al nooit op Bergklooster begraven vinden. Geertruid kan ik trouwens helemaal nergens vinden. Ligt misschien in de stad Zwolle begraven of is ze de Zuiderzee overgestoken en daar gebleven?

Verder heb ik wat onderzocht n.a.v. de momberstelling van Elsje in 1712: oom Jan Berents, waard in de grote Krone.
Je had de oude en de nieuwe Kroon op 's Heerenbroek, denk ik. Ik denk ook, dat het om Jan Hogebeen gaat. Later zit er een Jan Roelofs op de oude Kroon, wat me een zoon lijkt van Roelof Jans uit Vecaten. Roelof werd 26-12-1703 te Zalk gedoopt.
Ik had het leuk gevonden, als na 1752 Teunis de neef van Elsje, Roelof Jans te hulp was geschoten in de Kroon, gezien de horeca ervaring van Teunis. Maar dat zal niet zo zijn, of Elsje moet nog met die Jan Roelofs getrouwd zijn. Want haar neef is hij denk ik niet. Nee, voorlopig houd ik het op het vermoeden, dat men in het huis ( boerderij?) van Albertje ging wonen na haar dood. Ik denk toch wel,dat die overleden Albertje in 1752 de moeder van Geertruid was.

[ 17. Augustus 2011, 21:36: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Jacqueline

Bedankt voor de opbeurende

Bericht door Jacqueline » 17 aug 2011, 21:46

Bedankt voor de opbeurende woorden Ria! Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, hij zal hopelijk vanuit Streukel weer te volgen zijn.

Janny, ik had net dit berichtje klaar toen het jouwe binnenkwam. En het leuke is, dat onze gedachtegangen overeenkomen. Ik heb de rest van mijn bericht dus ongewijzigd gelaten! Het ovl van Albertje had ik nog niet, dat kan idd de reden zijn dat ze in aug. 1752 niet in hun huis buiten de Sassenpoort wonen. Mooi!

De laatste vermelding waarvan met zekerheid vaststaat dat het om de juiste Teunis Hendriks gaat is volgens mij deze, dopen NG Zwolle:

Quote: 09-07-1757 Hendrik Teunis Hendriks Geertjen Jacobs Ik weet niet of vermeld werd als de vader was ovl. Maar in ieder geval leeft hij dus nog eind 1756. En hoewel ze te Zwolle doopten, zullen ze er dan niet gewoond hebben als er verder geen vermeldingen zijn? Ik bedacht nl. nog als optie dat Geertje misschien pas naar Zwolle is gekomen na de dood van Teunis?
Dochter Hendrika trouwt daar in mei 1767.
Er ovl een Teunis Hendriks in Vecaten op 24 oktober 1779. Het enige sprietje houvast hierin is dat de moeder van Geertje Jacob bij huwelijk (1712) ook uit Vecaten en niet uit Zalk kwam. Verder kan het ook best een ander zijn natuurlijk. Hoewel er geen bruidegom is met die naam in de index op de huwelijken van 1603 tot 1810, en er ook geen ander voorkomt in de index dopen 1732-1812. Nog een sprietje dus!

Groeten van Jacqueline

Plaats reactie