Tweemaal Berend Hendrik van Berkum te Kampen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Annelies Onijs Koetsier

Ik heb het topic van Teunis

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 30 aug 2011, 12:09

Ik heb het topic van Teunis Hendriks niet zo heel goed gevolgt. Ik wilde vorige week nog zoeken voor je in het gemeente archief van Kampen in de boeken van Zalk, maar gezondheidsredenen laten het nog niet toe, dat ik alleen in de auto stap.
Maareh, denk je dat Teunis en Berend familie van elkaar zijn?
En is Teunis dan ook terug te vinden in hogere kringen?
Of zullen er gewoon meer mensen zijn die de naam van Berkum hebben gekregen omdat ze van oorsprong uit die hoek komen? [zie ook de losse flodders die ik had neer gepoot hier op het forum, zoals ene Andries van Berkum]

Groetjes Annelies

Jacqueline

Heel erg bedankt voor de

Bericht door Jacqueline » 30 aug 2011, 22:29

Heel erg bedankt voor de aanvullende gegevens Annelies.
Het huwelijk van Claas Peters en Aagjen Lubberts:
Quote:Zwolle NG 20-03-1669 / 04-05-1669 Claas Peters j.m. te Berkum, ende Aagjen Lubbers j.d. te Haarst Ik hoop eigenlijk meer dan dat ik al echt durf te denken, dat Berend Claas van Berkum en Teunis Hendriks (van Berkum) familie van elkaar zijn.
Allereerst natuurlijk vanwege de achternaam ? maar die komt toch zo veelvuldig voor dat ik het alleen op grond daarvan niet zou willen veronderstellen.

Er zijn inmiddels echter een aantal zaken die me opvallen ? maar die evengoed allemaal toeval kunnen zijn.

De zoon van Teunis Hendriks is Hendrik Teunis van Berkum. Hij vertrekt naar en huwt (1781) in Enkhuizen ? waarom is niet bekend. Mij lijkt: of omdat hij er familie had, of als militair. In dat laatste geval zal hij zich ws in Kampen bij een regiment hebben aangesloten. Ik denk dan aan het Regiment Cavalerie van Hoeufft van Oyen, dat van 1774 tot 1777 in Kampen in garnizoen lag en daarna naar o. a. Enkhuizen vertrok. Op de site van het gemeentearchief in Kampen vond ik de volgende verwijzing

Quote:Garnizoen Ingeschrevenen
Inhoud Periode Vindplaats
--- 1702-1806 OA 2355
K.320
--- 1648-1659 OA 2419
K.318-319
--- 1590 - 1780 OA 2418
K.316-317 Mocht je eens in de gelegenheid zijn te kijken of Hendrik Teunis (van Berkum?) daar in voorkomt, dan zou ik dat erg op prijs stellen!

Het blijkt nu, dat Willem Bruinier, een achterkleinzoon (via Claas Berends en Alyda) van Berend Claas van Berkum, ook naar Enkhuizen vertrekt. Zijn kinderen zijn van de leeftijd van Hendrik Teunis van Berkum.

Hendrik Teunis van Berkum, die in Enkhuizen, is kleermaker. Zijn zoon, Theunis van Berkum, wordt predikant. Hierover een heel roerend verhaal via
http://www.andrebuwalda.nl/berkum_theunis.htm
o.a.
Quote: Zijn moeder droomde op een nacht, dat zij spoedig een zoon zou krijgen, die later het Evangelie zou verkondigen. Het pakte haar danig aan en het leek haar wonderlijk, want hoe zouden zij ooit zijn studie kunnen bekostigen? Evenwel bleef de hoop, zij bracht het in gebed en inderdaad kreeg zij een jongetje, dat al spoedig blijk aan zijn liefde voor de godsdienst gaf. Echter ? zou er toch niet iemand in de verre of minder verre familie zijn geweest die, al was het maar door overlevering, een voorbeeldfunctie vervulde? Bijvoorbeeld Gerardus Hemsing, de echtgenoot van Maria Susanna van Berkum, en/of een van hun zoons.
Ook bij de Bruiniers komen predikanten voor.

En dan de kwestie van het geld cq aanzien. Hendrik Teunis van Berkum te Enkhuizen is kleermaker. Wat zijn vader Teunis Hendriks (van Berkum) deed weet ik niet. Er zijn vermeldingen als daghuurder en herbergier, dit klinkt niet erg vooraanstaand!
Feit is wel, dat hij met zijn vrouw Geertje Jacobs verschillende ?stukjes land? van onbekende herkomst verkoopt te Berkum, en dat het echtpaar midden 18e eeuw een huis koopt buiten de Sassenpoort. Ook nogal tegenstrijdig dus?

Het is allemaal nogal vaag, en ik heb dan ook geen idee of ik via deze ingang wat meer over de herkomst van Teunis Hendriks, die begin 18 eeuw geboren zal zijn, te weten kan komen.

Groeten van Jacqueline

[ 30. Augustus 2011, 22:30: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

jettie

Ingeval je hier nog wat aan

Bericht door jettie » 29 dec 2015, 09:41

Ingeval je hier nog wat aan hebt:Luberta van Berkum (Kampen) tr. te Haarlem 1763https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9QV-B93N-T?wc=SM9W-3TG%3A1293193204%2C382025101%2C383336001%3Fcc%3D2037985&cc=2037985linkerpaginaJettie

ria van bessen

Nou, nou ... dat zijn wel erg

Bericht door ria van bessen » 29 dec 2015, 21:19

Nou, nou ... dat zijn wel erg veel gegevens Jacqueline, en dan zonder enig verband onderling. Ik kan me voorstellen dat je wat schroom voelde.Het is mij tenminste te veel, misschien dat anderen hier wat mee kunnen.    

Egbert_

Tijdens een zoektocht elders

Bericht door Egbert_ » 19 mar 2018, 11:16

Tijdens een zoektocht elders op dit forum stuitte ik op gegevens die in deze zoektocht horen. Daarom, na twee jaar nog een aanvulling. De gegevens heb ik gevonden in het trouwboek van Zwolle, de Generale Index en Stads Archief Kampenhttps://www.historischcentrumoverijssel.nl/zoek ... &miej=1699 trouwboek Zwolle: 11-02-1638 Peter Claesen tot Barkum ende Anneken Jans Jan Willemsen N.W. in MastebroeckGI: Zwolle 12-04-1640, Pieter Claesen laat zijn zoon Egbert dopenGI: Zwolle 17-01-1641, Pieter Clasen en zijn vrouw Anneken Jans laten hun dochter AeltienGI: Zwolle 14-06-1646, Peeter Klaesen laat zijn zoon Klaes dopenGI: Zwolle 21-09-1648, Peter Clasen wonende te Barckmen, laat zijn dochter Gerritien dopenVan deze kinderen heb ik de volgende gezinnenZwolle NG 20-03-1669 / 04-05-1669 Claas Peters j.m. te Berkum, ende Aagjen Lubbers j.d. te HaarstGI: Zwolle 22-02-1670, Klaas Peters en zijn vrouw Aaghtien Lubberts laten hun dochter Grietien dopenGI: Zwolle 19-11-1676, Claas Peters en zijn vrouw Aagjen Lubberts laten hun dochter Lubbetjen dopenEr horen nog twee kinderen bij, Gerrighjen en Jacopje. Want dit is het gezin waarover eerder in deze zoektocht de akte gegeven is:f284 - ... [geen dag vermeld] febr 1823 [JAARTAL KLOPT NIET ZIE ONDERSCHRIFT!!!! aan voorgaande aktete zien moet dit 1683 zijn]- Richter Bernard Holt.
Keurnoten Hermannus Holt en Gerrijt Holt, Dr.
In het Gericht zijn verschenen Berent Klaassen, woonachtig tot Campen, en Jan Lubbers op s' Herenbroek. Hij verklaart, dat Claas Peters en Aaghte Lubbers, gewezen eheluiden, gewoond hebbende tot Berkum an het Velt, voor enige tijd overleden zijn en nagelaten hebben drie onmondige kinderen, die dienden te worden voorzien van mombers. .... En het gezin dat in deze zoektocht gezocht wordt:trouwboek Zwolle: 13-05-1660 Berent Claesen j.g. aen Berckmer-brugge en Aeltjen Peters j.d. tot BerkmenGI: Zwolle 10-03-1661, Berent Klaes en zijn vrouw Aeltien Peters laten hun dochter Jannechien dopenGI: Zwolle 27-10-1663, Berent Claasz en zijn vrouw Aaltjen Peters laten hun zoon Klaas dopenGI: Zwolle 18-02-1666, Berent Klaasz en zijn vrouw Aaltjen Peters laten hun zoon Jan dopenstadsarchiefkampen.nl: Doopdatum: 1667-09-08, Kind: Jan Berents, Vader: Berent Claessen, Moeder: Aaltje Petersstadsarchiefkampen.nl: Doopdatum: 1669-08-15, Kind: Gerritje Berents, Vader: Berent Claesz, Moeder: Aaltje PetersEr is in diezelfde tijd in Kampen nog een echtpaar: ondertrouw op 5 feb 1664 van Berent Clasz jg uijt den Hage met Aaltje Peters jd van 's Heerenbroek. Dat zal ook de verklaring zijn waarom er in 1677 twee keer een dopen is van een echtpaar Berent Claessen en Aaltje PetersWie de link hierboven naar stadsarchiefkampen.nl volgt, zal ontdekken dat bij de achternaam van Berckcum pas vanaf 1684 gebruikt wordt in het doopboek. En met uitzondering van ene Andres van Berckcum en Lubbegien Backers, zijn het allen nakomeling van Berent Claesen aen Berckmer-brugge en Aeltjen Peters tot BerkmenWat beide gezinnen van Peter Claesen tot Barkum ende Anneken Jans Jan bij elkaar brengt is:Erfgenamen in 1693 zijn Claas van Berkum, Albert Jansen Benink, [= Bennink?], Jacob Comenk, Jan van Berkum én Jan Lubberts en Berent Posjen als voogden over de kinderen van Claas Peters.Wie daarover verder wil lezen, zie de zoektocht:https://www.historischcentrumoverijssel ... nbroek-uit

Plaats reactie