Engbert Berend Neuteboom en Harmina Herms

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Ja, die heb ik, niet veel,

Bericht door ria van bessen » 30 okt 2011, 22:48

Ja, die heb ik, niet veel, maar eerst even dit.

Heino deel 5f350 - blz. 8 - Heino, 25 mei 1742 -.
Jennegien Herms van 't Spiekerhuis, hierbij geassisteerd door Jannes Frantzen als haar momber. Zij heeft over haar 6 onmondige kinderen Hermina, Janna, Geesjen, Jan, Zwier en Jannes Rutgers in echte verwekt bij wijlen haar eheman Rutger Herms Norink tot mombers verzocht en geobtineerd Engbert Noteboom en Hendrik Assies op 't Wegele.

groet Ria

ria van bessen

Ja inderdaad.En ze zijn

Bericht door ria van bessen » 31 okt 2011, 11:21

Ja inderdaad.

En ze zijn familie van onderstaande personen, die deels rk en deels ng zijn.

Wijhe invnr. 11
f247 - 4 dec 1727 - Johan Hermen van Hemert toe den Kritenberg, Richter
tot Wijhe.
Keurnoten Willem Charles en Jan Willems.
Verschenen zijn Teunis Over Es [Overes] en Hendrik Boerdijk, als gevolmachtigde van Jan Lubberts en zijn vrouw Geesjen Jansen, en van Jochem Herms en Hermina Swiersen, Tonis Jansen Cappert en Annegjen Swiersen (als cessionarissen van Rutger Herms Neurink en zijn vrouw Jennigjen Herms volgens akte, gepasseerd te Wijhe 24 juli 1727), en verder van Engbert Noteboom en Hermina Herms, Jan Meijbergh en Geertjen Jansen, Hermannus Swiersen en Teuntjen Hendriks, Cornelis Joosten en Maria Swiersen, Teunis Overes [Overes] en Fennigjen Jans, Hendrik Boerdijk en Fijgjen Jans, en van Jan Gerrits Timmerman, Wolter Gerrits, Derk Swiersen voor hem zelf, verder van Swaantjen en Janna Swiersen (allen tesamen als erfgenamen van Jan Boerdijk en akte van volmacht te Zwolle d.d. 15 november 1727 - zie f248-249), en verder zijn verschenen Jan Rutgers Crommendijk, als gevolmachtigde van Heijmerick Rutgers en zijn vrouw Hendrina Jansen, erfgenamen van Gerrigjen Hendriks, echtgenote van Boerdijk (volgens akte te Wijhe d.d. 13 november 1727 - zie f249-250). Zij transporteren aan Derk Jansen, Jannes Jansen en Hendrik Hendriksen 3 morgen Christinen Land, gelegen naast het land van Opberg in de buurtschap Herxen onder Wijhe; dit volgens een verkoop te Zwolle d.d. 20 augustus 1727.

Van Engbert Noteboom weet ik verder niets.

Dus houdt het hier voor mij op.

Ik denk dat je in het hco van Zwolle wel meer zult kunnen vinden.

groet Ria

Mieke Fokkert

Aan Ria en Jeanette,

Bericht door Mieke Fokkert » 20 jan 2016, 16:21

Aan Ria en Jeanette,Op 31-10-2011 beantwoordde Ria de vraag of Jennegien Herms van 't Spiekerhuis een zus was van Harmina Herms met : 'Ja inderdaad'Maar dat is volgens mijn gegevens niet zo.Jennegien Herms was in haar eerste huwelijk getrouwd met Rutger Herms Norink (ook Neurink) en deze Rutger Herms (van het) Neurink was een broer van Harmina Herms. Jennegien en Harmina waren dus schoonzussen.De vader van Jennegien Herms was Hermen (van de) Meenhorst.groet, Mieke

ria van bessen

Mieke, ik zal het nakijken,

Bericht door ria van bessen » 20 jan 2016, 20:59

Mieke, ik zal het nakijken, ik zit nu niet achter de juiste computer, maar even uit m'n hoofd, volgens mij verwissel je 2 Rutger Herms beide gehuwd met een Herms.Ik kom er straks nog op terug.

ria van bessen

Volgens onderstaande akte ...

Bericht door ria van bessen » 20 jan 2016, 21:18

Volgens onderstaande akte ...invnr. 10f167 - 13 okt 1717 - Richter Johan Hermen van Hemert.     Keurnoten de HoogWelGeb. Hr. Daniel Alert Blankvoort en Jan Ger­rits.     Verschenen zijn Jan Herms Boerdijk en Gerrigjen Hendriks, ehelie­den, zij wordt hierbij geassisteerd door Hendrik Gerrits Kiesebrink als haar mom­ber. Zij maken een testament. Zij maken een testament. De eerst­ster­vende benoemt de langstlevende tot zijn of haar univer­sele erf­ge­naam. Erfgenaam is hun neef Hendrik Swiers Boerdijk, die krijgt de halfscheid van 9 morgen Brienens Lant en de halfscheid van 4 mor­gen de Sluirik, met het huis en hof, gelegen in Herxen. Haar nicht Hen­drina Jansen krijgt al het bouwgereedschap, verder de hal­ve Rou­wen­horst, de halfscheid van 6 morgen Christinen Camp, en 1/4 deel van de Oude Koije, allen gelegen in het kerspel Wijhe. Verder krijgt zij 7 morgen Esters Lant, gelegen in Seckdoorn, en verder bouwland op den Weert in het kerspel Heino. De condities aan hun nicht zijn, dat zij aan de 5 voorkinderen (Annigjen, Swaantjen, Jennig­jen, Be­rentje en Hermina Herms) van Hermen op den Meenhorst 500 gulden zal uitke­ren. De nicht Margrita Herms, dochter van Her­men Meenhorst, krijgt de halfscheid van 9 morgen Brienens Lant en 4 morgen van de Slui­rik, gelegen in Herxen. 

Mieke Fokkert

Ria, nu begint het pas echt

Bericht door Mieke Fokkert » 21 jan 2016, 16:05

Ria, nu begint het pas echt interessant te worden.Wie zijn de ouders van Harmina Herms, die was gehuwd met Engbert Noteboom of Neuteboom?Aanvankelijk dacht ik dat Jennegien Herms en Harmina Herms schoonzussen waren, maar ik begin nu toch te twijfelen, gezien de onderstaande gegevens:Dieltien Rutgers en Herman (of Hermen)  Noordink  (of Neurdinck) hadden naast zoon Rutger Herms, nog andere kinderen. Dit staat vermeld in het testament, dat Dieltien Rutgers in 1717 laat opstellen en waarin ze haar zoon Rutger als dank een stuk land legateert.Dieltiens zwager Swier Boerdijk, hij is een broer van Hermen Noordink,  is haar voogd.Helaas zijn er in dit testament geen namen van deze andere kinderen vermeld  van Hermen en Dieltien en ik heb aangenomen dat Hermina  hun dochter was en dus een zus van Rutger Herms, gezien het feit dat Engbert Noteboom een zwager was van Rutger Herms Neurink. Engbert wordt in een akte uit 1742 benoemd tot voogd over Rutgers kinderen.Onderstaand volgt de transcriptie van dit testament (ORA Heino; Inv.9; f.75-76; dd. 28-04-1717):' Ick Hendr: Munts wegens hoger overigheid Scholtus van Heijno doe kondt en certificeren in en voormits dezen dat voor mij ende Ceurnoten als waren Jogem Herms en Jan Herms [Jogem Herms is vermoedelijk een schoonzoon van Swier Boerdijk. Wie  Jan Herms is kan ik momenteel niet plaatsen. Mieke] persoenelijck zij erschenen Dieltien Rutgers, geassisteerd zijnde met Zwier Boerdiek als haaren in dezen verzogten en toegelatenen momber en zij comparantinne enigsints ziek dog bij goeden blikenden verstande zijnde, overdenkende de zekerheijt des doods en onzekerheijt der ure van dien, niet willende van hier scheiden maar eerst haar tijdelijke goederen bij testamente te disponeren  in manieren als volgt:Eerstelijk bevelende zij testatrisse haare ziele, wanneer die uijt haar lighaam zal komen te scheijden, God in zijn Hemelrijke. Vorders geve ik en legatere ik an mijne zoene Rutger Herms vooraf, zonder dat mijn andere kinderen daar iets tegen zullen pretenderen, één morgen land genaemt Herdensteins Landt, voor zijn getrouwigheijt an mij gedan; In mijne vordere goederen, zoo roerende als de onroerende stellende alle mijn na te laten kinderen evenna; Vorder bekennende zij comparantinne dit te zijn haar uijtterste en onbedwongene wille begerende dezelve als testament, cordiciele, gifte te saeke des doods ofte op eenige andere manieren bundig en vast zal wezen, als ook in allen delen nagekomen en effecte zal mogen hebben, Sonder argelijst, in kennisse der waarheijt hebbe ik Scholtus voornoemt deze van Gerigs wegen geteijkent en met mijn pitsier bekragtigt en heeft Jan Eijjsinck zijnde door de testatriese hier toe verzogt, mede gedaen.Actum Heijno, den 28 Apriel 1717 - Hendr. Munts ' Conclusie: Als Harmina Herms een zus was van Jennegien Herms  Meenhorst, dan waren Engbert Noteboom en Rutger Herms Neurink eveneens zwagers!En gezien geen van de kinderen van Engbert Noteboom en Harmina Herms met de naam Dieltien werd gedoopt, zou het kunnen dat Harmina een zus was van Jennegien Herms en dat zij ook een dochter was van Hermen  Meenhorst!Maar..... waarom worden Harmina Herms en Engbert Noteboom telkens genoemd naast Rutger Herms Neurink en zijn vrouw Jennegien Herms en  worden de andere vier zussen Meenhorst (met de namen Margrita, Annigjen, Swaantje  en Berentjen) die ook begunstigde zijn in het testament van 1717 van Jan Herms Boerdijk en Gerrigjen Hendriks niet genoemd in de verschillende akten uit 1727, die bij de afhandeling van dit testament  te Wijhe en Zwolle(rkerspel) zijn opgemaakt?Als je wilt kan ik je de bronnen van deze akten in een volgende mail zenden. N.B.-Het echtpaar Engbert Noteboom en Harmina Herms liet op 24 september 1710 te Zwolle ook een dochter dopen met de naam Derkje (doopboek 703; f. 36; NG;)- Weet jij misschien ook de namen van deze andere kinderen van Hermen en Dieltien?

ria van bessen

Haha ... ja dat dit

Bericht door ria van bessen » 21 jan 2016, 16:53

Haha ... ja dat dit interessant is, dat begrijp ik maar,niet dat je dat zelfs 3 x hier neer zet.. Je kunt de 2 andere posts gewoon weghalen hoor, het is me helemaal duidelijk wat je vraag is hahaJe kunt toch wel tegen een grapje hé? Ik twijfel [ondanks de akte] ook wel, want wat jij zegt, de andere dames mis ik ook. Ik heb de aktes, ook het testament van zijn moeder. Ik ga even kijken wat ik precies heb, misschien komen we er samen al puzzelend wel uit..

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 21 jan 2016, 21:27

bericht 2Mieke, je hebt gelijk. Het is eigenlijk best simpel ook, dus een te snelle conclusie getrokkenDit is het huwelijk van Harmina Herms1709-10-05 - Engbert Berents Nueteboom [Neuteboom], j.m., en Harmina Harmsen, j.d. in Heino, met attestasij - de procklemaesij gaen mede ter Heijno - attestatie bekomen om tot Heijno te trouwen den 23 Oct 1709 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 728, f300 Zij kan dus onmogelijk de Harmina van de Meenhorst zijn gezien onderstaandeWijhe invnr 9f276 - 14 mrt 1710 - Richter Johan Herm. van Hemert.     Keurnoten Lambert Boldewijns en Gerrit Lucassen.   Hermen Jansen Meenhorst verkrijgt tot mombers over zijn 6 onmondi­ge kinderen (Anna, Swane, Jantjen, Magrita, Berentjen en Hermtjen Herms) bij wijlen zijn huisvrouw Jennechien Berents, hun oude oom [oudoom] Jan Herms Boerdijk en hun oom Teunis op den Sluirik. De vader doet erfuiting en bewijst voor hun moeders goed aan zijn kin­deren ieder 100 Caroli gulden (tesamen 600 Caroli gulden), door de vader aan de mombers uit te keren, alsmede de linnen en wollen kle­ren van de moeder, en 2 stukken smaldoek uit de boedel. De vader onderhoudt de kinderen tot zij de kost kunnen winnen en laat hen leren lezen en schrijven. De vader behoudt de boedelsgoederen met de lasten en schulden.  1727-04-26 - Jan Klasen, j.m., met Margreta Herms, [-] van de Meenhorst tot Whije - de proclamatien gaan mede te Whije, alwaar de selve ook sijn ingeschreven - zijn hier getrout den 18 Meij 1727 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 730, f244. Wijhe invnr. 11 f230 - 14 juli 1727 - Johan Hermen van Hemert toe den Kritenberg, Richter toe Wijhe. Keurnoten Willem Charles en Jannes Herms.Jan Clasen en zijn vrouw Annigjen Herms dragen over aan Jan Claassen op den Ruwenhorst en zijn vrouw Grietjen Herms, dit om de achterstallige pacht te betalen aan de Heer Swiersen, de legaten, die Gerrigjen, weduwe van Jan Herms Boerdijk, in haar testament d.d. 13 oktober 1717 heeft vermaakt. trb Wijhe Hendrick Assies J.M. op t Wegele, met Berentijn Harms J.D. van de Mienhorst [= Meenhorst]. 1.2.3. - Den 11 Meij 1731. Hermina en Swane niet gevonden. 

Mieke Fokkert

Ria heel goed. De

Bericht door Mieke Fokkert » 22 jan 2016, 23:00

Ria heel goed. De voogdijstelling uit 1710 was nieuw voor mij.Dank

Plaats reactie