Harm Weertmeester

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Annelies Onijs Koetsier

Ik vind dat nog geen eens zo

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 12 jan 2012, 17:52

Ik vind dat nog geen eens zo'n rare gedachte. Volgens mij is een weertmeester iemand die bemoeienis heeft met dijken en gemene gronden.

Vandaag in Kampen geweest. En daar heb ik begrepen dat bij de kerk van Wilsum en Zalk nog het één en ander ligt aan kerkelijke archieven.
Henk dan vraag ik ff aan jou, want ik vermoed dat jij wel weet waar daar nog ligt, althans van Wilsum zal je het vast wel weten.

Omdat ik nu niet thuis ben kan ik dingen niet zo gemakkelijk uitzoeken. Maar ik zag bij de cautie van Kamperveen een Brand staan.
Den 12 maart 1786 is met een cautie briefje voor 6 jaren hier naar IJsselmuiden vertrokken Gerrigjen de wed. van Jan Brands, en er lijkt iets achter te staan: vermoe

De rest heb ik nog niet nagekeken. In het archief vandaag gehoord dat verschillende mensen dit wel een interesante discussie vinden.
Altijd leuk om te weten toch?

Annelies

h.fix

Hallo Fred en Annelies,Ik ben

Bericht door h.fix » 12 jan 2012, 19:11

Hallo Fred en Annelies,

Ik ben er wel geweest met een foto camera. Maar net als ik eerder vermeld heb, alles begint vanaf 1769.

Groet Henk

ria van bessen

Weet iemand ook de reden

Bericht door ria van bessen » 12 jan 2012, 19:42

Weet iemand ook de reden waarom alles voor die datum verdwenen is ?

ria van bessen

Henk,Die Hendrik Weertmeester

Bericht door ria van bessen » 12 jan 2012, 20:43

Henk,

Die Hendrik Weertmeester uit 1767 -

hij kan geen zoon zijn van HH Weertmeester, want dan zou zijn moeder Gaje Jans moeten zijn gezien het tijdstip van haar overlijden.

En dan had zij deze zoon ook wel genoemd als erfgenaam.

Wat wel kan - is dat hij een zoon is van een ander kind van Gaje Jans.

Zijn er aanwijzingen dat haar 1e man een Weertmeester was?

h.fix

Hallo Ria,Ik heb geen enkele

Bericht door h.fix » 13 jan 2012, 22:19

Hallo Ria,

Ik heb geen enkele aanwijzing dat haar man dus een Weerdmeester was. Wel ben ik het met Fred eens dat ik geloof dat Harm Gansebroek dezelfde is als Harm Weerdmeester.

Ik geloof niet dat het een ander kind is van Gaje Jans. Ze heeft in haar eerste huwelijk vier kinderen. Berendina, Janna, Arent en Geesje Gerrits. Alleen van Arent is een data bekend, en wel het overlijden op 11 december 1814 met als achternaam van't Spijker. Daarom heb ik ook zijn vader voor het gemak maar Gerrit van Spijker genoemd. Bij een zuster van Arent, namelijk Geesje, gehuwd met Jacob Harms, werd bij haar trouwen vermeld "beide van Harsenhorst" de een van het Spijker? En de ander binnendijks.

Ik heb van het eerste huwelijk van Jaje (Gerrigje?) Jans haast niets. Arent is geboren rond 1741 gezien zijn overlijdensakte. Harm Hendriks werd reeds in 1749 in Wilsum vermeld met 5 (stief) kinderen. Dus ik denk dat het meeste van dit gezin gebeurd is voor dat men in Wilsum het reilen en zeilen een beetje ging bijhouden.

Groeten Henk

ria van bessen

Geesje hertr. nog een keertje

Bericht door ria van bessen » 13 jan 2012, 23:27

Geesje hertr. nog een keertje, klopt dat?
In 1807
met een jongeman uit het Oldebroek.

Is ze soms daar terechtgekomen?

Waren er trouwens kinderen uit het huwelijk van Geesje en Jacob ? Ik kan niets vinden.

In 1795 zit hij nog met 5 personen in Wilsum.

Is Arent Gerrits x met Grietje Gerrits?

h.fix

Arent Gerrits is inderdaad

Bericht door h.fix » 14 jan 2012, 21:00

Arent Gerrits is inderdaad met Grietje Gerrits.

Er zijn mij geen kinderen bekend van Geesje en Jacob. Ik weet niet of ze nog is hertrouwd. Ik heb geen voogdijstelling van haar. Wel nog deze akte uit 1807.

Aan de Magistraat van Wilsum
Geesin Gerrits geeft met verschuldigde eerbied an u.l. te kennen alzo voor eenige jaaren in leven zijnde hare man Jacob Harms bij testament volgens in het protocol der stad Wilzum stad geregistreerd hunne tijdelijke goederen zo roerende als onroerende over en weder malkanderen hebben gemaakt om daar mede te handelen en te wandelen, na tijds omstandigheden zoals vereist tot de langst leevende toe en ongehuwd blijven, en zoo de langs leven weder kwam te veranderzaten zo zal de halven boedel als onroerende goederen an de testamente erfgenamen met naamen Geertien Aards, Gerrigjen Aards, Marije Aards en Harmpjen Aards als mede de halven broers als onmondige kinderen van Aard Harms bij zijn tweeden vrouw verwekt met namen Harm Aards, Gerrit Aards, Jacob Aards worden uijtgerijkt zoo is haar te raade geworden. Door hunne tijds omstandigheden om een akker dat ie of uijt koop te beraamen, met de voorenstaande erfgenaamen, alzo daar nog vier kinderen bij zijn die nog minderjarig zijn en tot dus ver geen voogden zijn aangesteld zoo neem ik de vrijheid tot uw te wenden dat over de vier minderjarige twee voogden wierden aangesteld om als aan een uijtkoop te mogen beramen so stel ik voor de parsonen Jan Willems van de Harsenhorst en Willem Everts Kloek als voogden. Versoekende an deze edele gerigte dat dit request gunstig mogen worden geaccordeerd.
Het welk doende H. Cornelis.
Actum Wilsum den 11 Februari 1807.
in fidem J.H. Hartman

ria van bessen

Bedankt Henk voor de akte

Bericht door ria van bessen » 14 jan 2012, 23:50

Bedankt Henk voor de akte.
Daaruit blijkt dus dat ze inderdaad hertrouwt. Want volgens het testament moet zij wanneer ze verandersaat [hertrouwt] de helft van de boedel uitkeren aan de erfgenamen.

Alleen - het lijkt er op dat dit de kinderen zijn van haar broer Arent, maar dat kan niet kloppen. Dit zouden de erfgenamen van haar man moeten zijn.

De andere helft behoudt ze zelf.

Wij Burgemeesteren van Wilsum certificeeren dat voor ons in ondertrouw zijn opgenomen de persoonen
de J.M. Jan Gerrits, gebooren in 't Oude Broek, woonagtig te Wilsum, geassisteert met Willem Gerrits, met
de wee. Geesjen Gerrits, gebooren te Wilsum [geen wonende vermeld], geassisteert met Arent Gerrits.
Versoekende dat haar huwelijks geboden de drie agter een volgende Zondagen haare voortgang mogen hebb(en).
Wilsum den 27 Februarij 1807.
[Kantlijn:] het orgineel op [een] zegel van 6 stuijver.

groet Ria

h.fix

Hoi Ria,Het klopt wel. Jacob

Bericht door h.fix » 15 jan 2012, 14:33

Hoi Ria,

Het klopt wel. Jacob Harms had een broer Aart Harms (1726-1806).
Testament:
Waarna hij testator (Jacob Harms) eerst dispositie tredende institueerd tot zijn eenige en universele erfgename in alle zijne met de dood te ontruimen goederen zo roerende als onroerende, cretien en crediten, niets uijtgezonder, uijt eene lumere en conjugale liefde zijn huisvrou Geesje Gerrits om het zelve eeuwig en erfelijk te besitten egter met dezen verstande dat ingevalle zij Geesje Gerrits hem komt te overleven, en zij zig wilde veranderzaten, dat zij als dan dadelijk voor haar trouwdag, zijn testators gehele nalatenschap, of de halfscheid van de gehele boedel, zo hij thans met haar in gemeenschap besit, zal moeten uijtkeren in welken gevalle hij tot zijne erfgenamen institueerd de vier kinderen van zijn broeder Aart Harms met namen Geertie, Garretie, Maria en Harmtie ofte diegenen welke indien gevalle als dan van hun in leven zijn,

25 november 1807
Geeft Jan Gerrits aan dat overleden is desselfs ehevrouw Geesjen Gerrits gebooren op Harsenhorst en woonagtig onder Wilsum, zijnde 71 jaar.

Dus Geesje is kort na haar tweede huwelijk overleden. Blijkbaar plotseling, want een maand te voren hadden ze nog land gekocht.

Groet Henk

ria van bessen

Henk,Aha, dan is dat ook weer

Bericht door ria van bessen » 15 jan 2012, 16:20

Henk,

Aha, dan is dat ook weer helder. Ik kon die Jan Gerrits al niet plaatsen.

Dan was ze nog jong van geest - 71 jr. toen ze overleed en iets van 9 maand getrouwd.

Het levert alleen niet zoveel op voor de zoektocht, helaas.

Ik heb wel de indruk dat er een beetje in eigen kring werd getrouwd, klopt dat?

Aanvulling:

Kan hier nog iets mee gedaan worden?

1758, 31 Jan.
Schepen Aart Evers en Jan Stolte
Compareert Willem Swiers doet handtastinge als momber over het onmundige kind van Jan Rutgers Heldoorn in plaatse van Wolter Jans die overleden is.
P. Klinge secret.

De voogdijakte heb ik. Voogden zijn Wolter Jans en Hermen Hendriks. Moeder heet Johanna Derks.

Weet jij misschien meer over de Jan Rutgers Heldoorn of zijn vrouw?

[ 15. Januari 2012, 16:32: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Plaats reactie