Op het Spijker te Bathmen
Correctie op het vorige
Correctie op het vorige bericht: ik bedoelde te schrijven dat ik de naam Lorkeers niet terugvond in het trouwboek in die periode.
Nogmaals zoekend, maar nu los van die naam vind ik alsnog twee stellen terug:
Trouw Hellendoorn NG
1-6-1683
Jan Jansen jm van Marle met Gretijn Lamberts van Haerle beide wonende tot Haerle
24-8-1689
Teunis Wijchers jm met Geertjen Lamberts jd beijde wonende bij Jan Smeenk te Haerle
Nogmaals zoekend, maar nu los van die naam vind ik alsnog twee stellen terug:
Trouw Hellendoorn NG
1-6-1683
Jan Jansen jm van Marle met Gretijn Lamberts van Haerle beide wonende tot Haerle
24-8-1689
Teunis Wijchers jm met Geertjen Lamberts jd beijde wonende bij Jan Smeenk te Haerle
Mark,je zou nog in het
Mark,
je zou nog in het Rechterlijk Archief van het Schoutamt Hellendoorn kunnen kijken. Daarin zijn allerlei aktes vastgelegd van 1628-1811. Misschien is daar nog een momberstelling o.i.d. te vinden.
je zou nog in het Rechterlijk Archief van het Schoutamt Hellendoorn kunnen kijken. Daarin zijn allerlei aktes vastgelegd van 1628-1811. Misschien is daar nog een momberstelling o.i.d. te vinden.
-
Ellenste
Hallo Mark en Carolina en
Hallo Mark en Carolina en natuurlijk iedereen die me verder ook maar kan helpen bij mijn zoektocht.Ik weet dat jullie correspondentie al wat ouder is maar ik dacht probeer het gewoon. Misschien zijn jullie al wat verder en kunnen mij helpen.Aangezien ik al een hele tijd op zoek ben naar de geboortedatums en aanvullingen op mijn stamboom dacht ik, laat ik hier eens een oproep plaatsen.
Dit is wat ik tot dusverre heb kunnen vinden:1 Teunis Jansen Lorkeers. Teunis is overleden in 1748 in Haarle. Teunis begon een relatie met Jenne Geertsen. Jenne is overleden in 1748 in Haarle.
Kinderen van Teunis en Jenne:
1 Harmen Teunissen Lorkeers, geboren op 17-02-1684 in Haarle. Volgt 1.1.
2 N.N. Jansen Lorkeers [1.2], geboren op 22-02-1691 in Raalte.
3 Hendrik Teunissen Lorkeers, geboren op 05-03-1693 in Raalte. Volgt 1.3.1.1 Harmen Teunissen Lorkeers is geboren op 17-02-1684 in Haarle, zoon van Teunis Jansen Lorkeers en Jenne Geertsen. Harmen trouwde, 44 jaar oud, op 22-05-1728 in Haarle met Harmina Wijndels (Winolds) Hoeberts, 28 jaar oud. Harmina is geboren op 07-04-1700 in Haarle, dochter van Wijndelt Harms op ’t Hoeberts en Wubbeken Harms.
Kinderen van Harmen en Harmina:
1 Joanna Hermsen (Hermani) [1.1.1].
Zij was getuige bij: geboorteaangifte Wilhelmus Spijkers (Markes, Hermani, Woertman) (1789-1862) [tante vaderszijde]
2 Wigbertha (Webbe) Hermsen (Hermani, Malx) [1.1.2], geboren vóór 1738.
Zij was getuige bij: geboorteaangifte Hermanna Arends Jansen van ’t Vagevuur (geb. 1779) [tante moederszijde]
geboorteaangifte Wilhelmina Arends Jansen van ’t Vagevuur (1767-1847) [tante moederszijde]
geboorteaangifte Wilhelmina Gerrits (Herms) Grijshof (1764-1812) [tante vaderszijde]
3 Gerrit (Gerardus) Hermsen van Mallinks op den Lorkeers (Hermani), geboren vóór 1738 in Haarle.
4 Hendrine Hermsen Malkus (Malx, Mulhuis, Mulhus, Hermani), geboren in 1738 in Haarle.
5 Wilhelmina Hermsen Malx (Hermani, Teunissen Lorkeers), geboren in 1740 in Haarle. Wilhelmina is overleden op 15-07-1815 in Haarle, 74 of 75 jaar oud.
Zij was getuige bij: geboorteaangifte Hendrika Spijkers (Jansen) (1780-1857) [tante vaderszijde]
geboorteaangifte Hermannus Arends Jansen van ’t Vagevuur (geb. 1774) [tante moederszijde]
geboorteaangifte Joanna van den Grijshof (ovl. 1804)
6 Joannes Hermannus (Jan Harmen) Spijkers (Markes, Malkes, Hermani), geboren op 17-08-1748 in Marle (Haarle). Helaas lukt het me maar niet om de geboortedatums van de meeste kinderen van het bovenstaande gezin terug te vinden.
Tevens lees ik bij jullie ook de geboorte van een Wilhelmus met ouders Wilmina et Berent van Malx op den Lörks, tegen. Verder op de pagina http://www.ervealferink.nl/archives/298 wordt een Wilhelmus geboren: 15 Baptizatus Wilhelmus cujus, parentes Susana et WIlhelmus Malx, matrina Wilhelma Malx.Helaas ik kan ook hier de verbanden niet leggen.
Wie heeft hier toevallig meer informatie of kan nieuwe invalshoeken geven voor mijn puzzel.
Alvast bedankt.
Dit is wat ik tot dusverre heb kunnen vinden:1 Teunis Jansen Lorkeers. Teunis is overleden in 1748 in Haarle. Teunis begon een relatie met Jenne Geertsen. Jenne is overleden in 1748 in Haarle.
Kinderen van Teunis en Jenne:
1 Harmen Teunissen Lorkeers, geboren op 17-02-1684 in Haarle. Volgt 1.1.
2 N.N. Jansen Lorkeers [1.2], geboren op 22-02-1691 in Raalte.
3 Hendrik Teunissen Lorkeers, geboren op 05-03-1693 in Raalte. Volgt 1.3.1.1 Harmen Teunissen Lorkeers is geboren op 17-02-1684 in Haarle, zoon van Teunis Jansen Lorkeers en Jenne Geertsen. Harmen trouwde, 44 jaar oud, op 22-05-1728 in Haarle met Harmina Wijndels (Winolds) Hoeberts, 28 jaar oud. Harmina is geboren op 07-04-1700 in Haarle, dochter van Wijndelt Harms op ’t Hoeberts en Wubbeken Harms.
Kinderen van Harmen en Harmina:
1 Joanna Hermsen (Hermani) [1.1.1].
Zij was getuige bij: geboorteaangifte Wilhelmus Spijkers (Markes, Hermani, Woertman) (1789-1862) [tante vaderszijde]
2 Wigbertha (Webbe) Hermsen (Hermani, Malx) [1.1.2], geboren vóór 1738.
Zij was getuige bij: geboorteaangifte Hermanna Arends Jansen van ’t Vagevuur (geb. 1779) [tante moederszijde]
geboorteaangifte Wilhelmina Arends Jansen van ’t Vagevuur (1767-1847) [tante moederszijde]
geboorteaangifte Wilhelmina Gerrits (Herms) Grijshof (1764-1812) [tante vaderszijde]
3 Gerrit (Gerardus) Hermsen van Mallinks op den Lorkeers (Hermani), geboren vóór 1738 in Haarle.
4 Hendrine Hermsen Malkus (Malx, Mulhuis, Mulhus, Hermani), geboren in 1738 in Haarle.
5 Wilhelmina Hermsen Malx (Hermani, Teunissen Lorkeers), geboren in 1740 in Haarle. Wilhelmina is overleden op 15-07-1815 in Haarle, 74 of 75 jaar oud.
Zij was getuige bij: geboorteaangifte Hendrika Spijkers (Jansen) (1780-1857) [tante vaderszijde]
geboorteaangifte Hermannus Arends Jansen van ’t Vagevuur (geb. 1774) [tante moederszijde]
geboorteaangifte Joanna van den Grijshof (ovl. 1804)
6 Joannes Hermannus (Jan Harmen) Spijkers (Markes, Malkes, Hermani), geboren op 17-08-1748 in Marle (Haarle). Helaas lukt het me maar niet om de geboortedatums van de meeste kinderen van het bovenstaande gezin terug te vinden.
Tevens lees ik bij jullie ook de geboorte van een Wilhelmus met ouders Wilmina et Berent van Malx op den Lörks, tegen. Verder op de pagina http://www.ervealferink.nl/archives/298 wordt een Wilhelmus geboren: 15 Baptizatus Wilhelmus cujus, parentes Susana et WIlhelmus Malx, matrina Wilhelma Malx.Helaas ik kan ook hier de verbanden niet leggen.
Wie heeft hier toevallig meer informatie of kan nieuwe invalshoeken geven voor mijn puzzel.
Alvast bedankt.
Ik kan je helaas niet verder
Ik kan je helaas niet verder helpen. Ik heb hier verder ook geen onderzoek meer naar gedaan.
- ria van bessen
Hallo,
Hallo,Als Harmen echt de zoon is van Teunis op het Lorkeers in Haarle, dan lijkt zijn vader niet Teunis Jansen te zijn, maar Teunis Wichers. Volgens akte in het ORA Hellendoorn deel 06 f277-f278-f279 dd.15-05-1723 zit er nl dán een Teunis Wichers op het Lorkeers.2 mei 1728 Harmen Teunis j.m. op den Lorkeers en Harmina Wijndelts j.d. hebbende gewoont tot Meijerink, beijde tot Haarle.Dat geldt ook voor zijn vrouw, is zij werkelijk van het Hoeberts of ?6 juni 1728 Teunis Wijndelts j.m. van de Eekte en Fenne Derks j.d. op den Lorkeers, beijde te Haarle.Vader Derk op het Lorkeers, klopt. Er is een grote en kleine Lorkeers.Als je de verkeerde verbindingen legt, dan is het moeilijk, zo niet onmogelijk, om de juiste doopdata te vinden. Vandaar mijn vraag.
-
Ellenste
Hallo Ria,
Hallo Ria,ik kom tot mijn bevindingen omdat in de volkstelling de volgende personen staan vermeld:Volkstelling 1748 van Hellendoorn komt het volgende gezin voor in Haarle:
Lorkeers, Teunis Lorkeers Weduwn
soon Harmen Teunissen en huijsv. Harmine Wijndels
samen 3 personen
2 kinderen ouder dan 10 jaar Webbe en Gerrit
2 kinderen jonger dan 10 jaar Hendriene en JanTevens heb ik een link naar de akte het huwelijk van Harmen en Harmina bijgevoegd en de akte van overlijden van 1 van de kinderen Hendrine.Het probleem is dat de kinderen R.K. zijn en van Haarle zijn deze pas online beschikbaar vanaf 1752. Ik had gehoopt de doopdatums toch te vinden zonder deze digitale informatie.Kan Teunis Wichers dezelfde zijn als Teunis op het Lorkeers?Bedankt!https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... n/I433.php
Lorkeers, Teunis Lorkeers Weduwn
soon Harmen Teunissen en huijsv. Harmine Wijndels
samen 3 personen
2 kinderen ouder dan 10 jaar Webbe en Gerrit
2 kinderen jonger dan 10 jaar Hendriene en JanTevens heb ik een link naar de akte het huwelijk van Harmen en Harmina bijgevoegd en de akte van overlijden van 1 van de kinderen Hendrine.Het probleem is dat de kinderen R.K. zijn en van Haarle zijn deze pas online beschikbaar vanaf 1752. Ik had gehoopt de doopdatums toch te vinden zonder deze digitale informatie.Kan Teunis Wichers dezelfde zijn als Teunis op het Lorkeers?Bedankt!https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... n/I433.php
- ria van bessen
Haarle RK 22 majes 1728
Haarle RK 22 majes 1728 contraxerent Hermannus Toenissen et Hermina Wilentsen. Testes Albertus Wilentsen en Joanna Dickmans.Getuigen/meter/peter bij RK dopen is altijd familie.Maar dit is een huwelijk, en dopen zijn er van die tijd inderdaad niet. Toch lijkt me Albertus wel familie ?Er is ook een Antonius Olde Meijrinck van de Lorkers huwelijksgetuige op 7 nov 1742 bij het huwelijk van Antonius ter Ceulsen en Maria Arentsen. Antonius ter Ceulsen zou dezelfde moeten zijn als Teunis Wijndelts die hertr. in 1742 met Maria ArentsenNg Hellendoorn 16 november 1742 Teunis Wijndels weduwenaer van Fenne Derks uijt Haerle Lurkeers met Maria Arentsen j.d. wonende in den Ulst onder HoltenAntonius Olde Meijrinck van de Lorkers lezen als; Teunis de oude meijer van het Lorkeers.
-
Ellenste
Hallo Ria,
Hallo Ria,Ik had de ouders van Harmina ook uitgezocht.1 Wijndelt Harms op ’t Hoeberts is geboren in Haarle. Wijndelt:(1) trouwde op 09-01-1681 in Haarle met Hendrikjen Jans.(2) trouwde op 14-06-1696 in Haarle met Wubbeken Harms. Wubbeken is geboren in Holten.
Kinderen van Wijndelt en Hendrikjen:
1 Harm Winolds Hoeberts, geboren op 03-09-1682 in Haarle.
2 Gerrit Winolds Hoeberts, geboren op 08-12-1687 in Haarle. Gerrit is overleden vóór 1695 in Haarle, ten hoogste 8 jaar oud.3 Jan Winolds Hoeberts, geboren op 11-12-1692 in Haarle.4 Gerrit Winolds Hoeberts, geboren op 02-05-1695 in Haarle. Gerrit is overleden vóór 1712 in Haarle, ten hoogste 17 jaar oud.
Kinderen van Wijndelt en Wubbeken:
5 Hendrik Winolds Hoeberts, geboren op 26-09-1697 in Haarle.6 Harmina Wijndels (Winolds) Hoeberts, geboren op 07-04-1700 in Haarle.7 Aalbert Winolds Hoeberts, geboren op 09-01-1704 in Hellendoorn. Aalbert is overleden vóór 1705 in Haarle, ten hoogste 1 jaar oud.8 Albert Winolds Hoeberts, geboren op 17-05-1705 in Hellendoorn.9 Teunis Winolds Hoeberts, geboren op 19-08-1708 in Hellendoorn.10 Gerrit Winolds Hoeberts, geboren op 11-03-1712 in Hellendoorn. De getuige Albertus Wilentsen is waarschijnlijk de broer van Harmina. Ik zal me nog eens verdiepen in de genoemde huwelijken met de daarbij behorend kinderen. Eens kijken wat dat nog oplevert.Nog een vraagje de ORA registers van Hellendoorn kan ik niet terugvinden op internet, of toch wel?
Alvast bedankt!
Kinderen van Wijndelt en Hendrikjen:
1 Harm Winolds Hoeberts, geboren op 03-09-1682 in Haarle.
2 Gerrit Winolds Hoeberts, geboren op 08-12-1687 in Haarle. Gerrit is overleden vóór 1695 in Haarle, ten hoogste 8 jaar oud.3 Jan Winolds Hoeberts, geboren op 11-12-1692 in Haarle.4 Gerrit Winolds Hoeberts, geboren op 02-05-1695 in Haarle. Gerrit is overleden vóór 1712 in Haarle, ten hoogste 17 jaar oud.
Kinderen van Wijndelt en Wubbeken:
5 Hendrik Winolds Hoeberts, geboren op 26-09-1697 in Haarle.6 Harmina Wijndels (Winolds) Hoeberts, geboren op 07-04-1700 in Haarle.7 Aalbert Winolds Hoeberts, geboren op 09-01-1704 in Hellendoorn. Aalbert is overleden vóór 1705 in Haarle, ten hoogste 1 jaar oud.8 Albert Winolds Hoeberts, geboren op 17-05-1705 in Hellendoorn.9 Teunis Winolds Hoeberts, geboren op 19-08-1708 in Hellendoorn.10 Gerrit Winolds Hoeberts, geboren op 11-03-1712 in Hellendoorn. De getuige Albertus Wilentsen is waarschijnlijk de broer van Harmina. Ik zal me nog eens verdiepen in de genoemde huwelijken met de daarbij behorend kinderen. Eens kijken wat dat nog oplevert.Nog een vraagje de ORA registers van Hellendoorn kan ik niet terugvinden op internet, of toch wel?
Alvast bedankt!
- ria van bessen
Klopt, het ORA van
Klopt, het ORA van Hellendoorn is niet digitaal.Maar onderstaande zal wel helpen, denk ik.Hellendoorn deel 5 f265v-f266-f266v dd.08-07-1696Erfuiting gedaan bij Wijlen op't Hoberts te Haarle.Rechter Henr. Michgorius. Keurnoten Jan Braeckman te Raen en Jan Hendrickx op de Dam.Erschenen Wijlent Harmts, weduwnaar van Hend. Jantz van Holten, verzoekende over zijn 6 onmondige kinderen, als Harmen, Janna, Gerrit, Grietien, Lambertien en Jan Wijlents, tot momberen te stellen Tonis op Nienhuijs en Jan Jantsen van Holten. De vader bewijst voor moeders goed aan de zonen Harmen, Gerrit en Jan Wijlents ieder aanstonds 2 schapen en verder zullen Grietien en Lambertien Wijlentz als zij komen te trouwen elk hebben een twee-jarige starke. Verder zal Janna hebben de moeders kiste nevens haar gaants, en dan nog van haar moij [=tante] zo dezelve aangeërfd is 't best goed, welke zij zal profiteren als dezelve komt te dienen, en ook zullen Grietien en Lambertien ieder een kiste van 1 1/2 voet nevens 3 Dalder hebben als zij komen te dienen of trouwen. Ziek of zuchtig wordende mogen kinderen bij de vader en stiefmoeder inkomen, en ze zullen na vermogen ieder schrijven en lezen laten leren, en in specie wordt de zoon Lambert hetzelve geaccordeerd.en nog een f306-f307-f308 dd.23-04-1724Rigt: J. v. Muijden.Keurnoten Jan Willemsen en Jan Mensink.Erschenen Hermen Winolds opt Hobers Haerle, vertonende zeker geschrift van 04-05-1723, met een merk ter zijden betekend en verklaarde dat hetzelve was een convenant tussen hem en zijn vrouw Geertruit Janssen ter ene en zijn vader en moeder Winold Herms en Wibbe Herms ten andere zijde, met bewilliginge van hen luiden, en zijn broers en zusters en derzelven mannen, ingegaan met verdere verklaring dat de inhoud daarvan was of mochte luiden:1. Dat de oude luiden Winold en Wibbe, aan hun zoon en schoondochter Hermen en Geertruit waren overgevende de gehele bouwerij, vee, bouwgereedschap, rak en ree, of wat met de benaming van mobilen kan genoemd worden.2. Dat daartegen de jongeluiden Hermen en Geertruit aannamen hun vader en moeder Winold en Wibbe naar hun vermogen te zullen onderhouden en daarboven 7 schapen 's jaars, zolang één van beiden leeft, te houden, waarvan de oude luiden het profijt zullen trekken, en welke na dood weder zullen vervallen ten huis beste.3. Dat zij insgelijks mede zullen onderhouden de 3 schapen te voren laten gaan op de voet als boven hun broeder Jan Wijnolds.4. Dat zij aan hun zuster Hermine zullen uitkeren een bedde met zijn toebehoor.5. Dat hun zuster Lambertien als niet meer konde uit naaien gaan, in't huis zal mogen blijven, gelijk eindelijk mede als een andere broer of zuster ziek of zuchtig wordende zolang ongetrouwd is weder zal mogen in't huis keren, en aldus profiteren als de andere, doch komende te sterven dat alsdan hun goed ook tot het huis beste zal verblijven. Verzoekende dat dit alzo ten protocolle mocht worden geregistreerd, welk verzoek niet kon worden geweigerd
-
Ellenste
Beste Ria,
Beste Ria, Volgens mij gaat het hier over de ouders (vader) van Harmina. Wanneer je de kinderen vergelijkt met de broers en zussen van Harmina in mijn vorig bericht.Hermina en Harmen kunnen niet als broer en zus zijn getrouwd.