Op het Spijker te Bathmen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Ten 1e wil ik je meegeven dat

Bericht door ria van bessen » 21 feb 2018, 21:30

Ten 1e wil ik je meegeven dat de data kinderen Hendrik Teunissen geen geboortedata zijn maar doopdata. Het is ook een Nederduits gereformeerd doopboek.En jij hebt Roomskatholieke afstamming en dat is ook de reden dat je geen dopen zult vinden van Harmen zijn kinderen, want die is RK.In het Oud rechterlijk archief komt geen Teunis Jansen op Lorkeers in Haarle voor.

Ellenste

Hallo Ria,

Bericht door Ellenste » 21 feb 2018, 21:49

Hallo Ria,Klopt het betreft doopakten. Verkeerd geschreven.Bedankt voor je input.Ik hoop ze ooit terug te vinden op papier. Zit misschien niets anders op als een reis te maken naar Haarle/Hellendoorn.Groetjes 

ria van bessen

Ik bedoel dat het RK doopboek

Bericht door ria van bessen » 21 feb 2018, 23:41

Ik bedoel dat het RK doopboek van Haarle niet bewaard is gebleven van de tijd die je nodig hebt.Het RK trouwboek van Haarle begint wel eerder en daar is Hendrik Teunissen niet in te vinden, bovendien laat hij dus NG dopen en is hij beslist dus niet RK.Harmen is wel RK en is ook als zodanig te vinden het RK huwelijksboek van Haarle.Hellendoorn NG 2 mei 1728 Harmen Teunis j.m. op den Lorkeers en Harmina Wijndelts j.d. hebbende gewoont tot Meijerink, beijde tot HaarleRK Haarle 22 majes 1728 contraxerent Hermannus Toenissen et Hermina Wilentsen.Testes Albertus Wilentsen en Joanna DickmansHet NG huwelijk was rechtsgeldig. Iedereen moest NG trouwen. Daarnaast lieten de RK hun huwelijk alsnog bevestigen of inzegenen, maar dát huwelijk was niet rechtsgeldig. Dus alleen RK trouwen was niet toegestaan.Net als nu, het burgerlijk huwelijk is rechtsgeldig en niet het NG of RK huwelijk of beter gezegd; de inzegening.Nou, je kunt natuurlijk afreizen naar Hellendoorn of Haarle, dat is best de moeite waard maar ik vrees dat je er niets zult vinden. Alles is inmiddels in het HCO te vinden.Tenzij er, zoals onlangs in Haaksbergen, er  nog een verloren gewaand trouwboek in de kerk ligt .. in dit geval dan het liefst een RK doopboek. 

Plaats reactie