Henriette Vernhout
bericht 2:Ik weet niet of de
bericht 2:
Ik weet niet of de geboorteplaats van moeder Johanna Maria van Da(h)len bekend is, maar zo niet, zou het kunnen zijn dat ze ''van Doesburg 'was en je vader dat bedoeld heeft?
(dus geboren of gewoond hebbende te Doesburg)
Jettie
Ik weet niet of de geboorteplaats van moeder Johanna Maria van Da(h)len bekend is, maar zo niet, zou het kunnen zijn dat ze ''van Doesburg 'was en je vader dat bedoeld heeft?
Jettie
Volgens het
Volgens het bevolkingsregister van 1830 van Stad Vollenhove was per 1 januari van dat jaar Henrietta Fernholt 55 jaar, arbeidster, gehuwd en Gereformeerd. Haar geboorteplaats was Zwolle. Geboortejaar of -datum zijn helaas niet genoteerd. Zie
http://www.steenwijkerland.nl/gemeentea ... sregisters . De scan heet 11_01_030_Vollenhove Stad.jpg maar ik kan daar geloof ik niet naar linken.
Dat het jouw Henrietta is blijkt nog eens uit de aantekening dat ze 21 november 1835 overleden is.
[ 15. Augustus 2012, 00:04: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
http://www.steenwijkerland.nl/gemeentea ... sregisters . De scan heet 11_01_030_Vollenhove Stad.jpg maar ik kan daar geloof ik niet naar linken.
Dat het jouw Henrietta is blijkt nog eens uit de aantekening dat ze 21 november 1835 overleden is.
[ 15. Augustus 2012, 00:04: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
Quote:Oorspronkelijk gepost
Quote:Oorspronkelijk gepost door jettie:
bericht 2:
Jettie Dat werd inderdaad heel vaak gedaan als iemand die geen achternaam had b.v. verhuisde. Dan werd de plaats waar men vandaan kwam gebruikt als achternaam om te weten wie bedoeld werd.
Zou zij van Doesburg naar Dalen in Drenthe verhuisd zijn???
Of vanuit Duitsland naar Doesburg en geboren in Dahlen? (Als dochter van een militair b.v.)
Volgens wiki: Dahlen is een stad in de Duitse deelstaat Saksen, en maakt deel uit van het district Nordsachsen.
Zomaar zoeken op Dahlen in milwiki levert de naam C.F. van Dahlen op, in 1792 majoor en in 1794 luitenant kolonel.
Dus mogelijk toch een verband met het leger???
Heb geen belijdenis of attestatie van Joanna Maria van Dahlen kunnen vinden in Zwolle.
Wel komt Lubartus Farenhout met attestatie naar Zwolle van Amsterdam voor St. Michiel (29 september?)1764. Hetgeen kan kloppen met dat huwelijk in Amsterdam.
Lubartus komt al iets dichterbij Bart als kleinzoon.
P.S.
9-3-1797 Maria Van Daalen vrouw van Lubertus Vernhout 's avonds om 9 uur op de grote kerkhof begraven in de groeve No 38 de 7 lage
[ 15. Augustus 2012, 03:00: Bericht gewijzigd door: helen ]
bericht 2:
Jettie Dat werd inderdaad heel vaak gedaan als iemand die geen achternaam had b.v. verhuisde. Dan werd de plaats waar men vandaan kwam gebruikt als achternaam om te weten wie bedoeld werd.
Zou zij van Doesburg naar Dalen in Drenthe verhuisd zijn???
Of vanuit Duitsland naar Doesburg en geboren in Dahlen? (Als dochter van een militair b.v.)
Volgens wiki: Dahlen is een stad in de Duitse deelstaat Saksen, en maakt deel uit van het district Nordsachsen.
Zomaar zoeken op Dahlen in milwiki levert de naam C.F. van Dahlen op, in 1792 majoor en in 1794 luitenant kolonel.
Dus mogelijk toch een verband met het leger???
Heb geen belijdenis of attestatie van Joanna Maria van Dahlen kunnen vinden in Zwolle.
Wel komt Lubartus Farenhout met attestatie naar Zwolle van Amsterdam voor St. Michiel (29 september?)1764. Hetgeen kan kloppen met dat huwelijk in Amsterdam.
Lubartus komt al iets dichterbij Bart als kleinzoon.
P.S.
9-3-1797 Maria Van Daalen vrouw van Lubertus Vernhout 's avonds om 9 uur op de grote kerkhof begraven in de groeve No 38 de 7 lage
[ 15. Augustus 2012, 03:00: Bericht gewijzigd door: helen ]

Quote:Oorspronkelijk gepost
Quote:Oorspronkelijk gepost door André Jansen:
Volgens het bevolkingsregister van 1830 van Stad Vollenhove was per 1 januari van dat jaar Henrietta Fernholt 55 jaar, arbeidster, gehuwd en Gereformeerd. Haar geboorteplaats was Zwolle. Geboortejaar of -datum zijn helaas niet genoteerd. Zie
Dat het jouw Henrietta is blijkt nog eens uit de aantekening dat ze 21 november 1835 overleden is. Steenwijkerland is altijd lastig zoeken, vind ik.
Had nog niet verteld dat mijn vader ambtenaar van de burgerlijke stand was in Vollenhove en dat ik volkomen vertrouw op wat hij gevonden heeft.
Dat het jouw Henrietta is blijkt nog eens uit de aantekening dat ze 21 november 1835 overleden is. Steenwijkerland is altijd lastig zoeken, vind ik.
Had nog niet verteld dat mijn vader ambtenaar van de burgerlijke stand was in Vollenhove en dat ik volkomen vertrouw op wat hij gevonden heeft.

Dank je Dick! Hoe meer
Dank je Dick!
Hoe meer gegevens, hoe duidelijker het zal worden wat niet klopt. Denk ik altijd.
Het lastige hier is dat Lubertus en Joanna Maria inderdaad een kind hebben dat Gesiena heet, maar zo heet de moeder van Lubertus ook (Gesina).
Volgens jouw 1e bericht hier.
Toch maar even de kinderen van Lubertus en Joanna M.:
1.Johannes 1765 gedoopt (naar zijn opa Vernhout)
2.Grietjen 1766 gedoopt
3.Maria 1768 gedoopt
4.Jan Hendrik 1770 gedoopt
5.Grietje 1772 gedoopt
6.Henriëtta Lucretia 1774 gedoopt, getuige Henriëtta Lucretia Vernhout!
7.Gesiena 1776 gedoopt (naar haar oma Verhout)
8.Hendrik Jan 1779 gedoopt
(gezocht t/m 1784)
Geen Frans(iscus) bij de kinderen.
Blijven over als mogelijke ouders van Joanna Maria van Dhalen:
Grietje of Maria en Jan Hendrik of Hendrik Jan
[ 16. Augustus 2012, 15:33: Bericht gewijzigd door: helen ]
Hoe meer gegevens, hoe duidelijker het zal worden wat niet klopt. Denk ik altijd.
Het lastige hier is dat Lubertus en Joanna Maria inderdaad een kind hebben dat Gesiena heet, maar zo heet de moeder van Lubertus ook (Gesina).
Volgens jouw 1e bericht hier.
Toch maar even de kinderen van Lubertus en Joanna M.:
1.Johannes 1765 gedoopt (naar zijn opa Vernhout)
2.Grietjen 1766 gedoopt
3.Maria 1768 gedoopt
4.Jan Hendrik 1770 gedoopt
5.Grietje 1772 gedoopt
6.Henriëtta Lucretia 1774 gedoopt, getuige Henriëtta Lucretia Vernhout!
7.Gesiena 1776 gedoopt (naar haar oma Verhout)
8.Hendrik Jan 1779 gedoopt
(gezocht t/m 1784)
Geen Frans(iscus) bij de kinderen.
Blijven over als mogelijke ouders van Joanna Maria van Dhalen:
Grietje of Maria en Jan Hendrik of Hendrik Jan
[ 16. Augustus 2012, 15:33: Bericht gewijzigd door: helen ]

- ria van bessen
Volgens de VOT 1748 Zwolle
Volgens de VOT 1748 Zwolle woont in de
Wijk Sassenstraat
449 a - Andries Oostkamp
b - Gesina ter Hagen
c - Maria & Lubbertus Fernhout
d -
e -
f - Magreta Labre, adolf Norink, gaseerde
c = kinderen boven 10 jr.
groet Ria van Bessen
[ 16. Augustus 2012, 18:15: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Wijk Sassenstraat
449 a - Andries Oostkamp
b - Gesina ter Hagen
c - Maria & Lubbertus Fernhout
d -
e -
f - Magreta Labre, adolf Norink, gaseerde
c = kinderen boven 10 jr.
groet Ria van Bessen
[ 16. Augustus 2012, 18:15: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
- ria van bessen
bericht 2Volgens het
bericht 2
Volgens het inwonersregister Zwolle van 1742 wijk Sassenstraat op folio 710 is de wed. Fernhoudt hertrouwt volgens aantekening visitatie mei 1750 aan Andries Oostkamp die van Zwolle is ? beroep cath: - rel. = G
Het huwelijk heeft dan plaatsgevonden na 1742 en voor 1749 aangezien zij als echtpaar worden vermeld in de VOT 1748 - zie bericht hierboven
De wed. Fernhout heeft vier kinderen en komt van Zwolle en ze heeft als beroep - winkel.
Volgens het inwonersregister Zwolle van 1742 wijk Sassenstraat op folio 710 is de wed. Fernhoudt hertrouwt volgens aantekening visitatie mei 1750 aan Andries Oostkamp die van Zwolle is ? beroep cath: - rel. = G
Het huwelijk heeft dan plaatsgevonden na 1742 en voor 1749 aangezien zij als echtpaar worden vermeld in de VOT 1748 - zie bericht hierboven
De wed. Fernhout heeft vier kinderen en komt van Zwolle en ze heeft als beroep - winkel.
Dank Ria!Als ik inderdaad
Dank Ria!
Als ik inderdaad onze fam. hieraan kan linken dan heb ik er ineens heel wat gegevens bij.
Heb intussen zelf verder gezocht naar van Dahlen.
Nog niets bruikbaars gevonden.
Wel is er elders in de familie een Jan van Daalen, militair geboren in Namen ca. 1720.
Kinderen uit dat gezin zijn bekend, geen Joanna Maria.
Maar soldatenfamilies trokken in die tijd meestal mee met het leger.
Dan zou Jan een broer van haar vader kunnen zijn.
Opnieuw een wilde gok, maar soms kom je daarmee verder.
[ 19. Augustus 2012, 02:05: Bericht gewijzigd door: helen ]
Als ik inderdaad onze fam. hieraan kan linken dan heb ik er ineens heel wat gegevens bij.
Heb intussen zelf verder gezocht naar van Dahlen.
Nog niets bruikbaars gevonden.
Wel is er elders in de familie een Jan van Daalen, militair geboren in Namen ca. 1720.
Kinderen uit dat gezin zijn bekend, geen Joanna Maria.
Maar soldatenfamilies trokken in die tijd meestal mee met het leger.
Dan zou Jan een broer van haar vader kunnen zijn.
Opnieuw een wilde gok, maar soms kom je daarmee verder.
[ 19. Augustus 2012, 02:05: Bericht gewijzigd door: helen ]

- ria van bessen
huwelijk NG Zwolle11/03 - 26
huwelijk NG Zwolle
11/03 - 26-03-1747 Andries Oostkamp j.m. aan de Groote Kerkhoff met
Gesina ten Haagen wed. van Johannis Vernout in de Prawenstraate
S:G: Hendr. Assendorp
H:G: vrouw van der Scheer
de Erffuijting is getoont
Deze Fernhouts wonen allemaal in Zwolle volgens de telling 1748 en daar zit ook vrouw van der Scheer bij
250 a - Hk. Jan Fernhout
b - Rebekke van den Berg
c -
d - Theodora & Hendricus
e
f - Geertruid Maria Schutte
In de wijk Dieserstraat
118 a -
b - Wede. Fernhout
c - Hendrika
d -
e -
f -
286 a - Egb. v.d. Scheer
b - Catrina Vernhout
c - Maria
d - Gerrit, Aaltjen, Eva
e -
f - Egb. van Batten, Gerh. v.d. Heide beide sergeanten van Voorst
369 a - Jacobus Vernhout
b - Geertien Dittemers
c -
d - Johannes Jacobus
e -
f ?
[ 19. Augustus 2012, 13:09: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
11/03 - 26-03-1747 Andries Oostkamp j.m. aan de Groote Kerkhoff met
Gesina ten Haagen wed. van Johannis Vernout in de Prawenstraate
S:G: Hendr. Assendorp
H:G: vrouw van der Scheer
de Erffuijting is getoont
Deze Fernhouts wonen allemaal in Zwolle volgens de telling 1748 en daar zit ook vrouw van der Scheer bij
250 a - Hk. Jan Fernhout
b - Rebekke van den Berg
c -
d - Theodora & Hendricus
e
f - Geertruid Maria Schutte
In de wijk Dieserstraat
118 a -
b - Wede. Fernhout
c - Hendrika
d -
e -
f -
286 a - Egb. v.d. Scheer
b - Catrina Vernhout
c - Maria
d - Gerrit, Aaltjen, Eva
e -
f - Egb. van Batten, Gerh. v.d. Heide beide sergeanten van Voorst
369 a - Jacobus Vernhout
b - Geertien Dittemers
c -
d - Johannes Jacobus
e -
f ?
[ 19. Augustus 2012, 13:09: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
- ria van bessen
bericht 2Deze Lubbertus is er
bericht 2
Deze Lubbertus is er één van een tweeling
- de andere heette Hermannus beide ged. 26 sept. 1734 Ng Zwolle
Er komen geen tweelingen voor in jouw reeks?
De naam Hermannus ook niet?
Meestal wordt een overleden jong kind opnieuw vernoemd. Soms door een broer of zus en de ouders dopen vaak het volgende kind met de naam van een eerder jong overleden kind.
Zoals ook de overleden man of vrouw wordt vernoemd bij een hertrouw. Vandaar altijd controleren of er een hertrouw is.
In dit geval hertrouwt Gesina en zou er een zoon Johannes geboren kunnen zijn uit haar 2e huwelijk. Maar het kind kan ook heten Johannes Hermannus bijv.
Maar het is heel goed mogelijk dat dit de bedoelde zoon is uit het 2e huwelijk -
RC Zwolle 1811
Vernhout Johannes
beroep handelaar
geb. 22 sep.1749
[ 19. Augustus 2012, 13:20: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Deze Lubbertus is er één van een tweeling
- de andere heette Hermannus beide ged. 26 sept. 1734 Ng Zwolle
Er komen geen tweelingen voor in jouw reeks?
De naam Hermannus ook niet?
Meestal wordt een overleden jong kind opnieuw vernoemd. Soms door een broer of zus en de ouders dopen vaak het volgende kind met de naam van een eerder jong overleden kind.
Zoals ook de overleden man of vrouw wordt vernoemd bij een hertrouw. Vandaar altijd controleren of er een hertrouw is.
In dit geval hertrouwt Gesina en zou er een zoon Johannes geboren kunnen zijn uit haar 2e huwelijk. Maar het kind kan ook heten Johannes Hermannus bijv.
Maar het is heel goed mogelijk dat dit de bedoelde zoon is uit het 2e huwelijk -
RC Zwolle 1811
Vernhout Johannes
beroep handelaar
geb. 22 sep.1749
[ 19. Augustus 2012, 13:20: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]