Wie is Hendrik Onijs?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Annelies Onijs Koetsier

De info over Hendrik Klein

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 08 nov 2012, 19:05

De info over Hendrik Klein Paste alias Boevink is mij bekend.
Niet bekend is of hij ook de alias Onijs heeft.
Van 1836 tot 1854 weet ik niet wie de meijers zijn van het erf Onijs.

Iemand een idee?

Groetjes Annelies

egbertR73

Beste Annelies,

Bericht door egbertR73 » 28 jul 2016, 09:55

Beste Annelies,Toevallig stootte ik bij het zoeken naar gegevens over een Hendrik Lindenschot op jouw vraag op de site van het HCO. Je hebt die vraag al in 2012 gesteld. Ik weet niet, of je ondertussen al antwoord(en) op je vraag hebt gekregen of gevonden. En of je überhaupt nog wel eens op de website van het HCO kijkt om mijn reactie te lezen.Mocht je het antwoord nog niet weten en mocht je alsnog geïnteresseerd zijn in het antwoord, dan kan ik je wel wat verder helpen.Ik ben bezig met de bewoningsgeschiedenis van uitspanning de ‘Dollehoed’ aan de Lochemseweg in Barchem. Daar woonde rond 1780 een Hendrik Lindenschot, die getrouwd was met Geertrui Groot Boevink. Zij hebben samen de zaak tot ongeveer 1797 gerund en zijn toen met hun kinderen vertrokken naar boerderij Onijs in Zwiep bij Lochem. Kort daarop moet Hendrik Lindenschot overleden zijn, want zijn laatste kind werd op Onijs geboren met als vermelding, dat de vader wijlen Hendrik Lindenschot was (bij de doop van Hendrik op 31-3-1797). Moeder Geertrui hertrouwde met Hendrik ten Paste. In 1802 werd hun dochter Hendrike op Onijs geboren.Het was Hendrik ten Paste, die mogelijk de naam Hendrik Onijs zou kunnen hebben gedragen. Dat gebeurde in deze streken veel, als een man op de boerderij van zijn vrouw kwam wonen. Hij nam dan bijna automatisch als achternaam de naam van de hoeve. Het vermelde in het bevolkingsregister van 1827 kan niet kloppen, aangezien Hendrik Klein Paste nooit de naam Boevink kan hebben gedragen. Dat moet een foute vermelding zijn geweest. Die naam behoorde bij de eerste echtgenoot van Geertrui. Maar hij moet dus al rond 1797 overleden zijn. Groet,Eddy ter Braak

Annelies Onijs Koetsier

Hallo Eddy,

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 28 jul 2016, 10:42

Hallo Eddy, Bedankt voor je informatie!Ja hoor ik kom nog regelmatig (dagelijks) op het forum, ik log niet altijd in.Het moet haast wel dat Hendrik ten Paste zijn alias Onijs.Zij hebben lang op het erf Onijs gewoond minimaal tot 1836. Ik heb ook nog wel enige informatie over dit echtpaar, zoals:De Dollenhoed is gelijk aan de erven Klein en Groot BoevinkArchiefblok: 0177 - Inventarisnummer 146 folio 140vde goederen Groot en Klein Boevink, vulgo de Dollenhoed genaamd, Scholtamb t Lochem, buurschap Barchem Maar wellicht weet je zulke info al.

egbertR73

Beste Annelies,

Bericht door egbertR73 » 29 jul 2016, 09:24

Beste Annelies,Ik heb zo langzamerhand wel wat materiaal verzameld over de Dollehoed, het vroegere erve (Groot) Boevink genoemd. Daarnaast was er ook nog een erve Klein Boevink, maar dat lag er een behoorlijk eind vandaan.Het lastige is, dat er in Groot Dochteren, aan de andere kant van Lochem, ook een erve Groot Boevink en een erve Klein Boevink is. In hoeverre die beide groepen met elkaar te maken hebben, is me nog niet duidelijk. Dus als je de registers nakijkt op de naam (Groot) Boevink, dan is het lastig om uit te maken, of het iets met de Dollehoed te maken heeft, tenzij er Barchem of Groot Dochteren bijstaat.Waarom het echtpaar Lindenschot-Boevink met hun kinderen van de Dollehoed naar Onijs in Zwiep verhuisde en de familie Runneboom-Nijhof van Toevank in Zwiep naar de Dollehoed, is me ook nog niet duidelijk. Een mogelijke link is misschien te vinden in het volgend: op 13-5-1804 trouwde Hermanus OOnis, zn. v. Gt. Jan Oonis en wijlen Elsken Runneboom, met Gerritjen Sluiterije. Ik ben er nu ook achter gekomen, wanneer Hendrik Lindenschot overleden is. Dat is op 22-3-1797 geweest. Hij staat vermeld als H. Groot Boevink op Onijs. Door dit laatste is mogelijk de vergissing ontstaan van een Hendrik Onijs, alias Hendrik Boevink als lid van de marke Zwiep. Dat was dus zoals eerder vermeld, de volgende echtgenoot van Geertrui Groot Boevink, Hendrik Klein Paste.Groet,Eddy 

Annelies Onijs Koetsier

Eddy bedankt voor je info,Als

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 03 aug 2016, 12:42

Eddy bedankt voor je info,
Als je meer van het erf Onijs of de familie weet houd ik mij natuurlijk aanbevolen! 

Plaats reactie