Henrick De Collardt van Lijnden X Magdelena De Vignij

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Annelies Onijs Koetsier

Gaat het over Johanna van

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 23 feb 2013, 17:16

Gaat het over Johanna van Echten?
In de Nederlandse Leeuw stond het volgende bij haar overlijden:
10-1-1661 in de kraam overleden.

Jacqueline

Ik heb helaas geen tijd om

Bericht door Jacqueline » 23 feb 2013, 17:18

Ik heb helaas geen tijd om het allemaal goed te volgen, dus misschien zit er er wel naast, maar w.b.
Quote: Daarnaast zou ik wel iets meer willen weten van zoon Hendrik C.v.L. die in Leusden gedoopt is en in 1726 is overleden .
Daarover gaan toch de antwoorden die ik heb geplaatst? Hij heeft 3 dochters en een kleinzoon? Of vergis ik me nu?

groeten van Jacqueline

Peter van der Woude

Quote:Oorspronkelijk gepost

Bericht door Peter van der Woude » 23 feb 2013, 17:47

Quote:Oorspronkelijk gepost door Annelies Onijs Koetsier:
Gaat het over Johanna van Echten?
In de Nederlandse Leeuw stond het volgende bij haar overlijden:
10-1-1661 in de kraam overleden. en waar ?

Annelies Onijs Koetsier

In Twelle begraven

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 23 feb 2013, 17:48

In Twelle begraven

Annelies Onijs Koetsier

Jacqueline.Magdalena de Vigny

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 23 feb 2013, 17:56

Jacqueline.
Magdalena de Vigny X Hendrik C.v.L. hebben zover ik weet 3 kinderen.
1. Johanna Henriette X Weyns
2. Diederik Willem
3. Hendrik ~ Heusden 30-12-1678 ? Breda begr. 3-5-1726
Over deze laatste Hendrik heb ik het. Ik zie bij jou gegevens niets over hem staan, of kijk ik er over heen?

AFJ

@ Jacqueline: de Hendrik waar

Bericht door AFJ » 23 feb 2013, 18:16

@ Jacqueline: de Hendrik waar jij het over hebt is degene die met Magdalena de Vigny getrouwd was en die kennelijk als enige erfgenaam een kleinzoon Hendrik Weijns had (tenminste zo was de stand van zaken in 1740). De Hendrik die in 1726 overleed is aan zijn wapenbord te zien dus een oom van Hendrik Weijns.
Uit wat jij hebt gevonden zou je dus wel kunnen concluderen dat Hendrik (ovl. 1726) geen kinderen had.

Annelies Onijs Koetsier

Misschien weten jullie dit,

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 23 feb 2013, 18:46

Misschien weten jullie dit, Als hij in Breda is begraven, zal daar dan ook een testament te vinden zijn?

Wellicht is Hendrik junior kinderloos overleden. Maar wellicht wat sporen achtergelaten zodat we ook een beeld krijgen wat hij met zijn leven deed.

Annelies Onijs Koetsier

Albert jij post dit:Volgens

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 23 feb 2013, 19:18

Albert jij post dit:
Volgens mij zit het zo:
Hendrik I huwt met Anna Pennis, hieruit
Hendrik II [1644] deze huwt
1e Op zeer jonge leeftijd met Johanna van Echten
2e Met Magdalena de Vigny en hieruit dus
Hendrik III [van het wapenbord ovl.1726]

Het is natte vingerwerk, maar ik denk dan toch echt eerder, dat Hendrik gehuwd is geweest met Anna Pennis. Haar verlaten heeft. Denkend ook aan het feit dat Anna niet zo gemakkelijk is, en idem met Hendric die ook geen makkelijke man was volgens testament van zijn schoonmoeder [ned. leeuw].
Dat hij Anna heeft afgekocht met wat geld of bezittingen, eventueel voor de opvoeding van kleine Hendrik. En dat papa Hendrik is gaan huwen met Johanna van Echten, en dat dit huwelijk maar kort heeft mogen duren.
Het is logischer dan jou gedachtegang, in verband met de leeftijden van de bruiden en bruidegom.
Nogmaals het is mijn idee, zonder bewijs.

[ 23. Februari 2013, 22:00: Bericht gewijzigd door: Annelies Onijs Koetsier ]

Peter van der Woude

@ Annelies,qua leeftijden in

Bericht door Peter van der Woude » 23 feb 2013, 21:45

@ Annelies,

qua leeftijden in ieder geval een stuk logischer.
Een 15 jarige jongen trouwt niet met een vrouw van achter in de 30, nu niet, toen niet. En de status JM bij huwen in Delft versterkt dat. Er had echt wel wed achter zijn naam gestaan als hij dat was geweest.Als bij de vererving van Hendik sr naar Hendrik jr roerende of onroerende goederen zitten die van Johanna's kant afkomen is het bewijs daarvoor mijns inziens redelijk geleverd. Alternatief, alle garnizoensplaatsen aflopen om te kijken of je ergens het huwelijk kunt vinden.

[ 23. Februari 2013, 22:03: Bericht gewijzigd door: Peter van der Woude ]

Jacqueline

Ah!Ik vergis me dus idd. Maar

Bericht door Jacqueline » 23 feb 2013, 23:10

Ah!Ik vergis me dus idd.
Maar Hendrik de Colaart X Vigny hebben nog wel 2 dochters, zie mijn eerdere bericht: Susanna Robertine en Anna Catherina. Beiden stierven blijkbaar kinderloos.

CBG jaarboek 1962:
Quote: Ds. Gerardus Doude, ged. Leiden 24 dec. 1664 (Hoogl.k.), stud. Leiden 1687, predikant te Colombo? 1691, Cochin 1692, Jaffapatnam 1760, Colombo 1702, rector van het Malabaars Seminarium ald., overl. Colombo 3 nov. 1720, alleen zijn. vrouw nalatende, tr. omstr. 1698 Susanna Robertina Collardt, dr. van Hendrik Collardt van Lynden (zie Taxandria, 1931,208).

De gehele levensloop van Ds. Gerardus Doude vinden wij in het scheepssoldijboek van de O.I.C. (oude serie nr. 108) van het schip Brandenburgh, op 29 dec. 1690 uit Texel vertrokken en 29 sept. 1691 op de rede van Ceylon aangekomen. Gerardus Doude vermaakte bij zijn vertrek jaarlijks 3 maanden gage à f90,- per maand aan zijn moeder Rijkje Wissinck. On 16 mei 1740 werd een bedrag van f 633.4,, zijn nalatenschap, uitbetaald aan Abraham Walckart, gemachtigde van Johan Willem Mengersen, gehuwd met Geertruid Magdalena de Gouda, eerder weduwe van Hendrick Weijns, die een kleinzoon en enig erfgenaam was van Hendrik Collardt van Lynden, vader en geïnstitueerde erfgenaam van Susanna Robbertina Collardt www.gahetna.nl:
Quote:
Hendrik Becker was gehuwd met Anna Catharina Collaert van Lijnden. Hij stierf kinderloos op 22 augustus 1722 te Amsterdam

Brieven ingekomen bij Hendrik Collaert van Lijnden en Hendrik Meyns, betreffende de nalatenschappen van Susanna Robertina en mevrouw De Famars(de weduwe van H. Becker, die later hertrouwde met mr. Nicolaas Philippe de Famars), met afschrift 1721 november 14; 1725 november 22; 1728 november 25 Dit betreft de Hendrik Collaert uit 1678?

Amsterdams Stadsarchief:
Quote: ingeschrevene: Beckker, Hendrik
datum begrafenis: 17-08-1722
begraafplaats: Wester Kerk
bronverwijzing: DTB 1103, p.51vo en p.52
Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)
Begraafregisters voor 1811: NL-SAA-11194404

inschrijvingsdatum:02-04-1723
naam bruidegom:[de] Famars, Nicolaas Philip
naam eerdere vrouw:Soreau, Constansia
naam bruid:Collardt, Anna Catharina
naam bruid:Collaert, Anna Catharina
naam eerdere man:Becker, Henrick
bronverwijzing:DTB 561, p.12
opmerkingen:Huwelijksintekeningen van de KERK.

ingeschrevene: Collart van Lijnde, Anna Catharina
datum begrafenis: 30-03-1726
begraafplaats: Wester Kerk
bronverwijzing: DTB 1103, p.58vo en p.59
Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)
Begraafregisters voor 1811: NL-SAA-11195000Anna Catharina en haar man getuigen ook bij Hendrik Meijns:
Quote: Plaats doop Breda
Datum doop 24-12-1721
Kind Anna Henriette Weijns
Kind geslacht v
Vader Hendrik Weijns
Moeder Geertruijd van der Heijden
Peter Hendrik Becker
Meter Anna Collart groeten van Jacqueline

Plaats reactie