Gerrit Adriaan Overmars Haarle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ABM van Helsdingen

Ik ben toevallig een

Bericht door ABM van Helsdingen » 24 aug 2015, 08:20

Ik ben toevallig een afstammeling van Aleidia Herms Schanekamp zijn. Ik was zeer geïnteresseerd om deze pagina te zien. Ik heb wat tijd besteed aan onderzoek haar. Ik wist niet dat Herm Herms had een eerdere vrouw en zij werd zijn zoon, had ik dacht dat ze waren broers. Maar met betrekking tot haar man Lambertus Everenklo / Bosman, hij stierf in 1796? (Zie huwelijkbijlagen van zijn kinderen) en kon het niet hebben hertrouwde in 1800. zijn weeskinderen verschijnen in de 1811 Restrique Civique in Raalte leven met Joanna Cent (Herm Herms was overleden).Ik vermoed ook dat ze de zus van mijn andere voorouder Joanna Herms Schanekamp, die Herm Smits trouwde in 1788 in Zwolle was.Engels is mijn eerste taal, dus sorry voor eventuele grammaticafouten

ria van bessen

Heb je nog vragen?

Bericht door ria van bessen » 24 aug 2015, 21:10

Heb je nog vragen?Stel ze, ik kan je prima lezen.  

ABM van Helsdingen

Op zoek verder in de reacties

Bericht door ABM van Helsdingen » 25 aug 2015, 07:09

van Huwelijksbijlagen van de kinderen van Lambertus Everinklo en Aleida Herms SchanekampAleida begraven op 2 Oktober 1796(plaats niet verklaart)Lambertus begraven op 16 Juni 1801 te Olst.  

ria van bessen

Bij de familie Schanekamp in

Bericht door ria van bessen » 25 aug 2015, 10:22

Bij de familie Schanekamp in Raalte woont in 1811 dochter Hermine van Lambert Everinclo en Aleida SchanekampKlopt het dat die kinderen de naam Esbraak aannemen?Linderte 46 Esbraak Hermine 18 V 1793 B [=L] Everinklo Schanekamp H = A beiden Olst landbouwers Er zijn volgens mij geen begraven van die jaren in Olst bewaard gebleven.Waarschijnlijk is de begraafdatum gegeven op getuigenis van 3 of 4 personen die dit verklaarden? Ik heb wel de voogdijstelling van Lambert wanneer hij hertrouwt. Bron:ORA Olst deel 21 folio 464            Olst, den 26 Januarij 1799               Coram ad interim Scholtus Mr M van Doorninck, keurnoten Jannes Graskamp en Egbert Elsbroek.Compareerde Lambertus Janssen, zeggende dat hij voornemens was zich te veranderzaten, weshalven hij vooraf aan de kinderen door hem bij wijlen zijne huisvrouwe Aleida Harms verwekt, haar moederlijk goed zoude moeten bewijzen, dat kennelijk door de langdurige ziekte van deze wijlen zijne huisvrouw niet alleen was verteerd geworden, dat hij vaardig was onder handtasting in edes plaatse te verklaren niets te hebben ’t geen hij zijne kinderen bij Aleida Harms verwekt, zoude kunnen bewijzen, zo als dan ook deze verklaring van gemelde comparant is afgenomen.Waarop gecompareerd is Berendina Janssen, geadsisteerd met haren bruidegom Lambertus Jansen, verklarende uit liefde voor haar bruidegom en ten laste van de kinderen van Lambertus Janssen en wijlen Aleida Harms, genaamd Janna, Gerrit Jan, Dina, Harmine en Maria, die als hare eigen kinderen te adopteren en aan te nemen, met dien effecte dat dezelve van stonden aan zullen treden in alle voordelen eigen kinderen van hunne ouderen te wagten hebbende en welke zij comparante onder adsistentie als boven zo bij haar leven als na haar dood aan dezelve verspreekt, zonder onderscheid of zij met natuurlijke kinderen of zonder dezelve mogt komen te overlijden. Al het welk de comparanten alzo in den Gerichte versproken en ten protocolle te brnegen verzogt hebben.In fidem.  Wg M van Doorninck.  

ABM van Helsdingen

Ik had de 1811 Raalte

Bericht door ABM van Helsdingen » 25 aug 2015, 20:40

Ik had de 1811 Raalte Volkstelling enige tijd geleden gezien. Maar ze Lambertus en Aleida had andere kinderen die andere achternamen namenGerhardus Joannes Jansen (mijn voorouder) gedoopt 20-10-1786 Olst RK, trouwde in 1817 met Rebecca KattenbeldHermina, gedoopt 1792, gehuwd 1828 aan Albertus Gerrits WaaijerIk denk dat er waren verscheidene anderen zien het Olst RK Doopboek

ria van bessen

Ik heb er niet meer kinderen

Bericht door ria van bessen » 25 aug 2015, 21:47

Ik heb er niet meer kinderen gezien in het doopboek van Olst.Deze zijn ze3 Maji 1783 ? Bapta. [est] Joanna, pater Lambertus Jansen, mater Aleida Herm­sen. Matrina Joanna Jansen soror patris ? ex Elsebroek29 Octobris 1786 ? Baptus. est Gerhardus Joannes, pater Berts Jansen, mater Leide Hermsen. Matrina Everdiene ... [geen achternaam vermeld] avia pro­lis ? ex Elsebroek.16 Januarii 1789 ? Bapta. [est] Everdiene, pater Lambert Jansen, mater Leide Hermsen. Matrina Luberte Hermsen soror matris ? ex Elsebroek7 Octobris 1792 ? Bapta. est Hermina, pater Barts Jansen, mater Leide Herm­sen. Matrina Janna avia prolis ? ex Elsebroek29 Maji 1795 ? Bapta. est Maria, pater Baarts Jansen et [mater] Leide Herm­sen. Matrina Maria ... [leeg] soror patris ? ex Elsebroeken dat komt exact overeen met de voogdijstelling. 

ABM van Helsdingen

Hoe kan Aleida Herms zijn

Bericht door ABM van Helsdingen » 26 aug 2015, 09:38

Hoe kan Aleida Herms zijn dochter Janna Ariaens als ze lang voor was overleden in c.1766 en toch was een meter in 1792, of misschien "Janna, avia prolis" verwijst naar de stap-grootmoeder Janna Cent (die nog in leven was zelfs in 1811). 
Het zou niet de eerste keer dat ik heb gezien een stap-moeder aangeduid als een biologische moeder te zijn.

ria van bessen

Aleida is inderdaad de

Bericht door ria van bessen » 26 aug 2015, 12:50

Aleida is inderdaad de dochter van Janna Arents Overmars en Hermen Herms, dus uit het 1e huwelijk van Hermen.En de Janna genoemd als avia in 1792 is inderdaad haar stiefmoeder Janna Jans Cent/Sent, Hermen Herms zijn 2e vrouw.  

ABM van Helsdingen

Is er enig bewijs om Joanna

Bericht door ABM van Helsdingen » 08 sep 2015, 09:18

Is er enig bewijs om Joanna Herms Schanekamp, die Hermanus Smit trouwde in 1788 en had kinderen gedoopt in 1788-1795 in de Koestraat, als dochter van Herm Herms en Joanna Ariaens identificeren ?. Ik zie dat de getuige van haar kind in 1795 was een Herm Herms, al zijn er veel mensen met die naam moet zijn geweest.

ria van bessen

Ja, dat bewijs is er.

Bericht door ria van bessen » 08 sep 2015, 10:02

Ja, dat bewijs is er.Wijhe f10v - 15 apr 1791 - Coram Verw. Scholtus Mr. Conrad Pruimes. Keurnoten Willem van den Berg en Harmen Westenberg.Gecompareerd is Berta Harms Schanekamp, weduwe van Jan Splinter Nakman, geassisteerd door Egbert Kromdijk als haar momber. Zij wil een tweede huwelijk aangaan. Tot mombers over haar 2 dochters (Fen­ne­gien, 1 1/2 jaar oud, en Janna Splinters, een half jaar oud), in voor­noemd huwelijk verwekt, worden benoemd Berend Splinter (oom van vaderszijde, wonende in de buurtschap Ittersum onder Zwolle) en Hermannus Smit (aangetrouwde oom van moeders kant, wonende in de buurtschap Oldeneel onder Zwolle). Berta is gedoopt alsRK Heino Die 22 Octobris 1761  - Baptizata est Lubberta F.L. Hermani Herms aan Bosmanshuis et Joannae Arends. Levante Ida Hendriks Heino deel 8 f164 - Heijno, 27 dec 1766 - Verwalter Scholtus van Langen. Keurnoten Henricus van Langen en Jurjen Smits.    Verschenen is Herm Herms op 't Bosch, weduwnaar van Janna Arjaans, nalatende 5 onmondige kinderen (Janna Hendriks, Leide, Janna, Lubbe en Deije Herms).... etc [zie verder in dit topic]Lubberta = Lubbe / Berta  

Plaats reactie