Albert en Willem Gerrits
-
Theo Visscher
Albert en Willem Gerrits
Ik ben op zoek naar de vader van Willem Gerrits en Albert Gerrits ( later Visscher) Ria Bessen heeft veel over Willem en Albert Gerrits voor me bovenwater gehaald. Albert is 2x getrouwd en wel met Janna Berents op (ondertrouw) 26 mei 1747. Haar vader heet Berent Janssen en was waarschijnlijk eigenaar van de boerderij In den Visscher. Albert en Janna kregen 2 kinderen Berent en Gerridina. Na het overlijden van Janna zijn er 2 voogden aangesteld waaronder Willem Gerrits. Albert hertrouwd met Willemina
(Miente)Gerrits op 5-12-1765. Zij krijgen de volgende kinderen Hermen Visscher 2-3-1768, Hendrina 7-3-1770, Maria 17-10-1773, Teuntje 16-3-1777 en Maria 10-2-1782.
Gegevens huwelijk zoon Hermen
woonplaats bruidegom Marshoek in den Visscher woonplaats bruid Marshoek thans wonende aan de Goldsteen in de
Beschrijving
ondertrouw: 1792-03-07; trouw: 1792-04-01; status bruidegom: j.m.; vader bruidegom: Albert Visscher; moeder bruidegom: Willemina Gerrits; bruidegom geboren te: Marshoek, geboren in den Visscher in de; status bruid: j.d.; vader bruid: Gerrit Goldsteen; moeder bruid: Geesje Westerhof; bruid geboren te: Hasselt, in Streuckele onder; opmerking: getrouwd alhier
Bron
Trouwboek Gemeente Dalfsen NG 1679-1811, boeknr 73, bladnr 133
Hermen is de vader van Hendrik Visscher,Hendrik heeft 9 kinderen op de wereld gezet. Of Hermen meerdere kinderen heeft heb ik nog niet ontdekt.
Wie kan mij verder helpen met de zoektocht naar oudere generaties van Hermen/Albert?
[ 17. April 2013, 14:39: Bericht gewijzigd door: Theo Visscher ]
(Miente)Gerrits op 5-12-1765. Zij krijgen de volgende kinderen Hermen Visscher 2-3-1768, Hendrina 7-3-1770, Maria 17-10-1773, Teuntje 16-3-1777 en Maria 10-2-1782.
Gegevens huwelijk zoon Hermen
woonplaats bruidegom Marshoek in den Visscher woonplaats bruid Marshoek thans wonende aan de Goldsteen in de
Beschrijving
ondertrouw: 1792-03-07; trouw: 1792-04-01; status bruidegom: j.m.; vader bruidegom: Albert Visscher; moeder bruidegom: Willemina Gerrits; bruidegom geboren te: Marshoek, geboren in den Visscher in de; status bruid: j.d.; vader bruid: Gerrit Goldsteen; moeder bruid: Geesje Westerhof; bruid geboren te: Hasselt, in Streuckele onder; opmerking: getrouwd alhier
Bron
Trouwboek Gemeente Dalfsen NG 1679-1811, boeknr 73, bladnr 133
Hermen is de vader van Hendrik Visscher,Hendrik heeft 9 kinderen op de wereld gezet. Of Hermen meerdere kinderen heeft heb ik nog niet ontdekt.
Wie kan mij verder helpen met de zoektocht naar oudere generaties van Hermen/Albert?
[ 17. April 2013, 14:39: Bericht gewijzigd door: Theo Visscher ]
Beste Theo,De ondertrouw van
Beste Theo,
De ondertrouw van het huwelijk van zijn ouders kun je vinden op pag. 65, in 1765:
http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/dalfsen/d ... 551772.pdf
Index doop is te vinden op http://www.ouddalfsen.nl/uploads/Dalfse ... 1%203a.pdf
Hermen zou dan in 1768 gedoopt moeten zijn.
Met vriendelijke groet, André
[ 09. April 2013, 16:33: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
De ondertrouw van het huwelijk van zijn ouders kun je vinden op pag. 65, in 1765:
http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/dalfsen/d ... 551772.pdf
Index doop is te vinden op http://www.ouddalfsen.nl/uploads/Dalfse ... 1%203a.pdf
Hermen zou dan in 1768 gedoopt moeten zijn.
Met vriendelijke groet, André
[ 09. April 2013, 16:33: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
Als je de gegevens uit de
Als je de gegevens uit de volkstelling van 1748 combineert met de dopen, dan moet de Albert Gerrits die in 1748 met zijn vrouw Jentien Berens en 1 kind onder de 10 jaar [ http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/dalfsen/d ... rshoek.pdf ] in de MArshoek woont dezelfde Albert Gerrits zijn als de vader van Hermen. Volgens de dopen van andere kinderen van Albert en Janna/Jentien woonde hij "in den Visscher".
Het huwelijk vond plaats in Dalfsen in 1747, pag. 15: http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/dalfsen/d ... 411755.pdf
[ 09. April 2013, 16:42: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
Het huwelijk vond plaats in Dalfsen in 1747, pag. 15: http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/dalfsen/d ... 411755.pdf
[ 09. April 2013, 16:42: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
-
Annelies Onijs Koetsier
Verschenen in de Gerichte
Verschenen in de Gerichte Albert in den Visscher seggende voornemens te zijn zich weder te veranderzaten en zulks niet kunnende of willende doen en aleer aan zijne twee kinderen bij wijlen sijn huijsvrouw Janna Berents in egte geprocureert met namen Berent en Gerridina haar moederlijk goed hadde beweezen tot welke sijnde met de momberen derselve was over eengekomen dat de gemelte sijn twee kinderen daar voor boven haar moedelrijk klederen linnen en silverwerk so deselve bereeds al genoten hebben en ontfangen, nog te bewijsen eene sa: van 35 gls aan ieder kind dus in t geheel seventig gls, dewelke penn: sij kunnen ijschen en genieten wanneer deselve komen te trouwen of ook 25 jaar oud zijn, vorders belooft den comparant een goede opvoeding na staats gelegenheid en so deselve kinderen bij een anderen kwamen te dienen en ziek of sugtig wierden zo zullen zij altijd in 't ouderlijke huis kunnen inkomen en aldaar verpleegd worden tot herstel toe.
Verder zijn mede verschenen Willem Gerrits wonende te Harfte onder Zwolle en Gerrit Jansen voor Vegterweert te Emme welke verklaarden also met Albert in den Visscher te zijn over eengekomen, welke beijde hier meede tot momberen over voornoemde kinderen worden gequalificeert en die ook met handtastinge in edes plaats belooft hebben zic als goede en getrouwe momberen na landregt te zullen gedragen. In waarheids oirkonde heb ik scholtus deze getekend en gezegeld. Actum Dalfsen den 19 april 1765
Volkstelling 1795
Albt. Visscher een schipper Albt. Visscher 3
Verder zijn mede verschenen Willem Gerrits wonende te Harfte onder Zwolle en Gerrit Jansen voor Vegterweert te Emme welke verklaarden also met Albert in den Visscher te zijn over eengekomen, welke beijde hier meede tot momberen over voornoemde kinderen worden gequalificeert en die ook met handtastinge in edes plaats belooft hebben zic als goede en getrouwe momberen na landregt te zullen gedragen. In waarheids oirkonde heb ik scholtus deze getekend en gezegeld. Actum Dalfsen den 19 april 1765
Volkstelling 1795
Albt. Visscher een schipper Albt. Visscher 3
-
Annelies Onijs Koetsier
seker stuk lands den
seker stuk lands den Kibbelaer genaemt gelegen onder ?t dorp Dalfsen tegenswoordig toebehorende aan Albert Gerrits in den Visscher als getrouwt met Janna Berents dogter van wijlen Berent Jansen in den Vischer volgens actie van procuratie voor Burgermeester Schepen en Raden der stad Swolle gepresieerd den 13 august: 1751
-
Annelies Onijs Koetsier
Theo,Ik weet niet in hoe
Theo,
Ik weet niet in hoe verre je thuis bent in voogdij akten. Voor de zekerheid hier de 'standaard' regel: één voogd van vaders zijde. en één voogd van moeders zijde die de belangen van de kinderen behartigd.
Het is dus waarschijnlijk dat Willem Gerrits een broer is van Albert.
Ik weet niet in hoe verre je thuis bent in voogdij akten. Voor de zekerheid hier de 'standaard' regel: één voogd van vaders zijde. en één voogd van moeders zijde die de belangen van de kinderen behartigd.
Het is dus waarschijnlijk dat Willem Gerrits een broer is van Albert.
-
Annelies Onijs Koetsier
Achter de schermen heb ik een
Achter de schermen heb ik een mailtje gekregen van Theo met de volgende vraag:
Weet u misschien waar ik de ouders van Albert Gerritsen (Visscher) kan vinden?
Theo ik zet hier je vraag ook neer, dan kunnen andere mensen ook broeden, en weten ze waar je naar zoekt. Er zijn mensen op dit forum die beter thuis zijn in Dalfsen en omgeving.
Overigens komen de transcripties van wijlen Jan Rientjes, Ria van Bessen en Peter Klunder.
Het huwelijk zoals Andre aangaf:
26 Meij 1747- Albert Gerrits J.M., woonende bij Berent Janssen, met Janna Berents in Emmen.
Die Berent Jansen is wellicht de vader van Janna Berents in den Visscher.
[ 09. April 2013, 18:10: Bericht gewijzigd door: Annelies Onijs Koetsier ]
Weet u misschien waar ik de ouders van Albert Gerritsen (Visscher) kan vinden?
Theo ik zet hier je vraag ook neer, dan kunnen andere mensen ook broeden, en weten ze waar je naar zoekt. Er zijn mensen op dit forum die beter thuis zijn in Dalfsen en omgeving.
Overigens komen de transcripties van wijlen Jan Rientjes, Ria van Bessen en Peter Klunder.
Het huwelijk zoals Andre aangaf:
26 Meij 1747- Albert Gerrits J.M., woonende bij Berent Janssen, met Janna Berents in Emmen.
Die Berent Jansen is wellicht de vader van Janna Berents in den Visscher.
[ 09. April 2013, 18:10: Bericht gewijzigd door: Annelies Onijs Koetsier ]
-
Theo Visscher
Helaas kom ik nog niet verder
Helaas kom ik nog niet verder met het onderzoek naar Albert Gerrits (Visscher) Een van de problemen die ik tegenkom als beginnend onderzoeker waar ik de doop van Albert kan vinden en wat was zijn naam bij zijn doop, hoe heten zijn ouders. een paar raakpunten ben ik aan het onderzoeken en wel: Geboorte van een Albert Gerrits op 9-02-1721 te Hasselt met als ouders Wilhelmus Schepen en Jantien Engberts. Of zoon Albert op 25-09-1720 te Hasselt met als ouders Wolter Alberts en Geertruit Baltus. Wie o wie kan mij een stapje verder helpen?
Groeten Theo Visscher
Groeten Theo Visscher
-
Annelies Onijs Koetsier
Theo,Je weet dat Albert in
Theo,
Je weet dat Albert in ieder geval een broer heeft:
Willem Gerrits wonende te Harfte onder Zwolle. En dat hun vader Gerrit heet.
Verder staat bij het huwelijk dat Albert Gerrits inwoont bij Berent Janssen.
Misschien is Zwolle een optie om te zoeken naar de herkomst van Albert.
Daarnaast weet je dat Albert in 1747 trouwde als jongeman. Men trouwde vroeger grofweg rond de 25ste levensjaar. Zo kan je inschatten welke jaren hij ongeveer geboren zou kunnen zijn.
Waarom je zoekt in Hasselt is mij een raadsel....
Het is belangrijk dat je eerst het gezin van Albert Gerrits X Janna Berents en het huwelijk met Willemina Gerrits uitpluist.
Alle kinderen op een rijtje schrijven. Aan de hand hiervan kan je meestal zien welke namen in de familie voorkomen. Praktisch altijd worden de kinderen vernoemd naar de ouders en grootouders.
[ 15. April 2013, 11:11: Bericht gewijzigd door: Annelies Onijs Koetsier ]
Je weet dat Albert in ieder geval een broer heeft:
Willem Gerrits wonende te Harfte onder Zwolle. En dat hun vader Gerrit heet.
Verder staat bij het huwelijk dat Albert Gerrits inwoont bij Berent Janssen.
Misschien is Zwolle een optie om te zoeken naar de herkomst van Albert.
Daarnaast weet je dat Albert in 1747 trouwde als jongeman. Men trouwde vroeger grofweg rond de 25ste levensjaar. Zo kan je inschatten welke jaren hij ongeveer geboren zou kunnen zijn.
Waarom je zoekt in Hasselt is mij een raadsel....
Het is belangrijk dat je eerst het gezin van Albert Gerrits X Janna Berents en het huwelijk met Willemina Gerrits uitpluist.
Alle kinderen op een rijtje schrijven. Aan de hand hiervan kan je meestal zien welke namen in de familie voorkomen. Praktisch altijd worden de kinderen vernoemd naar de ouders en grootouders.
[ 15. April 2013, 11:11: Bericht gewijzigd door: Annelies Onijs Koetsier ]
-
Theo Visscher
Annelies, Mij ook maar ik heb
Annelies, Mij ook maar ik heb ergens gelezen dat hij van Hasselt kwam maar vanochtend kwam ik een raakpuntje tegen van Omme. De leeftijd heb ik ook in de gaten gehouden vandaar mijn zoektocht via de 2 Alberts uit Hasselt Volgens mij was de boerderij In den Visscher in de Marshoek bij Dalfsen (Zwolle)In Dalfsen kwam ik niet verder. Ga nu meer in Zwolle zoeken en specifiek naar Willem Gerrits.