Christoffel Oldenhof
- ria van bessen
Een Willem Goosens is een
Een Willem Goosens is een aantal keren keurnoot in Wijhe voor 1700.Net als Gerrit Oldenhof dat een aantal keren is. Deel 7 f246 - Wijhe, 3 apr 1685 - Herman Roeck. Verwalter Scholtes tot Wijhe. Keurnoten Willem IJssel en Gerrit Oldenhof Deel 7 f308 - Actum Wijhe, 19 nov 1686 - Herm. Roeck, Verw. Scholtes tot Wijhe. Keurnoten en gerichtsluiden Gerrit Oldenhoff en Jan Witteman. idem f309 - Actum Wijhe, 19 nov 1686 idem f317 - 18 mrt 1687 - Verwalter Richter Herm. Roeck. Keurnoten Hendrik ten Sande en Gerrit Oldenhoff idem f479 - Actum Wijhe, 18 mrt 1693 - Verw. Richter Herm. Roeck. Keurnoten Claes Warthoop en Gerrit Oldenhoff. en Willem wordt op de volgende data genoemd als keurnoot. Deel 7 f666 - Wihe, 13 dec 1699 - Lamb. Isel, Verw. Scholtes van Wijhe. Keurnoten de Hr. capt. Will. Isel en Willem Gosens deel 7 f657 - 4 okt 1699 - Verw. Richter Lamb. Isel. Keurnoten Gerrit v. Marle en Will. Gosens f688 - Wijhe, 13 juni 1700 - Lamb. Isel, V. Scholtes tot Wijhe. Keurnoten Hend. Claesen en Will. Gosens.Daar staat geen Oldenhof bij. Het volgende is wellicht een aanwijzing dat Gerrit toch van buitenaf komt?In het vuurstederegister van 1682 wordt hij namelijk ook niet genoemd VST 1682Jan de Groote 1 -Hilligenboom 1 -Gerrijt Leemkuijle 1 Maar wel in het onderstaande register - 1694 1000e penning en zoutgeld Derk dunne –Jan de Groot Gerrit Oldenhof Heiligenboom is afgebrokenGerrit Leemcuile In zoutgeld register 1701 ook genoemdjuttenCamp antonij op den SantCamp hermen Cloeff derck dunne Derck de Groot Gerrit Oldenhoff Gerrit LeemCule Albert Schutte jan huerlinck herm. op 't Lints wed. Vlootgraven In het hoofdgeldregister 1723 is de volgorde ietwat anders, maar ..het lijkt mij toe dat het dezelfde plaats is als die van Gerrit Oldenhof. HFg 1723Willem Gosens 2 - personenJacob op de Grobbenhaar 2 -Evert op den Santkamp 3 -Derk de Grote 2 -Hermen Dunnen 5 -Hermen Bouwhuis op 't Lint 2 -Mevrouw Roeks op 't Lint 4 -Hendrik op 't Lint 2 -Jan Hendriks Huurlink 3 -Cornelis in t Winkeltjen 3 -De Juffrou of Gouvernante op den Huise Hagenvoorde aangegeven 7 -Kornelis op de Leemkoele Dit betreft dan het buurtschap Tongeren. **********Aanvulling; ik vond zonet nog deze aantekeningWijhe invnr. 43Den 7 April 1681 - Richter ... [leeg].Keurnoten Lubbert Ulger en Hendrick Wolters.Erschenen Gerrit Jacobs Oldenhoff, en is gerichtelijcken geconsenteert en g' ordonneert, om te bewonen het huijs en hoff Weijendal, alsoo de Hr. Lut. Pollart het selve huijs cum annexis gepacht hebbende, daer uijtgescheijden is, en het huijs laet ledigh staen. * Opm. het huis Weijendal staat vermeld onder het kerkdorp Wijhe
- ria van bessen
Helen,
Helen, Ik denk dat Gerrit Jacobs Oldenhof toestemming heeft gekregen om in het huis Weijendal te mogen wonen omdat de pachter het huis verlaten heeft en het dus leeg staat. Hij is geen eigenaar.Later woont hij in Tongeren. En als hij de vader is van Willemtje Gerrits dan woonde Gerrit Jacobs Oldenhof vermoedelijk op de Papendal als pachterDe Papendal die Willemtje Gerrits en Willem Goossens later kopen.En zou de naam Oldenhof dus een familienaam zijn en als mijn redenering juist is dan is de Papendal later de Oldenhof geworden vanwege de familienaam van de eigenaar. En dus niet zoals gebruikelijk; een boerderijnaam die een familienaam wordt.
Poeh, dat is veel zeg! Dank
Poeh, dat is veel zeg! Dank je wel. In vuurstedengeld 1682-2 werd er wel een Gerrit vermeld op Tongeren, maar daar stond geen patroniem bij, een vuurplaats.Die had ik in m'n kladje staan met een vraagteken. Het huis Weydendal lijkt groter te zijn, met twee vuurplaatsen. Googelend op huis Weydendal Wijhe, vond ik alleen deze: op knggw.nl, maar als ik wil doorklikken:Forbidden.In het tekstje staat: 4 Nov. 1743 voor het schoutengericht van Wijhe en stellen ... onderpand stellen hun huis en goed de Weihendal c. a. ... geweezen fruele van het Weydendal. Huis Weijendal, Wijhe geeft ook knggw, met deze tekst:1743 voor het schoutengericht van Wijhe en stellen elkaar wederzijds tot universele ... onderpand stellen hun huis en goed de Weihendal c. a.. Idem 25 Aug. Dat was dus een groot huis.(Geordonneerd klinkt mij als een bevel in de oren)Huis en hof werden verpacht en toen de pachter ermee gestopt was, mocht Gerrit daar dus gaan wonen, eveneens als pachter. Hetgeen gerechtelijk werd goedgekeurd. Waarom moest daar een rechter aan te pas komen?

- ria van bessen
Helen.
Helen. Die Gerrit van Tongeren in 1748 is geen Oldenhof.Hij is wel de zoon van Willem Gerrits op Tongeren en was gehuwd met Dirkje Gosens op groot Wengelo. En die Gerrit op Tongeren in 1682 kan ook helemaal niet Gerrit Jacobs Oldenhof zijn, want die woonde toen op het Weijendal. Dat bewijs heb je. Ik heb wel een aantekening in het ORA Wijhe gezien dat land genaamd de Papen dus vlak bij het Weijendal lag. Willem Gerrits Oldenhof trouwens [met dochter Seina enz.] heeft meer kinderen dan die jij hier noemt. Dat weet je?
- ria van bessen
Helen,
Helen, Willem Gerrits op Tongeren is de broer van Hendrik Gerrits op Distelhof.De naam Distelhof komt van de weduwe die Hendrik trouwt, maar zijn nageslacht gaat de naam Distelhof wel dragen.f257 - Wijhe, 1 aug 1709 - Richter Johan Hermen van Hemert. Keurnoten Jannes Crouwel en Jan Willems Broese.Hendrik Gerrits op den Dijstelhof verkrijgt tot mombers over zijn 5 onmondige kinderen (Rotger, Hermen, Grietjen, Anna en Jennechien Hendriks), bij wijlen zijn huisvrouw Geesjen Herms wettelijk verwekt, hun ooms Willem Gerrits op Tongeren en Rutger Herms, wonende in Heino. Zij nemen de momberschap met handtasting aan.Willem Gerrits op Tongeren heeft de volgende kinderen.Willem Gerrits op Tongeren x Geertruid GerritsGerrit Willems van Tongeren x Dirkje GosensRutger Willems van TongerenJan Willems van Tongeren x Maria GerritsHendrikje Willems x Harmen Driessen - wordt van TongerenJanna van Tongeren x Roelof Roeberts v.d BeltZwaantje van Tongeren x Hermannus Bruggink uit KampenHier is echt geen Oldenhof te bekennen...
Kwam ook nog een Evertjen
Kwam ook nog een Evertjen tegen d.v. Willem op Tongeren. Het niet gebruiken van de achternaam in die tijd, kwamen we ook tegen bij Stoffer Gerrits enz.Dus ik ging uit van die mogelijkheid. Dus, geen Willem. Die is nu met nazaten definitief verwijderd.

- ria van bessen
Elimineren is ook een vorm
Elimineren is ook een vorm van onderzoeken. Wegstrepen wat er niet bij hoort, maakt het in iedere geval overzichtelijker.Heb je deze al wel verder onderzocht?ng Zwolle 1700 Den 13 AprilJacob Gerritz J.M. te Wijhe, en Marrigje Gerritz J.D.Proclamatien gaan mede tot Wijhe.[RBSO 727 - f250]. Uit dit huwelijk: 1. Gerrit , geb. verm. Wijhe, ged.(ng) Heino 27-2-1701, 2. Jan geb. Wijhe (te Tongeren op de Grubbenhaar), ged.(ng) Heino 20-11-1706
- ria van bessen
Vanwege deze
Vanwege deze Jacob, met zoon Jan (gehuwd met Fennigjen Hendriks op den Kortenbos 31-7-1734)