Christoffel Oldenhof
-
anne vries
Bij het "ruilen"zoals ik
Bij het "ruilen"zoals ik aangeef, wordt Geertruid vernoemd,4-9-1742 Wijhe (jong overleden)14-2-1748 Wijheeen ander punt betreft de vermeende vader van Gerrit Willems (Willem Gerrits getrouwd met Geertruid) alleen bij de doop van Seijna 18-2-1687 noemt hij zich Willem Gerrits Oldenhof,bij alle andere dopen is het Willem Gerrits terwijl de ander Willem Gerrits zich steeds van Tongeren laat noemen. maar ik moet toegeven mager "bewijs"
Je mag uiteraard doen wat je
De andere was Gerrit Willems op de Keteler in Tongeren.Je mag uiteraard doen wat je wilt.Ik laat het voorlopig staan zoals het staat. P.S.Een vader bracht niet altijd zijn eigen kind naar de kerk om gedoopt te worden.En in Wijhe werd men meestal aangeduid met voornaam en de naam van de boerderij.

Aan de vraagsteller:
Aan de vraagsteller:Mail me maar even, als je denkt dat het zinvol is om hierop verder te zoeken naar een verbinding tussen Willem en de broers. Het huwelijk, dat Ria heeft neergezet, vond plaats in Zwolle.De bruidegom woonde op Werkeren, vermoedelijk dan hier in de buurt:http://www.kasteleninoverijssel.nl/page ... tmWerkeren ligt bij Mastenbroek.OntstaanIn 1440 is het huis gesticht, door Johan van Ittersum (die ook De Voorst bezat).GeschiedenisWerkeren bij Zwolle was vroeger een van de mooiste en rijkste landgoederen van Overijssel. De geschiedenis van dit landgoed, of havezathe zoals dat in Overijssel heet, begint in elk geval in de 15de eeuw, maar misschien is het landgoed al veel ouder. Het huis is in de loop der tijd vervallen.Rond de havezathe zullen boerijen gelegen hebben, zoals dat gebruikelijk was in die tijd.(Geen conclusie, maar een aanname van mij omdat ik dit vaker gezien heb bij havezathen die nog in stand waren.)Hier ook nog iets: http://www.kasteleninnederland.nl/kaste ... hp?id=1134 Bruidegom wordt later Dirk van Someren genoemd:Someren is een gemeente in de provincie Noord-Brabant. Bruid woonde in de Dieststraat.Er is een Diesstraat in Grafhorst en Grafhorst lag aan de rand van de Mastenbroeker polder.Omdat het huwelijk eveens in Mastenbroek moest worden afgekondigd, lijkt het erop dat de bruid in Grafhorst woonde en werkte. Jannes Kune, Willem Pedde en de vrouw van Peder Willems, zijn moeilijk te vinden omdat ze geen achternaam hebben. Als het geen patroniem was, zoals Ria hierboven suggereert, dan hebben Willem Pedde en de vrouw van Peder Willems helemaal niets met elkaar gemeen. Er was in dezelfde tijd trouwens wel een Christian Kune getuige bij een ander Zwols huwelijk.Misschien woonden zij in Zwolle?----------------------------------------------------Hieronder plaats ik de dingetjes die ik vind. Later gooi ik wat niet past er wel uit. Van de naam Kune wordt gezegd dat het een variant is van Koen(dert)Ook Kuinen (uitgesproken als Kunen) zou dan kunnen betekenen: Zoon van Koen. Zwolle:1695-10-12 Gerrijt Kuinen is getuige bij een huwelijk1662-10-04 Gerrit Coensz gaat in ondertrouw met Lijsbetjen Jansen (getrouwd op 28-10)Peder is een Deense jongensnaam. Het betekent `steen`.Extra info: Waar wordt het gebruikt? De naam Peder wordt voornamelijk gebruikt in Denemarken en in Noorwegen.Wat zegt men in andere landen? Peter (In Engelstalige landen, Duitsland, Scandinavië en in de Bijbel)Hopelijk kwamen ze niet echt uit Skandinavië!We gaan voorlopig maar even uit van een Peter.De naam Peter kwam in die tijd voor op de boerderij Oldenhof bij het Loo in Apeldoorn. Van Den Oldenhof schijnt al lang voor te komen in Zwolle, maar de vraag blijft dan wel van welke Den Oldenhof?In Wijhe betekende het steeds dat diegenen van de boerderij met die naam afkomstig waren.Willem Gerrits RIDDERINKHOFF, gedoopt op 25-11-1666 te Hasselt, begraven op 11-03-1727 te Zwolle op 60-jarige leeftijd.
Gehuwd op 31-jarige leeftijd op 14-11-1698 te Amsterdam met Woutertje van den OLDENHOF, gedoopt te Zwolle, begraven op 22-10-1739 te Zwolle.Gerrit z'n eerste schoonmoeder: Van Ebbelenbroek.Ebbelenbroek bestaat kennelijk niet, wel het gehucht (volgens wiki) Ebbenbroek bij Hardenberg. De beide getuigen bij het eerste huwelijk waren in diezelfde periode vaker getuige bij huwelijken.Het lijkt er daarom op dat zij geen familieleden van het bruidspaar waren. 1e vrouw Maria, werd gedoopt als Marrigjen.
Gehuwd op 31-jarige leeftijd op 14-11-1698 te Amsterdam met Woutertje van den OLDENHOF, gedoopt te Zwolle, begraven op 22-10-1739 te Zwolle.Gerrit z'n eerste schoonmoeder: Van Ebbelenbroek.Ebbelenbroek bestaat kennelijk niet, wel het gehucht (volgens wiki) Ebbenbroek bij Hardenberg. De beide getuigen bij het eerste huwelijk waren in diezelfde periode vaker getuige bij huwelijken.Het lijkt er daarom op dat zij geen familieleden van het bruidspaar waren. 1e vrouw Maria, werd gedoopt als Marrigjen.

Ja, Jacob is wel interressant
Ja, Jacob is wel interressant omdat hij de voogd was van de halfzusjes van Stoffer Stoffers en dus heel zeker een bloedverwant.Misschien is daar degene te vinden die een poosje naar Vollenhove ging? (De dopen van andere kinderen werden mij niet doorgegeven.)

Dank Ria,
Dank Ria,Als jij meer gegevens hebt, dan zie ik die graag. Voorlopig even dit, zodra ik weer wat tijd heb, zal ik alles nog eens rustig bekijken. Willem Goossens betaalde hoofdgeld in Tongeren 1723. Ik baseerde mij op wat jij eerder aangaf:Er zijn geen huwelijken in Wijhe van die tijd bewaard gebleven.Het huwelijk kan natuurlijk ergens anders zijn gesloten, misschien ?Uit het Ora van Wijhe blijkt dat zijn vrouw zo heet.Ze kopen in 1716 het caterplaatsje de Papenkamp gelegen in Tongeren.In die akte heet hij Willem Goosens Oldenhof. Er zijn meer gedoopte kinderen met een vader Willem Gerrits, maar het is mij niet duidelijk welke dat is.Als jij dat wel weet, wil je ze dan hier neerzetten? Het blijft een feit dat Gerrit Jacobs nooit op Den Oldenhof gewoond kan hebben.Bewoners daarvan staan op pagina 1.

Ik snap het echt niet.
Ik snap het echt niet.De vraag was of Willem Gerrits Oldenhof een broer was van..... Mijn lijn, en ook die van de vraagsteller, gaat door met Christoffel. Deze hadden we al lang:Quote:
Oorspronkelijk gepost door ria van bessen:................en dan nog
Jan Jacobs J.M. zoon van Jacob Gerrits Oldenhof onder Wijhe, en Fenneghijn Hendriks op den Kortenbos.
1.2.3. - Wijhe den 31 julij 1734.
* deze laatste zou dan de zoon zijn van Jacob Gerrits [de broer van Stoffel Gerrits] de Jacob die voogd is over Stoffel zijn kinderen uit het 2e huwelijk.groet Ria Het lijkt me overigens onwaarschijnlijk dat men kinderen geboren in Wijhe, een paar dagen later liet dopen in Heino, minstens 12 km. verderop.Behalve wanneer het gaat om de periode tussen 1735 en 1737, want toen was Wijhe duidelijk predikantloos. Nagekeken en: Doop van Jan door mij niet gevonden het doopboek van Heino op 20-11-1706 ! ?In de transcriptie staat: Jan op de Gr.... zoon van Jacob Er is wel een Gerrit gedoopt, zoon van ene Jacob Gerrits op 27-2-1701 De huwelijksinschrijving geeft geen verdere aanwijzing, zelfs geen trouwdatum.
Oorspronkelijk gepost door ria van bessen:................en dan nog
Jan Jacobs J.M. zoon van Jacob Gerrits Oldenhof onder Wijhe, en Fenneghijn Hendriks op den Kortenbos.
1.2.3. - Wijhe den 31 julij 1734.
* deze laatste zou dan de zoon zijn van Jacob Gerrits [de broer van Stoffel Gerrits] de Jacob die voogd is over Stoffel zijn kinderen uit het 2e huwelijk.groet Ria Het lijkt me overigens onwaarschijnlijk dat men kinderen geboren in Wijhe, een paar dagen later liet dopen in Heino, minstens 12 km. verderop.Behalve wanneer het gaat om de periode tussen 1735 en 1737, want toen was Wijhe duidelijk predikantloos. Nagekeken en: Doop van Jan door mij niet gevonden het doopboek van Heino op 20-11-1706 ! ?In de transcriptie staat: Jan op de Gr.... zoon van Jacob Er is wel een Gerrit gedoopt, zoon van ene Jacob Gerrits op 27-2-1701 De huwelijksinschrijving geeft geen verdere aanwijzing, zelfs geen trouwdatum.

Voor het geval dat we deze
Kinderen van Rutger op den Distelhof:1683 Magtelt(Minder dan 6 maanden daarvoor:1682 Magtelt, dochter van Rutger Jansen DistelhofDit is dus een andere. Zo te zien wel fam. van elkaar.)1687 Jan ArentWijhe dopen:? 16-4-1714 Asseltyn, dv Arent Distelhof? 24-5-1718 Asseltyn, dv Arent Distelhof? 15-2-1722 Cornelis, zv Arent Distelhof? 28-3-1723 Cornelia, dv Arent Distelhof? 2-12-1724 Ariaan, zv Arent Distelhof en Janna Janssen? 22-11-1726 Aleida, dv Arent van den Distelhof en Janna Janssen? 1-1-1729 Hendrika, dv A. Distelhof en J. Janssen? 27-3-1732 Cornelia, dv Arent J. Distelhof en Janna J.? 17-8-1733 Janna, dv Arent J. Distelhof en Janna J. 1688 Hendrik GerritDeze woonde kennelijk daarna op den Distelhof en was hoogst waarschijnlijk een zwager van Willem Gerrits Oldenhof op Tongeren. Dan moet Rutger op den Distelhof nog een dochter Geertruyt gehad hebben.(Hiaat in doopboek, helaas. En ook geen trouwboek.) Hendrik Gerrit op den Dijstelhof, gehuwd met Geesjen Hermskinderen:Rotger (past bij Hendrik Gerrit als zoon van Rutger!),HermenGrietjen, 1703AnnaJennechien Jennigjen Hendriks Distelhof (ged. 1705) was gehuwd met Willem Nyenberghvt 1748 wonend in de buurtschap Tongeren:Kinderen 10+ Teunisjen en Lubbert, 10- GesienaKostgangers: Hendrik en Jennigjen kinderen uit tweede huwelijk (1709) van Hendrik Gerrit:1716 Fennichjen1718 Gerrit1720 (zonder naam)1723 Berent Willem Cornelis Distelhof x 1737 Aaltjen Jans Willem Distelhof en Geesjen Hendriks: Wijhe doop 10-3-1746 Jennichienvt. 1748 Wijhe:Willem Distelhof, Geesjen zijn vrouwkinderen 10- Hendrikjen en JennigjenDienstboden: Willem, Swier, Lammerdiena, Grietjen Huwelijk Wijhe mei 1755:Willem Hendriks j.m. van de Distelhof metBerentje Jansen, j.d. aan het Span Den Distelhof was een boerderij met twee vuurplaatsen in 1682.Gelegen naast De Krone in WegterholtRA-Wijhe dl.19-f42 : 9 jun 1793
Coram Verw. Scholtus Mr. C. Pruimers.Keurnoten Willem en Jan Oldenhof.
Gecompareerd is Jannes Horstman op de Groote Croone Harmannes Horstman j.m. in 't Liederbroek x 1738 met Cornelia Hendriks Kroneman, j.d. mede in 't Liederbroekvt. 1748:Hermannes op de Kroone, Kornelia zijn vrou,k. 10- Jannes en Willemijn,Dienstboden Willem, Jannes, Marten, JannaZij woonden op de grote Krone.Dochter, gehuwd met Jannes Horstman erft zowel de grote, als de kleine Krone, volgens onderstaande site. De grote en de kleine Krone hadden allebei 1 vuurplaats in 1682.Maria Jansen, wede. van Gerrit Willems Oldenhof op de Ketteler,hertrouwde op 4-1-1756 met Frerik Claassen, wednr. aan de Krone Jannes op de Krone en Geesjen Gerrits: Wijhe dopen 1-1-1739 Christoffel Begraven Wijhe op 25-09-1773:Jannes, zoon van Hermannus van de kleine krone Volgens deze site: http://www.timkrooneman.nl/boerderijen.htmwas Jannes een zoon vanHermannus Jansen Oldenhof en Berendina Herms Kroneman. Andere kinderen: Herm (1772) en Jannes (1777) Er was een Jan Wolters, gehuwd met Evertjen DEn er was Jan Wolters Oldenhof, gehuwd met Evertjen ClaasenEen van beide echtparen kreeg een zoon Hermannus
Coram Verw. Scholtus Mr. C. Pruimers.Keurnoten Willem en Jan Oldenhof.
Gecompareerd is Jannes Horstman op de Groote Croone Harmannes Horstman j.m. in 't Liederbroek x 1738 met Cornelia Hendriks Kroneman, j.d. mede in 't Liederbroekvt. 1748:Hermannes op de Kroone, Kornelia zijn vrou,k. 10- Jannes en Willemijn,Dienstboden Willem, Jannes, Marten, JannaZij woonden op de grote Krone.Dochter, gehuwd met Jannes Horstman erft zowel de grote, als de kleine Krone, volgens onderstaande site. De grote en de kleine Krone hadden allebei 1 vuurplaats in 1682.Maria Jansen, wede. van Gerrit Willems Oldenhof op de Ketteler,hertrouwde op 4-1-1756 met Frerik Claassen, wednr. aan de Krone Jannes op de Krone en Geesjen Gerrits: Wijhe dopen 1-1-1739 Christoffel Begraven Wijhe op 25-09-1773:Jannes, zoon van Hermannus van de kleine krone Volgens deze site: http://www.timkrooneman.nl/boerderijen.htmwas Jannes een zoon vanHermannus Jansen Oldenhof en Berendina Herms Kroneman. Andere kinderen: Herm (1772) en Jannes (1777) Er was een Jan Wolters, gehuwd met Evertjen DEn er was Jan Wolters Oldenhof, gehuwd met Evertjen ClaasenEen van beide echtparen kreeg een zoon Hermannus

Willem Gerrits op Tongeren,
Citaat uit een eerder bericht van Ria:Het punt of misschien probleem is dat er in de belastingregisters van Wijhe wel een Gerrit Oldenhof in Tongeren, die ook Gerrit op Tongeren wordt genoemdVuurstedengeld 1682:Gerrit op Tongeren (boerderijtje), in Tongeren (buurtschap), 1 vuurplaats.1694, 1000ste penning en zoutgeld Gerrit Oldenhof1701, zoutgeld Gerrit Oldenhof Gerrit Hendrix op Tongeren(dit zou kunnen betekenen dat er ook nog een Hendrik Oldenhof geweest is)kinderen:Rutger, gedoopt 31-12-1682 mogelijk:Willem Gerrits (eind 1701 wonend op Tongeren), overleden voor vt. 1748Als hij een zoon was Gerrit Hendriks Oldenhof, dan was hij dus degene met dochter Seyna!Hetgeen ook past bij de naam van de kleindochter. gehuwd met GeertruytKinderen: Jann., zoon van Willem Gerrits, gedoopt 22-10-1699 Wijhe,gehuwd april 1732, j.m. zoon van Willem Gerrits op Tongeren, metMaria Gerrits, dochter van Gerrit Gerrits van de kerkenhofstee,beyde wonend op den huise Krietenberg(Mogelijk in dienst van: Johan Hermen van Hemert toe den Kritenberg, Richter toe Wijhe.)17-8-1733 Hendrikdochter Harmina, gedoopt 11-5-1738 Wijhe? 26 jaar later wordt begraven te Wijhe: Harmina Oldenhofvt 1748 in het dorp:Jan van Tongeren, Maria zijn vrouwkinderen 10+ Berendiena en Hermiena ........... - Gerrit, als zoon van Willem Gerrits op Tongeren gedoopt dec. 1701 Wijhe,begraven 27-5-1777 Wijhe, Gerrit van Tongeren (onder Herksen?)gehuwd 7-11-1730 te Wijhe als j.m. en zoon van Willem Gerrits op Tongeren,met Dirkjen Goossens, d.v. Goossen Roelofs op WengelooVolkstelling 1748: In het dorpGerrit van Tongeren en Dirkje zijn vrouwkinderen 10+ Hendrik (1732) en Derk (1734),kinderen 10- Gesyna (1737, begr. 21-3-1785), Jacob (1738, begr. 14-8-1770), Roelof (1740), Willem (1742) en Rutger (1744 en 1747)Hendrik van Tongeren j.m. gehuwd 15-6-1755 metAdriana Willems Vervoort, wed.e van Hendrik de Weertkinderen: Jan Albertus (1761) en Derkjen (1763), begr. 12-12-1766Derk van Tongeren, gehuwd met Berendiena Myvoorde, begr. 10-12-1765kind: 1765 Gerrit, begraven 22-5-1766Derk van Tongeren wed. gehuwd 10-5-1767 met Willemina Hendriks Koster j.d.kinderen: Gerrediena (1768) Hendrik (1669), Jacoba (1770), Willem (1771) en Jacoba (1773)Derk van Tongeren, begraven 10-4-1779 WijheGerhardiena van Tongeren x Jan Veenhuizen,wonend aen het Posthuis in Herxen1791 Derk, 1793 Hermanus, 1794 Jacoba, 1796 Derkjen, 1798 HermannusHendrik van Tongeren x Gerrigjen Jansen Benning,wonend op 't slot in Wijhe1804 Dirk, 1807 Jan, 1809 Willem, 1811 Albert........- Rutger,- Evertjen, gedoopt 21-3-1715 Wijhe- Hendrikjen, gedoopt 18-2-1718 Wijhe,gehuwd, ingeschreven 14-6-1737 Wijhe, met Harmen Driessen - Janna x Roelof Roeberts v.d Belt- Zwaantje x Hermannus Bruggink uit Kampen Volkstelling 1748Waarschijnlijk Harmen Driessen:Hermen van Tongeren en Hendrikjen zijn vrouKinderen 10-: Derkjen, Evert, Willem, Driesjen, SwaantjenGeertruyt, kostgangerse ? Wijhe huwelijksinschrijving 7-6-1739Harmannus Gerrits van Tongeren j.m.. te werven,zoon van Gerrit Derks van Tongeren, metZwaantjen Egberts van Merle j.d. van wijlen Egbert Rutgers in Merle29-8-1779 gehuwd te WijheEgbert Jansen, wed.nr. van Hendrikjen van Tongeren, metAaltjen Jansen, j.d. van Windesheim4 kinderen 1780 /tm 1783Hij wordt later ook wel Egbert Jansen van Tongeren genoemd. Verwarrend!Hendrikjen van Tongeren werd begr. 2-10-1778 te Wijhe

Iemand vroeg mij of de in het
De Caterstede Den Oldenhof.Geen familieverband gevonden van degenen die wij zoeken met deze fam. Willem Goossens Oldenhof kocht samen met Willemtjen Gerrits in 1716 een caterplaatsje in Tongeren, genaamd PapenkampZij noemden hun boerderijtje: Den Oldenhof Wijhe huwelijk, 13-1-1730Willem Goossens, wed.nr. van Willemptje Gerrits, op den Oldenhoff(kinderen: Goossen, Jennegien en Gerrit)met Judikkyn Willems, j.d. op de Nieuwe Weteringe Summiere inschrijving te IJsselmuiden:Gosen Oldenhof j.m. te Grafhorst, trouwt op 28-7-1741, metJohanna ten Klooster j.d. van ZwolDoopboek in IJsselmuiden, ouders:Goossen Willems Oldenhof en Janna Gerrits ten Klooster Wijhe, huwelijk inschrijving 28-1-1730Gerrit Willems, z.v. Willem Goossens op den Oldenhof en Maria Jacobs d.v. Jac. Roelofs Knape, beide in Tongeren onder Wijhe, alhier getrout(Knape was een boerderijtje.)kinderen:Jakob, gedoopt 23-01-1735 RaalteWillem, gedoopt 16-1-1745 Raalte,zoon van Gerrit Willems en Maria Jacobs, op de Knape onder Wijhe Judikkyn = Jude, die hertrouwde met Jan Jansen Oldenhof, volkstelling 1748(Het is niet duidelijk of Jan j.m. of wed.nr. was)Zij kregen samen geen kinderen.(Jan was het enige gezinshoofd Oldenhof in Wijhe)met kind Willem 10+, wonend op een boerderijtje in Tongeren. Deze Willem werd gedoopt op 10-8-1733 als zoon van Willem Oldenhof en Juda Willems Vader Willem overleed dus tussen geboortedatum zoon Willem 1733 en vt. 1748Vermoedelijk voor 1737, want hij kwam niet voor in de lijst met alle lidmaten die de ds. toen opstelde. Op 20-5-1753 trouwt Willem Willems Oldenhof j.m. met Margaretha Jansen j.d., beide onder WijheKinderen: Jan, Janna, Willem, Jan, Gerrit, Jannes en Willemina (ged. 14-6-1772)Zij wonen bij de volkstelling van 1795 met z'n drieën op een Caatersteede in Tongeren.(Verder in die volkstelling geen gezinshoofd Oldenhof buiten de dorpskern. Dus dat zal op Den Oldenhof zijn geweest.) Op Paschen 1794 is ene Jannes Oldenhof met att. van Raalte in Wijhe.Misschien hoort die hierbij. Op 12 december 1795 vertrekt Willem Willems Oldenhof met attestatie naar Hattem.Dit was dus de zoon van Willem Willems Oldenhof en Grietjen Jansen.Op 7 okt. 1800 maken de echtelieden Willem Oldenhoff en Grietien Jansen, wonende op de katerstede "Oldenhoff" aan de Oude Weteringe in de buurschap Tongeren van het kerspel Wijhe, te Heino een testament. De eerststervende vermaakt aan de langstlevende het tucht- en vruchtgebruik van alle na te laten goederen. Erfgenaam in de legitieme portie is hun zoon Willem Oldenhoff, wonende te Hattem “omdat hij een goed en rijkelijk bestaan heeft”. Tot erfgenamen van de overige gehele nalatenschap worden benoemd hun 3 zonen Jan, Gerrit en Jannes. [Bron: Recht. Archief Heino, deel 10, f35]Beide dochters waren zeer waarschijnlijk al overleden.Wijhe begraven:31-12-1778 Janna, dochter van Willem Oldenhof14-1-1779 Willemina, dochter van Willem OldenhofJan OLDENHOF, ged.(ng) Wijhe 5-10-1760, landbouwer, overl. Wijhe (Tongeren) 12-2-1824.Overlijdensakte nagezien en daar staat inderdaad: Oud 64 jaren.Tegen 1800 was hij het vermoedelijk die voor anderhalf jaar naar Vollenhove ging.Ik vraag me nog steeds af: Waarom? In 1832 was dus een volgende Jan Oldenhof eigenaar van huis en erf.(Topografische kaart van HCO.)

De vragen waarop we een
Willem Gerrits Oldenhof, met een dochter Seijna, gedoopt 18-1-1687Na veel puzzelen denk ik dat het zeer waarschijnlijk is, dat hij een zoon was van Gerrit Hendriks Oldenhof, die in Tongeren op Tongeren woonde.Dus geen broer van........Jan Willems Oldenhof was geen direct familielid, althans tot nu toe. Voorlopige eindconclusie op 1-8-2014:Enkele foute aannames bewezen, maar er zijn geen nieuwe feiten aan het licht gekomen over de broers Stoffer, Jacob en Jan Wolters. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- In Wijhe:1681 Gerrit Jacobs Oldenhof, pachter van huis en hof Weyendal, in het dorp? Later was er een Gerrit Willems van Oldenhof, deze woonde op de boerderij de Keteler 1682 Gerrit Hendrix Oldenhof, op de boerderij Tongeren in TongerenLater kleinzoon Gerrit Willems Oldenhof op Tongeren 1716 Willem Goossens Oldenhof, eigenaar van en wonend op de boerderij Oldenhof, voorheen Papenkamp aan de oude Weteringe in TongerenLater zoon Gerrit Willems op de boerderij Knape --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------De naam Oldenhof was niet afkomstig van de boederij in Wijhe en kwam begin 1700 al verspreid voor:Ortsfamilienbuch Uelsen
FamilienberichtEgbert OLDENHOF
* um 1700 in Laar
Bemerkungen:(notes)
Egbert Oldenhof van 't Laar
Familien (families)Kinder (children)Keine Familie gefunden!
(No family found!)Keine Kinder gefunden!
(No children found!)Eltern (parents)Geschwister (siblings)Quellen:(sources)
[*] Communicantenliste des Jahres 1725Herman van den Oldenhove, Zwolle 1449 [Maandrek. Zwolle 1449].Het zoeken op boederijnamen in Wijhe is extra lastig.Wanneer een schoonzoon de boerderij overnam, dan werd hij aangeduid met de boerderijnaam en zijn vrouw niet meer.Werd op hetzelfde erf een huisje bijgebouwd, dan heette dat kleine ... en de originele boerderij grote ...---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Lidmaten zoals die door de toenmalige predikant in 1737 werden aangetroffen in Wijhe:Rutger Jacobs en meteen daaronder Annetjen Jacobs.Mogelijk vlakbij elkaar wonend, of in hetzelfde huis. Een Rutger Jacobs en zijn vrouw Anna kregen in 1710 een zoon Claes18-2-1680 Claas, zoon van Rutger JacobsEen andere Rutger Jacobs: Zoon Jannes, gedoopt 17-8-1679Rutger Jacobs, smit: Vuurstedengeld 1682, in het dorp 1 vuurplaatsDochter Willemina, gedooopt 18-6-1682Rutger, smit 1-8-1686 AeltjenRutger Jacobs, niet de smid, op De Homeen in Wijnvoorden:Naamloos, gedoopt 4-12-1681Rutger op de Homeen 28-9-1670 TeunisRutger op de Homeen 31-12-1676 Marie Niet duidelijk of een van hen fam. is van onderstaanden.------------------------------------------------------------------------------------------------------Uit een eerder bericht van Ria:Wijhe invnr. 43Den 7 April 1681 - Richter ... [leeg].Keurnoten Lubbert Ulger en Hendrick Wolters.Erschenen Gerrit Jacobs Oldenhoff, en is gerichtelijcken geconsenteert en g' ordonneert, om te bewonen het huijs en hoff Weijendal, alsoo de Hr. Lut. Pollart het selve huijs cum annexis gepacht hebbende, daer uijtgescheijden is, en het huijs laet ledigh staen. * Opm. het huis Weijendal staat vermeld onder het kerkdorp WijheGerrit Jacobs Oldenhof heeft nooit op het boerderijtje Den Oldenhof gewoond,want dat was van 1716 t/m 1795 steeds bewoond en heette daarvoor Papenkamp.Hij gaat na 7-4-1681 op het Huis Weydendal in het dorp wonen, vermoedelijk als pachter van huis en hof.Dit huis had twee vuurplaatsen in 1682, vuurstedenregister.Voordien woonde hij waarschijnlijk op Juttenkamp, achter Langeveltslo. Mogelijk kinderen van Gerrit Jacobs:- Christoffel,Zijn eerste kind werd in Wijhe geboren. (De anderen allemaal in Windesheim, o.a. een zoon Rutger). Aantekening in doopboek: 17-2-1689 Stoffer.....KatrinaVerdere gegevens over hem zijn bekend. - Jacob mogelijk als j.m. gehuwd met Marrigjen Gerritz j.d.inschrijving Zwolle 13--4-1700, geen huwelijksplaats of datum vermeld.. mogelijk zoon Gerrit, gedoopt 27-2-1702 Heino en mogelijk was hij degene die vanaf zijn 18e in Zwolle woonde. Zie enkele pagina's verderop.. zoon Jan, zou ook gedoopt zijn te Heino.In doopboek niet gevonden en in de transcriptie staat alleen maarJan, van Jacob op de Gr.....Wat hier tot zover staat over Jacob met heel veel vraagtekens!Nog geen overtuigend bewijs gevonden. Jan Jacobs, zoon van Jacob Gerrits Oldenhof onder Wijhe, gehuwd 31-7-1734 Wijhemet Fennigjen Hendriks, op den Kortenboshun kinderen: Hendrik, Jacob, Anthony/Teunis, Jan en GeesjenVolkstelling 1748 met de drie jonsten wonend op Herm Gerritskamp in TongerenHendrik Jansen Oldenhof was gehuwd met Willemiena Eikenaarskinderen: Janna, Gerhardina, Berendina, Fennichjen, Albert en Anna CatharienaUit een eerder bericht van Ria van Bessen:Een Jacob Gerrits heeft een zoon Gerrit laten dopen in Heino.én een zoon Jan - vader Jacob wonende op de Grobbenhaar.De Grobbenhaar lag naast de Oldenhof in Tongeren. doop 1682 naamloos, kind van Jan Hendrix GrubbenhaerHoofdgeld 1723: Jacob op Grobbenhaar In 1729 woont er een Jacob Gerrits op de Hoeve, geen idee welke.Wijhe dopen: 23-7-1719 Evert, zv Jacob op de Hoeve In 1682 een Jacob op de Bergerhoeve in Herxen Volkstelling 1748, Bergerhoeve HerxenWillem, kinderen 10+ Jan en JennigjenDienstboden: Janna en Roelof De hoeven dus allemaal met vraagtekens - Jan Wolters gehuwd met Evertien ClaassenDoop van Jan-Wolter 20-2-1670 Wijhe, vader Gerrit, achter Lange Velts Loo(Vuursteden 1682: Jan Wolters in het dorp, twee vuurplaatsen.Mogelijk degene naar wie hij genoemd is.)kinderen:- Jannes 1705. Jannes, 1708. Hermina Jansen Oldenhof, gehuwd met Pieter Coendershun zoon Jan Wolters werd gedoopt 3-6-1742 te Wijhe. ? Claassien 1714. Gerrit Jan, 1717Wijhe 1741, 3-9 Na 3 voorg. procl. alhier bij ons getroutGerrit Jan Oudenhof j.m. met Janna Harms j.d., beide onder Wijhe? vt.1748: In het dorp, Gerrit Jansen en Janna zijn vrouw, geen kinderenWijhe huwelijk 4-8-1776:Gerrit Oldenhof, wed.nr. van Janna Herms, metGeesjen Lammers, wed.e van Willem Gerrits, beide te Wijhe. Kristoffel, gedoopt 1720 (begr. 15-8-1798: Christoffer Oldenhof)Huwelijk 23-4-1747 WijheZijn na voorg. proclam alhier getroutChristoffel Oldenhof, j.m. van Wijhe enWillempje Teunissen, j.d. van Veessen, thans wonende te Wijhesept. 1763 Twee kinders bij avond begraven van Christoffer JansOverigens maar 1 doop gevonden: 25-4-1758 Everdiena - JannesDoop van Jannes 1-1-1671 vader, Gerrit op JuttenkampDe Juttenkamp lag vanuit het dorp gezien voorbij Langeveltslo.-------------Jan Wolters was gehuwd met een EvertienHet is niet duidelijk welke van de twee, maar onze Jan Wolters z'n vader heette niet Wolter.Dus hoogst waarschijnlijk was zijn vrouw Evertien Claassen. Evertien D en Jan Wolters lieten een kind dopen in febr. 1709: WolterEvertien Claassen en Jan Wolters deden dat in sept 1708: JannesJan Wolters 1680: Jannes en JochemJan Wolters 1681: ChristiaenJan Wolters 1699: WilleminaJan Wolters eind 1700: MegteltJan Wolters 1702: HermannusJan Wolters in 1714: ClaassienJan Wolters in 1717: Gerrit JanJan Wolters in 1720: Kristoffer-------------------------------------------------(? Vuurstedenregister 1682 Marle: Jacobus van Marle, 2 vuurplaatsen en 1 oven) Vermoedelijk de zoon van Jan Jacobs:Huwelijk: 16-11-1788 WijheJan Jansen Oldenhof j.m. van Marle en Everdiena Alberts j.d., beide onder Wijhe4-9-1790 begraven een kind van Jan Oldenhof14-9-1790 begraven Everdiena Alberts, huisvrouw van Jan OldenhofHuwelijk 6-2-1791 WijheJan Jansen Oldenhof, wed. van wijlen Everdiena Alberts, metLubbigjen Andries, j.d. in Marle, beide onder WijheBij de geboorte van de kinderen wonen zij in het dorp, in de Jakke.Kinderen:20-10-1793 Jan Andries en Everdiena, Everdiena begraven 25-3-179514-5-1795 Maria, begr. 12-12-179922-2-1797 Evert1-11-1798 Jacob23-11-1800 Manus, begr. 21-9-1801Vt 1795 in het dorp: Jan Oldenhof, dagloonder, vijf personen -------------------------------------------------------------------------------------------------Puzzeltje:Gerrit Willems, gedoopt 5-6-1702, overleden ca. 1755j.m. zoon van wijlen W.v. den Oldenhoff, in Herxen(Vader was dus overleden en hij woonde in Herxen)Wijhe, inschrijving 18-9-1735, huwelijk 16-10-1735 Vorchten, metMaria Jansen gedoopt 6-3-1712 Windesheim, begr. 29-3-1774j.d. van wijlen Jannes Jacobs Flier en Albertje Berends (Bomhof), onder Vorchten kinderen:1739 Willem,1742 Geertruyt (op den Ketelaar),4-7-1745 gedoopt te Wijhe: Albertjen, dochter van Gerrit Willems op de Keteler en Maria Jansen, 1748 Geertruy1750 Rutger 1753 Geerlig Volkstelling 1748 Tongeren: Gerrit Willems, Margjen zijn vrouwe en de drie oudste kinderen (1x Geertruy uiteraard)Maria Jansen, wede. van Gerrit Willems op de Ketteler, hertrouwde op 4-1-1756 met Frerik Claassen, wednr. aan de KroneVuursteden 1751: Caterste Gerrit Ketteler, 1 vuurplaatsVoor hen, in elk geval eind 1737, woonden op den Keteler: Lubbert, met zijn vrouw Arentjen Willems-----------------------------------------------------Kinderen gedoopt te Wijhe, vader Willem Gerrits:(Zonder achternaam en zonder toegevoegde boerderijnaam)14-3-1689 Berentien1-7-1691 Hendrikjen19-3-1696 Teunis26-6-1698 Jannes(22-10-1699 Jan = van Tongeren)5-6-1702 Gerrit, zeer waarschijnlijk bovenstaande2-6-1715 Rutger, kan niet van Tongeren zijn i.v.m. Evertien daar, gedoopt 21-3-171513-6-1717 Geessyn, vermoedelijk niet van Tongeren omdat daar precies9 mnd later Hendrikjen gedoopt werd.----------------------------------------------------------------------------------------------------Ben wel benieuwd hoe de moeder van Stoffer, Jacob en Jan Wolters heette.Die naam is uit de vernoemingen nog niet goed op te maken.Doop Wijhe:13-10-1737 Janna Catharinadochter van Jan Jurjen Hofmeier en Catharina van OldenhofGeen andere kinderen gevonden en ook in vt 1748 komen zij niet voor, dus mogelijk tijdelijk te Wijhe.--------------------------------------------------------------Uit een eerder bericht van Ria van Bessen:Willem Gerrits [met dochter Seijna] heeft onderstaande dochter.1726 4 Maij - Derck Hendricks J.M. op Werkeren, met Berentje Willems van Oldenhoff J.D. in [de] Dieststraat.Getuigen Jan van Broekhuissen en dijn vrouw van Peder Willems.Moet consent van haar beide ouders wesen.Gebooden moeten ook gaan in Mastebroek.Vaders consent van bruidegom is ingekomen 12 Maij 1726.Alsmede van de bruid. Alles geschiet.En hier getrout den 20 Maij 1726.[RBSO 730 - f199].Bruid woonde in de Dieststraat.Er is een Diesstraat in Grafhorst en Grafhorst lag aan de rand van de Mastenbroeker polder.Omdat het huwelijk eveens in Mastenbroek moest worden afgekondigd, lijkt het erop dat de bruid in Grafhorst woonde en werkte in Mastenbroek.Toestemming van haar ouders was nodig om te kunnen trouwen.Degene die in het lijstje hier boven staat, is op de trouwdatum 37 jaar oud.Een andere Berentje heb ik niet gevonden............ Wel deze, die van de boerderij Oldenhof afkomstig was:Gosen Oldenhof j.m. te Grafhorst, trouwt op 28-7-1741, metJohanna ten Klooster j.d. van Zwol Nu mag ieder z'n eigen conclusie trekken.
FamilienberichtEgbert OLDENHOF
* um 1700 in Laar
Bemerkungen:(notes)
Egbert Oldenhof van 't Laar
Familien (families)Kinder (children)Keine Familie gefunden!
(No family found!)Keine Kinder gefunden!
(No children found!)Eltern (parents)Geschwister (siblings)Quellen:(sources)
[*] Communicantenliste des Jahres 1725Herman van den Oldenhove, Zwolle 1449 [Maandrek. Zwolle 1449].Het zoeken op boederijnamen in Wijhe is extra lastig.Wanneer een schoonzoon de boerderij overnam, dan werd hij aangeduid met de boerderijnaam en zijn vrouw niet meer.Werd op hetzelfde erf een huisje bijgebouwd, dan heette dat kleine ... en de originele boerderij grote ...---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Lidmaten zoals die door de toenmalige predikant in 1737 werden aangetroffen in Wijhe:Rutger Jacobs en meteen daaronder Annetjen Jacobs.Mogelijk vlakbij elkaar wonend, of in hetzelfde huis. Een Rutger Jacobs en zijn vrouw Anna kregen in 1710 een zoon Claes18-2-1680 Claas, zoon van Rutger JacobsEen andere Rutger Jacobs: Zoon Jannes, gedoopt 17-8-1679Rutger Jacobs, smit: Vuurstedengeld 1682, in het dorp 1 vuurplaatsDochter Willemina, gedooopt 18-6-1682Rutger, smit 1-8-1686 AeltjenRutger Jacobs, niet de smid, op De Homeen in Wijnvoorden:Naamloos, gedoopt 4-12-1681Rutger op de Homeen 28-9-1670 TeunisRutger op de Homeen 31-12-1676 Marie Niet duidelijk of een van hen fam. is van onderstaanden.------------------------------------------------------------------------------------------------------Uit een eerder bericht van Ria:Wijhe invnr. 43Den 7 April 1681 - Richter ... [leeg].Keurnoten Lubbert Ulger en Hendrick Wolters.Erschenen Gerrit Jacobs Oldenhoff, en is gerichtelijcken geconsenteert en g' ordonneert, om te bewonen het huijs en hoff Weijendal, alsoo de Hr. Lut. Pollart het selve huijs cum annexis gepacht hebbende, daer uijtgescheijden is, en het huijs laet ledigh staen. * Opm. het huis Weijendal staat vermeld onder het kerkdorp WijheGerrit Jacobs Oldenhof heeft nooit op het boerderijtje Den Oldenhof gewoond,want dat was van 1716 t/m 1795 steeds bewoond en heette daarvoor Papenkamp.Hij gaat na 7-4-1681 op het Huis Weydendal in het dorp wonen, vermoedelijk als pachter van huis en hof.Dit huis had twee vuurplaatsen in 1682, vuurstedenregister.Voordien woonde hij waarschijnlijk op Juttenkamp, achter Langeveltslo. Mogelijk kinderen van Gerrit Jacobs:- Christoffel,Zijn eerste kind werd in Wijhe geboren. (De anderen allemaal in Windesheim, o.a. een zoon Rutger). Aantekening in doopboek: 17-2-1689 Stoffer.....KatrinaVerdere gegevens over hem zijn bekend. - Jacob mogelijk als j.m. gehuwd met Marrigjen Gerritz j.d.inschrijving Zwolle 13--4-1700, geen huwelijksplaats of datum vermeld.. mogelijk zoon Gerrit, gedoopt 27-2-1702 Heino en mogelijk was hij degene die vanaf zijn 18e in Zwolle woonde. Zie enkele pagina's verderop.. zoon Jan, zou ook gedoopt zijn te Heino.In doopboek niet gevonden en in de transcriptie staat alleen maarJan, van Jacob op de Gr.....Wat hier tot zover staat over Jacob met heel veel vraagtekens!Nog geen overtuigend bewijs gevonden. Jan Jacobs, zoon van Jacob Gerrits Oldenhof onder Wijhe, gehuwd 31-7-1734 Wijhemet Fennigjen Hendriks, op den Kortenboshun kinderen: Hendrik, Jacob, Anthony/Teunis, Jan en GeesjenVolkstelling 1748 met de drie jonsten wonend op Herm Gerritskamp in TongerenHendrik Jansen Oldenhof was gehuwd met Willemiena Eikenaarskinderen: Janna, Gerhardina, Berendina, Fennichjen, Albert en Anna CatharienaUit een eerder bericht van Ria van Bessen:Een Jacob Gerrits heeft een zoon Gerrit laten dopen in Heino.én een zoon Jan - vader Jacob wonende op de Grobbenhaar.De Grobbenhaar lag naast de Oldenhof in Tongeren. doop 1682 naamloos, kind van Jan Hendrix GrubbenhaerHoofdgeld 1723: Jacob op Grobbenhaar In 1729 woont er een Jacob Gerrits op de Hoeve, geen idee welke.Wijhe dopen: 23-7-1719 Evert, zv Jacob op de Hoeve In 1682 een Jacob op de Bergerhoeve in Herxen Volkstelling 1748, Bergerhoeve HerxenWillem, kinderen 10+ Jan en JennigjenDienstboden: Janna en Roelof De hoeven dus allemaal met vraagtekens - Jan Wolters gehuwd met Evertien ClaassenDoop van Jan-Wolter 20-2-1670 Wijhe, vader Gerrit, achter Lange Velts Loo(Vuursteden 1682: Jan Wolters in het dorp, twee vuurplaatsen.Mogelijk degene naar wie hij genoemd is.)kinderen:- Jannes 1705. Jannes, 1708. Hermina Jansen Oldenhof, gehuwd met Pieter Coendershun zoon Jan Wolters werd gedoopt 3-6-1742 te Wijhe. ? Claassien 1714. Gerrit Jan, 1717Wijhe 1741, 3-9 Na 3 voorg. procl. alhier bij ons getroutGerrit Jan Oudenhof j.m. met Janna Harms j.d., beide onder Wijhe? vt.1748: In het dorp, Gerrit Jansen en Janna zijn vrouw, geen kinderenWijhe huwelijk 4-8-1776:Gerrit Oldenhof, wed.nr. van Janna Herms, metGeesjen Lammers, wed.e van Willem Gerrits, beide te Wijhe. Kristoffel, gedoopt 1720 (begr. 15-8-1798: Christoffer Oldenhof)Huwelijk 23-4-1747 WijheZijn na voorg. proclam alhier getroutChristoffel Oldenhof, j.m. van Wijhe enWillempje Teunissen, j.d. van Veessen, thans wonende te Wijhesept. 1763 Twee kinders bij avond begraven van Christoffer JansOverigens maar 1 doop gevonden: 25-4-1758 Everdiena - JannesDoop van Jannes 1-1-1671 vader, Gerrit op JuttenkampDe Juttenkamp lag vanuit het dorp gezien voorbij Langeveltslo.-------------Jan Wolters was gehuwd met een EvertienHet is niet duidelijk welke van de twee, maar onze Jan Wolters z'n vader heette niet Wolter.Dus hoogst waarschijnlijk was zijn vrouw Evertien Claassen. Evertien D en Jan Wolters lieten een kind dopen in febr. 1709: WolterEvertien Claassen en Jan Wolters deden dat in sept 1708: JannesJan Wolters 1680: Jannes en JochemJan Wolters 1681: ChristiaenJan Wolters 1699: WilleminaJan Wolters eind 1700: MegteltJan Wolters 1702: HermannusJan Wolters in 1714: ClaassienJan Wolters in 1717: Gerrit JanJan Wolters in 1720: Kristoffer-------------------------------------------------(? Vuurstedenregister 1682 Marle: Jacobus van Marle, 2 vuurplaatsen en 1 oven) Vermoedelijk de zoon van Jan Jacobs:Huwelijk: 16-11-1788 WijheJan Jansen Oldenhof j.m. van Marle en Everdiena Alberts j.d., beide onder Wijhe4-9-1790 begraven een kind van Jan Oldenhof14-9-1790 begraven Everdiena Alberts, huisvrouw van Jan OldenhofHuwelijk 6-2-1791 WijheJan Jansen Oldenhof, wed. van wijlen Everdiena Alberts, metLubbigjen Andries, j.d. in Marle, beide onder WijheBij de geboorte van de kinderen wonen zij in het dorp, in de Jakke.Kinderen:20-10-1793 Jan Andries en Everdiena, Everdiena begraven 25-3-179514-5-1795 Maria, begr. 12-12-179922-2-1797 Evert1-11-1798 Jacob23-11-1800 Manus, begr. 21-9-1801Vt 1795 in het dorp: Jan Oldenhof, dagloonder, vijf personen -------------------------------------------------------------------------------------------------Puzzeltje:Gerrit Willems, gedoopt 5-6-1702, overleden ca. 1755j.m. zoon van wijlen W.v. den Oldenhoff, in Herxen(Vader was dus overleden en hij woonde in Herxen)Wijhe, inschrijving 18-9-1735, huwelijk 16-10-1735 Vorchten, metMaria Jansen gedoopt 6-3-1712 Windesheim, begr. 29-3-1774j.d. van wijlen Jannes Jacobs Flier en Albertje Berends (Bomhof), onder Vorchten kinderen:1739 Willem,1742 Geertruyt (op den Ketelaar),4-7-1745 gedoopt te Wijhe: Albertjen, dochter van Gerrit Willems op de Keteler en Maria Jansen, 1748 Geertruy1750 Rutger 1753 Geerlig Volkstelling 1748 Tongeren: Gerrit Willems, Margjen zijn vrouwe en de drie oudste kinderen (1x Geertruy uiteraard)Maria Jansen, wede. van Gerrit Willems op de Ketteler, hertrouwde op 4-1-1756 met Frerik Claassen, wednr. aan de KroneVuursteden 1751: Caterste Gerrit Ketteler, 1 vuurplaatsVoor hen, in elk geval eind 1737, woonden op den Keteler: Lubbert, met zijn vrouw Arentjen Willems-----------------------------------------------------Kinderen gedoopt te Wijhe, vader Willem Gerrits:(Zonder achternaam en zonder toegevoegde boerderijnaam)14-3-1689 Berentien1-7-1691 Hendrikjen19-3-1696 Teunis26-6-1698 Jannes(22-10-1699 Jan = van Tongeren)5-6-1702 Gerrit, zeer waarschijnlijk bovenstaande2-6-1715 Rutger, kan niet van Tongeren zijn i.v.m. Evertien daar, gedoopt 21-3-171513-6-1717 Geessyn, vermoedelijk niet van Tongeren omdat daar precies9 mnd later Hendrikjen gedoopt werd.----------------------------------------------------------------------------------------------------Ben wel benieuwd hoe de moeder van Stoffer, Jacob en Jan Wolters heette.Die naam is uit de vernoemingen nog niet goed op te maken.Doop Wijhe:13-10-1737 Janna Catharinadochter van Jan Jurjen Hofmeier en Catharina van OldenhofGeen andere kinderen gevonden en ook in vt 1748 komen zij niet voor, dus mogelijk tijdelijk te Wijhe.--------------------------------------------------------------Uit een eerder bericht van Ria van Bessen:Willem Gerrits [met dochter Seijna] heeft onderstaande dochter.1726 4 Maij - Derck Hendricks J.M. op Werkeren, met Berentje Willems van Oldenhoff J.D. in [de] Dieststraat.Getuigen Jan van Broekhuissen en dijn vrouw van Peder Willems.Moet consent van haar beide ouders wesen.Gebooden moeten ook gaan in Mastebroek.Vaders consent van bruidegom is ingekomen 12 Maij 1726.Alsmede van de bruid. Alles geschiet.En hier getrout den 20 Maij 1726.[RBSO 730 - f199].Bruid woonde in de Dieststraat.Er is een Diesstraat in Grafhorst en Grafhorst lag aan de rand van de Mastenbroeker polder.Omdat het huwelijk eveens in Mastenbroek moest worden afgekondigd, lijkt het erop dat de bruid in Grafhorst woonde en werkte in Mastenbroek.Toestemming van haar ouders was nodig om te kunnen trouwen.Degene die in het lijstje hier boven staat, is op de trouwdatum 37 jaar oud.Een andere Berentje heb ik niet gevonden............ Wel deze, die van de boerderij Oldenhof afkomstig was:Gosen Oldenhof j.m. te Grafhorst, trouwt op 28-7-1741, metJohanna ten Klooster j.d. van Zwol Nu mag ieder z'n eigen conclusie trekken.