bouwmeester te langenholte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Dag R. Bouwmeester

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2013, 16:50

Dag R. Bouwmeester,

Bovenstaande klopt niet allemaal.

Volgens de volkstelling van 1830 Zwollerspel
=
Jasper Bouwmeester (16-09-1792 Langenholte), landb. x Dievertjen Schutte (09-07-1786 Langenholte) z.v. Jan Bouwmeester en Margien Roelofs, zij is d.v. Jan Schutte en Janna Jaspers.

Hendrik Jan Hofman zijn vader Jan Roelofs Hofman is een zoon van Roelof Gerrits en Derkje Gerrits, ook volgens de huwelijkse bijlagen

Op dit forum zitten in de oude topics Schutte en Hofman e.d. misschien kun je daar nog genoeg in vinden. Te vinden door bovenaan op zoeken te klikken.

groet Ria van Bessen

[ 27. September 2013, 16:51: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

AFJ

Nou Ria, en wát klopt er dan

Bericht door AFJ » 27 sep 2013, 17:41

Nou Ria, en wát klopt er dan volgens jou niet?

ria van bessen

Dat Margje Roelofs Spijkerman

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2013, 20:12

Dat Margje Roelofs Spijkerman een dochter is van Roelof Gerrits en Derkje Gerrits uit Dalfsen.

Jan HOFMAN is de zoon van Roelof Gerrits en Derkje Gerrits volgens de huwelijkse bijlagen van Hendrik Jan Hofman,

Lucrese Boumeester ged. 14-02-1789 is d.v. Jan Boumeester en Marrigjen Spijkerman
x Hendrik Jan Hofman

groet, Ria

[ 27. September 2013, 20:13: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

AFJ

En waarom zou ze niet hun

Bericht door AFJ » 27 sep 2013, 20:36

En waarom zou ze niet hun dochter zijn of, preciezer gezegd, kunnen zijn? Omdat haar dochter mogelijk met een achterneef trouwt? Zo bijzonder is dat nou ook weer niet.

Naast de Dirkje Gerrits die bij het huwelijk optreedt als getuige, is er ook nog sprake van een Cristina Roelofs uit Ankum als doopgetuige
bij de doop van Jannigjen, dochter van Jan Bouwmeester en Margje Roelofs, in 1795.
Zou dat dan niet de Stientje gedoopt 1749 als dochter Van Roelof Gerrits en Dirkje Gerrits zijn? Het lijkt me nogal voor de hand liggend dat Marrigje haar zuster was - niet bewezen, wel logisch.

PS ik vergis me, Lucretia en Hendrik zouden volle neef en nicht zijn geweest - dat is weer minder voor de hand liggend...

[ 27. September 2013, 21:11: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]

ria van bessen

Ik koers op de huwelijkse

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2013, 22:26

Ik koers op de huwelijkse bijlagen die ik heb bekeken naar aanleiding van jouw link.

Ik vond het opmerkelijk dat Margje Roelofs dan een Spijkerman zou zijn.
Hendrik Jan z.v. Jan Roelofs wordt dan Hofman.

Verder is kennelijk Gerrit Jaspers Bouwmeester verwant aan Jan Jaspers Bouwmeester.
Gerrit zijn vrouw heet Jennigjen Hendriks.
Ze zijn getuigen.

Janny Lalkens

HalloIn het register van

Bericht door Janny Lalkens » 28 sep 2013, 00:55

Hallo

In het register van bewoners 1741 staat er onder Langenholte, dat er in huis nr. 6 ene Gerrit Bouwmeester woont met zijn vrouw Arentien Hendriks. Ze hebben 2 kinderen. Hij woont daar sinds 1729 en daarvoor woonde hij in Berkum.

Wonend te Langenholte en daarna begraven op Bergklooster:
1. Egbert Bouwmeester 21-1-1778 boek 814 blz. 27
Gerechtigd.
2. Kasper Boumeester 12-6-1772 813/161 Gerechtigd.
3. Jan Bouwmeester 20-8-1801 814.29 Gerechtigd.
4. Zijn schoonmoeder 9-10-1801 814/29

De weduwe van jan Bouwmeester woonde in een huis dat van Gerrit Noteboom was, later was het van Evert Noteboom.

Correctie punt 2: het betreft zijn dochter
Hartelijke groeten, Janny

[ 29. September 2013, 23:34: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

ria van bessen

Gerrit Bouwmeester in

Bericht door ria van bessen » 28 sep 2013, 10:19

Gerrit Bouwmeester in Mstenbroek is volgens het reg. civique 1811 geboren in 1751.

Hij is dezelfde als Gerrit Jaspers x Jennigjen Hendriks

NG Zwolle 24-10-1751 Gerrit
ouders Jasper Willems en Luicretia Gerrits

19-03-1747 Jan Hendrik
Jasper Willems en Lucrese Gerrits

en zou de theorie van André kloppen dat Lucretia de dochter is van Gerrit Jans die de wed. Engbert Berents Bouwmeester trouwt.

Janny Lalkens

Volgens gegevens van Jan

Bericht door Janny Lalkens » 29 sep 2013, 00:14

Volgens gegevens van Jan Rientjes, die o.a. momberstellingen bewerkte, was Arentien Hendriks weduwe van Engebert Berents Bouwmeester uit Berkum. Zijn broer Egbert Berents en Arentien haar zwager Assien Seijgers worden mombers voor Marrigien Engbers, het dochtertje van Engbert Berents Bouwmeester en Arentien Hendriks.
De datum van dit document is 18 januari 1708 en Arentien wordt bijgestaan door Berend Hilbers, omdat ze als weduwe denk ik niet handelingsbekwaam is, hoewel ik daar ook wel eens andere verhalen over heb gehoord. Dat een weduwe dat dan juist wel weer was en een ongetrouwde vrouw niet.

Met de familieverhoudingen van mensen met de naam Berend Hilbers, Engbert Bouwmeester en Egbert Bouwmeester enz. hebben Gerrie Bongers en ik ons wel eens bezig gehouden en we vonden dat een moeilijke familie om uit te zoeken.

Arentien zal dus een zuster gehad hebben, die met ene Assien Seijgers getrouwd was. Woonden die in de buurt van Zwolle of in de buurt van Dalfsen?

Groetend, Janny

AFJ

Dit is denk ik de ondertrouw

Bericht door AFJ » 29 sep 2013, 01:15

Dit is denk ik de ondertrouw van Engbert x Arendje:
Zwolle ondertrouw 26-01-1704 huwelijk 12-02-1704 Engbert Berens wedenaer en Arentien Hendricks j.d.
Getuige zijn swager en haer moeder

Ze hadden dus een dochtertje Margje en Engbert was weduwnaar.
Zou dit dan Engberts eerste huwelijk zijn geweest? Margje zou dan vernoemd zijn naar de overleden eerste echtgenote:

Zwolle ondertrouw 29-04-1702 huwelijk 16-05-1702 Engbert Berens j.m. Mergien Jansen j.d.
S:G: de stiefvader H:G: de schoensuster

Is er ook een momberstelling uit 1704, of was het eerste huwelijk kinderloos?

Janny Lalkens

Of het eerste huwelijk

Bericht door Janny Lalkens » 29 sep 2013, 12:21

Of het eerste huwelijk kinderloos was, weet ik niet, maar vermoedelijk leefde er geen kind uit het eerste huwelijk toen Engbert in 1704 hertrouwde. Ik heb de momberstellingen vanaf 1 januari 1703 tot kort na het huwelijk op 12-2 1704 nagekeken. Eigenlijk moest die zaak vóór het nieuwe huwelijk geregeld zijn, maar goed...

Bij de inschrijving van het huwelijk stond toch ook niet vermeld, dat er erfuiting gedaan moest worden?

Als deze Engbert Berents is, die ik hoop dat hij is dan heeft hij een stiefvader sinds 9 aug. 1687 ( bron: boek 726 blz. 137, oude nummering in het HCO)
Op 9 aug. 1687 hertrouwde er ene Gerrechien Lubberts met Klaas Hendriks. Op 1 januari 1712 wordt zij de weduwe van Claas Hendriks genoemd in Het Stift Essen. Ik heb nog geen overlijden van Klaas Hendriks gezien, maar als deze Gerrechien de moeder van de Engbert Berents is, waar we het in dit onderwerp over hebben, dan kan in feite zijn stiefvader zijn huwelijksgetuige in 1704 zijn.

De familie van deze Gerrechien is complex, dus voor je het weet, zit je verkeerd. Ik doe toch een poging.

Maar in feite zoeken we toch eigenlijk nageslacht van de tweede man van Arendje Hendriks? Die als Gerrit Jansen in beeld komt en dan ook nog later Bouwmeester heet. Heeft hij die naam overgenomen van de overleden eerste man?

Gerrechien Lubberts is mogelijk gedoopt 6 november 1642 in Zwolle. Probleem met de patroniemen is, dat het hier ook om een andere Gerrechien Lubberts kan gaan.
Zij trouwt 29-1-1667 te Zwolle met Berent Engberts, die o.a. een broer heeft met de naam Hermen Berents Bouwmeester.

Kinderen:
1. Aaltje ( 1668 gedoopt)
2. Sijntien, ( 1670 gedoopt) 2e vrouw van Berent Hilbers, die eerst met een oudere vrouw was getrouwd, maar zelf doodziek was en een snel testament maakte, waarop die oudere vrouw stierf en hij het testament herriep. Hij is de persoon, die Arentien Hendriks bijstaat in 1708 als ze weduwe van Engbert Berents Bouwmeester is geworden. Berend Hilbers zou dus de man van haar schoonzuster kunnen zijn, getrouwd met Engbert zijn zus Sijntjen.
3. Lubbert uit 1672
4. Engbert Berents ( ???) uit ( ???)
5. Lubbegien uit 1678
6. Grietie uit 1682
7. Egbert uit 1684. Bij zijn doop wordt geen naam van de moeder genoemd. 700/55

Geen doop van Engbert Berents gevonden en het gaat nu juist om hem!

Maar hij wordt wel genoemd in de momberstelling als zijn moeder hertrouwt. In 1687. En ook wel in het testament van kinderloze oom Hermen Berents Bouwmeester in 1707. Dat testament is genoteerd 13 januari 1707 en Arentien hertrouwt 7 februari 1708 met een ondertrouw op 21 januari 1708.
Men trouwde nogal eens zo snel mogelijk als men weduwe of weduwnaar was geworden om praktische redenen: verzorging van de jonge kinderen of men trouwde met een tweede echtgenoot, die dan de boerderij, zo die er was, draaiend kon houden.

Doorgaans mocht een weduwe na 9 maanden hertrouwen en dan zou dus vanaf de huwelijksdag met Gerrit Bouwmeester het overlijden van Engbert Berents gedateerd kunnen worden tussen 13 januari 1707 ( testament van mogelijke oom Hermen Engberts Bouwmeester) en 7 mei 1707.

Ik ga op zoek in begraafboeken Zwolle en Bergklooster naar het overlijden van Engbert Berents. Eerst in de boeken van Bergklooster.

Juist van deze Engbert Berents hadden Gerrie Bongers en ik vrijwel geen gegevens gevonden in 2004, toen we hier mee bezig waren. Verwarrend was ook, dat er nogal eens verschrijvingen zijn met Engbert en Egbert en dat moeder Gerrechien 2 zoons had met juist deze namen. Wat ons wel hoop gaf: dat Engbert en Egbert beide in 1687 en 1707 worden genoemd, als er een momberstelling en een testament opgesteld wordt door hun moeder en hun
oom.

De vader van Engbert en Egbert Berents ( Berent Engberts dus) en oom Hermen Engberts Bouwmeester hadden een broer: EGBERT ENGBERTS. Die kon er ook nog wel bij.

Hartelijke groeten, Janny

[ 29. September 2013, 12:29: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Plaats reactie