bouwmeester te langenholte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Hallo Gerri

Bericht door Janny Lalkens » 22 nov 2014, 08:39

Hallo GerriIk heb nu wel een beter beeld van dat gezin. En ook hoe die Fijgje een schoonzus van Willem Remmelts kan zijn. Van de combinatie Willem Remmelts en Metje Teunis heb ik altijd het idee, dat die in Dieze leefden. Als dat zo is, hoop ik ook nog, dat Aaltje Willems, j.d. te Diese daar ook geboren is, want dan is er hoop op een doopdatum. Want als enkele mensen die je noemt, begoren zijn in Mastenbroek, bijv. mogelijk Hendrik Gerrits en Lubbert Gerrits, dan kunnen we het vinden van de doopdatum helemaal vergeten.Vanmorgen zal ik weinig tijd hebben om te zoeken naar gedoopte kinderen van Remmelt Willems met bijv. als moeder Metje Teunis, want we moeten met iemand praten over onze aardbevingsschade. Wij wonen in de provincie Groningen en hebben scheuren in de muren van ons huis door de gaswinning.Is daar in Canada ook al iets van in het nieuws gekomen? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Wij horen hier bijv. veel nieuws over veel sneeuw in Amerika en hoe dat komt.Ook deze week weer. In de vorige winter ging het er elke dag over in ons journaal. Ik weet ropuwens niet of ik zoiets hier wel kan/mag schrijven, want daar is dit eigenlijk niet voor.Ik ga ook het eerste huwelijk van Annegien Balsters met Jan Hendriks verder zoeken op VPND.

ria van bessen

Hoi Gerri,

Bericht door ria van bessen » 22 nov 2014, 11:26

Hoi Gerri,Bedankt voor de reactie.Nu weet ik het weer, Henniphof...Fijgien Hendriks komt uit Langenholte en huwde met Evert Herms uit Mastenbroek en gaat wonen op Ruimzicht. Zij hertr. met Lubbert Gerrits [huwelijk niet te vinden vanzelf]. Wiens broer dus huwde met Aaltje Willems d.v. Willem Remmelts, de doop is te vinden via de GI. Dat klopt allemaal.De GI kun je via deze website digitaal bekijken, heb je die link, Gerri?De voogd Remmelt Willems [zoon van Willem Remmelts] kan alleen  oom zijn van Moederszijde als Fijgien en Marregien zijn eerste vrouw dus zussen zijn [en dochters van een Hendrik NN uit Langenholte?]. Er is geen sprake van een eerder huwelijk bij beiden.Ng Zwolle 1718 den 10 7ber.Evert Herms j.m. uijt Mastenbroek met attestatieFijgien Henriks j.d. te LangeholteAttestatie gegeven naer Mastenbroek den 26. Septb: 1718. NG Zwolle 26-11-1715Remmelt Willems j.m. metMarregien Hendricks j.d.zijn getuige zijn vaderhaar getuige: huijsvr. van Reindert Lucas Maar deze is er ook nog ... in Zwolle[kerspel]Remmelt Willems jm w. op Kam[p]verbeek ondertr 23-02-1689 huw. 19-03-1689 Herpien Hendricksook patroniem Hendriks Als Remmelt Willems uit Dieze hertr. dan is getuige de zwager Willem Gerrits.Geen Willem Fransen...helaas heb ik geen voogdijstelling.        

ria van bessen

Deze Willem Remmelts zijn

Bericht door ria van bessen » 22 nov 2014, 13:07

Deze Willem Remmelts zijn nageslacht gaat zich van Ittersum noemen.en ze wonen in Dieze.Het beste is Hendrik NN op de Stuivebelt [Stoevenbelt] te traceren, want ik zie nog steeds geen verband tussen Arendje Hendriks, de 1e Janna Hendriks en Margjen Hendriks en Fijgjen Hendriks en Stuivebelt ....Het verband kan dan alleen liggen via de laatste Janna Hendriks en speelt Remmelt Willems hier helemaal geen rol van betekenis.Lijkt mij tenminste..   

ria van bessen

Janny, dat is mij allemaal

Bericht door ria van bessen » 22 nov 2014, 14:02

Janny, dat is mij allemaal bekend.Het bewijst ook niet de bloedband tussen Arendje Hendriks en de vrouw van Remmelt Willems. En dat is toch de bedoeling van dit topic?Op deze manier dwalen we af hoor. 

Janny Lalkens

En waar ik die Matje Teunis

Bericht door Janny Lalkens » 22 nov 2014, 14:13

En waar ik die Matje Teunis van ken, is me ook weer duidelijk:Zij en haar man Willem Remmelts verkopen samen met Lambert Teunis, Jennighje Teunis, Berent Teunis en Truijgje Berens van Grael ( wede. Frederik Hessels) 1/6 van erve Vrijlincks ( Berkum Velthoek) in 1692 aan Assien Hendriks en Berentje Lubbers.Metje Teunis uit Diese doet in april 1679 belijdenisNog meer Willem Remmelt/Remmelt Willems nieuws , uit Diese:Bron: kaartsysteem gebied Diese:1. Remmelt Willems in 1656 in de Twistgedingstukken blz. 1-22 genoemd. [Die heb ik hier thuis niet.]2. Remmelt Willems doet in dec. 1658 belijdenis      N.H. Lidmaten 1 blz. 643.Remmelt Willems 21-4-1674 ondertrouw    Trouwboek 725/874.Annechien Willems uit Diese, weduwe van Remmelt Willems, ondertrouw 4 okt. 1679  725/246  Remmelt Willems te Diese  X 1.  Egbertien Hendricks                                          Kinderen:  1. Willem Remmelts  Ene Willem Remmelts uit Diese doet in sept. 1677 belijdenis.                                                          2. Hendrick Remmelts                                                          3. Jan Remmelts                                                          4. Petertien Remmelts(volgens de situatie in juni 1674)                                         X  2.   mei 1674   Anna Willems j.d. te Diese   Hierna hertrouwt ze 29-10-1679 met Hendrik Asjes en in mei 1681 met Evert Jansen, j.m. te Diese.Zie VPND:Remmelt Willems wedn.  X Anna Willems j.d. beijde te Diese Hij heeft erfuittingh gedaanOndertrouw 21-4-1674, getrouwd 6 of 16 May 1674[ Dat ligt er aan, of je na de tijdsherziening de oude of de nieuwe stijl hanteert.] 

Janny Lalkens

De reactie hierop hangt onder

Bericht door Janny Lalkens » 22 nov 2014, 14:43

De reactie hierop hangt onder het bericht van Ria van zaterdag 22 nov. 13:07 uur. Het komt er op neer, dat we ook nog wel verder kunnen kijken naar het gezin van Jan Hendriks en Annegien Balsters, omdat Annegien die Gerrit Bouwmeester , de man van Arentje Hendriks, als voogd  voor haar kinderen van Jan Hendriks krijgt, na Jan zijn overlijden. Annegien woonde in 1731 toen de Stuivenbelt werd verkocht aan haar en haar nieuwe man op de Stuivenbelt. En bij Annegiens hertrouwen heet haar overleden echtgenoot Jan Hendriks van de Stuivenbelt, dus dan zal ze er met Jan Hendriks ook al wel hebben gewoond.Ik zie dus wel een verband met de Stuivenberg.

Janny Lalkens

Maar we hebben Jan Hendriks

Bericht door Janny Lalkens » 22 nov 2014, 14:43

Maar we hebben Jan Hendriks toch ook nog! Zijn weduwe bewoont in 1731 de Stuivenberg, samen met haar 2e man Jan Teunissen.Waarschijnlijk is Jan Hendriks te koppelen als broer aan Arentje Hendriks. Zie mijn reactie waarin  ik Gerrit Bouwmeester als voogd voor Jan Hendriks zijn kinderen aangeef. Folio 499 20 mei 1730.Na het overlijden van Jan Hendriks dus en net voor zijn weduwe hertrouwt met Jan Teunissen. Als Jan Hendriks een broer van Arentje blijkt te zijn, is hij dus de zoon van Hendrik Jansen van de Stuivenbelt. Ik ben Jan Hendrik zijn eerste huwelijk aan het zoeken, maar kwam toen Remmelt Willems tegen en ook informatie over die Matje.Zie dus mijn reactie van zaterdag 22 nov. 1 uur 11.    Daar staat dat Annegien Balsters hertrouwt als weduwe van Jan Hendriks Stuivenbelt te Wijtmen.

ria van bessen

Ik denk dat dit de ouders

Bericht door ria van bessen » 22 nov 2014, 17:06

Ik denk dat dit de ouders zijn van Arendje Hendriks, of in ieder geval haar vader.1668-05-30 - Hendrik Janssen, j.m. te Wijtmen, en Lijsbeth Hermans, j.d. te Harksen - procl. gaen mede te Wijhe - getrout den 16 Juni 1668 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 724, f304.uit 1e huwelijk met Lijsbeth - een Janna en een Hermtijn Hendriksuit 2e huwelijk - Lijsbeth en Gerrigjen Hendriksuit het 3e huwelijk - nog niet gevonden ..en hij heeft geld, behoorlijk wat geld. 

Janny Lalkens

Dit zijn ze vast wel. In VS

Bericht door Janny Lalkens » 22 nov 2014, 17:34

Dit zijn ze vast wel. In VS 1675 en VS 1682 woonde er immers een Hendrik Jansen in Wijthmen en dat is denk ik dezelfde. Dat kan dan heel goed in combinatie met zijn huwelijk in 1668.En om met een Bouwmeester ( nl. Engbert Berents) te kunnen trouwen, moest Arentje uit een gezin komen waar wel wat geld zat, denk ik.Hier de vermoedelijke zoon:  Jan Hendricks Stuivenberg [geen Stuivenbelt] i.m. tot Wittem met Anna Wienvoorden j.d.onder Wie [Wijhe]  S.G. Siese van Langenholt  H.G. haar moeder   Ondertrouw 29 Junii 1720 Getrouwd 21-7-1720.Jan Hendricks is vermoedelijk voor 1700 geboren.

Janny Lalkens

f31 - 20 dec 1679 - Richter

Bericht door Janny Lalkens » 22 nov 2014, 21:40

f31 - 20 dec 1679 - Richter Bernard Holt.Keurnoten Hermannus Holt en Gerrijt Holt.In het Gericht is verschenen Henrick Jansen, woonachtig te Wijtmen. Hij heeft over zijn twee onmondige kinderen (Lijsbeth en Gerritjen Henricks) [de naam van de overleden moeder is niet vermeld], tot mombers gesteld Henrick Gerrijts, oom van moeders zijde, en Alfert Jansen, oom van vaders zijde. Welke daarop verhoord zijnde, beiden hebben aangenomen de door hun aangenomen momberschap als goede en eerlijke mombers toestaat te zullen waarnemen.Waarna hij comparant ten overstaan van de voorschreven mombers erfuiting heeft gedaan en voor hun zaliger goed heeft bewezen ten eerste een vijfde part van 3 morgen land gelegen bij de Horst in de boerschap Zuithem, nog een vijfde part van de Tuijncamp, groot ongeveer één morgen, gelegen in het kerspel van Wijhe, nog een vijfde part van de Wijterse Maete, groot 1 1/2 morgen, nog een vijfde part van t Haegenslagh, gelegen in de boerschap Lente onder het Scholtambt van Dalfsen, dan nog een tiende part van een kapitaal van 1000 gulden onder de Heer Moulert van Voorst staande, en verder elk een bed met zijn toebehoren, item elk een stukje doek van 10 ellen lang, en elk een kist, en bovendien de kleren die tot de lijfdracht van hun zaliger moeder hebben behoord. Zullende dit "alsoo" van het ene kind vererven en sterven op het ander, uitgezonderd het bed en de kist. De comparant belooft verder hun in kost en kleren te zullen onderhouden, en lezen en schrijven te laten leren totdat ze 17 jaren oud zullen zijn geworden, als wanneer [hij] dit alles zal hebben te ontrichten. Bovendien beloofde de comparant in dezen, zo wanneer hij voor zijn dochter aflijvig mocht komen te worden, aan deze uit zijn gereedste nalatenschap, ter oorzake dat zij [deselve] mank en kwalijk gaat, een somma van 50 gulden eens, en [hij] neemt daarbij aan deze te zullen laten naaien. Waartegen hij comparant de gehele [ganschen] boedel aan zich zal behouden, en op zich neemt alle schuld en onschuld. De pachten van de voornoemde landerijen zullen niet eerder getrokken of genoten worden, voor en aleer deze vrij zullen zijn. Waarmee hij comparant verklaarde een oprechte en deugdelijke erfuiting te hebben gedaan aan zijn bovengenoemde kinderen, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen als volgens het recht.- Juramentum per tutores remissum est.Hendrik Jansen wedn. tot Wijtmen X Claessien Jans j.d. tot Diese.   Heeft erfuiting gedaan, zie hierboven. Ondertrouw 20-12-1679 en getrouwd 12-1-1680.  Dit zal dan het 3e huwelijk van Hendrik Jansen zijn.Hopen, dat er een Jan en een Arentje  gedoopt worden als kinderen uit dit huwelijk.Jan Hendriks en Annegien Balsters hebben later een dochter Claesien. Dat klinkt al wel goed.Aanvulling: Kinderen van Hendrik Jansen X Claessien Jansen:1.    gedoopt 18-1-1682  Dirckien          [genoemd naar de 2e vrouw? Jan en Annegien hebben later ook een Derkien.]2.   gedoopt   26 Juli 1685    ARENTIE      dochter van Hendrick Jansen en Claessie Jansen.                                                             doopboek 701 blz. 10.Dat er een Alfert Jansen wordt genoemd in de momberstelling is ook nog iets om verder mee te gaan zoeken. Hij zou een broer van Hendrik Jansen kunnen zijn.En van de gezochte Arentie Hendriks was haar eerste huwelijk in 1704. Ze was toen ongeveer 19 jaar, als het deze Arentie uit 1685 zou zijn. Ik denk, dat ze het is!3. Gerritje     gedoopt 20-10-1687    [dan was mogelijk het gehandicapte meisje uit het 2e huwelijk overleden? Als dat toen tenminste Gerritje was.}4.   gedoopt   Jan    20 Julij 1690   s. van Hendrick Jansen en Claesken JansWe hebben verder ook al een Janna en een Gerrigje. Nu dus ook een Arentje en een Jan Hendriks. Annegien Balsters heeft denk ik wat ik al eerder schreef als weduwe van Jan Hendricks Stuivenbelt zijn zussen Arentje, Janna en Gerrigje Hendriks in 1731 uitgekocht en dan is inderdaad Gerrigje  geen Herms, maar een Hendriks.Wat betreft die Alfert Jansen, voogd: er was in de buurt van Rechteren/Milligen  Dalfsen een Alfert Jansen. Zijn schoonzoons nageslacht wordt later Pierik genoemd en deze familie zit na Rechteren in 1700 in Dieseen/of Langenholte en Genne. Maar ik weet nog niet, of het hier om 1 of 2 personen met de naam Alfert Jansen gaat.  

Plaats reactie