Jannes Nijenhuis

Alles wat met genealogie te maken heeft.
AFJ

Ik heb geen idee wie Jan

Bericht door AFJ » 24 okt 2013, 12:05

Ik heb geen idee wie Jan Hendricus Nijenhuis is, die heb ik ook niet genoemd?

[ 24. Oktober 2013, 12:06: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]

AFJ

Definitief bewijs is het niet

Bericht door AFJ » 24 okt 2013, 12:08

Definitief bewijs is het niet, maar de Hendrikus Teunis vader van Jannes uit 1772 voerde dus wel Nijenhuis als achternaam en ook Hekkert.

Misschien is er een memorie van successie voor Hendrikus Nijenhuis in Holten uit 1812?

[ 24. Oktober 2013, 12:11: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]

ria van bessen

Zowel van Jenneken Hendriks

Bericht door ria van bessen » 24 okt 2013, 13:55

Zowel van Jenneken Hendriks [alias Janna Paalman] als van Jannes Paalman [alias Jannes Hendricus Nijenhuis] is de moeder overleden.

Volkstelling 1811
Heeten 8 Paalman Janna 36 V 1775 Hendrik Hermina moeder Heeten bouwerij
Heeten 8 Paalman Jannis bouwerij 48 M 1763 Hendrikus Janna moeder Heeten bouwlieden

Jannis heeft als vader Hendrikus, zij Hendrik

In 1795 wordt vermeld
Hendrik Zwolschen bouwerij Hendrik Zwolschen 3
+ dan nog de 2x GJ Paalman - geen Nijenhuis

In het register civique 1811 wordt zelfs geen Paalman, geen Zwolsen en geen Nijenhuis genoemd.

Ook in Holten RC 1811 geen Nijenhuis.

Ik vond deze ook nog, kan er zelf nog niets mee, maar om aan te geven hoe voorzichtig je moet zijn.

Den 23 Junie 1792 - Jan Hendricusz J.M. zoon van Hendricus Nieuwenhuis op den Borkel onder Holten dienende aan Wesselink in Averloo, en
Janna Swijnenberg J.D. van Tone Swijnenberg op Krosman onder Bathmen mede dienende aan Wessselink in Averloo.
Getrouwt den 15 Julie.

wel in Heeten
RC 1811 -
Heeten
Ten Haar, Hendrik [geb] feb 1750 w.in Raalte

waarvan in het Raalter Woolt wordt vermeld in 1840
Nienhuis Een volle waar - eigenaren Wed. Haarman half G.J. Heuvenkamp half

Om duidelijkheid te krijgen is het beter in het HCO de voogdijakte op te zoeken kort na het overlijden van Jannes H. Nijenhuis. Kost minder tijd en dan weet je ook zeker hoe je voor 1790 moet zoeken, lijkt mij.

ben jansen

Nieuw op dit forum kwam ik de

Bericht door ben jansen » 08 jan 2015, 19:26

Nieuw op dit forum kwam ik de naam Jannes Nijenhuis tegen; in mijn stamboom staat ook een Jannes ( ook wel Jan, Joannes en Johannes genoemd ) die uit Averlo komt , ook wel Jansen wordt genoemd en in Heeten gaat wonen als Jan Schut Lucas ( ook wel schot Lucas) ; kan het dezelfde persoon zijn?Groet Ben Jansen

carolina

Hallo Ben,

Bericht door carolina » 10 jan 2015, 09:42

Hallo Ben,welkom op dit forum.De Jan Nijenhuis uit dit onderwerp zou uit Heeten komen. Jouw Jan Nijenhuis komt uit Averlo (onder Colmschate).In de volkstelling van Raalte van 1811 komt jouw Jan wel voor:Heeten 540 Schutlucas Jan bouwman 59 M 11 mrt 1752 J Nieuwenhuis Blankenvoort B beiden Averlo bouwliedenHij woont dus in Heeten huisnr 540 en zou geboren zijn op 11-03-1752. Zijn ouders zijn beiden overleden en waren J Nieuwenhuis en B Blankenvoort. Op Vpnd.nl kun je de dopen van Colmschate vinden:http://www.vpnd.nl/ov/colmschate_dtb.htmlOp 11-03-1752 wordt er inderdaad een kind RK gedoopt van … en Berendien Nieuwenhuijs in Averlo, maar volgens het doopboek is dat een Joanna en geen Jan?! Misschien is er een fout gemaakt bij de inschrijving.Mvg, Carolina

ben jansen

Carolina, dank voor je

Bericht door ben jansen » 10 jan 2015, 19:25

Carolina, dank voor je reactie . Zelf geboren en getogen in Lettele ( vroeger buurtschap Linde ) heb ik uiteraard woningen /boerderijen waar mijn voorouders gewoond hebben trachten te lokaliseren.Kerkelijk vielen ( delen van ) Averlo en Heeten inderdaad onder Colmschate : tussen Colmschate en Averlo ligt echter eerst nog het dorp schalkhaar terwijl ,voor het Overijssels kanaal gegraven werd, het deel Heeten ( waar Jan Jansen  alias Nijenhuis of Jan Schut Lucas woonde ) en Averlo aan elkaar grensden c.q. een gebied vormden .Voor zover ik na kon gaan veelal katholieke  families met allerlei onderlinge familie banden.Ergens heb ik gelezen dat betreffende Nieuwenhuis ( Nijenhuis/Nienhuis ) uit Twente zou komen; wellicht toch .... Groet Ben 

Plaats reactie