Berend (Jansen) Kooi(j)man

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 30 jun 2016, 23:25

bericht 2Je hebt toch iets over het hoofd gezien of door elkaar gehusseld?VolgensPQ 1749 ZALK11e classe onder 200 glsBerent HollanderJan Jansen Koijman 2Gerrit Barlo 1Jan Janssen Fox 1Twee verschillende personen ??

harm56

Deze is niet zo moeilijk te

Bericht door harm56 » 01 jul 2016, 00:46

Deze is niet zo moeilijk te beantwoorden Jan Jansen Fox is de vader van Jan Jansen Kooiman. Zijn eerste vrouw is begraven 19 september 1747 te Zalk.Tweede huwelijk Jan Jansen Fox op 28 juni 1750 te Zalk met Teune Dirks, weduwe van Klaas Jacobs Dekker.Harm

ria van bessen

Harm,

Bericht door ria van bessen » 01 jul 2016, 12:32

Harm,Volgens het begraafboek 1747 heet de vrouw van Jan Jansen Fox namelijk Truij ..  oftewel Geertrui. Die naam zie ik niet terug in de vernoeming kinderen Jan J. Kooiman.Wel Trijntje als verbastering van Catrina of ChristinaWat me ook opviel is het feit dat Jan Jansen als jm van 's Heerenbroek huwt met Janna Herms.Geen Zalk of Veecaten.En ... waarom wordt pas in 1736 Fox aan de naam toegevoegd? En niet eerder, als de vader die naam al draagt?En is Jan Jansen Fox, de vader, ook al behoorlijk op leeftijd als hij nog aan een huwelijk begint. De meesten werden niet eens zo oud. Ik neem aan dat je bewijzen hebt? Dat niet Jan Jansen Fox alias Kooiman in 1750 aan een 2e huwelijk begint?Veel vragen ... maar ik blijf gewoon het gevoel hebben dat er iets niet klopt of verkeerde verbinding gemaakt is. 

ria van bessen

Hm , had je haast vanwege de

Bericht door ria van bessen » 01 jul 2016, 22:58

Hm , had je haast vanwege de voetbal die om negen uur begint ??Dit kan natuurlijk niet Harm.Teune Dirks maakt een testament te Zalk in 1747 als gehuwd met J.J. Foxen het huwelijk is volgens jou ...2e huwelijk van Jan Jans Fox op 65 jarige leeftijd met Teune Dirks op 28 juni 1750 te ZalkMaar hiermee is wel bewezen dat Jan Jansen Fox de schoonvader is van Janna Herms.Het is wel vreemd dat hij als jm van 's Heerenbroek huwt als zijn vader getuige is.Want als dat niet klopt, klopt het dan wel dat Janna Herms van buiten de Sassenpoort komt?Wat nu ook helder is, zoon Jacob wordt hiet niet genoemd als kind van JJ Fox, dus kennelijk al overleden.  

harm56

Jan Jansen Fox is gedoopt 12

Bericht door harm56 » 01 jul 2016, 23:47

Jan Jansen Fox is gedoopt 12 april 1685 te Zalk, als zoon van Jan Jans Fox en Hendrikje Jacobs.op 22 jarige leeftijd gehuwd met Trui Jansen j.d. van Zalk op 17 april 1707 te Zalk.Er worden 3 kinderen geboren.Jan , op 't Sand, gedoopt 6 november 1707 ZalkWillempje, op 't Sand, gedoopt 16 december 1708 ZalkJacob, gedoopt 30 september 1719 ZalkJan Jansen Fox/Kooiman op 18 jarige leeftijd gehuwd met Janna Herms van Sloten, op 24 oktober 1726 te Zwolle.Willempje Jans Fox op 25 jarige leeftijd gehuwd met Willem Willems [van der Louw] op 20 juni 1734 te Zalk. 2e huwelijk van Jan Jans Fox op 65 jarige leeftijd met Teune Dirks op 28 juni 1750 te ZalkSoms zie je jaren dingen over het hoofd. naar aanleiding van Ria's opmerking en het lezen van het testament, gezocht naar Trui.Jan Koiman (aantekening in het doopboek van Zalk) Trui gedoopt 1 februari 1733 te Hattem (Niet te vinden in het doopboek van Hattem).Ik moet mijn antwoord alweer bewerken, want ik zie dat de doopdatum 1 februari 1733 in Hattem ook de doopdatum is van Hermpje. Van Hermpje wordt duidelijk gezegd dat zij begraven is 6 oktober 1747 dogter van Jan Koijman, dat een sikkel in de voet gevallen was ......... schrander gezagt wierd aan de rode loop.Een week na het begraven van Trui Jansen is op 26 september 1747 te Zalk begraven Truichien kleindochter van Jan Fox aan de roode loop. Moet ik ook aanpassen, dan moet dit Truichien dochter van Willem van der Louw zijn. Willempje Jans Fox en Willem van der Louw vernoemen tweemaal een Geertuid.De oudste dochter van Berent Jansen Kooijman, Truidje geboren aan de Hoogeweg gedoopt 10 mei 1760 Kamperveen, begraven 21 juni 1782 Kamperveen.Egbert Jans Kooiman en Maria Klaassen Stijf, Truigjen geboren 9 februari 1778 Heerde, Trui gedoopt 13 mei 1781 Heerde. Actum Zalck den 17 sept 1700 sevenveertig, folio 113Delen:SJck B.  Jacob ter Welberg jud. uitname  van de  …………… heer J Eeger van Welvelde toe Buckhorst heere va Zalck en Vecaten, Scholtus van de Heerlijkheid Zalck en Vecaten doe hier mede te weeten, hoe dat voor mij en hier onder benoemde Ceurnoten in den gerigte personeelijk gecompareert en erschenen is, Getruidt Jansen vrouwe van Jan Jansen Fox in desen zo veel nodig geadsisteert met de custos Herm Ruijl na alvorens voorts eheman sig in des en nander selver wettige momberschap ontslagen hadden, overdenkende de sekerheid des doods en de onsekere uure van dien, soo heeft de selve siek op het bedde liggende, dog haerer verstand volkomen magtig, bij desen haere vrije testamentaire en uiterste wille opgerigt in maniere hyrna volgende. Voor eerst haere ziele aan Godt Almagtig en haer bij haar dode ter behoorlijke begraevenisse …  bevolen te heb so is dat sij bij desen haer man Jan Jansen Fox is stellende tot erfgename universeel in alle haere na te laetenen, so mobile als immobile, sonder onderscheid; voorbehouden der selver beide kinderen met namen Jan Jansen en Willempien Jansen hare na regten competerende de legitime om also alle dien na te laetene goederen in het gemeen des selfs leven gedurende te bestten dog in … van vertrouwen desen gehele boedel als nu in het gemeen beseten wordende voor de geregte halfscheid aen des selfs voorschreven kinderen voor haer moederlijk goed uit te keren.Voort legaterende aen Getruit Willems, dogter van Willem Willemsen en Willempien Jans, haer gouden ring en 2 silveren stiften; en an Getruit Jans dogter van Jan Jans en Janna Harms, de silveren beugel met de tasse, nevens een Swart grimmelt jack en een Swart streepte rock, nevens het korte linnen tot haer lijf the behorende; dan aen Willempien Jans haer dogter twintig pont gehekelt vlas, waar tegen haer soon Jan Jansen sal hebben seven dubb; ellen van het mooijst doek en seven van het loondoekNog aen de selfs meid Grietien Roelofs haer silveren gespen en een half sleten vlasdoeken laken, gevende aen den armen van Zalck eene voor al vier guld, om aenstonts na haeren dode door des selfs man Jan Jansen uit tekeren.Eind 1750 gaat het niet goed met Teune Dirks en wordt er weer een testament opgemaakt. Actum den 16 dec. 1750, folio 140Jk Hermanus Ruijl namens de HW geb. gest h. E. Arent van Welvelde Heer va Zalck en Vecaten ……… ter deser tijt verwalter Scholtus van Zalck en Vecaten, doe hyr mede te weeeten, dat voor mij en Ceurnoten Philip Dirks en Aleph Gerrits gecompareert en erschenen sijn Jan Jansen Fox en Teune Dirks Ehelieden en sij in desen met Marten Herms als haren verkoren momber geadsisteert.Harm   

harm56

Ria het testement van 1747 is

Bericht door harm56 » 01 jul 2016, 23:51

Ria het testement van 1747 is van Trui Jansen, opgemaakt 17 september 1747, 2 dagen later is ze overleden of begraven.Harm

dick kooiman

Beste Ria en Harm,

Bericht door dick kooiman » 04 jul 2016, 11:59

Beste Ria en Harm, Ik heb jullie briefwisseling met aandacht gevolgd. Wat hebben jullie veel gegevens verzameld. Ik heb veel kunnen gebruiken om mijn eigen kennis van de familiegeschiedenis aan te vullen. Dank daarvoor!Wat mij erg trof was de suggestie dat Janna Harms (Herms), gehuwd 1726 met Jan Jansz. Fox, afkomstig zou zijn uit de familie van touwslagers in Zwolle buiten de Sassenpoort. Ik ben als kind opgegroeid aan de van Karnebeekstraat in Zwolle, vlak bij die toen nog bestaande touwmakerij. Maar ik begrijp dat die afkomst van Janna onzeker is?Nog een opmerking: op 1-2-1733 laten Jan Jans Fox en Janna Harms in Hattem een dochter dopen. Dat was Hermtjen volgens jullie. Ik las heel lang leden, toen het archief nog in de Sassenpoort gevestigd was, dat de naam van die dochter Truy was, vader Jan Koiman (doopregister Zalk en Veecaten). Dat moet toch wel dezelfde dochter zijn? De naamsverwaaring kan te maken hebben met het feit dat de doop niet in Zalk maar in Hattem plaats vond. Het testament dat Harm citeert is inderdaad van Truy Jansen, 17-9-1747. Zij laat alles na aan haar twee levende kinderen plus haar kleindochter en naamgenote Truy, dochter van Jan Jans en Janna Harms. Het tragische is dat die Truy een maand later bezwijkt aan de rode loop (dystenterie) en begraven wordt op 6-10-1747. Janna Harms is dan volgens de volkstelling van 1748 nog steeds woonachtig met man en vier kinderen in Zalk. Zij is kort daarna blijkbaar overleden want haar weduwnaar Jan Jans Fox, geboren 1707, hertrouwt in 1750 met Teune Dirks.Wat vinden jullie?
Hartelijke groet van Dick Kooimanp.s. ik had al eerder gereageerd maar die boodschap is kennelijk niet aangekomen

ria van bessen

Dag Dick,

Bericht door ria van bessen » 04 jul 2016, 21:32

Dag Dick,Dank je wel voor het compliment. Ik heb inderdaad niet gezien dat je al eerder had gereageerd.Janna Herms is geen dochter van Hermen Berents van Sloten, de touwslagersfamilie uit Zwolle. Dat is zeker.Wel is er een Jacob Herms van Sloten, hij overlijdt te Zwolle in 1803.Hij kan weleens dezelfde zijn als die Jacob die huwt als Jacob Sloten met Anna Maria Boekholt.Hij is NG zij is RK - geen kinderen gevonden.De nazaat Hermannus van Sloten, de kleinzoon van Hermen Berents, heeft in ieder geval geen zoon Jacob.Wat de doop betreft in Hattem die is aangetekend in Zalk, inderdaad zijn de namen verschillend.Maar hoe dan ook, beide namen horen wél bij Jan Koijman.Want dit staat aangetekend in het begraafboek van Zalk.19 september 1747 Truij vrouw van Jan Jansen Fox an de rode loop26 september 1747 Truchien kleindochter van Jan Fox an de rode loopomtrent desen tijd [september 1747] nog een kind van Jan Kooijman (Trijntie ni fullor)5 oktober 1747 Jacob zoon of kind van Jan Kooijman aan de rode loopen nog den selven dito [=6 oktober 1747]het oudste of een van de oudste  dogters [de naam Hermpje is onder het jaartal in de kantlijn geschreven]  van Jan Koijman, dat een sikkel in de voet gevallen was, innitieel [=aanvankelijk] schrander gezegt wierd, aan de rode loop.Zie www.vpnd.nl Zalk begraafboeken     

harm56

Ria en Dick

Bericht door harm56 » 05 jul 2016, 02:00

Ria en Dickinnitieel [=aanvankelijk] bedankt ik kon het niet ontcijferen.Dick niet, Jan Jansen Fox/Kooiman trouwt met Teune Dirks, maar  Jan Jansen Fox de weduwnaar van Trui Jansen. Het begraven loopt tot 1753 in Zalk, dan een hiaat. In het kerkboek van Zalk 1754 - 1766 bevestigen huwelijken staat onder bediening van Coenradus Wolfsen. Dit heb ik gecopièert op het HCO. Aan het eind staat dat er ook een deel met Lidmaten is en gestorvenen (1754 - 1766). Ik zal hiernaar gaan zoeken, wanneer ik weer een keer in Zwolle ben.Er is geen aantekening dat Janna Harms voor 1750 is gestorven. In onze gedachten moeten we terug naar de huwelijksebijlagen waarmee de diskussie een herstart had. Hierinstaat vermeld dat de grootouders.Een herhaling van een vorig bericht.Het bekent maken van de huwelijksebijlagen van 1823 uit Grafhorst was niet overbodig. Er wordt tweemaal een Jan Kooiman begraven op Kamperveen. Op 9 juni 1784 en op 20 maart 1790. Dit komt wel overeen met wat de getuigen in 1823 zeggen. Wat opmerkelijk is, is de hoogte van de bijdrage, in beide gevallen 0=15=0. Deze ligt lager dan wanneer de vrouw van Berent Jansen Kooiman en Berent zelf worden begraven. 1=9=0 en 2=6=0. Er is ook nog een begraven die ik niet kan plaatsen, 18 maart 1788 Kooijmans dochter 1=3=0.Het hoofdgeld (1760 -1766) van Kamperveen. Berent Jansen Kooiman wordt steeds aan de Hoogeweg duidelijk vermeld, meestal 3 personen boven de 17 jaar en 3 personen beneden de 17 jaar. Geprobeert de oude Jan Kooiman te vinden, niet duidelijk te vinden.Ik kan me bij het 41e huisgezin voorstellen, dat hiermee Jan Kooiman wordt bedoeld.Jan Janszen Berends schoon wel behoeftig heeft egter dit middel (hoofdgeld) niet pro deo begeerd bij deze in kost gaende Engbert Berends. Het gezin van Jan Janszen bestaat uit 3 personen ouder dan 17 jaar, exclusief Engbert Berends.Wanneer deze aanname waar zou zijn, verklaart dit twee vragen 1) het begraven van een oudere inwonende dochter (Kooijmans dochter begraven) 2) de voor volwassene lage grafkosten.Onduidelijk blijft wie is er eerst overleden (Jan Kooiman kan natuurlijk niet tweemaal worden begraven) Jan Kooiman of Janna Herms.Hoe moet je dit patroniem lezen Ria, Jan Jansen Berends, zo heb ik het overgenomen uit het hoofdgeld van Kamperveen.Harm

ria van bessen

Harm, meestal toch als Jan

Bericht door ria van bessen » 05 jul 2016, 13:36

Harm, meestal toch als Jan zoon van Jan Berends. Je komt weleens 2 voornamen tegen zoals Jan Hendrik z.v. Jans, maar eigenlijk nooit Jan Jans, maar uitzonderingen zijn er altijd. Maar hoezo die vraag?Jan Jansen Kooiman is kennelijk na 1767 bij Berent gaan inwonen en daarom niet te vinden in het HFG.Overleden voor de VOT 1795, dus ...**Ik las in het lidmaatboek Kamperveen 1771-1778 de kerkenraadshandelingen, en daar stond dat Berent Jansens Koiman gekozen wordt als diaken op 26 dec. 1774, zijn bevestiging is op 15 jan. 1775Volgens de kerkenraadsaantekening op 8 sept 1776 is Berent Cooijman absent als diaken.En op 29 dec. 1776 wordt Jan Clasen tot diaken gekozen in de plaats van Berent Kooijman.Het viel me op dat de periodes van ambt maar 2 jaar duren in Kamperveen.Dat brengt me op het volgende. Berent móet belijdenis hebben gedaan anders kan hij niet in het ambt gekozen worden.Maar ik kan van Jan Jansen Kooiman en Janna Herms, of van hun kinderen GEEN belijdenissen vinden.Terwijl Willemtje Jans Fox én haar ouders wel belijdenis doen !De enige 2 die ik kon vinden, zijn deze.Zalk – lidmaatboek 1733 – met att. uit Windesheim – Janna HermsenLidmaatboek Windesheim -belijdenis Janna Harms op de Kolk dienende in Zuthum – Pasen 1732- Na Zallik den 16 dec. 1729 [?? = fout - zie Zalk, Ria]op belijdenis Janna Harms [obut] kerst 1737In Zwolle doen 2x een Janna Harms/Herms belijdenis als wonende buiten de Sassenpoort.Maar er is geen inschrijving van Janna of van Jan uit Zwolle te vinden in het lidmaatboek van Zalk.

Plaats reactie