Geertruid van den Berg

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Ja, dat klopt. Volgens de

Bericht door ria van bessen » 12 aug 2017, 14:39

Ja, dat klopt. Volgens de erfuiting f303 dd 19-04-1724 van Janna Tap zijn als voogden aangesteld Berent Tap en Berent Zwierink. Janna heeft 2 kinderen, een jongen en een meisje, maar er zijn geen namen genoemd.Antonij Tap is voogd over de zoon Hendrik Jan Hoekveld uit het 1e huwelijk van Berend Hoekvelt met Anna van Duuren f547 dd 23-12-1734. En Berend Hoekvelt is weer voogd over de kinderen van Hendrikje Lamberts die overleden is en gehuwd was met Jan Gerrits volgens f168 dd 26-05-1748.Als Hendrikje ook een zus is van Janna, dan zit de afstamming wel goed. Uit het 2e huwelijk van Berent met Janna Neuteboom wordt een zoon Paulus [Poulus] geboren. Kennelijk dezelfde die met Driesje Tap getuige was?

HansHoekveld

''Janna heeft 2 kinderen, een

Bericht door HansHoekveld » 12 aug 2017, 15:48

''Janna heeft 2 kinderen, een jongen en een meisje, maar er zijn geen namen genoemd'' Ik heb niets over/van dat eerste huwelijk ooit gevonden. Wel de registratie van het tweede.Berend Lamberts Hoekveld is een half-broer van Janna en Gerrit Lamberts Hoekveld. Het trouwen van de moeder van Berend:22-10-1695 Lambert Jansen j.man
Beerentien Hansen j.d.
Sijn oom Beerent Lamb: en Haer Moeij
gebooden moeten mede te IJsselmuijden gaenHet trouwen van de moeder van Janna en Gerrit Lamberts Hoekveld:11-05-1697Lambert Jansen wedenaar, en Driesien Gerrits j.d.Hans Rotgers en Roelof Rotgers zijn, en haar moeder getuigen.Hij moet erfuitinge doen''Berend ondertrouwt in 1722 in Amsterdam waar zijn vader als getuige optreedt: https://archief.amsterdam/indexen/onder ... 21000205De zoon van Berend uit het tweede huwelijk, Paulus, vestigt zich (ook) in Amsterdam, trouwt daar met de Kampense Jannetje Hagedoorn (gedoopt Kampen, 28 mrt 1739 als dochter van Willem Hagedoorn en Ida la Court) en hij overlijdt daar 3 jan 1812.Van Hendrickjien Lamberts had ik niets meer dan de doopdatum: Zwolle, 24 aug 1712. Is daar meer over bekend dan?Driesje Tap (getuige bij de doop in Amsterdam) heeft dus alleen (grootvader) Lambert Jansen als gemeenschappelijke voorouder met Berend Hoekveld.Als ouders voor Beerentien Hansen heb ik:1674: ''Hans Rotgers j.m. tot Westenholte en Grietien Berents j.d. over de Issel / Proclamatien gaen tot Hattum''De schoonvader van Lambert Janse treedt dus op als getuige bij zijn tweede huwelijk in 1697. Vraag ik me toch af waarom de zoon Berend werd genoemd... Naar (22-10-1695) Sijn oom Beerent Lamb: misschien? Of is moeder in het kraambed overleden en dan zo vernoemd?Van Lambert Janse weet ik verder niets trouwens. De naam Hoekveld (of althans variaties daarop) komt al eerder voor in Zwolle, maar ook in Rotterdam (1659, Jan Jans van Heuckenfelt uit Munster) en zijn broer Berend Janse Heuckensvelt uit Zalk, die 2 okt 1667 in Velsen trouwt.Een zoon van Berend Janse, Johannes Hoeckensvelt, wordt 4 dec 1668 in Haarlem gedoopt. En Johannes is dan eind 17e eeuw weer in Amsterdam te vinden:04-08-1696naam bruidegom: Hoeckensvelt, Johannes (''winkelier'')
naam bruid: Bosch, Sara bronverwijzing: DTB 526, p.147(Hij hertrouwt 1713)

ria van bessen

Berend Hoekvelt is voogd

Bericht door ria van bessen » 12 aug 2017, 16:48

Berend Hoekvelt is voogd samen met Gerrit Lucas over de 4 nagelaten kinderen van Hendrikjen Lamberts. Zij huwde Jan Gerrits. De kinderen heten Egbert, Jacob, Geertruid en Janna. Volgens erfuiting Zwolle f168 dd 26-06-1748.De dopen van de kinderen zijn geregistreerd NG te Zwolle met als ouders Jan Gerrits en Hendrikje Lamberts.De vader blijkt Jan Gerrits van 't Land te heten, hij hertr 7 juli 1748 met Aaltjen Hendriks [=Blankvoort] en ook hier moeten de procl. mede te Haarlem gaan.Hij woont op de Bothof - [Poepershoek] volgens de VOT 1748 Zwolle en is genoteerd op nr 1013 als Jan van 't Land en Aaltje Blankvoorts met 3 kinderen onder 10 jr. Egbert Jacob en Geertruid en 1 meid inwonend.Jan van 't Land is overleden voor 31-01-1752 en dan is Antonij Tap voogd over de zoon Hendrik uit dit huwelijk samen met Hendrik Willems volgens f239 dd 07-01-1752    

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 12 aug 2017, 17:05

bericht 2Het huwelijk van Berent Hoekvelt is ingeschreven in Zwolle op attestatie van Amsterdam op 14 mei 1722 - hij heet dan Barent. De aantekening is te vinden in het boek dat de jaren 1728-1731 bevat, onder het kopje - huwelijken van buiten.

HansHoekveld

Barent is de westerse versie

Bericht door HansHoekveld » 12 aug 2017, 18:48

Barent is de westerse versie van Berent. Wouter/Wolter ook zoiets.Eerste huwelijk Aaltje Hendriks:07-07-1748 Jan Gerrits van 't Landt wed: in Diese met
Aaltjen Hendriks j.d. buiten de Sassenpoort
S.G. de vaderZover ik kan zien zijn dit háár ouders:08-05-1714 Hendrik Jansen j.m. te Haerst met
Janna Gerrits j.d. te Herfte
S.G. sijn suster
H.G. haer Broeder
moet de pas-poort vertoont worden.
De paspoort is vertoont den 21 April.Doop van zus van Aeltien:03-05-1736 Derkien / Hendrik Blaankvoord / Janna Gerrits [Santhuys]en dan háár tweede huwelijk:16-12-1748 Albert Cos j.m. woond buijten de Sasse Dieserpoort met Janna Garrits wed. van Henderik Blankvoort buijten de Sassenpoorte
S:G: zijn vader http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zw ... 31-01-1752 Gerrit Jacobs j.m. met
Aeltien Henriks wed. van Jan van't Land beijde buijten de Dieserpoorte
Z:G: Lambert HenriksKinderen van Gerrit Jacobs en Aeltien Henriks:12-01-1753 Janna / Gerrit Jacobs / Aaltien Hendriks16-11-1755 Jacob / Gerrit Jacobs / Aaltjen HendriksGerrit Jacobs' doop:13-06-1728
Gerrit
Jacob Lambers
Fennigje JansTrouwende broer van Gerrit Jacobs:18-11-1754 Lambert Jacobs j.m. met
Maria Sandhuijs wed. van Wilm Valk
Z.G. Gerrit Jacobs
H.G. de vrou van Wicher Sandhuijs
Bruijdegom moet consent van de moeder tonen.
Bruijd moet erfuijting doen.
't Consent van de Bruijdegoms moeder is ingekomen.
de bruijd heeft erfuijtinge aan haar kind gedaan.En hun kinderen:01-02-1756 Jacob / Lammert Hoekveld / Maria Zandhuijs03-07-1757 Teunis / Lambert Hoekveld / Maria Sandhuijs - Broeren kerk29-05-1763 Fennigjen / Lambert Hoekveld / Maria Zandhuijs -
Betlehemse kerk Met andere woorden Aaltje Hendriks Blankvoorts tweede huwelijk is met Gerrit Jacobs Hoekveld...

HansHoekveld

http://www.vpnd.nl/bronnen/ov

Bericht door HansHoekveld » 12 aug 2017, 19:54

Wel wat off-topic, maar goed...http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zw ... dfSaterdag den 15 April 1780dito (datum) -Jacob Hoekveld JM in (diese?) BouwmanWillemina Van Wierden J.d. mede aldaar MelkmeijdZijn Getrouwt Zondag 30 April 1780S.G Hendrik Van t Land op d NieuijstadH.g. Alberdiena Lindeboom Vrouw van Hendr Van Wieren op de Nieustad Moeder v d Bruijd

HansHoekveld

Jan Gerrits (van 't Land) en

Bericht door HansHoekveld » 12 aug 2017, 20:25

Jan Gerrits (van 't Land) en Hendrickien Lamberts, getr. 27 mrt 1740Egbert: 23 apr 1741 / Jacob: 7 okt 1742 / Geertruid: 26 jul 1744 / Janna: 10 mrt 1746Jan Gerrits (van 't Land) en Aaltje Hendriks (Blankvoort), getr. 7 aug 1748Hendrik: 8 jun 1749 / Hendrik: 2 aug 1750Gerrit Jacobs (Hoekveld) en Aeltien Henriks (Blankvoort), getr. 31 jan 1752Janna: 12 jan 1753 / Jacob: 16 nov 1755 De getuige bij het huwelijk van Jacob Hoekveld met Willemina van Wierden, Hendrik van 't Land, zal dan de halfbroer van Jacob Hoekveld geweest zijn, die in 1750 geboren is.Wat wel opmerkelijk is dat de kinderen van Jan Gerrits (van 't Land) en Hendrickien Lamberts niet vernoemd zijn naar de (bekende) ouders: geen Gerrit, geen Lambert, geen Driesien.

CarlaMarian

Wat geweldig, al deze

Bericht door CarlaMarian » 12 aug 2017, 20:31

Wat geweldig, al deze reacties! Ik ben deze week met vakantie in Spanje en kan dus wat moeilijk reageren en alles bekijken, maar zal dat zeker na terugkomst doen! Hans, zo te zien is er ook verre familie van jou in onze stamboom, of is de naam Hoekveld toeval? 

ria van bessen

Ja, dat viel mij ook op, dat

Bericht door ria van bessen » 12 aug 2017, 21:39

Ja, dat viel mij ook op, dat de namen van de kinderen van Hendrikje niet overeenkomen met die van Janna.Wat ik ook opmerkelijk vind is dat volgens een akte Berent Hoekveld én ene Gerrit Holtkamp erfgenamen zijn van het echtpaar Berent Teunis en Grietjen Berents in 1731, samen met Willem Franssen en Teunis Jansen.Vermoedelijk zit het toch wat ingewikkelder in elkaar dan zo op het eerste gezicht lijkt?**Leuk dat je toch mee leest CarlaMarian!  

HansHoekveld

Ik stam af van Lambert Janse

Bericht door HansHoekveld » 12 aug 2017, 22:32

Ik stam af van Lambert Janse en Driesien Gerrits>26-11-1725Gerrit (Lamberts) Hoeckvelt j.m. met (gedoopt Zwolle, 1 mrt 1702)
Dora Heldoorns j.d.
S:G: de vader>Coevorden: Ondertrouwdatum: 22-10-1757.
Bruidegom: Jan Hoekveld, weduwnaar; beroep: soldaat (gedoopt Zwolle, 16 nov 1727, overlijdt Montfoort, 16 dec 1770)
Bruid: Janna van den Berg, weduwe van Anthony Versuik; herkomst: Zwolle. >Bruidegom  Fredrik Hoeckvelt , jongeman , wonend: Utrecht (gedoopt 1761 in Maastricht, overlijdt 1860 in De Bilt)
Bruid  Jannigje Vos , jongedochter , wonend: Utrecht 

Plaats  Rotterdam  Datum ondertrouw  17-04-1791 >Datum: 23-08-1838 
Bruidegom Fredrik Hoekveld / Geboortedatum: 18-01-1809 / Geboorteplaats: Zuilen 
Bruid Maria Gerridina Charlee / Geboortedatum: 29-11-1805 / Geboorteplaats: Zwolle>Datum: 25-01-1883Bruidegom Frederik Hoekveld / Leeftijd: 38 / Geboorteplaats: De Bilt 
Bruid Helena Cornelia van Brederode / Leeftijd: 20 / Geboorteplaats: Leiden Je mag aannemen dat iedereen die Hoekveld als familienaam heeft - op de Surinaamse familie na die ook die familienaam heeft - afstamt van Lambert Jansen: of in de lijn die ik zelf al heb aangegeven (en dat zijn er dan niet zo heel veel), of in de lijn van Paulus Hoekveld (Zwolle, 1735) die dus van Zwolle naar Amsterdam verhuisde (ook niet veel meer in Nederland, maar wel die in Brazilië) of in de lijn van Jan Hoekveld, die op 24 jan 1826 overlijdt in Haarlem. Van wie hij een zoon was ben ik nog niet achter, maar ik vermoed dat hij een broer van ''mijn'' Frederik was: kleinkinderen van die Jan worden met namen van de grootvader - en dan ook die van de mogelijke oud-ooms vernoemd - Johannes en Ludovicus en Frederik, terwijl de grootvader aan moederzijde pas zo'n 10 jaar later wordt vernoemd. En die Jan is in het Lidmatenboek van Houten (Utrecht) te vinden, terwijl ''mijn'' Frederik en Jannetje Vos daar twee jaar eerder (1798) ook al in voorkomen. Jan gaat volgens het Houtens boek naar De Bilt, maar daar vinden we verder niets van hem. Frederik en Jannetje Vos gaan (ook) naar De Bilt. Maar Jan trouwde dus wel al eerder in Zwolle, 29 dec 1782... (Enig bekend kind) Hermanus wordt daar 14 mei 1783 gedoopt. Hij wordt naar Hermannus Bruins vernoemd, de vader van de moeder.De meeste mensen in Nederland die Hoekveld heten - en dat zijn er nou ook weer niet zo heel veel - stammen van die in Zwolle geboren Hermannus af.

Plaats reactie