noeder ""onecht"" kind te Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Annelies Onijs Koetsier

Ria,

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 18 mar 2014, 23:21

Ria, Na aanleiding van een bekende van je, van Doorn, en zijn artikel in Gens Nosta over onechte kinderen. En na aanleidng van het programma Spoorloos, waar de [naam van de] vader van een dame van 101 jaar werd gezocht.... Blijkt dat het onechte kind vaak de naam van de verwekker mee kreeg. Een onbeschreven regel net zoals de vernoemingen.De naam Jacob terug kommend in de naam van de verwekker, verbaasd mij dan ook niets, zie eerdere posting.

Daan

Buitenechtelijke kinderen

Bericht door Daan » 19 mar 2014, 08:18

Regels voor het vernoemenVroeger kregen kinderen meestal dezelfde voornaam als een familielidBuitenechtelijke kinderen werden meestal naar de grootouders van moeders kant genoemd en soms naar de vader, bijvoorbeeld als een drukmiddel om hem het vaderschap te laten erkennen.Echter, wanneer een huwelijk bij de geboorte vrijwel zeker was, werden gewoon de normale vernoemingsregels gevolgd. Een zoon werd dan dus naar vaders vader genoemd.Wanneer een ongehuwde moeder later alsnog trouwde kan de naam van een eerder geboren zoon dus een aanwijzing vormen om vast te stellen of de bruidegom al dan niet zijn natuurlijke vader was.Bij een eerder geboren dochter is dat veel moeilijker, tenzij ze bij wijze van uitzondering naar haar vaders moeder is genoemd ipv naar haar moeders moeder.Dan blijft wie was de ware Jacob.......in 1816.

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 25 mar 2014, 21:40

Ria, Jouw bericht 16.03.14 .Bezoek aan het archief te Epe leverde niets op. De memories van successie van Hattem zijn in het archief van Arnhem, en (wellicht ??) digitaal te vinden onder Elburg. Maar in dat digitale archief kon ik helaas geen systeem in onderkennen, als het al, voor mij dan, leesbaar was.  Meestal niet dus.Ik ga verder zoeken in Zwolle, als door jou aangegeven, maar wat moet ik met het door jou genoemde begrip ""Gl"" ?? Groeten,  Frits.

ria van bessen

GI staat voor Generale Index.

Bericht door ria van bessen » 26 mar 2014, 13:37

GI staat voor Generale Index.Dat is een kwestie van achter de computer bij het hco gaan zitten, en je vraag intypen.Oftewel     Kol* van de* and Mar*a       intypen,de tijd opgeven [anders krijg je te veel hits] dus 1816 - 1862En als Maria van der Kolk in Zwolle woont en dat doet ze volgens de trouwakte van haar zoon, dan zou je haar naam daar moeten tegenkomen.En de daarbij behorende bron kun je dan raadplegen, vragen bij de balie.Daarnaast kun je ook zoeken naarKol* van de* Ja*co*sterretjes of vraagtekens  gebruik je om alle schrijfwijzen boven tafel te krijgenzoals  bijv. Jakob, Jacop, Jacobus, Jakobus Heb je de archivaris gesproken in Epe?Eerder waren de copieën van de notariële aktes wel aanwezig in Epe, maar die heb je niet doorgenomen ivb met een eventueel testament?  

jettie

Memories van Successie van

Bericht door jettie » 27 mar 2014, 17:57

Memories van Successie van Hattem zijn te vinden via Gelders archief, in die tijd nog een index, dus moet je het jaar doorbladeren, overleden in november, als het ging omJanna Everts Burgers, hoewel het de vraag is of iemand van zo hoge(re) leeftijd nog wat na te laten had als het een doorsnee familie betreft, tenzij het anders bedoeld was natuurlijk, daarvoor zit ik er niet genoeg inhttp://www.geldersarchief.nl/zoeken/?miview=in ... _alle=0031 oh ik zie net dat dat maar t/m juni gaat, dan misschien de volgende link? er is wel per maand een index, maar ja, die moet je dan per maand opzoeken Het kantoor Hattem omvat in de periode 1818 tot 1842 de gemeenten Epe, Hattem, Heerde en Oldebroek. In 1842 wordt het kantoor overgebracht naar Elburg. Zie voor de memories van aangifte uit de eerste tot het derde kwartaal van 1842 onder Elburg.  Jettie

Plaats reactie