Johanna Wieten, een mysterie?
-
JoopSleijster
Johanna Wieten, een mysterie?
Hallo allemaal, Ik ben op zoek naar de huwelijksdatum en de huwelijksplaats van Johanna Wieten / Wietten / Wijten.Eventueel ook naar haar geboortedatum en plaats incl. haar ouders. Dit is wat ik weet:Johanna is getrouwd geweest met Pieter Johannes Sleijster, geboren op 22-10-1769 in Zutphen en gedoopt in de NH-kerk. Tiende kind van Albertus Sleijster en Anna Maria Meijer (getrouwd op19-11-1754 te Zutphen). Pieter Johannes en Johanna Wieten verblijven in Laren (Gelderland) nadat zij in Raalte (of omgeving?) in ondertrouw zijn gegaan, ondergaan de drie proclamatie plaats in Almen (Gelderland), waarna zij weer naar Raalte (? of omgeving?) vertrekken. Zie hieronder de transcriptie uit het huwelijksboek van Almen: 09.05.1788 - - Zijn tot Raalte in wettigen ondertrouw opgenoomen: Pieter JohanSleister, Jonkman geboortig tot Zutphen, en Johanna Wijten, Jongedogter geboortig Raalte.En zijn na drie Zondaags Proclamatien alhier met Attest vertrokken na Raalte den 8 Junij. Na 8 juni 1788 verdwijnt hun spoor. Dat duikt weer op op 28-08-1789 in Zutphen als hun zoon Johannes Albertus daar in het NH-doopboek wordt ingeschreven evenals hun volgende 3 kinderen.Johanna overlijdt op 05-05-1805 in Zutphen op 39 jarige leeftijd (volgens het begraaf boek).Als dat klopt moet zij tussen tussen 06-05-1765 en 05-05-1766 geboren zijn.Mogelijk was haar doopnaam geen Johanna, maar b.v. Joanna of Janna. Op 05-08-1805 (3 maanden !!!! na het overlijden van Johanna) hertrouwt hij met Aaltjen Kersten voor de Huwelijkscommissarissen (en niet in de kerk), waarna hij zijn volgende kinderen weer in de NH kerk laat dopen. Mysterieus? Ik denk in ieder geval ongebruikelijk. Ik loop hier helemaal vast. Wie kan en wil mij (een stukje) vooruit helpen. Bij voorbaat heel veel dank, Joop Sleijster
-
tukkergirl
Joop, ik weet niet of je er
Joop, ik weet niet of je er iets aan hebt. Maar in het Doopboek NG van Raalte staat :20-12-1761 d: Janna v: Jan Everts m: Maria Hendriks brt: inwonende op het Wijten in LinderteCombinatie Janna en Wijten , zou dit misschien een mogelijke kandidaat kunnen zijn.Misschien zie je een verband met eventuele vernoemingen van de mogelijke kinderen uit het huwelijk van Johanna. Thea
- ria van bessen
Heb je ook de namen van de 3
Inderdaad, Thea heeft gelijk.Heb je ook de namen van de 3 andere kinderen?.In Raalte is nog een Janna gedoopt 1762 NG als d.v Gerrit Everts en Mette Lamberts in hetzelfde Wijten in LinderteGezien het patroniem zouden Jan en Gerrit broers zijn.Van Gerrit weet ik dat hij ook Gerrit Wijten wordt genoemd en van zijn vrouw weet ik dat zij de dochter is van Lambert Brinkman. Maar deze Janna is het zeker niet, zij is nog gehuwd in 1786 met Lambert Jansen maar in 1791 is zij zeker niet meer gehuwd want dan is Lambert Jansen overleden. volgens de VOT 1748LinderteJan Wijten 2 2 4 2 volgens VST 1751LinderteNo. 27 - Jan Wijtten eigenaar / bewoner = Henr. Coopman 1No. 45 - Jan Wijtten -- / = Gerrit Visscher 1/2 volgens VOT1748HeetenJan Wijten 2 1 1 -Jannis Wijten 2 - 5 - en volgensVST 1751HeetenNo. 17 - de Provincie - huurder Jan Wijtten 1 dan vermeld in Heeten VOT 1795Gerrit Wijten bouwerij Maria Wijten 3 pTeunis Wijten bouwerij Teunis Wijten 2Gerritjan Wijten bouwerij Nellis Wijten 8 pVerder geen vermeldingen Wijten De naam komt niet meer voor in Raalte in 1811 Deze vraag is al eens eerder hier op het Forum geweest, ja toch?Heb je de voogdijstelling van de hertrouw van Sleijster opgezocht?Wie waren de voogden ?
-
bertus
Volgens de orginele akte in
Volgens de orginele akte in genealogiedomein is de ondertrouw niet in Almen maar in Laren. Ook volgens het ongineel in het Regionaal Archief in Zutphen.Bertus
-
JoopSleijster
Thea, Ria en Bertus,
Thea, Ria en Bertus, Mijn dank voor jullie reacties.Ik ben nieuw op hetr forum, dus ik weet niet of ik jullie hier in een keer kan beantwoorden, of dat ik dat voor ieder apart behoor te doen. Ik gok er op dat ik het wel in 1 maal mag doen. Als het niet zo is, dan hoor ik het graag.Bertus, je hebt gelijk, het moet Laren zijn. Een typfout van mij.Thea, bedankt voor de suggestie. Het zou kunnen. Dan zou de leeftijd in het Begraaf-register fout moeten zijn en er 5 jaar naast zitten. Dat is niet onmogelijk, maar dan is er we een redelijk groot verschil in leeftijd tussen de echtelieden.Ria, van de volgende 3 kinderen is jind nummer 2 Maria Catharina na 10 dagen overleden, is kind nuimmer 3 Jan Willem Carel na 19 maanden overleden en is van kind nummer 4 op 12-06-1795 in Zutphen geboren, verder is daar niets van bekend.In het trouwregister van Laren staat bij Johanna's naam jongdogter, zij moet op dat moment dus nog niet getrouwd zijn geweest.Verder mijn dank voor de gegevens.In hoeverre kan ik die gebruiken om in te zoomen op 1 van de families?Of heb ik toch echt een trouwregistratie van Raalte of omgeving nodig. Via www.genver.nl ben ik bij familiesearch gekomen, die 1 DTB document heeft over o.a. de transcriptie "index trouwen 1700-1811" en daar is geeb huwelijk te vinden tusse Pierer Johannes en Johanna.Ik zoek verder, hopelijk met hulp want die heb ik hard nodig als beginneling. Joop
-
tukkergirl
Even voor de zoekers doopboek
Even voor de zoekers doopboek Zutphen kinderen:28.08.1789 Geboortedag: d. 28 aug. - Doopdag: d. 30 aug.
Kind: JOHANNES ALBERTUS
Ouders: Pieter Johannes Sleijster - Johanna Wieten
Predikant: S. Brand12.03.1792 Geboortedag: d. 12 maart - Doopdag: d. 14 maart
Kind: JAN WILLEM CAREL
Ouders: Pieter Johannes Sleijster - Johanna Wietten
Predikant: J.F. Martinet12.06.1795 Geboortedag: 12 junij - Doopdag: 14 junij
Kind: JAN FREDERIK
Predikant: J.P.A. Wintgens ging even tegelijk met het vorige bericht
Kind: JOHANNES ALBERTUS
Predikant: S. Brand12.03.1792 Geboortedag: d. 12 maart - Doopdag: d. 14 maart
Kind: JAN WILLEM CAREL
Ouders: Pieter Johannes Sleijster - Johanna Wietten
Predikant: J.F. Martinet12.06.1795 Geboortedag: 12 junij - Doopdag: 14 junij
Kind: JAN FREDERIK
Predikant: J.P.A. Wintgens ging even tegelijk met het vorige bericht
-
JoopSleijster
Thea,
Thea,Ik kan nog wel iets precieser zijn:Pieter Johannes Sleijster en Johanna Wietten 1. Johannes Albertus geboren op 28-08-1789 in Zutphen tr Ah 19-3-1812 met Alida Camerman 2. Maria Catharina geboren op 17-04-1791 in Zutphen ov 27-04-1791 als Maria Geertruid 3. Jan Willem Carel geboren op 12-03-1792 in Zutphen ov 16-10 1793 als Jan Willem 4. Jan Frederik geboren op 12-06-1795 in Zutphen N.B. Het overlijden heb ik uit de begraafboeken van Zutphen.NB2. In 1805 is Johannes Albertus (bijna) 16 jaar. Of er dan nog een voogdes moest zijn ? Joop
-
tukkergirl
Joop, heb je ook het
Joop, heb je ook het overlijden van Johannes Albertus gevonden in Arnhem?zo nee, dan vermeld ik deze voor jeAktenummer:237Aktedatum:18-04-1864Akteplaats:ArnhemOverlijdensdatum:16-04-1864Overlijdensplaats:ArnhemOverledene: Johannes Albertus SleijsterLeeftijd:74 JaarDoopplaats:ZutphenBeroep:fabrikantWeduwnaar van:Alida CamerenMoeder: Johanna WietenVader: Pieter Johannes Sleijster Toegangsnummer:0207 Burgerlijke stand GelderlandInventarisnummer:395
- ria van bessen
Ja, er zou een
Ja, er zou een voogdijstelling moeten zijn met 2 voogden één van moederskant en één van vaderskant, als die tenminste voorhanden zijn. Soms zijn het de buren wanneer er helemaal geen familie meer is te vinden, anders zijn het altijd familieleden.Hij is hertrouwd en rond die datum - meestal 3 weken ervoor is er een voogdijstelling te vinden in het oud rechterlijk archief. Ik weet alleen niet of dat online is te bekijken.Dat moet een lijntje opleveren. Want het is verder moeilijk zoeken vanwege meerdere Wijtten / Wieten. In ieder geval Gerrit Everts Wijten en vrouw vallen af als ouders.
- ria van bessen
correctie - de naam komt wel
correctie - de naam komt wel veel voor in 1811 maar als Wieten/Wietten