Johanna Wieten, een mysterie?
-
JoopSleijster
Ria,
Ria,Jouw laatste reactie kwam binnen toen ik de mijne schreef. Ik kan het niet helemaal volgen.Zou je het wat meer kunnen toelichten? Joop
- ria van bessen
Joop,
Joop, Het is tot nu toe allemaal mogelijk, omdat er geen echte bewijzen zijn gevonden, dat we de juiste A. de Vries hebben.Ik bedoel ermee dat alle mogelijkheden nog open liggen.Het is tot nu toe mijn ervaring dat altijd familie voogden werden, vandaar ook de neef van PJ Sleijster.Ik ga er vanuit dat A. de Vries ergens familie is.Het was standaard, dat familie verplicht was de zaken te regelen rondom de erfscheiding. Het veilig stellen van de erfenis voor de onmondigen. Bij elke erfscheiding zul je ook weer andere voogden vinden om eigenbelang en dus voordeel te voorkomen.Als beide ouders zouden zijn overleden was de familie verplicht om de kinderen onderdak en zorg te geven. En als er familie was, ook was het een achter achterneef dan werd die voogd. Soms werden de wezen opgenomen in familiekring [tegen betaling als er geld van de erfenis was] soms werd er geregeld dat ze naar een weeshuis gingen. Dit om de diaconie van de kerk te ontlasten.Dat voogden [dus familie] van weerszijden werd benoemd is nu nog zo. Dat het niet te bewijzen is, of moeilijk te bewijzen is een ander verhaal.Als Johanna geen familie heeft, wat wel kan, dan wordt er een persoon gezocht die daartoe bereid is en dat ook daadwerkelijk zou kunnen.Als de zoon van PJ Sleijster trouwt en zijn ouders zijn overleden, zijn er dan geen huwelijkse bijlagen te vinden? En als antwoord op je vraag:Er is een link tussen Hissink en Heeten, in Heeten is een Wijten.
- ria van bessen
De enige die als kandidate
De enige die als kandidate uit Raalte met de naam Wijten in aanmerking komt is de dochter van Jan Everts.. [die Thea al eerder hier neer zette].Hij woont later op het Roesscher, zijn vrouw is dus Maria Hendriks en Janna zou geboren zijn in 1761. Verder niets te vinden.Maar in het Oud rechterlijk archief van Raalte wordt hij veel later genoemd als Jan Everts Roesscher en gehuwd met Maria Teunissen ook wel Benter genoemd. En volgens een akte hebben zij een gehuwde dochter Janna in 1799. Het is opvallend dat er zo'n groot hiaat is tussen Janna en Maria.En dat de 2e dochter Maria heet.Ik heb de indruk dat Jan Everts 2x is gehuwd en dat uit het 2e huwelijk nog 2 dochters zijn geboren.Deze Janna is in Raalte de beste kandidaat als vrouw van PJ Sleijster.Maar ja het bewijs ... *Janna 1761 d.v. Jan Everts 12 20 mdr. Maria Hendriksinwonende op het Wijten in Linderte 350/034 *Maria 1777 d.v. Jan Everts Wijten 03 28 mdr. Maria Mannes op het Roesscher in Linderte 350 059 Everdina 1780 d.v. Jan Wijten 03 03 mdr. Maria Banderd aan het Roeschars te Linderte350/064
-
bertus
De huwlijksebijlagen van
De huwlijksebijlagen van Johannes Albertus Sleijster en Alida Kamerman zijn in te zien op Famely Search Arnhem huwlijkse bijlagen1812 image 699 en verder. Bertus
-
bertus
http://sleijster.com
http://sleijster.com/zt7pieter-johannes ... er.htmHier staat de stamboom van Sleijster met een heleboel antwoorden maar zijn deze juist?Bertus
- ria van bessen
Nou, ik vraag me dan eerst af
Nou, ik vraag me dan eerst af, of deze Joop Sleijster dezelfde is als de topic starter..?En - waar zijn de bewijzen?De huwelijkse bijlagen leverden niets op neem ik aan Bertus?
- ria van bessen
Heel vreemd dat in het Ng
Heel vreemd dat in het Ng doopboek Raalte de dopen staan vermeld en dat zowel Maria als Everdina RK trouwen. Beiden zijn vermeld in de VOT 1811Benter komt trouwens voor in Haarle, ook RKZe hebben wel een dochter Janna.Is Janna een halfzus ?
-
JoopSleijster
Dag allemaal,
Dag allemaal, Ik ben bezig om mij in te graven in de stamboom en de relaties van de familie Hissink.Vandaar mijn zwijgen tot nu toe. Maar nu toch een paar reacties: Ria, Mijn dank voor jouw speurwerk tot nu toe.Zodra ik (of iemand anders) ergens maar een nagel achter kan krijgen om verder te peuteren, zullen deze gegevens ongetwijfeld gebruikt worden. Ja, ik ben die Joop Sleijster die de starter van deze topic is.Op de website staat de gehele stamboom (voor zover bekend).Ik zoek alleen mijn eigen tak, maar als ik iets vind, dan informeer ik Harry Sleijster natuurlijk. Bertus,Ik ken de bijlagen, maar daar zitten geen nadere gegevens van Johanna Wieten bij.Zelfs geen verklaring van overlijden. Het blijft vreemd. De stamboom is dezelfde als op www.sleijster.nl onder z7De gegevens bij „onze” Pieter Johannes Sleijster zijn inderdaad niet allemaal juist.(Johanna Wilten is iemand anders en is met iemand anders getrouwd geweest.)In de advertentie in de plaatselijke krant die Pieter Johannes plaatst staat bij de aankondiging van zijn voorgenomen 2e huwelijk dat hij weduwnaar van Johanna Wietten is. Tenslotte: Ik blijf jullie danbaar voor de gegeven en toekomstige hulp. Joop Sleijster
- ria van bessen
Dag Joop,
Dag Joop, Bedankt voor de toelichting!Ik heb de site een beetje bekeken, maar ik kan het moeilijk volgen.De voorgeschiedenis lijkt me een beetje nattevingerwerk. Verder mis ik gegevens van andere kinderen, zoals dus P.J. Sleijster Ik heb zijn overlijden van wiewaswie geplukt. Overledene: Petrus Johannes SleijsterLeeftijd: 53 JaarBeroep: -Relatie: Aaltjen KerstenRelatiesoort: Echtgenoot vanBeroep: geen beroep vermeldVader: Nn NnBeroep: -Moeder: Nn NnBeroep: -Gebeurtenis: Overlijden Ik zou het origineel nakijken [als je deze akte nog niet hebt], het valt me op dat er veel informatie ontbreekt in de aktes op wiewaswaar uit Zutphen.Zoals onderstaande [zie de **] Bruidegom: Barend Albertus SleijsterLeeftijd: 23Beroep: behanger [bij aangifte doop zoon is hij verver ]Vader bruidegom: Pieter Johannes SleijsterBeroep: geen beroep vermeld - -**** [vader was in leven deurwaarder bij het vredegerecht vlgs akte]Moeder bruidegom: Aaltjen KerstenBeroep: buiten beroepBruid: Johanna TijhuisLeeftijd: 23Beroep:DienstmeidVader bruid:Barend Tijhuis*** [overleden- Beroep; bakker en gewoond in Almelo vlgs akte]Moeder bruid:Gerhardina RompelmanBeroep: buiten beroepGebeurtenis:HuwelijkDatum: woensdag 27 mei 1829Gebeurtenisplaats: Zutphen*** [Volgens de akte * 1 kind gewettigd] Als P.J. Sleijster overlijdt dan is Albertus nog onmondig, dus ook hier zijn voogden gesteld. Dat kun je opzoeken, misschien levert het nog iets op. Dan vond ik het volgende, ik weet niet of je het al hebt? ARCHIEFNUMMER 1 Index op de stedelijke ordonnanties, reglementen en publicaties 1621-1807 Inventarisnummers 549-554 1795-08-06 Ordonnanties of reglementen betreffende de oefeningen, wachten en krijgsraad van de gewapende burgerij en een voorlopige instructie voor de commandant van de stad Zutphen.P.J. Sleyster, Zutphen. Verder nog ditVolgens de website van Harry Sleijster het volgende gevonden.Op 26 oktober 1799 verkopen Albertus Sleijster en zijn vrouw Anna Maria Meijer hun huis in de "Turfstraat", tussen Arnoldus Caldenbach en Hermannus Dijkman), aan hun zoon Pieter Johannes en zijn vrouw Johanna Witen.** Hij vermeldt GEEN bronEn ik kon online ook geen bewijs vinden, wel andere Sleijster maar niet Albertus of Pieter...
-
JoopSleijster
Hallo Ria,
Hallo Ria, even een heel korte reactie van mij, later meerafbeeldingen van de DTB boeken van voor 1811 kun je vinden ophttp://www.regionaalarchiefzutphen.nl/genealog ... _short/dtb Copieën uit de burgerlijke stand op http://www.genver.nl/gl/bs0301.htm Ik bezit copieën daarvan: de data van Pieter Johannes die ik heb zijn: Pieter Johannes Sleijster gedoopt in Zutphen op zondag 22-10-1769 (geboren op vrijdag 20-10-1769)overleden in Zutphen op dinsdag 13-03-1821fabrikant in 1813 en 1815deurwaarder bij het Vredesgerecht in 1819 getrouwd 1 ±09-06-1788 in Raalte / Laren met Johanna Wietten gedoopt in Raalte(?), overleden in Zutphen op 05-05-1805op 39 jarige leeftijd. Dus geboren tussen 06-05-1765/05-05-1766 getrouwd 2 in Zutphen op 05-08-1805 (ondertrouw op 19-07-1805) metAaltjen Kersten, 28jr geboren in Brummen in 25/26-02-1775overleden in Zutphen op 26-07-1853adres in 1799: Turfstraat Uit deze huwelijken:1. Johannes Albertus (uit 1e huwelijk) geboren op 28-08-1789 in Zutphen2. Maria Catharina (uit 1e huwelijk) geboren op 17-04-1791 in Zutphen3. Jan Willem Carel (uit 1e huwelijk) geboren op 12-03-1792 in Zutphen4. Jan Frederik (uit 1e huwelijk) geboren op 12-06-1795 in Zutphen5. Barend Albertus (uit 2e huwelijk) geboren op 03-05-1806 in Zutphen6. Jan Hendrik geboren op 19-02-1808 in Zutphen, gedoopt op 01-03-18087. Pieternella Johanna geboren op 15-03-1813 in Zutphen8. Aaltjen geboren op 31-05-1815 in Zutphen9. Philip Jacob geboren op 10-02-1819 in Zutphen Joop Sleijster