Johanna Wieten, een mysterie?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
carolina

Dat huwelijk met Maria Benter

Bericht door carolina » 10 apr 2014, 15:50

Dat huwelijk met Maria Benter kan ik nog niet vinden. Het is weer een lekkere puzzel. Everdina Jans Roescher trouwt in 1811 in Raalte met Roelof Nijencamp. In de akte zijn haar getuigen Willem Rouscher, haar zwager en Gerrit Wieten, neef van de bruid! Hopelijk kunnen we via hem meer gegevens over de Wieten-familie vinden. Helaas staan er verder geen gegevens bij Gerrit Wieten vermeld.https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 1028994701   

ria van bessen

Haha, .. je hebt gelijk hoor,

Bericht door ria van bessen » 10 apr 2014, 21:07

Haha, .. je hebt gelijk hoor, ingewikkeld maar wel leuk, toch?Gerrit Wieten.. ik hoop dat hij echt een Wieten is ..Hij kan Gerrit Margerink zijn? Die wordt ook Gerrit Wieten genoemd ...Hij was getrouwd met Willemina dochter van Gerrit Everts Wijten en Marta Lammerts en hertr. Hendrike Olthof VOT 1811Gerrit Wieten 53 – 1758 z. J. Sluizeman en BerndinaOlthof Hendriks 49 – 1762 H Oldhof en Janna    

JoopSleijster

Dag Ria,

Bericht door JoopSleijster » 11 apr 2014, 10:58

Dag Ria, Nu ik mijn laatste reactie weer eens doorlees denk ik dat ik daar toch wel een puinhoop van heb gemaakt. Ik snap het zelf ok niet meer helemaal wat ik geschreven heb  en wat ik bedoeld heb. Ik heb geloof ik ook namen doorn elkaar gehaald. Je hebt gelijk als je zegt dat ik eerst een hypothese moet maken en dan naar bewijzen moet zoeken.Ik denk dat ik dat ook geprobeerd heb, maar in mijn bericht veel te stellig ben geweest met mijn beweringen.  Ik heb geprobeerd om een familielijn te maken: Johanna - ouders - grootouders.Dus ben ik uitgegaan van: 20-12-1761 d: Janna v: Jan Everts m: Maria Hendriks brt: inwonende op het Wijten in Linderte ik dacht te weten dat dat de Johanna is die de meest aannemelijke kandidaat is om de latere echtgenote van Pieter Johannes Sleijster te zijn. Ik dacht: Als haar vader Jan Everts heet dan moet er in het geboorteboek iemand staan die Evert van voornaam heeft en een zoon hebben gekregen die Jan heet en dat moet zo tussen de 20 en 40 jaar voor de geboortedatum van Janna zijn geweest. Misschien zijn er meer kandidaten.Zo vond ik:26-07-1739 z: Jan v: Jan Evert Jansz m: Janna Jans opm:en zo voort.Van hieruit dacht ik te kunnen kijken of ik alle gegevens die ik van jou had gekregen kon inpassen.Ik deed dit om enige duidelijkheid te krijgen in alles, ik merkte dat ik de draad kwijt raakte. Dat is alleen maar toegenomen.Maar ik ben dus te stellig geweest in mijn bewering.Ik moet nu proberen om alles bij elkaar te vegen en te rubriceren. Er passeren voor mij te veel namen en data om alles te kunnen bevattenIk heb dan ook grote bewondering voor jou en Carolina die dat blijkbaar welk kunnen.Geef mij daar a.u.b. wat tijd voor.Mijn oorspronkelijk probleem was eigenlijk simpel:De huwelijksdatum van de eerste vouw van Pieter Johannes Sleijster was niet bekend.Ook als naam van zijn eerste vrouw stond op de site van Harry Sleijster (www.sleijster.nl) Johanna Wilten (uit Zutphen) als zijn 1e echtgenote.In een annonce in de krant van zijn voorgenomen 2e huwelijk stond dat hij de weduwnaar van Johanna Wietten (met 2 t’s) was. Ik kon mij niet voorstellen dat er in deze annonce een fout stond.Ook in het begraafregister van de NG kerk van Zutphen stond in 1805 als naam Johanna Wieten (met 1 t) 39 jaar als echtgenote van P.J. Sleijster genoemd.Over zijn huwelijk was niets te vinden totdat ik in Laren (Gelderland) in het trouwboek vond dat zij daar in ondertrouw waren gegaan en zij na 3 proclamaties vertrokken waren naar Raalte om daar te trouwen.Dat bevreemdde mij zeer zodat ik mij het volgende afvroeg:Waarom zijn zij in Laren in ondertrouw gegaan en niet in Zutphen of in Raalte?Waren zij bang voor bezwaren van familie of van anderen?In Raalte was niets te vinden.Toen heb ik via het huwelijk van hun oudste zoon Johannes Albertus in Arnhem in 1812 kekke in de bijlagen van dat huwelijk of er meer gegevens van Joganna Wieten te vinden waren, b.v. een verklaring van overlijden, maar die was er niet.Van Jan Frederik, het 4e kind, ( kind2 en 3 zijn binnen een jaar na hun geboorte overleden) weet ik dat hij in 1805 ten tijde van hert overlijden nog leefde. Hij word n.l. genoemd in een protocol van de weeskamer van Zutphen. Verder kan ik niets over hem vinden.Daarna heb ik gekeken of de voogd Anthonij de Vries of zij familie een relatie had met de familie van Johanna, maar daar kan ik ook niets vinden wat er op lijkt. Mijn vraag blijft dus staan: Wanneer en waar zijn zij getrouwd en hadden zij wat te verbergen? Ik hoop dat jullie wat licht in deze duisternis kunnen brengen.Ik ga ook verder. Joop Sleijster

ria van bessen

Joop en Carolina

Bericht door ria van bessen » 11 apr 2014, 20:42

Joop en Carolina Jan Everts Wijten is inderdaad NIET Jan Roesscher. Begraafboek Raalte1800Doodegeld    8 [?] Januarij - Jan Roesseler in Linderte               f -  - - Jan Everts woonde in op het Wietten en is vermoedelijk inwonend gebleven..Als hij toch de vader van Janna Wietten is, dan blijft het vreemd dat er geen familie voogd is...Carolina...Gerrit Wieten de neef is dan dezelfde als Gerrit Bisschop, hij huwt een aantal keren..als jullie dat nodig vinden, wil ik de gegevens wel plaatsen..    

ria van bessen

Geeft niets Joop, als je voor

Bericht door ria van bessen » 11 apr 2014, 20:43

Geeft niets Joop, als je voor het eerst aardappelen gaat koken, weet ik ook niet of dat wel direct lukt, aardappelen kunnen heel gauw aanbranden met volop vuur aan als je even niet oplet.. haha..Ik snap wat je zoekt. Ik kan het alleen ook niet vinden.En inderdaad, de beste kandidaat toe nu toe was Janna de dochter van Jan Everts inwonende in Wijten...maar er kloppen een aantal zaken niet.zie hieronder - de akte wordt opgemaakt NA het overlijdenOp z'n minst vreemd, toch? VOT 1795 - LinderteJan de Roesscher         bouwerij   Jan de Roesscher               3 Begraafboek Raalte23 juni 1796    - Jan Wijtens Evert in Linderte    f -  - - f151v - Raalte, 8 juli 1799 - Ik Herm. de Greef, Verwalter Scholtus vanRaalte. Keurnoten J. Walraven en B.H. Steegeman.In het Gericht zijn verschenen Jan Roerscher [= Roescher] en Maria Mannessen, ehelieden, marito tutore, ter ener zijde, en Willem Gerritsen Velthuijs en zijn bruid Maria Jansen Roescher, sponse tutore, ter anderer zijde. Welke verklaarden met elkaar dit navolgende minzaam contract te hebben ingegaan op de manier als volgt. Ten eerste zo geven de eerste comparanten aan de laatste comparanten in volledig eigendom over, cederen en transporteren al hun gerede en ongerede goederen, geen uitgezonderd, van welke aard of natuur deze ook mogen zijn, voor de helft en [om] de andere helft na de dood van de eerste comparanten te kunnen aanvaarden.Waar op verschenen zijn de laatste comparanten. Zij verklaarden het voorschrevene aan te nemen en daar voor de eerste comparanten de tijd van hun leven te onderhouden en na de dood van deze hun een ordentlijke begrafenis aan te doen. En verder zal de comparant Willem Gerritzen Velthuijs mede gehouden zijn hetgeen hij in eigendom bezit mede in de gezamenlijke boedel van al de voormelde comparanten in te brengen. Alsmede zullen de laatste comparanten gehouden zijn aan de eerste comparanten hun kinderen uit de boedel uitkeren, zodra de eerste comparanten zijn overleden, aan "haar" gehuwde dochter met name Janna de somma van 10 gulden, en aan "hare" onmondige dochter met name Everdina de somma van 20 gulden en 20 pond goede ganzeveren, te geven zodra zij mocht komen te trouwen, en zo niet dan wanneer de eerste comparanten mochten zijn overleden alsmede zal zij zo lang zij ongetrouwd is bij ziekte of zucht een vrije ingang in haar ouderlijk huis genieten. Al hetwelk de gezamenlijke comparanten en contractanten verklaarden [dit contract] heilig en onverbrekelijk te zullen nakomen.In kennis der waarheid is dit door mij Verwr. Scholtus en op verzoek van de gezamenlijke comparanten door Hendr. Jorink getekend en gezegeld. En omdat er een Jannis Everts trouwt met de wed. van het Roescher...RK RaalteDie 23 Octobris 1769 - conjuncti sunt Joannes Everardi van den Belt et Dina Bernardi, vidua op 't Roesgers. Testibus Gertrude Rudolphi et Lamberta Wissink - Linderte. En Dina dus een dochter Janna heeft ....dochter JannaDie 5ta Majus 1776 - conjuncti sunt Joannis Joannis van de Kleine Boonschotte [Bonschotte] et Joanna Antonii op 't Roeskers. Testibus Gerardo Belder [doorgestreept: Henderina] Wilhelmina uxore van den Belt - Linderte. f328 - Raalte, 12 okt 1769 - Verw. Scholtus E. van Ketwich.     Keurnoten B. van den Burg en Berent Vasters.     Verschenen is Diena Berents, weduwe van Antonij Tonissen Roesger, geassisteerd door haar aanstaande bruidegom Jannis Evers. Zij wil hertrouwen. Tot mombers over haar 2 minderjarige kinderen (Jenneken en Mareija), bij wijlen haar eheman in echte verwekt, worden be­noemd Jan van de Smit en Berent Grietjes. Zij nemen de momberschap aan. Kan er dus een [stief] dochter Janna zijn én gehuwd ....als Jan Everts met Maria Mannessen Benter die bovenstaande akte op laat maken.En hoef jij niet te zoeken naar een Jan Everts... . 

carolina

Hallo Ria,

Bericht door carolina » 12 apr 2014, 09:12

Hallo Ria,bedoel jij de Gerrit Bisschop, die in 1792 met Antonie Wieten was getrouwd? Zou jij jouw gegevens kunnen plaatsen, want ik zie niet hoe hij dan de neef van Everdina Jans Roescher was.Alvast bedankt,Carolina

ria van bessen

Carolina,

Bericht door ria van bessen » 12 apr 2014, 12:21

Carolina, Ik kom tot die conclusie op basis van het gegeven dat  als Gerrit Wieten [de neef] dezelfde zou zijn als Gerrit Jan Margerink waarom hij dan geen voogd wordt over de kinderen van Janna Wietten ipv A. de Vries.Gerrit Margerink alias Wieten is NG.Er is buiten die Gerrit Jan Margerink alias Wieten, geen andere in Raalte te vinden dan deze, die inderdaad trouwt met de dochter van Teunis Jansen Wieten in Heeten. Hij komt van Haarle.Er zou dan een link kunnen zijn naar Marie Bentert.Als hij de neef is, dan kan een zuster van Maria Herms/Mannes met zijn vader zijn getrouwd. Heb ik verder niet uitgezocht. Ng Raaltea. - April 20.1792b. - Gerrit Jansen J.M. van den Bisschop in Haarle onder Hellendoornlaatst gediend hebbende an 't Pasterkamp en Teune Teunissen J.D. van 't Wieten beide in Heeten onder Raalte.c. - 22, 29 April, 6 Maij.d. - 6 Maij getrouwd. RK Raalte28va Julij 1793 - juncti sunt Gerardus Joannis, viduus op t' Wieten, et Wilhelmina Alberti. Testibus Henrica Hermanni et Hendrina Alberti - aan Wieten - Heeten. NG RaalteJulij 13. 1793b. - Gerrit Jansen Wed.naar. van Teune Teunissen van 't Wieten in Heeten en Miente Alberts J.D. van 't Huften in Boetele beide onder Raalte.c. - 14, 21 en 28 Julij.d. - 28 Julij getrouwd. f24 - Raalte, 3 mei 1794 - L.J. Walraven, JUDr en Scholtus van Raalte.In het Gericht zijn verschenen Gerrit Wijten en Willemina Huften, ehelieden, marito tutore. VOT 1811Heeten 154 Bisschop Gerrit bouwerij 45 M july 1766 J Bisschop Maria beiden Haarle bouwerijHeeten 154 Heuften Willemine 38 V apr 1763 A Heuften Marije beiden Boetele bouwerij   

carolina

Ria,

Bericht door carolina » 13 apr 2014, 09:56

Ria,ik snap nu jouw redenatie. Ik heb ook nog even naar de familie Benter gekeken, want daar had ik al wat informatie van. Dat is ook weer zo'n ingewikkelde familie. De vader van Maria was volgens mij al 3 x getrouwd, zijn weduwe hertrouwt weer etc. Daar kan ik ook geen aanknopingspunten vinden.Jammer genoeg is er nog geen bewijs over Janna Wieten.Is er trouwens iets bekend over Janna Wieten (zus van Antonia Wieten x Gerrit Bisschop) gedoopt RK Raalte op 25-01-1761 dochter van Antonius Jansen en Maria Berends? Ik heb geen huwelijk of overlijden van haar kunnen vinden.

ria van bessen

Carolina,

Bericht door ria van bessen » 14 apr 2014, 13:31

Carolina,Antonia /Teune had TWEE zussen die Janna heette...Dus welke zoek je ?   

JoopSleijster

Dag Ria,

Bericht door JoopSleijster » 14 apr 2014, 13:33

Dag Ria, Ik ben nog steeds op zoek naar verbanden. In Lochem (zijn vrouw Jenneke Reerink) en Voorst (zijn voorouders van moeders zijde, vader komt uit Amsterdam) zoek in nog naar een familierelatie met Anthony de Vries. In Laren zoek ik ook naar een eventueel verband, omdat ik dacht: „Waarom juist Laren?”Omdat daar familie woont waar Johanna kan logeren tijdens de 3 weken va de attestatie.Of hoefde ze daar niet lijfelijk aanwezig te zijn? Op en neer reizen lijkt mij in die tijd wat minder gemakkelijk.Verder lijkt Laren mij een plaats waar veel attesten gegeven worden. In het lidmatenboek staan wel erg veel personen die naar Laren komen, een attest krijgen en dan weer doorreizen. Verder lijkt Jan Frederik Sleijster (de jongste van de twee zonen die door het overlijden van hun moeder Johanna wees waren geworden) uit Zutphen verdwenen te zijn. Hij is in Zutphen niet overleden of getrouwd. Ik ben ook op zoek naar hem. Als hij elders getrouwd is zijn er misschien huwelijksbijlagen die wat meergegevens van zijn moeder opleveren. De drie bovenstaande zoektochten hebben nog geen positief resultaat opgeleverd. Ook heb ik gedacht: Zou het een andere Johanna Wijten kunnen zijn (uit de omgeving van Raalte) omdat de geboortejaar van Janna (1761) toch behoorlijk verschilt met haar leeftijd (39 jaar) na haar overlijden (1805) zoals deze staat geschreven in het begraafboek van Zutphen. Zou jij in eenvoudige bewoording een schets kunnen geven van de namen die nu nog relevant zijn en hun relaties? Zelf kom ik er niet meer uit.   Als ik iets vind, laat ik je het natuurlijk meteen weten. Joop 

Plaats reactie