Johanna Wieten, een mysterie?
Huwelijk Pieter Johan
Huwelijk Pieter Johan Sleister en Johanna Wijten, 09-05-1788Huwelijksdatum: 09-05-1788Huwelijksplaats: LarenKerkelijke gemeente: LarenKerkelijke gezindte: Nederduits GereformeerdBruidegom/bruid: Pieter Johan Sleister / Johanna WijtenToegangsnummer: 0176Inventarisnummer: 1024Pagina: 63Volgnummer op pagina:1Vindplaats: Gelders ArchiefHet register vermeld der “getrouwden in Laren”1788 den 9 Maij Zijn tot Raalte in Wettigen ondertrouw opgenoomen Pieter Johan Sleister Jonkman geboortig tot Zuthpen En Johanna Wijten Jongedochter geboortig Raalte. En Zijn na drie Zondaags Proclamatiens Alhier, met attest vertrokken naar Raalte den 8 JunijWat ik niet begrijp is dat men melding maakt van een huwelijk in Laren en dan met attest vertrokken naar Raalte, attest waarvoor?.Is het dan voor de kerk of de wet geweest in Laren.Ik denk dat er een fout gemaakt is hierin.
Daar lijken inderdaad fouten
Daar lijken inderdaad fouten in te zitten.Op 9 mei ingeschreven, dus huwelijk op 9 mei kan niet.Drie keer moest eerst op zondag het voorgenomen huwelijk afgekondigd worden, voor de kerk. (proclamatie)Als er geen ernstige bezwaren tegen ingediend werden, dan kreeg men toestemming om te trouwen, attestatie.Dus, naar mijn idee, zijn ze op 8 juni in Raalte getrouwd.

- ria van bessen
Janna Wieten, ze trouwt in
Janna Wieten, ze trouwt in Raalte- dan neem ik aan dat ze daar ook woonde.Heeft Pieter belijdenis gedaan ? Want alleen leden die belijdenis doen staan vermeld in het lidmaatboek. Alleen dan zul je hem vinden in het lidmaatboek van Laren.Doopleden zul je daar niet vinden, want iedereen was gedoopt ... op straffe van een boeteIk ben alle Wijten in alle schrijfvarianten aan het uitzoeken.Er zijn in Raalte veel Wijtens - en de mensen die op het Wijten wonen hebben ook nog weer andere namen, alles is RKen tot nu toe heb ik alleen NG gevonden het gezin Gerrit Everts Wieten en Martha / Mette Lamberts, de laatste kan heel goed trouwens de 1e vrouw kan zijn geweest van Evert Willems op 't Wieten, diens vrouw heet net zo...En dan die Jan Everts die op het Wijten inwoont en ook als Jan Wijtens Evert overlijdt..verder zijn er veel Wijtens - ook in WijheIk zal kijken of ik in Wijhe een spoor kan vinden. In Raalte komt wel een Hendrikus Wieten binnen - uit Bathmen en vertrekt naar Nijkerk ..lidmaatboek Raalte 1799 blz 17 [1792-1804] pagina 9 VpNdHendricus Wieten - van Bathmen – na Nijkerk 8 maij 1801 1764 Piter van Eerden en Bartha Wijten – na Amsterdam1763 Bartha Wijten – beljdenis Kerst 1763 blz 8 1745-1781 dl 2* Bartha is de dochter van Hendrikus Wieten onderscholtus te Raalteen NG lidmaatboek RaalteHendrik Jan Wijten – van Heino 24-10-1743[blz 6 - 1745-1781 VpNd] 1729-06 - Berendina Wijten komt met attestatie uit Raalte - N.H. lidmaten Zwolle, deel 3, f104 1748-11-09 - De proclamatien tussen Steven Vos en Gesijna Wijten gaan ook te Raalte - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 732, f102.In Dalfsen zitten ook Wijtens maar dat heeft tot nu toe niets opgeleverd, maar omdat ene Hendrik Wieten met vrouw en dochter Janna uit Dalfsen naar Mastenbroek vertrok, dacht ik hebbes... maar dus niet - ze vertrekken naar Genemuiden als jouw Janna al getrouwd is...Maar daar zag ik wel deze staan en ze viel me op .. Mastenbroekbelijdenis 1771 – Oude wetering en zeedijkJohanna van Wettenmet attest. naar Nieuwveen den 8 Octb. 1775In Zwolle zitten ook Wijten - doopboek staat online op VpNdSucces met zoeken !
- ria van bessen
Hoi Carolina,
Hoi Carolina, Ik antwoord maar weer even onderaan. Ik vind trouwens het telkens doortrekken van dit topic behoorlijk irritant worden, eigenlijk zou je ook bovenaan moeten kunnen doorklikken. Heb jij d'r geen last van? 1]Gerrit Jan Wijten en Janna Teunissen, ehelieden op 't Nellis Wijten2]Jan Willemsen Kijkebosch en Janna Teunissen, eheliedenbeide zijn dochters van Teunis Jans Wieten en Maria Berents.Hij heeft meer kinderen vlgs het ORAnl dezeEva Teunis WijtenJan Teunis WijtenTeune Teunis WijtenWillemina Teunis WijtenHendrika Teunis WijtenTeuna Teunis Wijten Teunis de vader hertr. 1771 de weduwe Teune Teunisz. Volgens mij is de ene Janna x Jan Willems van hierboven, dus deze:1805-02-01 - 1 feb. / tr. 18 feb. Duijstervoorde R.K. - Jan Willems wedn. v. w. Johanna Wieten 53 j. geb. v. Raalte(r) Broekland wnd. te Twello [en] Gerhardina Wilms j.d. 32 j. geb. v. Epe wnd. te Wilp - (Onder)trouw Gericht Voorst.* deze heb ik verder niet uitgezocht én de ander is getrouwd met G.J. Vree [die Vree is al eerder genoemd door Bertus]Hij is dezelfde als Gerrit Jan op het Nellis Wijten.Hij volgens mij is hij de zoon van Willem op 't Vree RK Raalte trouw1789 [10ma Maij] - juncti sunt Gerardus Joannes Wilhelmi et Joanna Antonii aan Nellis Wieten. Testibus supra junctis - Heeten.uit dit huwelijk:1] 17 Martii 1790 - Joanna F.L. Gerardi Joannis Wilhelmi & Joannae Antonii aan Wieten huijs. Lev. Cornelio Joannis - Heeten.2] 23 Maji 1791 - Joannes F.L. Gerardi Joannis Wilhelmi & Joannae Antonii aan Nellis Wieten. Lev. Cornelia Joannis - Heeten.3] 14 Septembris 1792 - Henrica F.L. Gerardi Joannis Wilhelmi & Joannae Antonii. Lev. Gerardina Wilhelmi. Aan Nellis Wieten - Heeten.4] 13tia Aprilis 1794 - Antonius F.L. Gerardi Joannis Wilhelmi et Joannae Antonii. Lev. Joanne Antonii. Aan Nellis Wieten - Heeten.5] 20ma Octobris 1795 - Harmannus F.L. Gerardi Joannis [doorgestreept: et] Wilhelmi et Joannae Antonii. Lev. Joanna Antonii. Aan Nellis Wieten – Heeten6] 2a Septembris 1797 - Wilhelmus F.L. Gerardi Joannis Wilhelmi et Joannae Antonii. Lev. Eva Antonii. Aan Wieten - Heeten.7] 14a Aprilis 1799 - Antonia F.L. Gerardi Joannis Wilhelmi et Joannae Antonii. Lev. Wilhelmina Antonii. Aan Wieten - Heeten.8] 20a Septembris 1801 - Everardina F.L. Gerardi Joannis et Joannae Antonii. Lev. Gerardo Joannis. Aan Nellis Wieten – Heetenhier hoort onderstaande Jan Wijtten bijVOT 1811Heeten 461 Hoekert Jan bouwman 38 M 23 mei 1778 J Hoekert Emmink T moeder Heeten bouwliedenHeeten 461 Woerdmans Alberta 25 V dec 1786 G Woerdmans Loenink J in leven Luttenberg bouwliedenHeeten 461 Wietten Jan bouwman 20 M 1791 GT Vree Wietten J moeder Heeten bouwlieden Volgens 1811 is de moeder overleden voor aug 1811 [datum VOT]dan zou ze onderstaande moeten zijn, de toevoeging Nije land wordt meer gebruikt, zie het begraafboek5 jan. 1811 - Janneke Wijtten Gerrit Nijland, in Heeten f 1 8 - en zou Gerrit Jan Willems haar man deze moeten zijnRK dpb Raalte31 Martii 1758 - Gerardus Joannes F.L. Wilhelmi Egbertsen et Henricae Teunissen. Levante Joanna Wilmsen - Heeten.Die 3 Octobris 1761 - Baptizatus est Joannes F.L. Wilhelmi Egbers op het Vree bij Schoonheeten et Henricae Teunisse. Levante Agneta Andreae - Heeten.11 Februarii 1765 - Everdina F.L. Wilhelmi Egberti aan 't Vrée et Henricae Antonii. Levante Agnete affine matris - Heten EN =de onderstaande = niet de bovenstaande Gerrit Jan Willemsmaar de man van ... de zus van Gerrit Jan Willems, nl Everdiena Willems [1765] RK Raalte9na Septemb.1787 - juncti sunt Gerardus Joannes Georgii et Everardina Wilhelmi aan het Free [= Vree]. Testibus infra junctis - Heeten. VOT 1811Heeten 95 Vree Gerrit Jan bouwman 50 M 1761 J Vree [=Vos? vlgs 2e herziening T. Kommerkamp] Jansen J beiden Heeten daghuurderHeeten 95 Willemsen Everdine 40 V 1771 W Jansen Gerritsen H moeder Heeten daghuurderHeeten 95 Gerrits Hendrike 82 V 1729 Toone onbekend beiden Heeten daghuurder 23 Julij 1812 overlede, Vree, Gerrit Jan, [doorgestreept: bouw] daghuurder, Raalte, wijk Heete, 50 jare, 23 [datum], gebore in Raalte, getrouwt, Oude Schoot, de name ], Jurrien Sent, vader. moeder Janna [-], de naam de vrouw Everdena.Tering, docter gezing.[gezien] Ik weet niet of het allemaal klopt, maar het is het bekijken wel waard denk ik.
Ria,
Ria,bedankt voor deze gegevens! Nu kan ik een aantal losse gezinnen aan elkaar koppelen. Ik heb nog even verder gezocht naar lidmaten. In Laren is niets te vinden. In Zutphen doet alleen "Pieter Johannes Schlijster" belijdenis in 1789.http://www.regionaalarchiefzutphen.nl/a ... 263055d62b
- ria van bessen
Joop, ik heb een antwoord
Joop, ik heb een antwoord staan ONDER jouw antwoord en een pagina hiervoor.. ik weet niet of je het gezien hebt? Nieuw berichtOnderstaande mogelijk een verklaring waarom er niets te vinden is ?Wat viel me op ..... dit: Lidmaatboek Raalte[1781 4 juli – ingeschreven te Raalte – Janna Wielens, van Zwolle ] lidmaatboek Zwolleblz 271 belijdenis - 29 maart 1779 -– Janna Wielens – aan ’t lange slag]te vinden op VpNd pagina 12 - zwolle_attestatie_1778-1779 Het Lange Slag is Dalfsen, ik ken geen andere. Er zijn veel Wielens, allemaal RK, maar ik heb er 2 die NG zijn.De bovenstaande Janna en ene Berendina Wielens, die volgens het oud rechterlijk archief van Raalte een Wielinck zou zijn.Van JANNA WIELENS - verder geen spoor gevonden.Zij zou dus van Lente komen, waar het lange slag ligtIn Lente is een Wieten
-
JoopSleijster
Dag Ria,Ik heb jouw
Dag Ria,Ik heb jouw antwoorden bestudeerd en er op gepuzzeld.Ik weet niet of ik alles wel goed begrepen heb en kan niet veel meer doen dan jou mijn vertrouwen (en bewondering) geven.Of kan ik iets anders doen? Ik ben tot alles (wat ik kan) bereid.Ik las dat Carolina heeft gevonden dat Pieter Johannes belijdenis in Zutphen heeft gedaan.De vraag blijft wanneer en waar Johanna dat heeft gedaan.Geen wonder dus dat beiden niet in het lidmatenboek van Laren staan.Zelf zit ik diep in de stamboom en de relaties daarin van de familie Hissink in Voorst te spitten.Nog niets gevonden dat lijkt op een verbintenis met iemand van de Wietens in Raalte of de wijde omgeving.Als ik niets vind is de familie Reerink uit Lochem aan de beurt.In Laren heb ik ook nog niets kunnen vinden dat naar de familie Wieten wijst.Hier wil ik ook nog verder zoeken.Jan Frerik is verdwenen (met zijn erfenis van 1000 guldens). Verder het land in of geëmigreerd?Ik let nu alleen op de naam Wieten in alle variaties, maar is het wenselijk om ook op de naam Wielens te letten?Als ik iets vind, dan hoor je van mij voor dat ik conclusies trek. Joop Sleijster
- ria van bessen
Pieter Sleijster heeft
Pieter Sleijster heeft belijdenis gedaan...en dan mag je verwachten dat zijn aankomende vrouw ook belijdenis heeft gedaan,vandaar dat ik je de naam Janna Wielens doorgeef.1781 - 18 jr, de vrouwen waren er vaak vroeg bijmaar het is een speculatie.. Ook apart is het volgende:Berendina Wielens [Wijlinck toen ze overleed] ... haar schoonzuster is Maria Wieten van de Voomberg.wordt vervolgd..
- ria van bessen
Nou, Janna als zus van
Nou, Janna als zus van Willemina levert niets op.Ze zijn dochters van Wijlent Zeine uit Raalte.Janna is van 1754 en kan dus heel goed die Janna Wielens zijn die in Zwolle belijdenis heeft gedaan in 1781.Janna Wielens hertrouwt in 1805 als d.v. hierboven en als weduwe van Evert Fokking uit Colmschate