geboorteplaats Mijnke Moses Simons

Alles wat met genealogie te maken heeft.
reserchio

geboorteplaats Mijnke Moses Simons

Bericht door reserchio » 28 mei 2014, 12:37

Op 8 februari 1808 overleed Mijnke Moses Simons (33 jaar oud) te Steenwijk,dochter van Moses Simons/Sijmons en Lena Simens. (Simons werd na naamsaanneming de Groot). Ik kan niet vinden waar zij geboren is. Wie helpt? Hoop zo tevens de huwelijksplaats van haar ouders te vinden (ca. 1773).

ria van bessen

Joodse namen?

Bericht door ria van bessen » 28 mei 2014, 14:41

Joodse namen?Dat zal niet eenvoudig zijn, misschien kun je ook zoeken in Amsterdam?Heb je wel haar overlijdensakte gevonden? en daar staan niet de geboorteplaats en de ouders in? Maar wel een overlijdensadres?Je zou dan evt. kunnen zoeken in het bevolkingsregister van Steenwijk, waar wel de plaats van geboorte wordt vermeld. groet Ria van Bessen  

anne vries

dag,

Bericht door anne vries » 28 mei 2014, 15:49

dag, Familienaam wordt de Groot, zou dit dan Moses Simons zijn;Overledene:Mozes Simon de GrootGeslacht:ManGeboorteplaats:Praag (Bohemen)Leeftijd:96Gebeurtenis:OverlijdenDatum:dinsdag 24 januari 1832Gebeurtenisplaats:Steenwijk qua leeftijd zou het kunnen, maar als dit 'm is wordt het zoeken erg lastig, geboren in Praag. vr.gr. Anne 

ambruins

Op WiewasWie vond ik ,onder

Bericht door ambruins » 28 mei 2014, 16:36

Op WiewasWie vond ik ,onder Lena simens, ene Lena Simens Simons in Veendam. Ik weet dat in het ZO van Groningen, met name in winschoten, een grote kolonie joodse mensen woonde.VrGrAssie 
Assie.

anne vries

dit http://176.67.160.164

Bericht door anne vries » 28 mei 2014, 23:44

dit http://176.67.160.164/stenen_project/st ... 1=7940moet bijna wel de grafsteen van een zoon van Moses Simons en Lena zijn, volgens die informatie zou Moses rabbijn zijn. vr.gr. Anne

reserchio

Hoi Anne,

Bericht door reserchio » 29 mei 2014, 00:21

Hoi Anne,Dank je wel voor je hulp. Deze grafsteen is inderdaad van Isaac Moses, een jongere broer van Mijnke. Was zelf namelijk medewerker van het "Stenenarchief" en heb genealogisch onderzoek gedaan voor de stenen van de joodse begraafplaats Steenwijk. Veel gegevens heb ik reeds, maar zoek Mijnke's geboorteplaats en plaats van huwelijk van haar ouders. Haar vader komt uit Praag (Bohemen). Dit gezin woonde lange tijd in Zuidveen en later in Steenwijk. De naam Mijnke komt verder niet meer in de familie voor. Een naam uit de noordelijke provincies van Nederland misschien? Vooralsnog geen geboorteplaatst en huwelijk gevonden in Steenwijk.groet,Reserchio

reserchio

Het is wel treffend die

Bericht door reserchio » 29 mei 2014, 00:42

Het is wel treffend die zelfde namencombinatie te vinden, maar deze Lena Simens Simons is in 1817 geboren. Mogelijk ergens familie. Zoek ik nog uit. Ergens in Veendam zou kunnen. Er zal in een retroacte gezocht moeten worden, nog voor 1811 dus, rond 1737.groet,Reserchio

reserchio

Dag Ria,

Bericht door reserchio » 29 mei 2014, 00:58

Dag Ria,Dank voor je reactie,Overlijdensakte en bevolkingsregister zijn documenten van na 1811. Ik zoek gegevens van voor die tijd.groet,Reserchio

blauwe_parel

Op de originele overlijdens

Bericht door blauwe_parel » 29 mei 2014, 12:41

Op de originele overlijdens aangifte staat geen geboorteplaats voor Mijnke.Ik vond wel dat op 04-03-1807 te Steenwijk ene Moses Lijman/Sijman (?) aangifte deed van het overlijden van zijn vrouw Leena Mosis, 70 jaar, nalatende 3 kinderen.http://www.genver.nl/xfilms.php?id=OV|D ... k|Begraven 1806-1811Zou dit de moeder van Mijnke kunnen zijn? Margaret 

reserchio

Beide aangiftes van

Bericht door reserchio » 29 mei 2014, 23:58

Beide aangiftes van overlijden van moeder Lena (1807) en van dochter Mijnke (1808) te Steenwijk gedaan door Moses Simons heb ik. Lena was 70 jaar dus geboren ca, 1735. Geen vermelding van geboorteplaatsen. Wie weet waar? Moses Simons kwam van Praag naar Nederland mogelijk door religieuze of economische omstandigheden. De vraag is of hij midden 18 e eeuw direkt naar Steenwijk ging of eerst naar Amsterdam of.....? waar hij mogelijk ook rond 1773 getrouwd is."Lijman/Sijman" is eerder onjuist gelezen en overgenomen. Moet Simons/Sijmons zijn.Margaret, dank zo ver.groet,Reserchio

Plaats reactie