remmiger

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Hallo Marga

Bericht door Janny Lalkens » 03 jun 2014, 20:38

Hallo Marga Heb je de vragen van Margo van Vugt over Tho Herckel enz. op Stamboom Forum al gezien? Zomer 2008. Zoekend naar een eventueel huwelijk rond 1612/1613 van ene Bartheld Remmiger zag ik het huwelijk van Egbert toe Herkel uit 1602. Heb je dat huwelijk al?Zwolle, ondertrouw Majus 1602. Getrouwd 30-5-1602 Egbert toe Herkel z. Egbert toe Herkel  Burg. tot Lochums s. ende Joffer Beerte ter Borch z. Gerardt ter Borchs Burgemeijsters n.d.Van beide was de vader overleden. Beide vaders waren burgemeester, van Lochum of van Zwolle. In de 17e eeuw zie ik onder Zwolle redelijk vaak een Bartholt ( of andere schrijfwijze, soms Bartholomeus bijv.), die te Zolle trouwt of laat dopen. En ook nogal eens zitten ze in het leger. Duitse huurlingen? En Bartholomeus kan toch ook een Franse voornaam zijn? Vr. gr. Janny 

mwijsman

Goedemorgen,

Bericht door mwijsman » 04 jun 2014, 12:06

Goedemorgen,Heb het op het stamboomforum artikel opgezocht.Met de van tho Harkels ben ik nog niet zo ver>Mijn vermoeden is dat Aeltje die met Remmiger trouwt een dochter is van Egbert en Grietje Hoefslach.Dat moet ik nog uitzoeken. Inderdaad soldaten zijn moeilijk. Als hij inderdaad ook in Zeeland is geweest dan is daar niet veel van te vinden. Hartelijk dank voor je reactie en voor je hulp in het zoeken.Met vriendelijke groet Marga Wijsman

Janny Lalkens

Dit kind Antoni is gedoopt op

Bericht door Janny Lalkens » 05 jun 2014, 00:18

Dit kind Antoni is gedoopt op 13 februari 1670 te Zwolle. Boek 700 ( oude nummering) blz. 305.De ouders zijn Tonis Lamberts van Diese en Aaltien van Harckel.

Janny Lalkens

Dit is het eerste huwelijk

Bericht door Janny Lalkens » 05 jun 2014, 02:19

Dit is het eerste huwelijk van Aaltje: trouwboek 724 ( oude nummering) blz. 306Ondertrouwd te Zwolle op 27 Junij 1668, getrouwd te Mastenbroek ?, datum onbekend.Toniss Lamberts wedn. aen de blijmerct en Aeltjen te Harkele j.d.te Locchumpcl gaen mede te Locchum      erff: gedaen, en att: gegeven op Mastebroeck [Waarom iemand, die aan de Blijmarkt woont een attestatie naar Mastenbroek laat sturen, weet ik niet. Zijn ze daar getrouwd? Was dat deftig? Soms trouwden mensen uit de hogere kringen van Zwolle in de kerk van Windesheim. J.L.]Er is erfuiting gedaan. Dochter Emmarens van Diepen krijgt later wat uitgekeerd, vanwege haar overleden moeder Engele Hendrix. Aanvulling: de erfuiting: f339 dd.10-04-1668Willem Hoefman en Conraet Duivens zijn van Schepen en Raad gesteld tot momberen over de kinderen van Tonnis Lamberts bij wijlen Engele Hendrix verwekt, welke de momberschap hebben aangenomen en beloven der pupillen beste te zullen doen. Voorts hebben haar Ed: Hooch-Achtb. om redenen en consideratien, gezeide Willem Hoefman en Conraet Duivens geautoriseerd om de gehele boedel van Tonnis Lamberts en gedachte Engele Hendrix als curatoren te administreren, zonder dat hij Tonnis Lamberts de boedel zich zal mogen bevroedigen, als tot nader order.Actum in Senatu den 10 April 1668 Coss: Wilh: Roijer en Gerh. Brouwer Loco Brakel.[kantlijn:]Anno 1682 den 12 Jan: erschenen Emmarenssien? van Diepen met haar eheman Henrick Assink geassisteerd zijnde, en verklaarde van Conraadt Duivens als haar momber, niets meer te pretenderen of te eisen te hebben, en hem voor de goede momberschap bedankende, voorbehoudens dan nog haar actie tegen de medemomber Willem Hoefman.Coram Schepen Herm: Holt.    [  Deze bewerking  is van Peter Klunder  ]Op het moment van hertrouwen zijn er meer kinderen dan alleen Emmarens. Met vriendelijke groet, Janny

mwijsman

Dank je ook voor deze

Bericht door mwijsman » 05 jun 2014, 10:02

Dank je ook voor deze gegevens. Kun je ook bekijken in de lidmaten van af ongeveer 1660 tot 1670 of er een Bartholomeus Remmiger en een Jacomijntje Goeman lidmaat worden? Groetjes Marga Wijsman

helen

Even ingaand op de vraag van

Bericht door helen » 05 jun 2014, 12:25

Even ingaand op de vraag van Janny:Ja, men kon ook toen al trouwen waar men wilde.De meeste mensen konden niet lezen en schrijven in die tijd, dus werden voorgenomen huwelijken drie keer mondeling afgekondigd voor de hoofddeur van de kerk.Dit gebeurde in de laatste woonplaats(en) van het a.s. bruidspaar.Tegen het voorgenomen huwelijk konden bezwaren ingediend worden.B.v. als een van beiden nog getrouwd was met een ander, of nog niet lang genoeg weduwe of weduwnaar was. (Man 6 maanden, vrouw 9 maanden.)Als na drie afkondigingen geen bezwaren waren ingediend, dan kreeg men de schriftelijke toestemming mee om elders te kunnen trouwen: Attestatie werd afgegeven naar...Dit is iets anders dan attestatie bij verhuizing. 
Afbeelding

carolina

Hieronder de Amsterdamse

Bericht door carolina » 05 jun 2014, 13:40

Hieronder de Amsterdamse huwelijken van Joanna (uit het 1e huwelijk) en van Jacomina (uit het 2e huwelijk):Joanna is 30 jaar in juni 1698, dus geboren rond 1668. Helaas staat er geen geboorteplaats bij vermeld. Er staat wel van Lochem, maar daar woont het gezin dan.https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,382446101 Dochter Jacomina is 28 jaar in maart 1715, dus geboren in 1686/1687. Ook hier van Lochem.https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,382494101(Zij trouwt met Barend Vincent, zoon van Jan Vincent in Deventer. Dit is vast weer familie van Theodorus Vincent?!)Mvg, Carolina

Janny Lalkens

Hallo Helen en Marga

Bericht door Janny Lalkens » 05 jun 2014, 15:17

Hallo Helen en MargaMet name dat men uit wat hogere kringen in Windesheim in de kerk trouwde, verbaasde me wel eens.Deze Tho Harckel en Remmiger families vind ik heel interessant. Ook doordat ze het hele land doorkruisen. Van de Achterhoek naar Zwolle en vandaar weer naar andere plaatsen. Voorouders die burgemeesters zijn, soms Richter te Warnsveld ( zie gegevens op Internet over de Tho Harckels) Er wordt  wel vaker attestatie afgegeven om in Mastenbroek te trouwen. Ik zal er beter op gaan letten. Kijken of het toch nog met de sociale bovenlaag iets te maken kan hebben. Tonis Lamberts zag ik 2 x genoteerd staan als wonend aan de Blijmarkt, maar toen ik zoontje Anthoni gedoopt zag in Zwolle, heette daar de vader Tonis Lamberts van Diese. Daar staat zonder twijfel Diese, geen Van Diepen. Het zou nog kunnen, dat de schrijver zich heeft vergist, toen hij de doop noteerde. Die doop vond plaats in een Zwolse kerk.Zou Tonis al ziek geweest zijn? Het zoontje werd naar hem genoemd, neem ik aan. Het kereltje werd in februari 1670 gedoopt en eind december 1670 hertrouwt Aaltje al met Bertholt. Daar zat 10 maanden tussen, maar Aaltje had ook sneller mogen hertrouwen, omdat ze aanwijsbaar gekraamd had van Tonis in februari. Aangenomen dat Tonis heel snel na de doop van Anthoni is overleden. Er staat niet bij de doop: Tonis Lamberts saliger of zo.Dieze is al wel dichter bij Mastenbroek dan de Blijmarkt. Maar dan toch...Met die ingekomen attestaties 1660-1670 ben ik nog bezig. Ik moet nu eerst een paar uur andere dingen doen. In de periode 1660 t/m 1665 zijn Bartholt en vrouw niet ingekomen, hebben ook geen belijdenis te Zwolle gedaan en voor Aaltje tho Harckel en Tonis Lamberts geldt dat ook.

Janny Lalkens

In juni 1670 komt de

Bericht door Janny Lalkens » 06 jun 2014, 09:09

In juni 1670 komt de attestatie van Bertelt in Zwolle binnen. Mogelijk was Jacomijntje toen al overleden, want hij hertrouwt met Aaltje Tho Harckel in december 1670.Eerst Aaltje:   30 juni 1669 attestatie van Aeltjen te Herckel komt binnen. Van Lochum. Blz. 186.Ze was in juni 1668 al met Tonis Lamberts getrouwd.Maar dat zie ik wel vaker. Dat we uit andere bronnen weten, dat iemand al een tijdje in een andere stad woont, maar dat een jaar later bijvoorbeeld pas de attestatie binnenkomt in de nieuwe woonplaats. In febr. 1670 werd Antoni gedoopt. Mogelijk had je daarvoor dan toch die attestatie nodig, hoewel ik denk, dat men niet zo nauw keek. Er deden ook bijv. weduwes belijdenis. Zouden die allemaal kinderloos geweest zijn? Dan binnengekomen attestaties op blz. 201, juni 1670:nr. 29  Bertelt Rimmiger goeman sergeant   [ komend van de]      Schenkenschans.nr. 31   Theodorus Constant sergeant en zijn h:v: De Schenckenschans lag daar, waar Rijn en Waal zich splitsten. In 1672 werd de schans aan Frankrijk gegeven. Het ligt bij de stad Kleef en is nu een Duits dorp. Theodorus Constant was een voogd van Johanna Remmiger uit het eerste huwelijk van Bertelt.Bij zijn naam staat niet, waar hij voor die tijd woonde. Misschien is Joanna Remmiger in het protestantse kerkje van Fort Schenckenschans gedoopt? Er is daarvan nog een doopboek vanaf 1695, begrijp ik vanaf Internet. Of er een doopboek van voor die tijd bewaard is gebleven, weet ik niet. In Arnhem, in het provinciaal archief? 

mwijsman

Goedenavond,

Bericht door mwijsman » 07 jun 2014, 19:41

Goedenavond,Hartelijk dank voor deze gegevens. Vreemd da t bij zijn naam Goeman wordt vermeld.Met vriendelijke groet,Marga Wijsman

Plaats reactie