remmiger
-
Janny Lalkens
Dit is een algemene reactie
Dit is een algemene reactie.Niet specifiek op bovenstaand bericht van Daan, hoewel ik daar nog steeds mee bezig ben: woonde er rond 1613 al een Bartholt Remmiger in Zwolle?Maar omdat na enkele reacties de getypte stukken zo smal worden, hebben we hier nu eerst weer een breder werkveld.In een hele tijd voor 1613 heb ik geen enkele trouwakte van ene Bartholt Remmiger kunnen vinden.Dat bij de ingekomen attestatie ook de naam Goeman opduikt, vind ik ook vreemd. Toch lijkt het daarom misschien toch op, dat Jacqemijntje Goeman de eerste vrouw van Bartholt was, mogelijk bij de Schenkenschans overleden.Vanaf 1 januari 1665 tot december 1670 is er geen Joanna als dochter van Bartholt Remmeger te Zwolle gedoopt, hoewel ze wel in de voogdijakte staat in dec. 1670 als haar vader hertrouwt. Ik weet ook niet, wanneer ze daadwerkelijk in Zwolle aankwamen. Al ver voor juni 1670, toen de attestatie werd genoteerd?
De ‘oudste’ Bartholomeus
De ‘oudste’ Bartholomeus Remmiger/Remger woonde volgens onderstaande akte uit Utrecht al in 1595 in Zwolle: (via Archieven.nl)Datering: 03-02-1595Aktenummer: 45Datum: 03-02-1595Soort akte: ProcuratieNotaris: J. VAN HERWAERDENRol: GenoemdSamenvatting:om va n de boedel van + Johan Philips Dauhn zijn tegoed te vorderenPersonen: Constituant: Bartholomeus Remger Voornaam: BartholomeusAchternaam: RemgerRol in akte: ConstituantBeroep: gewesene schrijverWoonplaats: SwollGeconstitueeerde: Johan GriffoensVoornaam: JohanAchternaam: GriffoensRol in akte: GeconstitueeerdeBeroep: borgerhopmanWoonplaats: UijtrechtAktedatum: 03-02-1595Toegangsnummer: 34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905Inventarisnummer: U003a011 En in 1602 in Liesveld (via google books):Rekening van Bartholomeus Remgers, rentmeester van de baronie Liesveld over 1602 en 1603, f. 27En in Hazerswoude in 1622:http://books.google.nl/books?id=Do9cAAA ... er&f=false En nog een site met een Bart Remgers geboren in ongeveer 1595:http://www.den-uijl.nl/genealogy/6/207852.htm Remger/Remmegers is een weinig voorkomende naam. Al deze Bartholds /Bartholomeus zouden toch familie van de gezochte Barthold moeten zijn.
-
Janny Lalkens
Op VPND staat het huwelijk
Op VPND staat het huwelijk van Armgardt van Herckel, dochter van Evert van Hercket tho Deventer, met Johan van Haerle. Ondertrouw te Zwolle in mei 1583 en huwelijk in Zwolle op 11 juni 1583.
-
mwijsman
Wat is VPND?. Ik zal al deze
Wat is VPND?. Ik zal al deze " losse" gegevens waar enkele mij al bekend waren noteren. Er zitten ook bartholomeus Remmigers in Noordeloos. Ik denk dat de lijn Jan en dan Bartholemeus met Aeltje tho Harckel bijna zeker is. En dan de lijn Aeltje naar Egbert en Grietje Hoefslach te Lochem is . Van Egbert tho Harckel diens ouders is nu nog een puzzel.Hartelijk dank voor het meepuzzelen van mijn stukje kwartierstaat.Marga Wijsman
-
Janny Lalkens
De reactie over Armgardt van
De reactie over Armgardt van Herckel had ik geplaatst op blad nr. 4 onderaan, maar nu staat het toch op blad nr. 1. Ik begrijp dat niet helemaal, maar goed.Van Papier naar Digitaal is een enorm mooie bron, zeker voor Overijssel. Ik woon in de provincie Groningen en zoek nogal eens voor Groningers wat voorouders op, maar moet daar eigenlijk steeds voor naar het archief in Groningen. En dat is niet zo goed mogelijk. Maar uit Overijssel staan er heel veel bronnen op ww.vanpapiernaardigitaal.nl Vaak ook nog met de transcripties erbij!!
- ria van bessen
Geen idee of je er iets aan
Geen idee of je er iets aan hebt.Zwolle 30-05-1602 Egbert toe Herkel, z. Egbert toe Herkel Burg. tot LochumsJoffer Beerte ter Borch z. Gerardt ter Borchs Burgemeijsters n.d. VPND = Van Papier naar Digitaalals je deze zoekterm op google intypt, wijst de rest zich vanzelf, lijkt me.
-
mwijsman
Sorry . Zit persoonlijk ook
Sorry . Zit persoonlijk ook veel op de site. Had alleen de combinatie van de letters niet gelegd.groetjes Marga Wijsman
In 1601 kopen Bartholomeus
In 1601 kopen Bartholomeus Remmiger en zijn vrouw Angenis Haenegreven het huis genaamd Cronenborch in Zwolle:Zwolle:Boek van Transporten, alwaarden 27 May 1601 „Jacob van Luick als curator„bonorum van zal. Balthazar Wyntgens en Aeltien„van Groes naegelaten kinderen" transporteertaan Bartholomeus Remmiger en Angenis Haene-greven zijne huisvrouw „der voirs. kinderen huys„en were genoempt den Cronenborch, gelegen„aen den grooten marckt alrenaest Gerrit van„Middelborch ter einer en Arent Gerrytsen ter„andere sijde, streckende voer v a n de straete t o t .„achter in die Nyestraete, so als dat huijs door„zal. Balthazar Wyntgens en sijne huysfr. be-„woont is" met de van Arent Gerrytsen aange-kochte stal, gelegen achter den Helm in deNyestraten.
-
Janny Lalkens
Uit RAO Zwollerkerspel deel
Uit RAO Zwollerkerspel deel 608 oude nummering, bewerking J.Rientjes, een mevrouw Arnoldina de Herckel:f180 tot 183 - 16 nov 1661 - Richter Bernardt Holt.Keurnoten Gerrardt Holt, hopman, en Rodolff Crans.In het Gericht zijn verschenen de E. Joannes Schutte en zijn huisvrouw Juffrouw Arnoldina de Herckel, tutore marito. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen, dat de E. Nicolaes Wijntjes en Juffrouw Lamberta Beatricx Vriese, eheluiden, hun afgelost en betaald hebben een rente van 5 goudguldens jaarlijks, gaande uit zekere "vijfftehalve" [= 4 1/2] morgen land in den Hulsbrinck achter Werckeren in Mastenbroeck gelegen, zoals [de] zaliger camener Vriese van de erfgenamen van zaliger Willem Egbertsen, in zijn leven burgemeester tot Hasselt, aangeërfd heeft, en dat met een kapitaal van 100 goudguldens tot 28 stuivers het stuk, en daar bij "erlecht" 18 jaren interest daarvan verschenen en ten achteren. Welke jaarlijkse rente zij [haer] comparanten van hun zaliger bestevader [= grootvader] Gerrijt Ter Borch nagelaten en aangeërfd is volgens gehouden magescheid. En daar [alsoo] de originele constitutie- of rentebrief daarvan verloren is, of niet is te vinden, zo hebben de comparanten deze tot een blijk van aflossing en "quijtonge" gerichtelijk doen passeren, en boven de originele brief, "soo" hiermee gecasseerd [wordt] en voortaan van geen waarde is, altijd indien deze weer gevonden [wordt], en hun te handen mocht komen, te restitueren en over te leveren. Zonder argelist. Ik weet niet, of Arnoldina en haar man Joannes Schutte in of bij Zwolle woonden. Ook weet ik niet, of je hier ooit iets mee kunt, maar ik kwam dit gisteren tegen.
-
mwijsman
Dank je wel. Ik noteer alles
Dank je wel. Ik noteer alles en misschien komen we zo toch uit puzzel tho Harckel en Remmiger.groetjes Marga Wijsman