Hallo formumers,In de Noord oostpolder, in Zwolle, in Gelderland, in IJsselmuiden heb je de gebiedsnaam Voorst liggen.
Maar wat is een voorst? Vermoedelijk heeft het iets met water te maken.Wie weet er iets zinnigs over te zeggen? Annelies
Definitie voor Voorst/ Wat is een Voorst?
- ria van bessen
een voorst was aan het
een voorst was aan het algemeen gebruik onttrokken bos, het voor de jacht gebruikte terrein. Tot dit jachtgebied behoorde een forest, maar ook akkers, velden, moerassen e.d.de vormen voorst, forst en foreest zijn ontleend aan het latijnse woord forestis wat woud betekend.
-
Annelies Onijs Koetsier
Dank je Ria voor je uitleg.
Dank je Ria voor je uitleg. MBT tot IJsselmuiden: De Voorst lag naast een havazate, maar wel midden in het dorp tegenover de kerk. Op een schilderij van Avercamp zie ik een drassige omgeving, omgeven door watertjes [zijkanalen van Het Meer???]Zelf had ik het vermoeden dat een Voorst het gevolg is van een overstroming, waardoor het kanaal/rivier of watertje uit zijn oevers treed en op die plekken een blijvende verbreede stroming krijgt.Kan ik een jachtgebied heel breed nemen, dus ook bijvoorbeeld visserij?
- ria van bessen
De betekenis is bos voor
De betekenis is bos voor zover ik weet.Het engels Forest is daar ook vanaf geleid. Visserij als jachtgebied, lijkt me niet.Heeft het misschien te maken met het kasteel van de Heren van Voorst wat in Voorst bij Zwolle lag? Waren zij eigenaar?
-
Annelies Onijs Koetsier
Ria,
Ria,Ik heb vanmorgen in het archief het nagekeken in een middeleeuws woordenboek. De verklaring is inderdaad "woud", of bosch.
Hmm toch vreemd als ik dat schilderij zie, maar goed.Dank je wel voor het meedenken! Het klopt dat je ook de heren van Voorst had. Maar omdat er zoveel Voorsten zijn, vroeg ik mij af waar dit woord vandaan komt.
Hmm toch vreemd als ik dat schilderij zie, maar goed.Dank je wel voor het meedenken! Het klopt dat je ook de heren van Voorst had. Maar omdat er zoveel Voorsten zijn, vroeg ik mij af waar dit woord vandaan komt.