zoektocht voorouders van der Wal -Wijhe e.o.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Ik klik meestal op reactie

Bericht door ria van bessen » 03 aug 2014, 14:29

Ik klik meestal op reactie van het 1e bericht oftewel de vraag. Zoals bij het oude forum. Hier zijn wat aktes uit Wijhe. NG Wijhe Op dato [18 Maert] 1781 - na drie Zondagen afgekondigt, getrouwt Hermannus Gerritz J.M. & Willemiena Gerritz J.D. beide onder Wijhe. Ng Wijhe Den 21 November 1784 - zijn na driemael geproclameert te zijn getrouwt Arend Herms J.M. aen het Overmaet en Willemiena Gerrits wede. van Hermannes Gerrits beide onder Wijhe. Wijhe deel 18f154 - 28 okt 1784 - Coram Verw. Scholtus Joan Bannier junior.            Keurnoten Derk Hammink en Will. van den Bergh.            Gecompareerd is Willemina Gerrits, weduwe van Harmannus Gerrits. Zij wil hertrouwen. Tot mombers over haar 3 kinderen (Gerrit, Har­men en Harmannus), verworven uit het voornoemde huwelijk, worden benoemd de grootvader [bestevader] van de kinderen, Gerrit Stef­fens, en hun oom Jannes Willems op de Klippe. Zij, geassisteerd door haar bruidegom Arent Herms, bewijst aan haar kinderen voor hun vaders goed geza­menlijk 22 gulden en de kleren en verdere lijf­dracht van de vader (hiervan wordt een overzicht gegeven). Zij zal de kinderen onder­houden in voedsel en deksel, en laten leren lezen en schrijven. Het oudste kind krijgt verder nog een borstrok met zilveren knopen en één paar broekknopen, afkomstig van de grootva­der van vaderszijde, die door hem aan dit kleinkind zijn be­loofd. Verder is gecompareerd de oude vrouw, de weduwe van Gerrit Lammers, die tot nu toe bij de jonge luiden in huis was; zij geeft aan hen over alles wat zij bezit, met uitzondering van hetgeen, dat tot haar lijf behoort en wat zij in de kast heeft. Dit mits zij haar behoorlijk zullen verplegen. Indien zij niet in vrede met elkaar kunnen leven, dan mag zij uit huis gaan, waarbij de jonge luiden aan haar jaarlijks 20 gulden moeten uitkeren. **** Ng WijheDen 16 Junij 1765 - na drie voorgaande proclamatien getrouwt Jannes Willems J.M. & Geesjen Hendrikx J.D. op de Klippe beijde onder Wijhef142 - 8 jan 1784 - Coram Verw. Scholtus Joan Bannier junior.            Keurnoten Derk Hammink en Willem van den Bergh.            Gecompareerd is Jannes Willems op de Klippe, weduwnaar van Geesjen Hendriks, die voornemens is te hertrouwen. Tot mombers over haar 2 in het voornoemde huwelijk verworven kinderen (Hendk. Willem, oud 14 jaar, en Machteld, 11 jaar) worden benoemd de ooms van de kinde­ren van vaders en moeders zijde, Evert Willems en Jan Jansen op den Noordbergh. De vader behoudt de gehele mandelige boedel, ook de katerstede op de Klippe, zoals door hem wordt bewoond en gebruikt, dit met de lusten en lasten. Hiervoor bewijst hij aan de kinderen voor hun moeders goed tesamen 400 Caroli gulden, en aan elk 20 el­len linnen en een goede kist, en het linnen, wol, zilver en goud, dat tot de lijfdracht van de moeder heeft behoord (hiervan wordt een overzicht gegeven). Hij zal de kinderen onderhouden en laten leren volgens staatsgelegenheid. 1784-01-16 - Jannes Willems op de Klippe, wednaar. van Geesjen Hendriks onder Wijhe, Geesjen Gerrits, j.d. onder Olst - trouw Olst, RBSO 446. Ondertrouw in Wijhe begraafboek Wijhe 1e vrouw van Jannes Willems*Den 7 Augustus 1783 - Is begraaven Gesien Hendriks Binnepoort, geweezen huijs vrouw van Jannes van de Klippe.Het graf is 16 voet van Nom. 1 zuijd ziede. 2e vrouw van Jannes Willems en dan dus de dochter van Gerrit Lamberts*Den 2 Maart 1786 - Is begraaven Geezien [Geesien], geweezen huijs vrouwe van Jannes van de Klippe.Het graf is 16 voet van No. 1 Zuijt ziede.* Geen hertrouw gevonden, geen voogdij gevonden f7v - 4 mrt 1791 - Coram Verw. Scholtus C. Pruimers.   Keurnoten Roelof Willemsen Klomp en Hermen Westenberg.    Gecompareerd zijn Arend Harms, weduwnaar van Willemina Gerrits, en verder Gerrit Steffens en Jannes Willems op de Klippe, resp. groot­vader en oom, en tevens voogden over de 3 onmondige kinderen (Ger­rit, Harmen en Harmannus) van wijlen Harmannus Gerrits en Willemina Gerrits. De eerste comparant belooft aan ieder van zijn 3 stiefkin­de­ren, boven het beloofde voor het vaders goed bij erfuiting d.d. 28 oktober 1784, voor het moeders goed bij hun meerderjarigheid of eer­der hu­we­lijk, te zullen uitkeren 2 gulden. Hij zal hun onderhou­den en laten leren lezen en schrijven. Bij ziekte, zolang zij onge­trouwd zijn, mogen zij hun intrek nemen in het ouderlijke huis. Den 5 Junij 1791 - Arend Herms wednaer. [van] wijlen Willemiena Gerrits met Janneken Mulders onder Windesheim.NG Wijhe  doopboek1795 jun 28  jun 26 - Arent Herms en Jennichjen Hendriksop Schuttenplaets  - in Tongeren    - Hendrikjen1797 nov  5  nov  1 - Arent Herms en Jennichjen Hendriksop Schuttenplaets  - in Tongeren    - Hendrik Willem Wijhe [ander] begraafboekDen 4 Augustus 1786 - saafons een kint van Arent op Schutlammes nijet gedoopt ... 0 10 8.begraafboek Wijhe 1763-1811Den 2 November 1787 - Een kind bij avond begraaven van Arend van Herms van Schutlammers plaas.Den 18 juni 1789  - Een kind bij avond begraaven van Arend Neiland op Schut Lammers plaas, het kind is niet gedooptDen 23 mei 1794 - Een kind bij avond begraaven, genaamd Willem, zoontjen van Arend op Schut Lammersplaas Nou, ik weet niet zeker of Gerrit Lamberts Schutte dezelfde is als Gerrit Lamberts op Schuttenplaats, ook al ligt het voor de hand.Maar zodoende kwam ik op de gedachte van Geesjen Herms en haar zoon Jan Schutte [vernoemd naar haar 1e man] en door het leven gaat als Jan Schutte Jans, terwijl hij geen Schutte is ... Gerrit Lamberts Schutte is voogd bij Hendrik Teunissen Strem[me]ler, de buurman volgens de VOT 1748, er is geen familierelatie aangegeven.Verder onderzoek moet uitwijzen hoe of wat, maar ze leveren geen nieuws op betreffende jouw zoektocht.Ik ga in Olst zoeken ...

jettie

Geweldig Ria, dat is toch

Bericht door jettie » 03 aug 2014, 15:40

Geweldig Ria, dat is toch weer aardig wat aanvullende informatie! Dank dank!Ik ben net terug van weggeweest, maar ga het nog verwerken,bij mij gaat dat soms niet zo snel als bij jou (knipoog), maar wat langzamer aan kom je er ook wel he -:)Aaltje Jacobs, als wed. van Gerrit Lambers vder Wal leeft dus nog in 1784 , zij zou naar Olst gegaan zijn, wellicht bij haar zoon in zijn gaan wonen, enfin ik ga het uitdraaien, dan zie ik het even op papier voor me, wat makkelijker,Jettie

ria van bessen

Het is mij buiten te warm ...

Bericht door ria van bessen » 03 aug 2014, 17:13

Het is mij buiten te warm ... dus zit ik binnen, een beetje stambomen...Volgens het vuurstederegister van 1751Tongeren========           oude namen              eigenaars             vuursted.  ovens-­-----------------------------------------------------------------------No. 1     Zonnenberg              Henr. Hakfort             1        -     2     Stremmeler              Rentampt van de Boe-      1        1                                  dekianen te Deventer     3     Gerrit Lamb. Schutte    Heer van Wittenstein      1        -          modo Dus wel de toevoeging Schutte Wijhe deel 15f301v - 6 aug 1764 - Verw. Scholtus Bannier.Keurnoten Ass. Bannier en Hendrik Alberts.Gecompareerd is Hendrik Teunissen Stremmeler, weduwnaar van Catrina Hendriks, die wil hertrouwen. Tot mombers over zijn 2 onmondige kinderen (Aaltjen en Janna) worden benoemd Harmannus Woertman en Garrit Schutte. De comparant belooft aan zijn beide voornoemde kinderen en aan zijn dochter Hendrika, getrouwd met Teunis Lammerts, voor hun moeders goed tesamen uit te keren 800 gulden en aan ieder kind een twillen bed met zijn toebehoren, en aan elk een nieuwe kist. Hij belooft de onmondigen te zullen onderhouden en te laten leren lezen, schrijven en naaien. Hij belooft aan de onmondige kinderen, als zij 20 jaar zijn geworden, een behoorlijke rente over hun deel van het voornoemde kapitaal te betalen. De lasten van de boedel blijven voor de vader.**f249v - 14 sep 1772 - Verw. Scholtus Bannier.Keurnoten Willem Doornink en Jannes Westenberg.Het Gericht is geïnformeerd door Garrit Lamberts Schutte, als momber over de 2 onmondige kinderen (Aaltjen en Janna) van wijlen Hendrik Teunissen Stremler en Catrina Hendricks, dat zijn mede-momber Harmannus Woertman overleden was. Hij verzoekt een andere voogd te benoemen. Dit wordt Harmen Sonnenberg, de naaste buurman van de Stremler. Hij is aanwezig en neemt de momberschap aan. Zowel Harmen Sonneberg als Gerrit zijn NG, de buurman H. Stremmeler is RK.In Wijhe deden ze niet zo moeilijk wat verschil religie betreft, ik ben het al zo vaak in Wijhe tegengekomen ... heel apart.Nu nog wonen er sympathieke, 'we doen niet zo moeilijk''  nazaten....

jettie

Hier meer andersom: binnen

Bericht door jettie » 03 aug 2014, 22:40

Hier meer andersom: binnen warmer/benauwder dan buiten, dus even gaan zwemmen en nu loooooom.Straks heb ik de gegevens die je eerder stuurde van dochter Geesje en zoon Hermannus Gerrits (van der Wal), bekeken en verwerkt in m'n pc programma, ik ben erg blij daarmee, toch weer een aardig stukje aanvulling!!mbt. hierbovenstaande vuurstederegister 1751:wat ik niet goed begrijp is hoe het kan dat Gerrit Lambers van der Wal bij zijn trouwen in 1748 van der Wal heet en daarna Schutte heet? Enig idee hoe die naamswisseling komt? het verhaal van op een andere boerderij of plek gaan wonen en dan die naam aannemen?Hoe is met zekerheid te zeggen dat Gerrit Lambers (van der Wal) dezelfde persoon is als Gerrit (Lambers) Schutte? aanvulling:PS Ria, ik hoor net van mijn moeder dat Gerrit Steffens, uit de ORA akte1784,dan vermeld als bestevader, de vader is van Willemina Gerrits en dat hij ook Gerrit Schutte heette,alleen konden ze toen niks meer vinden over die vader Steffen.Jettie 

ria van bessen

Jettie, ik vermoed dat men

Bericht door ria van bessen » 04 aug 2014, 16:19

Jettie, ik vermoed dat men hem de toevoeging Schutte gaf omdat hij op het Schuttenplaatsje woonde, en omdat er in Tongeren nog een Gerrit Lamberts woont, maar zoals gezegd het zijn vermoedens.Vanwege de toevoeging Schutte in het vuurstederegister bij zijn naam vermoed ik dus die reden. In Olst zit bijvoorbeeld een Willem Willems - ...die huwt als Bolleman [!] ... en heet van der Wal, bij de doop van Geertjenazaten heten van der Wal   

jettie

Bedankt Ria, snap nu beter

Bericht door jettie » 04 aug 2014, 17:39

Bedankt Ria, snap nu beter hoe bedoelt. Blijven inderdaad vermoedens, maar het is soms ook lastig,tjonge een Bolleman die van der Wal heet..............! ;-)Is die Bolleman nog een link naar mijn van der Wal's of is dat niet te zeggen? 

ria van bessen

Jettie,

Bericht door ria van bessen » 04 aug 2014, 23:07

Jettie,In 1811 wordt een Gerrit Steffens genoemd.Hij geeft aan in 1764 geboren te zijn ... nou dan kan hij geen opa zijn in 1784, lijkt mij ... tenzij hij de moeder van Willemina hertrouwde als piepjonge manMIsschien kun je zoeken na 1811 op de naam Steffens /Steffers ?Wat betreft v.d. Wal uit Olst ... niet gevonden maar het kan gezien het patroniem van beide mannen wel.

jettie

Hallo Ria,

Bericht door jettie » 05 aug 2014, 14:33

Hallo Ria,Ik zal het eens proberen, op die Steffens,die van 1811 vermeld lijkt me inderdaad niet zo van toepassing, maar goed, je komt soms de meest rare dingen tegen, dus ik hou hem wel in gedachten.Bedankt voor het zoeken in Olst, mbt het oudste paar vrees ik dat het vooralsnog een vastloper blijft,maar je weet nooit hoe je elders toch weer wat vind als er meer online komt t.z.t, zomaar rondzoeken heeft niet veel zin . 

Derkgeert

Hallo Jettie,

Bericht door Derkgeert » 16 nov 2016, 18:58

Hallo Jettie,Ik ben een lid van de familie van der Wal die roots heeft in Olst, Wijhe en Nijbroek/Voorst. De voorvaderen luisterden vaak naar de namen Hendrik, Jan, Derk en Gerrit. Linken liggen naar Kruisdijk, Waaienberg, van Winsum en b.v. Nijenhuis. Ik loop ook vast in Olst en Wijhe wat betreft mijn voorouders. Mogelijk zijn er overeenkmsten in onze zoektocht.

ria van bessen

In Olst zit een Willem

Bericht door ria van bessen » 16 nov 2016, 20:21

In Olst zit een Willem Willems x Hillegonda Jansen ook wel Allegonda of Gonde genoemd - zie doopboek OLst.Hij is een van der Wal . Hillegonda is een Beltmans.Hij heeft een Willemiene, Berent, Janna, Jan, Jannes en Geertjen volgens de voogdijakte van 23-10-1778Willem hertr. 1778 de weduwe Geertjen ookwel Geertrui geheten Lamberts - zij is wed van Willem Ossenkamp.De wed. heeft de volgende kinderen: Janna, Miene, Bartus, Lamberdiene en Willemiene.Op 18-02-1787 wordt een borgstelling afgegeven naar Zwolle voor Willem van der Wal en Geertjen Lammers en hun dochter Dine.Deze Willem huwt als Bolleman te Zwolle op 06-08-1763 - hij is Gereformeert - met Hillegonde jansen - zij is RK en heeft de eed gedaan.

Plaats reactie