Leen Stift Essen, Zwolle
-
Barcmede
Leen Stift Essen, Zwolle
Hallo,Heeft soms iemand de mogelijkheid om te kijken in 'Repertorium op de leen-, tins- en hofhorige goederen van het Stift Essen, 2?Gezocht wordt:Leenregister ii:108, Stadsgericht Zwolle, buurschap Dieze, leen op de Nye Wetering, in Mastenbroek, 6 morgen land.Dit leen heeft Belie van Till 1577 ontvangen van haar grootvader Hendrick van Till, is doorgegeven aan Wulffgen Wolffs en in 1582 is dit overgegaan op Magdalena Wolffs. Wat is daarna ermee gebeurd?Misschien is het mogelijk de hele tekst van dit leen te ontvangen?Alvast hartelijk bedankt voor de reactie(s),Barcmede
- ria van bessen
Volgens mij als je
Volgens mij als je onderstaande link aanklikt, kun je zelf het Stift Essen digitaal bekijken... http://www.archieven.nl/nl/zoeken
-
Barcmede
Dat heb ik al geprobeerd Ria,
Dat heb ik al geprobeerd Ria, maar ik krijg daarover geen enkel antwoord, d.w.z. ik kan het niet digitaal bekijken. Of ik begrijp niet hoe dat funktioneert, althans niet in dit geval.De volledige lenen (teksten) zouden zichtbaar moeten zijn wil ik er iets aan hebben. In dit systeem moet men namelijk op naam zoeken. En juist dié ken ik niet. Maar er komt ook niets te voorschijn als ik wél op mij bekende namen zoek.Het blijft voor mij een raadsel. Maar mischien staan de lenen er gewoon (nog) niet in.Toch bedankt voor je hulp. 
- ria van bessen
Hieronder is vermeld ii:108 - verder nergens in het register 495. Stadsgericht ZWOLLE / buurschap Dieze. - blz. 719 Eynn stucke landtz, genoempt Fryennmathe, mit eynn kleynn stucke hoges landtz dairtho behorende, gelegenn inn Diese aver denn Oester Enck, dair ahn die eyne sydt naest gelandet is Martenn Stolte unnd ahn die ander zydt Bertendt Willemssen, smid van Delden, streckende voir van denn voirss. Oister Enck achter ahn Tilman Koeninck, wesende kommerfry van allen uthgaenden renthen und tinssen, uthgesecht twe olde groten, die myn furstelycke genedige frowe unnd oir genedige capittel van Essende jarlicx up alle Lamberti tho tinsse dairuth hefft. In 1601: "... die Vryematete ..."; in 1734: "een en een halve margen hooy- ofte weydeland ..."; in 1775: "... gehorende onder het Roode Huys"; in 1802: "... nu het Mollenstuk genaamt ...". 1577 sep 17 (ii:73)Juffer Wolffgen, mede voor haar andere zusters, dochter van wijlen Belle van Til, vrouw van Ruerick Wulffs, na opdracht door haar grootvader Henrick van Till die olde, onder hulderschap van haar vader. 1582 mrt 9 (ii:108)Juffer Magdalena Wolffs na de dood van haar zuster Wulffgen Wolffs.1601 jan 28 (iv:90)Marcus Uutermarck, mede voor zijn vrouw Lammecken Bloems, na opdracht door Wolfgangk Swierssen, als volmacht van Jacob Voet, burgemeester van Harderwyck, en zijn vrouw juffer Helena die Wulff. 1613 sep 18 (v:68)Joest Smidt, korporaal onder ritmeester Van Oldenbarneveldt, als hulder van zijn vrouw Lammecken Bloemes, na de dood van Marcus Uutermarck. 1632 nov 12 (vii:3)Hendrick Evertssen Snelle als hulder en voogd van de kinderen van wijlen Arent Verheyde, na de dood van Joest Smit en diens vrouw [-].1658 jun 14 (viii:3)Werner Henrickssen op de Vechte te Dalfssen als hulder van zijn vrouw Reyntien Verheyden. 1667 okt 14 (viii:92v)Werner Henrix van de Vechte, in aanwzigheid van zijn zoon Henrick Wernerssen van de Vechte, als vader en voogd van zijn minderjarige kinderen bij wijlen Reyntgien Verheyden. 1668 mei 19 (viii:97)Johan Gerrytssen Moerkercke, mede voor zijn vrouw Henrickien Cost, na opdracht door Werner Henricx van de Vechte als vader en voogd van zijn kinderen bij wijlen Reynchien Verheyden. 1676 jan 24 (ix:2)Henrickien Cost, weduwe van Joan Gerrytssen Moerkercke, mede ten behoeve van haar kinderen, onder hulderschap vanDelden. 1707 apr 18 (xi:32v)Joanna van Delden onder hulderschap van haar man dr. Wilhelm van Grootvelt, na de dood van haar grootmoeder Henrickjen Cost. 1734 okt 23 (xiii:149)Abraham Gerrit Vriesen, landrentmeester van Vollenho, na opdracht door dr. Wilhelm van Grrotvelt. 1734 okt 23 (xiii:150)Abraham Gerrit Vriesen, lantrentmeester van Vollenho, verkrijgt goedkeuring van de akte van 14 januari 1733, waarbij hij zijn goederen tot onderpand stelt voor zijn administratie van het Landrentambt. 1775 aug 28 (xv:127v)Simon Voltelen als volmacht van Hermanna Cornelia le Tellier, marquisinne van Souvre en Louvois, geboren Vriesen. 1779 feb 11 (xv:158v)Nicolaes van Kempen, na opdracht door Hermanna Cornelia le Tellier, marquise van Souvré en Louvois, geboren Vriesen, met Simon Voltelen als haar hulder.1794 jan 7 (xvi:112v)Vrouwe A.W. Kok, weduwe van N. van Kempem, na de dood van haar man onder hulderschap van Jan Timmerman. 1802 nov 8 (xvi:195)H.J.C. van Kempen na de dood van zijn moeder vrouwe Kok, weduwe Van Kempen. 1802 nov 17 (xvi:194)J.A. Ledeboer na opdracht door H.J.C. van Kempen