Onderzoek Fuit/Lammers/Voorhorst.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Margje49

Hallo Ria,

Bericht door Margje49 » 06 jan 2015, 10:50

Hallo Ria,Ja, ik was even uit de lucht. eerst speelde Ziggo me parten en daarna Windows zelf. Heel fijn allemaal, maar niet heus. Dank zij een slimme zoon is alles gerepareerd en kan ik weer op zoek, want dat is inderdaad het leukst, al was het maar om de kick van de vondst. Alleen zonder hulp lukt dat niet altijd, vooral in die vroegste periodes.Maar nu: Hendrik Jansen Fuit niet de vader is van Gerrit Hendriks Fuit, maar zijn oom en Hendrik Gerrits, broer van Maria Gerrits die op haar beurt wel gehuwd is met Hendrik Jansen Fuit. Wie is dan de moeder van Gerrit Hendriks Fuit, zoon van Hendrik Gerrit? Volg je het nog met al die Hendrikken en Gerritjes? Het is zoeken naar stro in een hooiberg.Anders gezegd: Hendrik Jansen Fuit is gehuwd met Maria Gerrits. Zij hebben een zoon Jan (gehad), geboren 4 september 1701, maar verder zijn er feitelijk geen kinderen bekend in geboorte- of overlijdensaantekeningen, die uit die relatie komen.Maria Gerrits heeft twee broers, Rutger Gerrits en Hendrik Gerrits en die laatste zou dan de vader zijn van Gerrit Hendriks Fuit( zie mail Jansen). Alleen een echtgenote vind ik er bij die vader niet bij. Wie was er getrouwd met Hendrik Gerrits en kreeg een zoon Gerrit? En wat was Gerrits geboortedatum? Volgens een familielid 1724, maar hoe hij daaraan is gekomen vertelt hij niet.  Ik heb al van alles doorgespit, maar zonder resultaat. Ik weet ook niet wanneer Gerrit met Heiltje is getrouwd, maar het eerste kind wordt gedoopt te Olst op 6-10-1743. De huwelijksdatum zal niet ver weg zijn, maar onvindbaar.Als jij wat licht kunt laten schijnen in deze genealogische duisternis, maak je een Hageneesje heel blij.Met hartelijke groet, Margje

ria van bessen

Hoi Margje,

Bericht door ria van bessen » 08 jan 2015, 15:46

Hoi Margje,Het vinden van het huwelijk van Gerrit en Heile zit er niet in, omdat die aktes niet bewaard zijn gebleven.Wel weet ik van wie Heiltje Willems er één is ... maar wellicht is dat al bekend?Wat de rest van je vragen betreft, daar ben ik nog niet helemaal uit.. komt straks.      

ria van bessen

Aha,... ik dacht dat je een

Bericht door ria van bessen » 10 jan 2015, 10:59

Aha,... ik dacht dat je een spoor had.Je hebt geen Mechteld/Machtelt/Magteld .. gevonden als dochter van deze Hendrik Gerrits?

ria van bessen

Daan, waarom heb je een doop

Bericht door ria van bessen » 10 jan 2015, 13:37

Daan, waarom heb je een doop in Nunspeet uitgekozen? Er wordt geen bron genoemd bij de vermeende doop van Gerrit in 1724 en in Olst is niets te vinden in 1724.Gerrit zijn 1e kind wordt geboren oktober 1743 ....  Margje,Er is nog een testament.Olst deel 14 f87 dd 09-03-1708testament Hendrik Janssen Fuit en Maria Gerrits op langstlevend, na zijn overlijden aan zijn broer Albert en zus Derkje Jansen en na haar overlijden aan haar broers Rutger Gerrits en Hendrick Gerrits.Derkje Jansen is gehuwd met Jan Jansen uit Heerde.trb Heerde09-01-1707 Jan Jansen j.m. en Derkje Jans j.d. van Olst beijde onderMarkluijn op den Borggraafuit dit huwelijk een eental kinderen, waarvan overblijven in 1748 ene Jan Jansen, Evert Jansen en Hendrikje Jansen van de VOSSE.Geslacht van de VOSSE zit in Markluiden. Doet hier even niet toe, maar het geeft wel aan dat Hendrik Jansen FUIT dus gewoon uit Olst komt.En inderdaad korporaal is ... zie hieronderOlst deel 14 f 141 dd 07-02-1712 Verschenen Henrik Jansen, korporaal in ’t Regiment van Compagnie van de Heer Brigadier Voorst en gehuwd met Maria Gerrits, zij geassisteerd met Henrik Meijer en verder Rutger Gerrits, zij maken een testament op langstlevend. Als Rutger Gerrits overlijdt zal zijn zwager Henrik Jansen en zijn zuster Maria Gerrits zijn erfgenamen zijn.Ik heb 2 kandidaten die in aanmerking komen als vader van Gerrit Hendriks Fuit.nr. 11701-08-13 - Henrik Gerrits j.m. z. v. Gerrit Hermsen v. Terwolde met Willemken Thijssen j.d. v. Thijs Jansen v. Olst - Nederd. Geref. (onder)trouw Terwolde.AANVULLING dd 10 jan. Deze Hendrik Gerrits valt af, zijn nageslacht heb ik gevonden,  geen Gerrit of Machteld.  nr. 21696-03-22 - Henrik Gerrits j.m. z. v. Gerrit Jacobs v. Terwolde met Heijltjen Alberts j.d. v. w. Albert Dercks v. Welsum - Nederd. Geref. (onder)trouw Terwolde.  

Margje49

Hallo Ria,

Bericht door Margje49 » 12 jan 2015, 11:15

Hallo Ria,Het is een vreselijke zoektocht naar die vroege Fuiten. Ik spit alle doopboeken door, waarvan ik ook maar even denk dat er een link zou kunnen zijn. Zo vond ik via zoekakten ( image 498 van 606) in een DTBL boek van Epe een tussengeschoven papiertje tussen de folia 101v en 102r, wsch. te dateren in de maand  maart en zeker te dateren in 1709 met de tekst "Gerrit Hendriks soon Hendrick Gerrits en Elizabeth Jansen, in leven woonagtig op de straete. geboren in 't jaer van 1709". En o, hoe groot is dan de verleiding om te zeggen dat je het hebt gevonden, want 1709, waarom niet?  Maar zo werkt het niet.Het is mede daarom dat ik niet reageerde op de berichten van Daan. Ik had het idee dat ik gefopt werd. Met een goede onderbouwing geloof ik veel, maar dit was naar mijn gevoel natte-vinger-werk. Sorry Daan.Wat je tweede suggestie betreft van een Henrik Gerrits met Heijltje Alberts, daar kan ik weer mee aan de slag om te kijken of dat wel een kind oplevert met de naam Gerrit - dat zal geen probleem zijn, het barst van de Gerritten - en wat meer is met een Magteld, hetgeen je ook op tien manieren kunt schrijven.En een Heiltje Willems Fuit heb ik wel gevonden, maar dat is niet degene die met Gerrit Hendriks Fuit is getrouwd. Deze Heiltje is een kind van Willem Fuit en Anna van Ee en heeft een broer Hendrik Willem Fuit, die getrouwd is met Wilhelmina (Willemijna) Tunis. Heiltje trouwt met Cornelus Spaan en krijgt in ieder geval twee kinderen, nl. Geertje en Willem. Ik vind van haar twee overlijdensdata: Epe, 15-11-1854 ( 80 jaar oud) en  Oene(Epe), 28-11-1834 ( 75 jaar oud). Ik moet nog uitzoeken in hoeverre er hier sprake is van verschrijving of dat er twee Heiltjes zijn. Als jij de oplossing hebt, graag.Ik ben in ieder geval iedere keer blij met je bijdragen in mijn zoektocht, want soms....Met hartelijke groet,Margje 

Margje49

Maar nu moeten ze nog

Bericht door Margje49 » 12 jan 2015, 12:08

Maar nu moeten ze nog kinderen hebben, nl. Gerrit Hendriks en Machteld Hendriks!

Daan

Hoezo gefopt, alles wat er

Bericht door Daan » 12 jan 2015, 12:27

Hoezo gefopt, alles wat er staat is waar, en je gaf zelf aan het jaartal waarop ik dus ook naar refereer, de naam klopt de vader klopt, maar natte vinger werk??Ik wens je verder hierin veel succes ik blijf afzijdig.

Daan

Doop Gerrit Hendriksen, 16-01

Bericht door Daan » 12 jan 2015, 12:49

Doop Gerrit Hendriksen verwijderd.                       

Daan

(Geen onderwerp)

Bericht door Daan » 12 jan 2015, 12:50

Huwelijk Aaltje en Hendrick Verwijderd

Margje49

Het spijt me als ik je heb

Bericht door Margje49 » 12 jan 2015, 16:37

Het spijt me als ik je heb boos gemaakt. Maar denk het je eens in, dat iemand al een hele tijd op zoek is en dan uit het niets te horen krijgt hoe gemakkelijk gegevens te vinden zouden zijn door even op wiewaswie te kijken. Waar zie je me voor aan? Logisch toch dat je dan denkt dat je met een grappenmaker te maken hebt.M.

Plaats reactie