Greve, Boot

Alles wat met genealogie te maken heeft.
PhiltH

Greve, Boot

Bericht door PhiltH » 14 aug 2014, 15:54

Op zoek naar de herkomst van Roelof (de) Boot(h). Stamvader van de Edamse fam. Boot. Op diverse websites lees je dat Roelof Boot een zoon is van Albertus de Boot-Greven, helaas zonder bron vermelding. Volgens oa. de Nederlandse Leeuw en Gens Nostra zou Roelof afkomstig zijn van Harderwijk voor hij zich in Edam zou vestigen, maar ook zonder bronvermelding.  In de tweede helft der 16* eeuw woonde te Zwolle Willem Greven, denkelijk de vader van Goert Willems Greven en Winolt Greven ovl. na mei 1615. geh. met Aaltje Booth. De kinderen van laatstgenoemden waren: Willem Greven en Albert de Booth Greven, J. U. D., Transporten van Zwolle, 11 Jan. 1592. Henrick Keitel en Margrieta van Till, zijn huisvrouw, en hij voor zijn 4 voorkinderen geprocreëerd bij Elisabeth van Esveldt, verkoopen aan Winolt Greven diverse partijen land in de Dieser Mark.Gerhardt Kreynck, in tegenwoordigheid van zijn vrouw juffer Elysabett de Goeyer, cedeert aan Wynoldt Greve en diens vrouw juffer Aleydt Boott een jaarlijkse rente van 28 gulden Cosijn van Oldenbarneveld (Cosijnsz), woonde te Putten, leeft nog 1605, ovl. vóór 3 januari 1606 tr. Harderwijk 14 November 1600 Margaritha Voeth, ovl. na 1 April 1625,dr. van Gerrit Voeth en zijn nicht Alijd VoethUit welk huwelijk:Johanna van Oldenbarnevelt, geb. 1602 te Putten, ovl. 1624; ondertr. Zwolle 09-06-1620 Albertus die Boeth genaempt Greven der beiden Rechten Doctor, Wijnolt Greven sohnOndertr. Harderwijk 21-5, tr. 21-6-1620, Dr. Albert de Booth gent. Greven.Vermoedelijk woonde Johanna in Harderwijk. Nader onderzoek naar Albert Boot-Greve leert ons dat hij op 20 Aug. 1660 hertrouwde op de Brugge onder Olst met Marija Geertruijdt Bruins, dochter van Hendrik Bruyns tot de Brugge en Margaretha Schuurman, die na zijn dood hertrouwde (1681) met Franciscus Ignatius van Oldeneel tot den Heerenbrink. 4 Augustus 1660Albertij de Boot Greven, der Rechten dr, wed: endeJuffr Geertruidt Bruins, op de brugge tot Deventergaen de proclam: mede te Deventer, en Olstattest: gegeven op Olst. Cornelius van Twenhuijsen J.V.D., ovl. 22 nov 1664 te Zwolle, endeJuffer Johanna Lebuina Greven Doctor Albertus de Boot Greven dochter, geb. na 1620. ovl. te Zwolle voor aug. 1659. Met attestatie den 11 Novemb 1640 ter Heijne getrout.er is een akte, waarin pastoor Basilius a Linden verklaart, dat Cornelius van Twenhuisen en Johanna Lebuina Greven in de RK-Kerk te Huissen zijn getrouwd, 1640. Hieruit blijkt dat Albert Boot-Greve tenminste een dochter had.Ik hoop dat er iemand is die meer gegevens heeft over deze gezinnen. mvgr.Phil

SGreve

Ik ben alle DTB's van Zwolle

Bericht door SGreve » 14 aug 2014, 22:05

Ik ben alle DTB's van Zwolle aan het doornemen en ben diverse vermeldingen van Doctor Greve-Boot tegegekomen:ik zet ze hier kort neer. Voormeer gedatilleerde informatie moet ik een excel-bestandje doorsturen. Neem dan aub even me me contact op.09-07-1620 Albertus die Boeth genaempt Greven der beiden Rechten Doctor, Wijnolt Greven sohn end die Edele Juffer Joanna van Oldebarnevelt sa: Juncker Cosin van Oldebarnevelts n.d.21-10-1627 Rotger Karsten Karst Jongerincks soone van Ulsen in de Sassenstraet en Grietgen Hermens Hermen Willems dochter dienstmaegt van Docter Greven16-11-1628 Joan Zacharias Zacharias Kramer s. in de Corte Camperstrate en Jannichen Cornelis Cornelijs Henricksen d. dienstmaeght van Doctor Greven19-06-1636 Jan Robertsen Robert Berents sone inde Luttekestraete, ende Marijken Jans Jan Gerrijtsen n.d. dienstmaecht van Doctor Boot Greven  Sander Grevea.ph.greve@gmail.com

SGreve

Bron van hierboven vermelde:

Bericht door SGreve » 14 aug 2014, 22:06

Bron van hierboven vermelde:Zwolle - Dopen NG 1709-1811 (DTB Zwolle)Archiefinstelling: Historisch Centrum Overijssel, Zwolle - Archief: DTB (Zwolle) - Inventarisnummer: 721 - Omschrijving: trouwen NG aug. 1581 - mrt 1637 
Sander Greve

ria van bessen

In het stift Essen staat de

Bericht door ria van bessen » 15 aug 2014, 11:07

In het stift Essen staat de volgende vermelding die waarschijnlijk meer opheldering zal geven t.o.v de erfgenamen ?1663 aug 29 (viii:54v)Joncker Albert de Booth Greven, iuris utriusque doctor, en zijn vrouw juffer Geertruit Bruins, met dr. Cornelis van Twenhuisen als haar voogd, verkrijgen goedkeuring van hun testamentaire beschikkingen, opgericht ten overstaan van schepenen en raden van de stad Zwolle van 5 december 1660 en 1/11 juni 1661.Je kunt informeren bij het HCo of zij weten waar dit testament zou te vinden moeten zijn aangezien het NIET in de testamenten Zwolle van die tijd te vinden is. 

PhiltH

Hallo Ria,

Bericht door PhiltH » 15 aug 2014, 13:58

Hallo Ria,Bedankt voor deze info.Inmiddels een mailtje naar HCO gestuurd.even afwachten dus.Groet, Phil

carolina

De Roelof, die jij zoekt is

Bericht door carolina » 16 aug 2014, 10:50

De Roelof, die jij zoekt is dat de vader van Harmen Roelofsz de Boodt, die in 1683 trouwde met Lijsbeth Wijngaerts?De huwelijksinschrijving van Harmen in Edam is:21 nov 1683:Harmen Roelofsz de Boodt jm van Harderwijk wonende tot Harderwijk en Lijsberth Wijngaerts jd van Amsterdam wonende op de Voorhaven tot Edam  (attestatie gegeven na Harderwijk den 21-12-1683)https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 3736501Het huwelijk in Harderwijk:https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,346752601 In Harderwijk woonde rond 1640 een Roelof Cornelissen Boots en rond 1620 een Cornelis Gerritsen/Geurtsen Boodt: (via “gelders archief” en “personen”)Roelof was gehuwd in Harderwijk op 16-05-1641 met Henrickjen Hermans. Er zijn enkele dopen van zijn kinderen te vinden. Geen Harmen, maar de periode 1649-1673 ontbreekt in Harderwijk (op zoekakten.nl).Roelof is gedoopt op 10-10-1619 in Harderwijk:  Rodolph  zn van Cornelis Gerritsen en Marigen Rodolphs.Huwelijk 23-07-1609 Harderwijk:Cornelis Gerritsen en Marrij Roeleffs Ik vermoed dat Harmen een zoon was van deze Roelof en een kleinzoon van Cornelis. Wat zijn de namen van de kinderen van Harmen (ivm vernoemingen)?

PhiltH

Hallo Carolina,

Bericht door PhiltH » 16 aug 2014, 18:40

Hallo Carolina,Bedankt voor je antwoord.Roelof is inderdaad een zoon van Harmen Roelofsz Boot, Harmen zou geb/ged. zijn op 11-03-1655 te Harderwijk (vermoedelijk). Roelof is ook het enigste kind van Harmen X  Lijsbeth Wijngaerts dat ik heb kunnen vinden.Jou verhaal klinkt mij beter in de oren dan dat Roelof, Albertus de Boot Greven als vader zou hebben. Hoop dat er nu nog meer naar boven komt.Groet, Phil 

PhiltH

Helaas nog steeds geen

Bericht door PhiltH » 02 okt 2014, 11:19

Helaas nog steeds geen antwoord van HCO gehad. Is er iemand die weet waar ik dit testament kan vinden?Phil

ria van bessen

Er is wel een Hermen Greve in

Bericht door ria van bessen » 02 okt 2014, 22:22

Er is wel een Hermen Greve in Zwolle - overleden voor 15-10-1632die 2 kinderen heeft, een Matthijs en een Hermtgen Herms. De dochter is al overleden en heeft kinderen.* en een verbinding met een Roelof..Zwolle  f757 dd.21-12-1617 Momberen over die kinder van Jan Jansen te Assenderp:worden  Mr. Goert Greve en Willem Roelofsen.Jan Jansen wordt van Duiren genoemd en heeft vier kinderen Grietgen, Lubbert, Derck en Fennechien, de moeder heet Marrie.Bovendien blijkt uit onderstaande dat er meer kinderen zijn uit het huwelijk van Winolt Greven en Aaltje Boots Zwolle testament f6 dd.25-08-1624Compareerden Mr. Gerrijt Cornelijssen Snijder en Jan Berentsen linnewever en verklaarden dat zij waren geweest ten huizen van de wed. van zal. Winolt Greven, Juffr. Aeltgien Booths, om die peste crank wesende, en van haar gehoort te hebben dat zij haar zoon Willem Greven prelegateert 500 car.gl. en dat zijn andere broeders daarvan niet zouden hebben te genieten, en na deze 500 car.gl. zal de rest onder de broeders verdeeld worden.Schepenen Hardenstein, Raesfelt.M.a.w. Willem Greven had dus buiten de bekende broer Goert, meer broers.  

PhiltH

Hallo Ria,

Bericht door PhiltH » 03 okt 2014, 20:43

Hallo Ria,Willem had ik al gevonden maar nog niet helemaal kunnen plaatsen. We hebben dus zo wie zo drie broers, Willem, Goert en onze bekende Albert de Booth-Greve waarvan wordt vermoed dat hij de stamvader van de Edamse Boot(en) is, aleen het bewijs (of het tegendeel) hiervoor ontbreekt nog.Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar dat testament van Albert.Mvgr. Phil

Plaats reactie