Zijn Gerritjen Hekkert en Gerritjen Leunk dezelfde persoon?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Marc Alferink

Zijn Gerritjen Hekkert en Gerritjen Leunk dezelfde persoon?

Bericht door Marc Alferink » 18 aug 2014, 15:21

Wie kan mij helpen bij het aan elkaar knopen van twee “losse eindjes”? Tot nu toe is mij dat niet gelukt.Eerst de twee “losse eindjes”, daarna mijn twee vragen. Het eerste losse eindje:Willem Gerritsen Smodeijs en Teuntje Jansen Hekkers trouwen op 24-4-1774 in Deventer. Samen krijgen ze drie dochters, die gedoopt worden in Deventer en geboren zijn in Epse (op boerderij Hekkers of Hekkert). Willem overlijdt in 1785 (begraven op 16-12-1785 in Deventer) en op 17 september 1786 hertrouwt weduwe Teuntje Hekkers met Gerrit Berends (ook weer in Deventer). Voor het hertrouwen wordt er in Zutphen en momberstelling opgemaakt.Van de kinderen blijkt dan alleen de 12-jarige Gerritjen Hekkert/Hekkers (gedoopt op 5-2-1775 te Deventer) nog in leven te zijn. Op 27 augustus 1795 bedankt Gerritje haar mombers en eist haar vaders goed op. Daarna loopt het spoor van Gerritjen Hekkert dood. En het tweede losse eindje:Op 2 oktober 1795 trouwen in Rijssen Arend Bosman en Gerritjen Leunk. Gerritjen is een dochter van Gerrit Leunk en Thonia Hekkers. Leunk (of Leuink of Luijnk) was een boerderij in de buurschap Elsen, onder Markelo. Bewoners van Elsen kerkten in Rijssen.Boerderij Leunk werd tussen 1771 en 1783 bewoond door Jan Jansen Leunk en Dina Lucassen. In die periode laten ze tenminste zes kinderen dopen. In 1795 (Volkstelling) zijn “Gerrit Lueink en zijn vrouw Tuene” en boer en boerin op Leunk.Waar Gerrit Leunk en Thonia Hekkers vandaan komen is mij niet duidelijk. Een relatie met Jan Jansen Leunk en Dina Lucassen heb ik niet kunnen vinden. Ik vermoed dat ze nieuwe pachters van de boerderij zijn.Dochter Gerritjen Leunk en Arend Bosman (ook Arend Leunk genoemd) blijven op Leunk wonen en kregen er vijf kinderen. In het doopboek wordt Gerritjen soms Leunk genoemd, maar soms ook Hekkers.Op 29 maart 1826 overlijdt Gerrit Gerritsen, weduwnaar van Teuntjen Hekkers, in Holten, buurschap Beuseberg 243. Aangifte wordt gedaan door de buren, leden van de familie Preuter. Op 3 mei 1833 overlijdt Gerritjen Hekkers in Holten, buurschap Beuseberg 143. Het Holtense huisnummer 143 ligt echter niet in Beuseberg, maar in Dijkerhoek. En aangezien dit keer ook aangifte wordt gedaan door leden van de familie Preuter, vermoed ik dat ook Gerritjen Hekkers overleden is op nr. 243. Wie kan bevestigen/aantonen dat:Gerritjen Leunk die in 1795 trouwt, dezelfde persoon is als Gerritjen Hekkert die gedoopt werd in 1775? Aandachtspunt: in 1795 wordt vermeld dat Gerritjen een dochter is van Gerrit Leunk, maar ze is een dochter van Willem Smodeijs. De namen van haar moeder komen wel overeen en haar stiefvader heette Gerrit.Gerrit Berends die in 1786 trouwt met Teuntjen Hekkers dezelfde persoon is als Gerrit Leunk uit 1795 en Gerrit Gerritsen die in 1826 overlijdt als weduwnaar van Teuntjen Hekkers? Groet,Marc

Annelies Mateboer1

wel deze gevonden: overleden

Bericht door Annelies Mateboer1 » 22 aug 2014, 22:42

wel deze gevonden: overleden 28-05-1843 te Deventer akte nr. 202 Gerritjen Smorris/Smoddis e.v. Jan Hendrik Adelerhof, zij is 70 jr, geboren te Diepenveen en dochter van Berend Smorris en Tonia Meijer.1 dochter Antonia, trouwt te Utrecht in 1854, zij is dan 36 jr.misschien het onderzoeken waard? 

Marc Alferink

Beste Annelies,

Bericht door Marc Alferink » 23 aug 2014, 12:01

Beste Annelies,Dank voor je reactie. Berend Smoddis (of Geltink of Groot Middelwijk) was een broer van Willem Smoddis/Hekkert. Zijn gegevens heb ik.Inmiddels heb ik ook contact gehad met iemand van de Hofmarken/Stichting Heemkunde Markelo. Hij schrijft: "Het echtpaar Gerrit Leunk - Teuntje Hekkers hebben wij ook nog niet goed in beeld gekregen maar nu jij met deze info aankomt lijkt me het wel duidelijk. Moeten mijn inziens wel dezelfde personen zijn."Helaas ontbreekt het bewijs nog... Mogelijk bevindt zich dat in het lidmatenboek van Deventer (daar viel Epse onder). Misschien zijn Teuntje en Gerrit (met Gerritjen) met attestatie naar Rijssen vertrokken. Dat moet dan tussen 1786 (huwelijk) en 1790 gebeurd zijn. Tussen 1788 en 1790 is er een nieuw gezin op Hekkert komen wonen. Groet,Marc 

Plaats reactie