Klunhaar (Kluunhaar
- ria van bessen
Ik kan niet bewijzen dat Derk
Ik kan niet bewijzen dat Derk een zoon is van Steven Jans.Ook niet dat Steven Jans een Kluunhaar is, want hij staat geregistreerd in Dalfsen als Jansen, Steven.Er is wel een Kluunhaar in Dalfsen maar die komt van Zwolle.Daarom vraag ik welk bewijs je hebt,ik mag toch aannemen dat er een bewijs is.Huwelijks bijlagen bijvoorbeeld als Derk huwt, of een geboorte akte en wat is het patroniem van Derk, die dingen dus.
- ria van bessen
Ik kan niet bewijzen dat Derk
Ik kan niet bewijzen dat Derk een zoon is van Steven Jans.Ook niet dat Steven Jans een Kluunhaar is, want hij staat geregistreerd in Dalfsen als Jansen, Steven.Er is wel een Kluunhaar in Dalfsen maar die komt van Zwolle.Daarom vraag ik welk bewijs je hebt,ik mag toch aannemen dat er een bewijs is.Huwelijks bijlagen bijvoorbeeld als Derk huwt, of een geboorte akte en wat is het patroniem van Derk, die dingen dus.
-
Mieke Fokkert
Onderstaand volgen gegevens
Onderstaand volgen gegevens over Catrina Kluinhaar:Gezinsblad van Catrina en Hendrik HellekesHendrik Hellekes1, timmermansknecht.otr. te Zwolle zaterdag op 3 mei 17941, tr. te Heino op zondag 18 mei 1794 met Catrina (Trientjen) Geerligs Kluinhaar, dr. van Geerlig Berents Kluinhaar (schipper) en Hendrina (Hendrika) Derks Drulmer, geb. te Lenthe gemeente Dalfsen op de Kluinaar aan de Steenwetering, ged. NG te Heino op 2 mrt 17662, dienstmaagd in 1794.Trientjen Geerligs wordt met name genoemd bij de voogdijstelling in 1776 van Jan Berents en Jan Derks, haar voogden. Haar moeder Hendrina Derks beloofd o.a. haar dochter lezen, schrijven en het naaien te laten leren.
Volgens het NG lid-matenboek van Zwolle komt Trijntje Geerligs in maart 1789 met attestatie uit Heino naar Zwolle.
En in het boek Acten van indemniteit van Zwolle lezen we het volgende:
'1794 den 30 Mai Acten van indemniteit van de kerkenraad van Dalfsen en Heino voor Trijntje Klunhaar en Hendrik Hilkes voor den tijd van ses jaaren van den 1 Mai 1794.'.
De betekenis van indemniteit is vrijwaren van schade, bijv. bij armlastig worden niet tot last komen van het armenbestuur.In het (onder)trouwboek van 1794 van Zwolle staat: 'Hendrik Hellekes, jongeman in de Koestraat, een timmermansknegt en Catharina Kleunhaar, jongedochter in de Koestraat, een dienstmaagt - op zondag den 18 Meij 1794 attestatie verleend om te Heino te mogen trouwen - zijn getuige Albert Hellekes, woont te Dalfsen, haar getuige Janna Kleunhaar, onder Dalfsen'.En in het trouwboek van Heino staat: 'd. 18 Maij - Hendrik Hullekes J.M. enCatharina Kluunhaar J.D. Op attestatie van Zwolle hier den 18 Maij getrouwt.In 1795 gaan de vijf meerderjarige dochters van Geerligs Kluinhaar of hun echtgenoten naar de Scholtus van Dalfsen om hun voogden te bedanken. Dochter Trientje wordt hierbij geassisteerd door haar man 'Jan' Hilkes, tutore marito. Deze voornaam 'Jan' is vreemd, want Trientje is een jaar daarvoor met Hendrik Hillekes getrouwd.Succes gewenst.
Volgens het NG lid-matenboek van Zwolle komt Trijntje Geerligs in maart 1789 met attestatie uit Heino naar Zwolle.
En in het boek Acten van indemniteit van Zwolle lezen we het volgende:
'1794 den 30 Mai Acten van indemniteit van de kerkenraad van Dalfsen en Heino voor Trijntje Klunhaar en Hendrik Hilkes voor den tijd van ses jaaren van den 1 Mai 1794.'.
De betekenis van indemniteit is vrijwaren van schade, bijv. bij armlastig worden niet tot last komen van het armenbestuur.In het (onder)trouwboek van 1794 van Zwolle staat: 'Hendrik Hellekes, jongeman in de Koestraat, een timmermansknegt en Catharina Kleunhaar, jongedochter in de Koestraat, een dienstmaagt - op zondag den 18 Meij 1794 attestatie verleend om te Heino te mogen trouwen - zijn getuige Albert Hellekes, woont te Dalfsen, haar getuige Janna Kleunhaar, onder Dalfsen'.En in het trouwboek van Heino staat: 'd. 18 Maij - Hendrik Hullekes J.M. enCatharina Kluunhaar J.D. Op attestatie van Zwolle hier den 18 Maij getrouwt.In 1795 gaan de vijf meerderjarige dochters van Geerligs Kluinhaar of hun echtgenoten naar de Scholtus van Dalfsen om hun voogden te bedanken. Dochter Trientje wordt hierbij geassisteerd door haar man 'Jan' Hilkes, tutore marito. Deze voornaam 'Jan' is vreemd, want Trientje is een jaar daarvoor met Hendrik Hillekes getrouwd.Succes gewenst.
-
Mieke Fokkert
Informatie gezocht over Jan Teunis Klunhaar (Kluunhaar) en Derkje Lukessen (Lukassen) afkomstig uit Dalfsen heb ik niet kunnen vinden bij mijn onderzoek naar de Kluinhaar-familie wonende onder Dalfsen en Heino. Ik kan geen verbanden met hen vinden!Welke informatie wordt eigenlijk gezocht? Voorouders? Nakomelingen? Relaties? De vraagstelling is mij nog steeds niet echt duidelijk.De Kluinhaarsbrug bevindt zich over het Overijssels Kanaal, op de Heinoseweg, dit is regionale weg tussen Dalfsen en Heino.Tussen 1600 en 1700 woonde bij de Kluinhaarsbrug wel een Kluinhaar-familie, ook geschreven als Kluijnhaer, Cluunhaar, Cleunhaer, Kluinaar en nog diverse andere varianten. Geerlig Berents Kluinhaar trouwde vóór 1756 met Hendrina Derks. Zij kregen 8 kinderen, waarvan Ria van Bessen er al enkele genoemd heeft. Ook Catrina, gedoopt op 2 maart 1766 te Heino, was een dochter van hen.In een eerder geplaatste reactie staat meer over Catrina Geerligs Kluinhaar en haar partner.
- ria van bessen
Ik ben er al uit.
Ik ben er al uit.Dit is het huwelijk van Derk .. Bruidegom:Derk KlunhaarGeboorteplaats:DalfsenGeboortedatum:zaterdag 3 december 1814Beroep:wijnkoopersknechtVader bruidegom:Steven KlunhaarMoeder bruidegom:Janna GerritsBeroep:landbouwerscheBruid:Hendrica van der HoogteBeroep:DienstmeidVader bruid:Gerrit van der HoogteMoeder bruid:Maria GerritsGebeurtenis:HuwelijkDatum:donderdag 2 november 1843Gebeurtenisplaats:ZwolleVia wiewaswie zag ik dat Steven Jans uit Dalfsen zich ná 1811 Kluunhaar gaat noemen en inderdaad getrouwd met Janna Gerrits.Steven komt uit dit gezin en deze zijn idd RK Jan Teunis x Dirkje Lucas [d.v. Lucas Gerrits op Rosendal] ng trb Dalfsen1758 - 22 April- Jan Teunisz J.M., met Dirkje Lucas J.D., beijde in Lenthe.uit dit huwelijk: rk dpb DalfsenDie 2 Februarii 1759 - baptizatus est Gerrit F.L. cujus pater est Jan Teunissen et mater Deije Lukissen conjuges op de Hasselt in Lente. Matrina Aaltjen Teunissen.Die 28 Februarii 1761 - baptizatus est Lucas F.L. cujus pater est Jan Teunissen et mater Deije Lucassen conjuges op de Hasselt in Lente. Matrina Hendrina Lucassen.Die 18 Novembris 1762 - baptizata est Antonia F.L. cujus pater est Jan Teunissen et mater Deije Lucassen conjuges op de Hasselt in Lente. Patrinus Derk TeunissenDie 9 Novembris 1764 - baptizata est Joanna F.L. cujus pater est Jan Teunissen et mater Derkjen of Deije Lucassen conjuges op de Hasselt in Lente. Matrina Joanna HendriksAo. 1766 die 15 Novembris - baptizatus est Stephen F.L. cujus pater est Jan Teunissen et mater Derkjen Lukessen conjuges op de Hasselt in Lente. Matrina Seijntjen Gerrits avia.Ao. 1769 die 1ma Maji - baptizatus est Berent F.L. cujus pater est Jan Teunissen et mater Deije Lucassen conjuges op de Hasselt in Lente. Matrina Joanna Lucassen.2da Maji - baptizatus est Bernardus cujus pater Jan Teunissen et mater Deije Lucassen conjuges op de Hasselt et matrina Teune Lucassen soror matris.Dit is het huwelijk van Steven..Den 24 Januarij 1807 ingeschreven Steven Jansen J.M. gebr. en won. op de Hasselt te Lenthe, en Janna Gerrits J.D. gebr. te Oudleusen, en won. te Lenthe.Deselve sijn volgens attest van J.A. Nieuwenhuijs R.C. pastor op de Hoonhorst den 8 Februarij 1807 in den huwelijken staat bevestigt.in fidem A.C. Bouwmeester, Scholtus.De aangave geschreven op een zegel van 6 stvs. in fidem A.C. Bouwmeester, Scholtus.Zo staat alles keurig én overzichtelijk bij elkaar.In de hierbovengenoemde dopen staat AVIA = OMA Dit is de doop van Jan TeunisDie 15 Martii 1734 - baptizatus est Joannes, cujus pater Theunis Aalberts op de Hasselt et mater Sijntjen Gerrits conjuges op de Hasselt in Lente. Matrina Maria uxor Henrici Jansen op het Kleijn Moesewinkel in den Velthoek.
-
Buurtmuseum Kamperpoort
Hallo Mieke het is een beetje
Hallo Mieke het is een beetje verwarrend maar wij proberen de vader en moeder van Derk Klunhaar te vinden hij is geboren op 03-12-1814 in Dalfsen en overleden op 28-07-1888 In Zwolle, hij is gehuwd op 02-10-1843 in Zwolle, met Hendrica van der Hoogte, geboren 29-11-1807 in Zwolle en ook overleden in Zwolle op 02-03-1867. Meer hebben wij niet daarom het verband als vader Stephen (Steven) Klunhaar (Kluunhaar) geboren op 15-11-1766 in Lenthe Dalfsen overleden op 21-04-1835 te Lenthe Dalfsen en Janna Gerrits geboren rond 1764. en deze weer gelinkt aan Jan Teunis en Derkjen Lukessen. Dit was eigenlijk de vraag stelling maar door te weinig tijd een rommeltje geworden. Excuus hier voor.
-
Buurtmuseum Kamperpoort
Hallo Ria heel hartelijk
Hallo Ria heel hartelijk bedankt hier voor we gaan de puzzel oplossen. En verder iedereen bedankt voor de reacties.Groetjes Buurtmuseum Kamperpoort,Jacob (beheerder)
- ria van bessen
Ik heb nog een aanvulling..
Ik heb nog een aanvulling..De moeder hertrouwt.Dalfsen f28v dd.22-05-1779Gerrit Bloemendal, Verwalter Scholtus van DalfsenKeurnoten Hendrik Marien en Jannes van der KampVerschenen is Derkjen Luikas [Luijas], weduwe van Jan Teunjs [Teunis] uit de boerschap Lente, geassisteerd door Hendrik Jansen als haar momber. Zij wil en moet hertrouwen. Zij is met de mombers van haar 7 onmondige kinderen (Gerrit, Luikis, Steven en Berent Jansen, de 4 zoons, en Teune, Janna en Jaeje Jansen, de 3 dochters) bij wijlen haar man Jan Teunis in echte verwekt, overeengekomen om aan de genoemde kinderen voor hun vaderlijk goed te bewijzen aan elk kind een eiken kist en aan elke dochter daarbij 9 ellen Poeddebuer [?], en aan de dochter Janna mag, zolang deze leeft of het haar welgevalt, in het ouderlijk huis blijven en aldaar onderhouden worden volgens staatsgelegenheid. De moeder zal de kinderen onderhouden in kost en kleren tot zij in staat zijn een ander te dienen, en zij zal hen inmiddels laten leren lezen en schrijven volgens staatsgelegenheid. Bij een ander dienende en ziek of zuchtig wordende, mogen zij altijd in het ouderlijk huis inkeren en zullen zij daar dan verpleegd worden tot zij hersteld zijn.Verschenen zijn Derk Teunis en Willem Jansen, beiden ooms van de kinderen. Zij nemen de momberschap met handtasting aan. Actum Dalfsen. Ng DalfsenDen 22 Maij 1779 - Hendrik Janssen J.M. onder Wijhe, met Dirkje Lucas, wede. in Lenthe. N.B. beide Roomsch. Getrouwt alhier den 6 junij 1779.RK Dalfsen7 Jun. 1779 ? matrimonio juncti sunt Hendrik Jan Jansen ex Heeten et Deije [geen achternaam vermeld], vidua van de Hasselt. Coram testibus matre mea, vidua Hampsink et domino Hubert, etc. Ng Wijhe[23, 30 Maij & 6 Juni] 1779 - Op attestatie van Dalfsen den 23, 30 Maij & 6 Junij afgekondigt Hendrik Jansen J.M. onder Wijhe, & Derkjen Lucas wed. in Lenthe onder Dalfsen, welke met bewijs derwaars gegaan zijn.