Lenen stift Essen - Wolffs

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Barcmede

Lenen stift Essen - Wolffs

Bericht door Barcmede » 04 sep 2014, 14:35

Op zoek naar Albert Wolffs/Wolloffs(s)en, genoemd als 'naest' in lenen in het kerspel Zwolle, buurschap Berkum, 'Repertorium op de leen-, tins- en hofhorige goederen van het Stift Essen' (Mensema).De lenen waarin ik zijn naam heb gevonden waren tussen 506 en 551. Maar in welke tijd en staan er ook zijn lenen in?Is het niet meer mogelijk per internet onmiddelijk dit repertorium te doorzoeken?

Annelies Onijs Koetsier

Welgeteld kom ik 2x de naam

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 04 sep 2014, 19:22

Welgeteld kom ik 2x de naam Albert Wolf(fs) tegen in het stift Essen. Waarvan 1x de erfgenamen van Albert Wolfs.Beide keren als belending van een stuk land. Albert heeft geen lenen in zijn bezit. Ik vroeg mij trouwens wel af wat u met deze vraag wilt, de vraagstelling is niet echt duidelijk.

Barcmede

Hallo Annelies,

Bericht door Barcmede » 05 sep 2014, 11:08

Hallo Annelies,Toen de registers nog digitaal toegankelijk waren heb ik onderstaande aantekeningen overgenomen. Daarbij ben ik helaas vergeten de rest van de lenen te noteren, dus de hele inhoud: geen nummer, geen lenen, geen data met de leenhouders.Ik ben op zoek naar een Albert Wigbelts/Wigbold(s), soms ook genaamd Albert Wolfsen, levend rond 1560 tot 1648 in Berkum. Over de inhoud van de lenen in het register hoop ik meer over hem en zijn vrouw(en) (namen heb ik) alsook zijn voorouders en nakomelingen te ervaren. Mogelijk is dat slechts als het bij deze twee Alberts om één en dezelfde persoon gaat. Dat hoop ik ook uit te vinden.Overigens: Albert Wolf had ik niet gevonden.Ziet u soms de mogelijkheid mij deze lenen op de een of andere manier te kunnen meedelen (het liefst), of eventueel de tijd waarin de Albert Wolffs/enz. die in de registers staat genoteerd te kunnen bepalen? Eventueel leefde hij in een heel andere periode en bestaan er gewoon geen overeenkomsten. Uyt het erve Roetermansgoet te Berckum sess scharen ende een vierendeel op 't broeck in 't bluck achter de Ruysemathe, sonder die daertho gehoerende gerechticheyt opte belten, met noch een stucke seylandes opten Hondesch, Albert Wolffs oost- ende westwaert gelegen, vry van allen onraet ende uytgaende renten.Afgespleten van nr. 542; naderhand afgespleten in de nrs. 548 en 549.           Een stucke saeylandts op den Hondesch, tusschen zal. Albert Wolffs erffgenamen oost- ende westwaert, gesproeten uyttet erve ende goet Roetermansgoet in den carspel van Swolle, buyrschap Berckman gelegen.Afgespleten van nr. 547; naderhand afgespleten in de nrs. 550 en 551. Uutt hett erve Naminck toe Barckman een stucke landes genoemt den Noest, gelegen in 't carspel van Swolle, buyrschap Barckman, oostwert aen Arent van Rutenberch, westwaert Albert Wolloffssen, noortwaert de Vechte, suydwaert Johan Kockman, vry van onraett ende sonder enigen jaelixen uuttganck toe betalen, overmits den jaerlixen tins, heerenrente, onraet ende rustique lasten opte huysplaets mett syn bygevoechde percelen gelecht is.Afgespleten van nr. 506; naderhand hieruit weer afgespleten de nrs. 508 en 509. Uutt hett erve Naminck, gelegen in den carspel van Swolle, buyrschap Barckman, de helffte van een breuckslach, Hardensteyn aen de eene unde Keppel cum suis aen de ander syde; item, de helffte van een strucke landes, genoemt hett Mollenstucke opten Hoogen Esch; noch de helffte van een langen acker tendes ende bylanges hett buytendycksche lant naest Albert Wolloffsens lant, vry van onraett, rustique lasten unde uutgaende renten, overmits den onraett, jaerlixen tins, heerenrenthe ende rustique lasten van 't voernoemde erve op de huysplaetse mett daerby gevuechde percelen gelecht is.Afgespleten van nr. 506; naderhand hieruit afgespleten nr. 520 en het restant vereend met nr. 518 tot nr. 519.           Uutt hett erve Naminck, gelegen in den carspel van Swolle, buyrschap Barckman, de helffte van een brueckslach, Hardensteyn aen de eene unde Keppel cum suis aen de ander syde; item, de helffte van een stucke landes, genoemt hett Mollenstucke opten Hoegen Esch; noch de helffte van een langen acker tendes ende bylanges hett buytendycksche lant naest Albert Wolloffsens landt, vry van onraett, rustique lasten unde uuttgaende renthen, overmits den onraett, jaerlixen tins, heerenrenthe ende rustique lasten van 't voernoemde erve op de huysplaetse mett daerby gevuechde percelen gelecht is.Afgespleten van nr. 506; naderhand hieruit afgespleten nr. 521 en het restant vereende met nr. 517 tot nr. 519.           Een stuck landes, genoemt hett Mollenstucke opten Hogen Esch, mett noch eenen langen acker tendes ende bylanges hett buytendycksche lant, naest Albert Wolloffsens lant, soe sy voer desen uutt hett erve Naminck, gelegen in 'r carspel van Swolle, buyrschap Barckman aengekofft hebben, vry van onraett ende rustique lasten unde uutgaende renten. In 1717: "het Molenstuck en een lange akker t' eindens daar aan op den Hontesch na het buitendijckse land ...".Samengevoegd uit de nrs. 517 en 518.

Annelies Onijs Koetsier

Overigens heeft wel ene

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 05 sep 2014, 11:52

Overigens heeft wel ene Albert Wigbolds een leen van Overijssel in BerkumDat goet ten Dale mit Mastebroec ende mit al sinen toebehoren, gheleghen inSwoller kerspel in Bircmeder buerscap.1564 mei 9 (OC1 fol 110v)Roerick Wulffs na opdracht door Jutte, dochter van Simon Peters.** Met een aantekening : "Dit voorseide leen sal men soe menichmael als 't ledichwordt, sonderlinge verhergewaeden, vermits het is een angecoft leen van JutteSymon Petersdochter, die gheen leengoet meer geholden heeft".** Op 19 mei 1564 (OC1a fol 43) belastte Roerick dit goed ten behoeve van Juttemet een rente van 36 goudgulden, die aflosbaar was met 600 goudgulden.1583 mei 22 (OC2 fol 57v)De onmondige kinderen van wijlen Roerick Wulffs. Hulder zijn broer Johan Wulffs.1603 dec 6 (OC3 fol 61)Helmich de Wolff, voor hemzelf en tevens namens zijn zusters Helena de Wolffs,vrouw van Jacob Voet, en Roerycka de Wolffs met lediger hand, zoals zij in 1583waren beleend.1603 dec 6 (OC3 fol 61)Albert Wigboltz, man van Magdalena de Wolffs, voor hemzelf en tevens namens hunzoon Henrich na opdracht door Helmich de Wolff en zijn zusters.1621 apr 7 (OD2 fol 6v)Henrick de Wolffs na opdracht door zijn vader Albert Wigbolts.

Barcmede

Ja, die heb ik uiteraard. Dat

Bericht door Barcmede » 05 sep 2014, 12:39

Ja, die heb ik uiteraard. Dat is ook toegankelijk. Verder is deze persoon nog te vinden in de dtb-registers. Waar het echter om gaat is het stift Essen. Mijn aantekeningen daaruit staan in mijn laatste antwoord. Meer dan dat heb ik jammer genoeg niet in mijn papieren staan. En dat 'méér' is het waar het om gaat.A.J. Mensema's 'Repertorium op de leenregisters van de leen-, tins- en hofhorige goederen van het Stift Essen' kan ik vanuit mijn woonplek niet inzien en de afstand om eens langs te komen in Zwolle is net ietsjes te ver. Dat is mijn probleem.

Annelies Onijs Koetsier

Ik zou ook niet weten waar

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 05 sep 2014, 12:45

Ik zou ook niet weten waar dat on-line staat.Maar nogmaals je schiet er niets mee op. Zijn naam staat alleen bij belendingen genoteerd. Albert zelf heeft geen lenen van het stift.

Barcmede

Dat begrijp ik. Maar staat er

Bericht door Barcmede » 05 sep 2014, 13:58

Dat begrijp ik. Maar staat er soms een datum bij? In welke tijd was hij 'belendend'?O, nu vraag u direct. Hebt u makkelijke toegang en soms ook de tijd om dit even na te zien?Het was ooit online te vinden, nu niet meer.

Annelies Onijs Koetsier

Er staat geen datum bij

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 05 sep 2014, 14:35

Er staat geen datum bij genoteerd, omdat een belending in 1600 hetzelfde omschreven is als bijvoorbeeld in 1800. Een voorbeeld, deze leen loopt van 1630 tot 1794 en heeft ALTIJD hetzelfde verhaal er boven staan.519.  Schoutambt ZWOLLE / buurschap Berkum. - blz. 760Een stick landes, genoemt het Mollenstucke opten Hogen Esch, mett noch eenen langen acker tendes ende bylanges hett buytendyckse lant, naest Albert Wolloffsens lant, soe sy voer desen uutt hett erve Naminck, gelegen in 't carspel van Swolle, buyrschap Barckman aengekofft hebben, vry van onraett ende rustique lasten unde uutgaende renten. In 1717: "het Molenstuck en een lange akker t' eindens daar aan op den Hontesch na het buitendijckse land ...". Ik begrijp echt niet waar u heen wilt. Wat heeft u aan een belending?

Barcmede

Het wordt langzaamaan eng

Bericht door Barcmede » 05 sep 2014, 14:57

Het wordt langzaamaan eng hier.Deze tijdsbepaling 'van 1630 tot' maakt al duidelijk dat het mogelijk binnen het leven van Albert Wolff valt (overlijdensjaar 1648). Hetzelfde nog van de andere lenen en ik weet of dat mogelijk dé gezochte Albert is. Indien ja kan ik ook zien welke stukken grond hij waar bewerkte, hetzij als bezit, hetzij als lenen van andere hoven.Er zit dus wel een idee achter.

Annelies Onijs Koetsier

Ik weet niet hoe vaak ik dit

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 05 sep 2014, 15:32

Ik weet niet hoe vaak ik dit moet zeggen: Maar hij heeft geen lenen in zijn bezit. Albert is geen leeman!
 Dus:- Er staan geen lenen van Albert in het stift Essen
- Albert is geen leenman
- Ik kan niet aangeven welke landerijen Albert bewerkte, want Albert heeft niets, dus hij bewerkte ook niets van het stift Essen.
- Elk stuk grond had zijn belendingen, elk stuk grond of goed werd geschonken in ruil voor zielenheil, of in ruil voor onderhoud van een familielid. En dat gold niet voor de familie van Albert. Waneer deze stukken werden gegeven aan het stift? Elk stuk land of erf had zijn eigen gever, en degene [de gever] kon leven in 1530 maar ook in 1670.Ik zal het nog maar eens hardop zeggen, je kan het zo spannend en eng maken als je zelf wilt, maar Albert heeft niets totaal niets van doen met het stift Essen.

Plaats reactie