Salomon Haerberly
-
Annelies Onijs Koetsier
Salomon Haerberly
Salomon Haerberly is een tijd eigenaar geweest van huis Java in IJsselmuiden.Ik weet heel weinig van hem.
Wat ik weet
Hij huwt Anna Maria van Eps uit Goes, trouwen te Veere op 1 okt 1794. Hij is geboren te Daegerwil, waar dat ligt Google maps en ik hebben geen idee. En Salmon is overleden te IJsselmuiden 12 okt 1844. Hij is dokter of medicijnendokter van beroep.
Uit dit huwelijk geen kinderen.
Ik zoek wat meer info over deze Salomon en Anna Maria. [van de familie van Anna hoef ik geen DTB gegevens]. Ik heb een flauw vermoeden dat de naam Haerberly uit Zwitersland komt. Want in 1711 komt met een boot vol doopsgezinden vluchtelingen uit Zwitserland ene Nicolaas Haberly voor. Een naam die je niet vaak hoort of ziet.
Wat ik weet
Hij huwt Anna Maria van Eps uit Goes, trouwen te Veere op 1 okt 1794. Hij is geboren te Daegerwil, waar dat ligt Google maps en ik hebben geen idee. En Salmon is overleden te IJsselmuiden 12 okt 1844. Hij is dokter of medicijnendokter van beroep.
Uit dit huwelijk geen kinderen.
Ik zoek wat meer info over deze Salomon en Anna Maria. [van de familie van Anna hoef ik geen DTB gegevens]. Ik heb een flauw vermoeden dat de naam Haerberly uit Zwitersland komt. Want in 1711 komt met een boot vol doopsgezinden vluchtelingen uit Zwitserland ene Nicolaas Haberly voor. Een naam die je niet vaak hoort of ziet.
-
anne vries
hij zou geboren zijn in
hij zou geboren zijn in Dagerwil in Zwitserland in ca. 1760 , zie overlijdensakte, akte nummer 18https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-11516-15904-55?cc=2026211&wc=9CYP-T36:1029028601,1029002801 vr.gr. Anne
-
Annelies Onijs Koetsier
Dank je wel Anne, hij is dus
Dank je wel Anne, hij is dus in Zwitserland geboren.
Iemand enig idee of er meer bronnen/info van hem in Nederland te vinden is?
Of misschien zelfs in Zwitserland?
Iemand enig idee of er meer bronnen/info van hem in Nederland te vinden is?
Of misschien zelfs in Zwitserland?
-
Annelies Onijs Koetsier
Hoe we ook ons best doen,
Hoe we ook ons best doen, manlief en ik kunnen geen Da(e)gerwil vinden in Zwitserland.
Iemand misschien waarbij een lichtje opgaat welke plaats in Zwitserland dit kan zijn?
Iemand misschien waarbij een lichtje opgaat welke plaats in Zwitserland dit kan zijn?
Hoi Annelies,
Hoi Annelies,Via google zie ik dat hij ook als Toeberly geschreven zou worden.Ik zie in Zwitserland wel een plaatsje DagetschwilOf nu een straat? als je via google maps kijkt zie je wel een gehuchtje liggen ,de straat verwijst in elk geval wellicht naar zo'n plaatsje in vroegere tijden?In Zwitserland lijkt de naam Haeberly met Umlaut op de aJettie
akte 1815 Kampen
akte 1815 Kampenalomon HaeberlyVoornaam:SalomonAchternaam:HaeberlyGeslacht:OnbekendBeroep:chirurgijn-majoor bij hospitaal KampenWoonplaats:Kampen er zijn nog meer notariele aktes, maar die zullen je wel al bekend zijnJettie
Via google books:
Via google books:Zeitschrift für schweizerische Geschichte: - Volume 8aus Tägerweilen (Thurgau) 869. Salomon Häberli, chir., 30. 9. 1779.De plaats moet dus zijn Tägerwilen en Salomon is blijkbaar chirurg geworden in 1779. Waarschijnlijk is dit zijn doop (Alterswilen en Tägerwilen vallen beiden onder Thurgau):Name: Salomon Haeberlin Gender:MaleChristening Date:24 Apr 1757Christening Place:EVANGELISCH,ALTERSWILEN,THURGAU,SWITZERLANDFather's Name:Joseph HaeberlinMother's Name:Elsbetha VoegelVia familysearch zijn meer Salomon Häberli/Haeberlin te vinden, die gedoopt zijn rond 1760, maar die zijn volgens mij al vroeg overleden (en zij hebben andere ouders).
-
Annelies Onijs Koetsier
Ik had je plaatsnaam al als
Ik had je plaatsnaam al als juist genoteerd in mijn document. Toen ik daarna weer op het forum keek, zag ik de posting van Carolina, dat lijkt mij nu de geboorteplaats.