Christiaan Daniel Hertz
-
Annelies Onijs Koetsier
Christiaan Daniel Hertz
Ik gooi nog een eigenaar van huis Java in IJsselmuiden in de groep.
Christiaan Daniel Hertz.
Wat ik van hem weet?
Koopt op 7 januari 1800 het herenhuis Java.
Overlijd op 12 mei 1800 te Amsterdam.Ik vermoed dat er een gesteggel is geweest wie zijn erfgenamen zouden zijn, want ik zie hierover een publicatie op internet. Dit word uiteindelijk Anna Willemina Schutte X B.G. van Vlooten.
Hij werkt vermoedelijk ook in de Oost (Ned. Indië) omdat ik wat nietszeggende brieven bij het CBG heb gedownload m.b.t. Ned. Indië. Van deze brieven ben ik niets wijzer geworden.
Geen idee wat Christiaan Daniel in de Oost deed, geen idee waar hij vandaan komt, geen idee waar hij geboren is.
Wie kan iets vinden over hem en zijn leven?
Christiaan Daniel Hertz.
Wat ik van hem weet?
Koopt op 7 januari 1800 het herenhuis Java.
Overlijd op 12 mei 1800 te Amsterdam.Ik vermoed dat er een gesteggel is geweest wie zijn erfgenamen zouden zijn, want ik zie hierover een publicatie op internet. Dit word uiteindelijk Anna Willemina Schutte X B.G. van Vlooten.
Hij werkt vermoedelijk ook in de Oost (Ned. Indië) omdat ik wat nietszeggende brieven bij het CBG heb gedownload m.b.t. Ned. Indië. Van deze brieven ben ik niets wijzer geworden.
Geen idee wat Christiaan Daniel in de Oost deed, geen idee waar hij vandaan komt, geen idee waar hij geboren is.
Wie kan iets vinden over hem en zijn leven?
-
Jacqueline
Hallo Annelies,
Hallo Annelies,Via de indexen via http://www.gahetna.nlVOC: Overgekomen brieven en papieren, VOC Hoofdvestiging: BataviaVOC Hoofdvestiging BataviaBeschrijving Vijff berichten van de gemagtigdens van mr. Pieter de Monchij, Pieter Jansen, Christiaan Daniel Hertz, Pieter Jansen en Hendrik Heuning over uitstaande gelden onder gemelde gemachtigdens, in datis Maij 1784.Jaar 1784Bronverwijzing Nummer toegang: 1.04.02, inventarisnummer: 3635, (Katern: Batavia Pagina 1893-1902) Misschien dat in het document (dateert van tussen 1609-1795) zelf meer informatie staat; je kunt het online bestellen of ter plekke (in het Nationaal Archief te Den Haag) inzien.In de index Landmacht: Stamboeken supplement (1795-1810)komt een Christian Hertz voor, wordt vermeld in twee documenten. Misschien dezelfde, het kan echter ook de Christiaan Fredrik Hertz zijn die voorkomt in de index VOC: opvarenden (1699-1794). Verder, in Amsterdam: datum overdracht:29-06-1763verkoper:Diephout, Erven Janverkoper:Pieters wed. Thomas Valies, Erven Marretjekoper:Hertz, Christiaanstraatnaam:Haarlemmerstraatstraatnaam in bron:Haarlemmerdijk (NOZ)omschrijving:Huis en erf, het tweede huis bewesten de Buiten WieringerstraatArchief van de Schepenen: kwijtscheldingsregisters
Transportakten voor 1811: NL-SAA-21688490 datum overdracht:14-12-1797verkoper:Wiens echtgenoot Johanna Boumans, Erven Hendrikkoper:Hertz, Christiaan Danielstraatnaam:Rokinstraatnaam in bron:Rokinomschrijving:Huis en erf, tussen Gapersteeg en DuifjessteegArchief van de Schepenen: kwijtscheldingsregisters
Transportakten voor 1811: NL-SAA-21717340 datum overdracht:12-12-1799verkoper:Croonenberg wed. Hendrik Schutte, Erven Willemina Christinakoper:Hertz, Christiaan Danielstraatnaam:Rokinstraatnaam in bron:Rokinomschrijving:Huis en erf, het derde huis van de Kalfsvelsteeg (Kalversteeg) over de Nieuwezijds KapelArchief van de Schepenen: kwijtscheldingsregisters
Transportakten voor 1811: NL-SAA-21718572 datum overdracht:03-02-1801verkoper:Hertz, Erven Christiaan Danielkoper:Voigt, Johann Gottfriedstraatnaam:Rokinstraatnaam in bron:Rokinomschrijving:Huis en erf, tussen Gapersteeg en DuifjessteegArchief van de Schepenen: kwijtscheldingsregisters
Transportakten voor 1811: NL-SAA-21719370Hij komt ook voor als getuige in de Amsterdamse doopregisters. O.a. bij het echtpaar Schutte (de erfgename) X Van Vlooten. Familie?Er zijn een aantal vermeldingen in de Historische kranten via Delpher, de oudste uit 1779. En een vermelding in het document via deze linkhttp://prizepapersconsortium.huygens.knaw.nl/wp-content/bestanden/2011/07/Doos-HCA-30-7353.pdf waruit blijkt dat hij koopman te Amsterdam was.Groeten van Jacqueline
Transportakten voor 1811: NL-SAA-21688490 datum overdracht:14-12-1797verkoper:Wiens echtgenoot Johanna Boumans, Erven Hendrikkoper:Hertz, Christiaan Danielstraatnaam:Rokinstraatnaam in bron:Rokinomschrijving:Huis en erf, tussen Gapersteeg en DuifjessteegArchief van de Schepenen: kwijtscheldingsregisters
Transportakten voor 1811: NL-SAA-21717340 datum overdracht:12-12-1799verkoper:Croonenberg wed. Hendrik Schutte, Erven Willemina Christinakoper:Hertz, Christiaan Danielstraatnaam:Rokinstraatnaam in bron:Rokinomschrijving:Huis en erf, het derde huis van de Kalfsvelsteeg (Kalversteeg) over de Nieuwezijds KapelArchief van de Schepenen: kwijtscheldingsregisters
Transportakten voor 1811: NL-SAA-21718572 datum overdracht:03-02-1801verkoper:Hertz, Erven Christiaan Danielkoper:Voigt, Johann Gottfriedstraatnaam:Rokinstraatnaam in bron:Rokinomschrijving:Huis en erf, tussen Gapersteeg en DuifjessteegArchief van de Schepenen: kwijtscheldingsregisters
Transportakten voor 1811: NL-SAA-21719370Hij komt ook voor als getuige in de Amsterdamse doopregisters. O.a. bij het echtpaar Schutte (de erfgename) X Van Vlooten. Familie?Er zijn een aantal vermeldingen in de Historische kranten via Delpher, de oudste uit 1779. En een vermelding in het document via deze linkhttp://prizepapersconsortium.huygens.knaw.nl/wp-content/bestanden/2011/07/Doos-HCA-30-7353.pdf waruit blijkt dat hij koopman te Amsterdam was.Groeten van Jacqueline
-
Annelies Onijs Koetsier
Het Amsterdamse archief en
Het Amsterdamse archief en het VOC archief van Ga het Na zijn eigenlijk helemaal nagekeken.
De info die hier uit voort kwam, geven geen aanwijzingen waar hij vandaan komt, en of hij het is die met Douwes is gehuwd. [er zijn namelijk vermoedelijk twee C.D. Hertz in Amsterdam n dezelfde periode]De brieven heb ik in mijn bezit en geven geen aanwijzingen. Zijn algemene brieven over afspraken en handel. Maar geen enkele aanwijzing over zijn persoon.Ook ben ik eigenlijk niet van plan extra kosten te maken voor opvragen van archieven waar ik hooguit wat jaartallen uit kan vinden. Mijn ervaring met militie achtige registers is dat je er weinig aan hebt bij huizen onderzoek en eigenaren hiervan. Daarnaast maak ik al dusdanig veel kosten zoals reisgeld/benzine, opvragen van stukken uit archieven die niet naast de deur liggen, diverse abonementen, dat ergens een halt moet zijn. Vandaar dat ik zulke soort archieven niet opvraag.
Je laatste link geeft geen resultaten op Hertz, Daniel, Christiaan of het woord koopman. Weet je ook nog op welke bladzijde je zijn naam gevonden hebt?
De info die hier uit voort kwam, geven geen aanwijzingen waar hij vandaan komt, en of hij het is die met Douwes is gehuwd. [er zijn namelijk vermoedelijk twee C.D. Hertz in Amsterdam n dezelfde periode]De brieven heb ik in mijn bezit en geven geen aanwijzingen. Zijn algemene brieven over afspraken en handel. Maar geen enkele aanwijzing over zijn persoon.Ook ben ik eigenlijk niet van plan extra kosten te maken voor opvragen van archieven waar ik hooguit wat jaartallen uit kan vinden. Mijn ervaring met militie achtige registers is dat je er weinig aan hebt bij huizen onderzoek en eigenaren hiervan. Daarnaast maak ik al dusdanig veel kosten zoals reisgeld/benzine, opvragen van stukken uit archieven die niet naast de deur liggen, diverse abonementen, dat ergens een halt moet zijn. Vandaar dat ik zulke soort archieven niet opvraag.
Je laatste link geeft geen resultaten op Hertz, Daniel, Christiaan of het woord koopman. Weet je ook nog op welke bladzijde je zijn naam gevonden hebt?
-
Annelies Onijs Koetsier
Inmiddels gevonden,
Inmiddels gevonden,Toch zou ik het leuk vinden als ik wat meer info over hem kan vinden.
Hij is zo eenzaam zonder familie, broers/zussen/ouders.
Hij is zo eenzaam zonder familie, broers/zussen/ouders.
-
Albert Aalderson
Annelies,
Annelies, Op het stamboomforum werd in 2008 een topic gestart door Andre Westendorp over Berend van Vlooten, hierin kwam ook Daniel Hertz ter sprake. Misschien kan hij je meer vertellen.Gr. Albert Aalderson
-
Jacqueline
Ik geloof op blz. 10.
Ik geloof op blz. 10.Ik ben op zoek gegaan naar gegevens n.a.v. van jouw vraag wie er iets over 's mans leven kon vinden en de twee feitelijkheden die je opgaf als zijnde bekend. En daar stond niets bij van de informatie via het Amsterdams Archief of Ga Het Na!Mijn ervaring met de stamboeken is dat er ten eerste een geboorteplaats wordt vermeld en ten tweede vaak een overzicht wordt gegeven van de verschillende standplaatsen van de ingeschrevene. Waar dan vaak via b.v. de DTB weer meer is te vinden.Groeten van Jacqueline
-
Annelies Onijs Koetsier
Deze persoon ken ik zeer goed
Deze persoon ken ik zeer goed, samen met hem doe ik het onderzoek naar dit huis en hun eigenaren.
Christiaan Daniel Hertz zou
Christiaan Daniel Hertz zou 65 jaar zijn bij zijn overlijden (10-04-1800). Hij moet dus in ong 1735 geboren zijn.http://books.google.nl/books?id=HYZbAAA ... 22&f=false
Op de site MaritiemDigitaal
Op de site MaritiemDigitaal vind ik enkele brieven gericht aan C.D. Herts. Het levert geen persoonlijke informatie op, maar is misschien wel leuk als achtergrondinformatie.http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... o=&museum=
-
Annelies Onijs Koetsier
Ik heb ook een transportakte
Ik heb ook een transportakte gekocht van het Amsterdamse archief.Hierin komt naar voren dat Willemina Christina Cronenberg vrouw van Hendrik Schutte (zijn 2e X) degene is waar een link mee moet zijn met Christiaan Daniel Hertz.Bovenstaand echtpaar heeft ook een zoon: Christiaan Daniel en een zoon Christiaan Andries. Een dochter van hun Anna Willemina Sophia heeft zelfs C.D. Hertz een keer als getuige bij een doop van één van haar kinderen met B.G. van Vlooten.Anna Willemina Sophia is de erfgenaam van C.D. Hertz. Er komt ook een Christiaan Hertz in Amsterdam voor gehuwd met Elisabeth Douwes. Ook zij zijn (Evangelie) Luthers. Ik krijg steeds meer de indruk na een dag puzzelen, dat het een ander echtpaar is.