gerrit Alberts Noortman
-
Janny Lalkens
Prima, ik vind ze allemaal
Prima, ik vind ze allemaal even lief, als ze maar in of rond Zwolle hebben gewoond.Ik heb inmiddels de datum van de momberstelling en de ondertrouw- en trouwdatum:1. Op 10 april 1669 momberstelling voor de 6 onmondige kinderen van Willemtijn Wichers en haar overleden man Herman Alberts op de Oort te Westenholte.2. Op 17 april 1669 ondertrouw van Eevert Beerents jongeman te Emmen en Willemtien Wichers, weduwe te Westenholte3. 25 meij 1669 trouwdag van dit nieuwe stel. Gevraagd: doopdata van kinderen uit het 2e huwelijk van Willemtien Wichers, met een voorkeur voor een Albert Evers en/of een Jennigje Evers.Ben benieuwd. Tot zo.
-
Janny Lalkens
Gekeken in de periode april
Gekeken in de periode april 1669 tot eind dec. 1675: geen kinderen gedoopt van Evert Berents en Willemtien Wichers of van Evert met een andere vrouw.Ook gekeken, als een vader Evert een kind liet dopen, of dat kind Albert Everts of Jennigje Everts heette. Ook niet.Hoe oud zou Willemtien zijn geweest na het krijgen van 6 kinderen toen ze hertrouwde in 1669?Is Evert Berents eventueel nog later na 1675 met een jongere vrouw getrouwd? Met deze vragen ga ik verder na het zien van het programma van collega Jaap Jongbloed, die ook vermiste personen zoekt.
- ria van bessen
Vreemd dat er geen dopen zijn
Vreemd dat er geen dopen zijn.. want Jennigjen Everts heeft één broer en zussen volgens de erfuiting die in Dalfsen te vinden is, wanneer ze hertrouwd met Gerrit Hendriks Bergman.Het is dezelfde grond die Gerrit Noordman erft en vervolgens bij koopt Dit is een stukje uit die erfscheiding - let op het schuine en dik gemaakte tekstDalfsen deel 5 f 29vo dd 02-08-1710"" de halfscheid van een camp weideland gelegen bij de Spoolderberg geheten de Brekkelenberg bij Egbert Gerrits Voerman in gebruik. De halfscheid van een huis en twee kamers met een schuure daaraan gelegen, strekkende bij de Camperpoorte aan de Hoogstrate. de halfscheid van een huis staande tegenover de meule aan de hoogstrate van de stad Zwolle, de halfscheid van haar anpart in het land de Hofjes gent. gelegen bij het huis Werkeren met comp.ten broer en susters in ’t gemeen. De halfscheid van 1/6 in drie morgen lands gelegen bij de Boxen met voorschr. in ’t gemeen. 50e penning ZwollerkerspelF151 – Op 13 december 1729 - Gerrit Alberts, de kinderen van Willem Jacobs en Jan Martens sijn te samen aangestorven door het overlijden van Harmen Alberts op den ..[niet vermeld =Luire ] een vijfde part in 3 morgen het Zeijlkampien in Mastenbroek en nog een gelijk vijfde part in zeven vierendeel morgen hoffies in Mastenbroek.50e penning ZwollerkerspelF216 – Op 1 november 1732 heeft Gerrit Noordman en zijn huisvrouw Geessien Jansen bekent gemaakt dat zij hebben aangekogt op 27 september 1732 van Jan Martens en desselfs huisvrouw Derkjen Alberts hun anpart zijnde het 1/15 part in 3 morgen weijdeland in Mastenbroek in het Hogebruggenslagh, vanouds genaamt het Zeijcampjen. Ende dan nogh hun andeel zijnd mede 1/15 part in ongeveer 7 vierendeel morgen hooijland in Mastenbroek in het Voorsterslagh vanouds genaamt de Stoffies en sulks voor een somma van 60 gulden. F217 – Op 1 november 1732 heeft Jacob Noordman, Gerrit Alberts Noordman en Remmelt Wijchers tesamen bekent gemaakt dat zij hebben aangekogt op 11 october 1732 van Gerrit Bargman, Harmen Gerrits en Jacob Zijse hun 2/5 parten in 3 morgen weijdeland in Mastenbroek in het Hogebruggenslagh. En dan nogh hun 2/5 parten in ongeveer zevenvierendeel morgen hooijland in het Voorsterslagh vanouds genaamt de Stoffies, en sulks tesamen voor 518 guldens. **Stoffies moet dus Hoffies zijn, niet goed gelezen door Henry..of is dit andere grondIs Jacob Sijze niet met een dochter van Claas Gerbrechts getrouwd ?Andre Westerkamp heeft die Jacob in zijn lijn, volgens mij.
-
Janny Lalkens
Waarschijnlijk kom ik zelf in
Waarschijnlijk kom ik zelf in mijn kwartierstaat bij een zus van die Claas Gerbrechs uit. Ik denk bij Aaltje Gerbrechs, maar dat moet ik ook nog eens goed in kaart brengen. Via Arnoldink, Schrooten, Egbertje Engberts van den Valkenberg zou dat dan mogelijk zo kunnen zijn..In die 6 jaar dopen, die ik bekeek, zag ik nog wel een aantal keren gedoopte kinderen van Gerbrech Claasen en de zus van Willemtje Wichers, die Aaltje Wichers, de 2e vrouw van Gerbrech. Als het wel zo is, dat ik bij Gerbrech Claasen uitkom, ben ik meen ik van een dochter uit het eerste huwelijk. Ik zag vanavond de erfuiting.Als iemand 6 kinderen krijgt en hertrouwt en dan de eerste 6 jaar geen kinderen krijgt, zijn er uit dat 2e huwelijk waarschijnlijk geen kinderen. Maar eventueel kan Evert Berents wel hertrouwd zijn na 1675 en dat er toen een Jennigje Everts is geboren. En dan nog meer kinderen? Of gaat het in die akte als ze broer en zusters schrijven over een paar kinderen uit Willemtjen haar eerste huwelijk? Daar waren 3 dochters en 3 zonen. Mogelijk 2 zonen overleden.Ik ben een beetje steekproefsgewijs de doop van die 6 kinderen aan het zoeken. Ik heb eerst dec. 1655 tot dec. 1659 bekeken. Geen kind van Hermen Alberts, eerste man van Willemtje Wichers in die tijd gedoopt. En in heel 1649 ook al niks. Ik had toch zeker minstens 1 van de 6 ergens gehoopt te vinden. 6 kansen! Niks. Lieten ze de kinderen eigenlijk wel dopen in Zwolle?Misschien morgen eerst maar eens het huwelijk van Willemtje Wichers en haar eerste man Hermen Alberts gaan zoeken in Zwolse trouwboeken? En verder gaan met doopboeken op zoek naar Jennigje Evers en dan mogelijk met een andere moeder dan de misschien al wat oude Willemtje Wichers? Ik was tot 1 jan. 1676 gekomen en Jennigje haar eerste huwelijk was in juni 1694. Dus dat hoeft al niet meer zoveel jaren.Kan de familie van Gerrit Alberts Noortman tussen 1710 en 1729 die grond met de naam De Hofjes ook hebben gekocht van Jennigje Evers en haar broer en haar zussen? Dat het dus niet om familie gaat, maar dat de grond door verkoop bij de Noortmannen terecht is gekomen?
- ria van bessen
Ja, alles kan in principe..
Ja, alles kan in principe..Maar hoe dan ook Jennigje heeft als voogd Evert Berents Noordman .. en als zij nou gewoon zijn dochter zou zijn, dan heeft ze nog 1 broer en een paar zussen.Mogelijk halfbroer/halfzussen. Het is deze grond - de Hofjes, dus aangekocht door Evert Berents Noordmanf125 - 1 dec 1680 - Richter Bernard Holt. Keurnoten Hermannus Holt en Rudolphus Crans. In het Gericht is verschenen Hendrickjen Herms van Amerbeeck, weduwe van zaliger Lubbert Albers, in dezen geassisteerd met haar kleinzoon Adam Miltenbergh als momber. Zij verklaarde voor haar en haar erfgenamen voor een somma van penningen, haar comparante te danke voldaan en betaald, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Evert Berents en Willemtjen Wijchers, eheluiden, en hun erfgenamen hun comparantes stukje land genaamd de Hofjes, groot 1 1/4 morgen, gelegen in Mastebroeck in dit kerspel van Zwolle in [het] Voorster Slagh in een kampje van twee [-], en 1 1/2 morgen, zijnde onverdeeld tussen haar comparante voornoemd en de kinderen van Jan Derxen Roobour, met zijn raad en onraad, recht en gerechtigheid daartoe behorende.Dan is er toch een verbinding Albert én Evert Berents én Gerrit Alberts... die zich ook Noorman noemt.Dat lijkt me toch helder of niet? Evert is niet hertrouwd.Hij is nog gehuwd met Berentje volgens f125 - 1 dec 1680 Ene Albert Herms is voogd bij zijn zus Hendrikje Herms vlgs f461 - Eodem [9 dec 1699]Er is nog 1 RK Albert Herms rond 1720, dus wel uitkijken geblazen..maar ik heb niet de indruk dat de Albert uit 1699 die RK is.Wel dit nog gevonden29-10-1700Gerrit Jansen wedener endeEvertjen Everts jongdochtS.G. Hendrick DercksH:G: Aelbert Evers vrou ende vrou van Hermen Everts[hij] moet erffuijtinge doen] = niet te vinden in ZWOLLEuit dit huwelijk:Dem 16 maart 1701Evert s. van Gerrit Jansen en Evertien EvertsDen 12 sept 1705Evert s. van Gerrit Jans en Evertje Everts Wijcher Herms is bewezen getraceerdGerrit Herms is bewezen getraceerdAlbert Herms en Hendrikje Herms ?? ook kinderen van WILLEMTJEdan zijn dit al vier kinderen. Wicher Herms zijn nazaat is Roelof Wijchers NoordmanGerrit heeft 2 dochters, 1 jong overledenAlbert zijn nazaten ... ?en dan blijft over ene JACOB Noordman zoon van ?
- ria van bessen
Stoffies is dus inderdaad
Stoffies is dus inderdaad fout.Het is deze grond - de Hofjes, dus aangekocht door Evert Berents NoordmanZwollerkerspel f125 - 1 dec 1680 - Richter Bernard Holt. Keurnoten Hermannus Holt en Rudolphus Crans. In het Gericht is verschenen Hendrickjen Herms van Amerbeeck, weduwe van zaliger Lubbert Albers, in dezen geassisteerd met haar kleinzoon Adam Miltenbergh als momber. Zij verklaarde voor haar en haar erfgenamen voor een somma van penningen, haar comparante te danke voldaan en betaald, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Evert Berents en Willemtjen Wijchers, eheluiden, en hun erfgenamen hun comparantes stukje land genaamd de Hofjes, groot 1 1/4 morgen, gelegen in Mastebroeck in dit kerspel van Zwolle in [het] Voorster Slagh in een kampje van twee [-], en 1 1/2 morgen, zijnde onverdeeld tussen haar comparante voornoemd en de kinderen van Jan Derxen Roobour, met zijn raad en onraad, recht en gerechtigheid daartoe behorende. Dan is er een verbinding Albert Herms/Albert Everts/ c.q. Albert Noordman én Evert Berents Noordman én Gerrit Alberts... die zich ook Noordman noemt.
-
Janny Lalkens
Volgens mij is dat stuk grond
Volgens mij is dat stuk grond, die "Hofjes" inderdaad heel belangrijk om hopelijk ooit nog eens de ouders van Gerrit Alberts Noordman te kunnen vinden. En dan denk ik, dat we Willemtje Wijchers helemaal moeten gaan onderzoeken: vanaf haar doop, haar beide huwelijken, dopen van haar 6 of mogelijk meer kinderen enz. En dat geldt ook voor Evert Berents, hoewel die uit Dalfsen/Emmen kwam. Eerst wil ik met Willemtje verder gaan, maar het is herfstvakantie en dan loopt alles zo ongepland, dus het kan de komende tijd even wat langer gaan duren.Dat ik die Hofjes zo belangrijk vind, komt o.a. door "getransporteerd aan Evert Berents en Willemtjen Wijchers, eheluiden EN HUN ERFGENAMEN."Wie waren dan toch die erfgenamen?1. Jennigje Everts. Eerste huwelijk van haar in 1694. Willemtje Wijchers hertrouwt in 1669 met een Evert. Is deze Evert Berents de vader van Jennigje Everts? Gekeken in de doopboeken van Zwolle, periode april 1669 tot 1 april 1679. Geen doop van een Jennigje Everts gevonden. Jennigje kon niet met 14 of 15 jaar al trouwen, dus ik ben gestopt met zoeken in eind maart 1679 2. Jennigje noemt ook bij hertrouwen naar Dalfsen, dat haar broer en zussen mede erfgenamen zijn.3. Gerrit Alberts Noordman, zijn zus Derkje Alberts en haar man Jan Martens, Gerrit zijn broer Harmen Alberts, die in 1729 sterft, kinderloos??, en het zoontje van zus Aaltje Gerrits, die getrouwd was met Willem Jacobs, beiden voor 1730 overleden. Dit echtpaar laat 1 zoontje achter: Hendrik Willems.Bovenstaande mensen zijn toch die erfgenamen, op wat voor manier dan ook? Ligt er een link van de moeder i.p.v. via de vader van Gerrit, Derkje, Harmen en Aaltje naar die Jennigje Everts? Of is er een link van die moeder van de 4 kinderen naar Willemtjen Wijchers? Ik heb in de periode april 1669 tot april 1679 ook geen gedoopte Albert gevonden, die als vader een Evert Berents had. Wel een gedoopte Albert Everts als zoon van Evert Jansen en Wibbe Jansen, nl. op 30 januari 1677 gedoopt. Dat lijkt me de familie Neuteboom uit Spoolde toe. De Albert Everts, die we eerst als vader voor de kinderen Gerrit, Derkje, Harmen en Aaltje hadden, woonde in 1694 al voor de Sassenpoort in Assendorp volgens Zoutgeld 1694 en om daar zelfstandig als familiehoofd te kunnen wonen, moet je voor 1677 geboren zijn.Kan het bijvoorbeeld wat betreft die erfgenamen om kleinkinderen of zelfs achterkleinkinderen van Willemtje Wijchers en haar eerste man Hermen Alberts gaan? Of eventueel kleinkinderen van haar en Evert Berents? Ik kan echter geen kinderen van Evert vinden. Elders gedoopt?Uit het eerste huwelijk heten Willemtje haar kinderen:Geessien, Aaltijn, Albert, Wichert, Henrikijn, Gerrit. Vader: Hermen Alberts op den Oort.Was Geessien of Aaltijn of Henrikijn de moeder van Jennigje Everts en had die vrouw nog een zoon en nog wat dochters, zijnde de broer en die zussen van Jennigje?Was Geessien, Aaltijn of Henrikijn de moeder of oma van de 4 kinderen van Albert Noordman? Nam Albert de achternaam van zijn vrouw dan over? Of heette hij Albert Gerrits, zoon van Gerrit Herms uit Willemtje haar eerste huwelijk?Ik wil meer weten over Willemtjen Wijchers. En over de eventuele huwelijken van haar 6 kinderen en of dat kleinkinderen heeft gegeven.
- ria van bessen
Janny, ik heb al in een
Janny, ik heb al in een andere post een aantal kinderen van Willemtjen aangegeven, als getrouwd met..Dat je geen dopen kunt vinden is jammer, maar zoals je zelf weet missen er best wel veel dopen in Zwolle. Omdat er kinderen opduiken in testamenten e.d. waarvan er geen doop te vinden is.Dus nu ook weer.De grond is de verbinding - Evert koopt die grond en niet zijn voorzaat.Dus waarom Willemtjen verder uitzoeken?Het zou mijn inziens dan beter zijn om aktes te vinden betreffende de Hoffies.Wie daar verder grond heeft aangekocht, buiten Evert en zijn vrouw. Maar even wat anders?Er wordt niet gereageerd op dit topic door de starter.Verdere gegevens worden ook niet gegeven, dus het nageslacht van Gerrit Noordman.Er lopen meer Noordmannen rond, dus is dit de goede Gerrit... ??? Of is de vraag gesteld omdat er gewoon een Gerrit Noordman wordt gezocht.Ik bedoel, ik heb meer te doen en dit doe ik als hobby, in mijn vrije tijd.Iets meer respons van de topicstarter zou dan wel op zijn plaats zijn ...
-
Jacob Albrecht
Hallo Ria,
Hallo Ria,Hier dan een reactie. Ik heb eerst geprobeerd om alle gegevens op een rijtje te zetten maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik nog niet gereageerd had. Maar goed, wat voor gegevens heb je nodig over het nageslacht van Gerrit Albers Noortman?Groeten Jacob
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2En dit is het bewijs betr. Jennegien Everts ..509. Schoutambt ZWOLLE / buurschap Berkum. - blz. 748 De helfte van een stuck lant, genaamt de Noest, met het buitendijks lant, genaamt het Weertien, daer aen achter aen de Maatgraven, in het carspel van Swoll, buirschap Berkum gelegen, ende gesproten uit het erve Naminck tot Berkum. In 1718: "... waarvan de wederhelfte toebehoort Jan Hendricksen Rydeduck ...".N.B. Afgespleten van nr. 507. 1705 okt 3 (xi:17)Jannechyn Everts, vrouw van Claas Gerbers, na de dood van haar vader Evert Berents, onder hulderschap van Lambert van Lingen. Geen doopakte, toch een bewijs.