Meilink?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Mark

Meilink?

Bericht door Mark » 31 okt 2014, 13:46

Beste allemaal,In mijn zoektocht naar de Hakkemarsen (vorig bericht), kwam Ria van Bessen met onderstaande voor mij verrassende inschrijving. De herkomst moet dus in Averlo worden gezocht. Kijkend in de volkstelling van 1748, dan kan gezien de huizenlijst "Groote Milik" alleen maar een verbastering zijn van Groot Meilink. In 1748 zijn er twee mannen met die naam, maar geen van hen heet Barend/Berend. Voor ik er verder induik: ik weet dat er veel naar Meilinken is gekeken. Als iemand Gerrit Barendze kan plaatsen, dan graag bericht zodat er geen dubbel werk wordt gedaan.Met groet,Mark1776-02-02 - Gerrit Barendze Groote Millik in Averlo onder Colmsch., en Janna Hermanusse(n) op den Grote Kots onder Raalten, beide thans aan den Noort woonende bij Derk Noortman - Getroud in Colmsch. 18 Feb. 1776 - (Onder)trouw Colmschate, RBSO 175

ria van bessen

Mark, ik denk niet dat het

Bericht door ria van bessen » 31 okt 2014, 19:25

Mark, ik denk niet dat het Meilink is maar Middelink. volgens Olst RC 1811woont in Hengforden op 3BGerrit Middelink beroep daghuurder- vader = Berent ,moeder = Geertruihij is 76 jr en geboren in 1744 te Colmschateouders dood en beroep vader was landbouwerHij is alleen genoteerd , geen vrouw, geen kinderen vermeld en dan zouden dit zijn vader kunnen zijn, ... een gokje hoor !!moeder klopt nietColmschate trouw RK28 octob. 1723 festo Sim. et Jud. - Bernardus op Grood Middelink in Averloo cum Joanna fil. van Daggevoort. In fac. Eccl.  

Mark

Beste Ria,

Bericht door Mark » 31 okt 2014, 19:58

Beste Ria,De gereformeerde inschrijving geeft nog wat nadere informatie. De vader lijkt goed te zijn, de moedersnaam niet. Zij lijkt itt tot de katholieke tekst ook geen Daggevoort van geboorte te zijn: 02-10-1723 Berent Berentz j.m. soon van w. Berent Tonisz op Groot Middelink metJanna Janssen j.d. wonende bij Tonis op Daggenvoorde in Linde O.C.attest gegeven na Wesepe den 20 Octob.

carolina

Mark,

Bericht door carolina » 01 nov 2014, 09:26

Mark,Berend hertrouwt in 1735:Hellendoorn:11-06-1735 Berent Berents wed. van wijlen Janna Janss op groot Middelink in Overlo te Wezepe en
Geertruidt Teunis j.d. van ‘t Loenink te Haarle
WezepeColmschate RK:25-06-1735 Bernardus wed. op Groot Midlink in Overlo med Geertruij dogter van Loenink te Haarle
in fac: EcclUit dit huwelijk heb ik 3 kinderen (RK gedoopt Colmschate):Joannes 23041736Antonia 26121741Teunis 07041744 Joanna is trouwens wel een Daggenvoorde. Zij is gedoopt op 23-01-1701. Haar ouders waren Jan Hendriks op Daggenvoorde en Geesken Jans Ganseboom. De genoemde Teunis op Daggenvoorde is haar stiefvader. 

Mark

Ha Carolina,

Bericht door Mark » 01 nov 2014, 14:27

Ha Carolina,Geweldig, hartelijk dank voor deze aanvulling!Groet,Mark

ria van bessen

Het lijkt er op dat Berend

Bericht door ria van bessen » 01 nov 2014, 15:30

Het lijkt er op dat Berend nog een keer is getrouwd?Colmachate 26 november 1752 - matrimonio junct st. Beerent Grootmiddelinck uijt Overloo en Teune Veltkam uijt Hete. In facie Eccl. 

Mark

Ha Ria,

Bericht door Mark » 01 nov 2014, 18:16

Ha Ria,Ik denk eerder dat hij een zoon is uit het eerste huwelijk. In Wesepe vind ik onderstaande inschrijving die hem j.m. noemt. Hoop er vanavond nader naar te kunnen speuren. Wel zien we hier vermeld "hoe ze aan elkaar gekomen zijn"...grMark 26-11-1752 Berent Berents j.m. soon van Berent Groote Middelijk, metTeune Jansen j.d. van wijlen Jan Veldkamp, thans dienende aan den Beerninkin Averlo

Jeanet Schreur

Groote Milik is

Bericht door Jeanet Schreur » 03 mar 2015, 10:40

Groote Milik is waarschijnlijk Groot Middelwij(c)k of Groot Midlijk. Dat is een bestaande boerderij aan de Midlijkerdijk in Averlo.Er is pas een boek geschreven over de buurtschappen Averlo en Frieswijk: Gewoon Averlo en Frieswijk. Zie website met contactadressen: www.boekaverlofrieswijk.nl.Ik ben wel geïnteresseerd in jullie zoektochten en informatie want ik woon er.Met groet van Jeanet

ansmeijlink

Ben hier al jaren mee bezig

Bericht door ansmeijlink » 12 mar 2015, 15:00

Ben hier al jaren mee bezig en heb ondertussen begrepen dat Middelink ook wel Meilink is.Nog steeds bezig met tussenpozen, en vond een Harmina Klein Meilink overleden in Okkenbroek 1803, vrouw van Jan Bruil, maar nu vindt ik ze weer terug, en dan heet hij Jan Tweestok:22-10-1774 Jan Tweestok j.m. in Okkenbroek onder Colmschate met Harmina Barendse Meijlink j.d. onder Holten dog te Bathmen ingeschreven en door versuijm van een week kreegen te Colmschate het Eerste Gebode den 30 Oct. att om te trouwen na Bathmen den 19 Novemb. 1774.  Als zij overlijdt in 1803 heet ze Harmina Klein Meilink, en hij heet Jan Bruil.  Dan vindt ik een zoon van hem:  25-10-1756 14-11-1756 Gerrit Janssen Tweestok j.m. zoon van wijlen Jan Tweestok in Okkenbroek met Willemina Jansen j.d. van Jan Sloots onder Markelo beide dienende aan de Grote Meilink in Averlo. Zou dit puur toeval zijn, zijn moeder is een Harmina Brends Meilink van Holten, en ze gaan dienen op Groot Meijlink in Wesepe. Of zou hier verder gezocht moeten worden naar een familieverband? Hartelijke groet ans meijlink  

Jeanet Schreur

Ans,

Bericht door Jeanet Schreur » 07 jun 2015, 10:24

Ans,In het Stadsarchief Deventer; zoekopdracht Middelwijk, vond ik onderstaande info met namen die door jullie genoemd worden.officiële naam:Groot Midlijk-Groot Middelink naam:Groot Middelwijk omschrijving:Mombers zijn: Derk Berents op de Kappe en Lubbert Berents op de Winkel. Momberstelling (met handmerken). bron:ID 857 (Schoutambt Colmschate; rechterlijk archief) nr. 42, blz. 215datum:4-08-1690  plaats:Diepenveen  buurschap:Averlo  eigenaar:   bewoner:Berent Berents (Groot Middelwijk) (ovl). x Swane Teunissen  oudst bekende vermelding:1499  oppervlakte: prijs: afgebroken:Nee     officiële naam:Groot Midlijk-Groot Middelink naam:Groot Middelwijk omschrijving:Mombers zijn: Willem Malberg en Jan Hietbarg. bron:ID 857 (Schoutambt Colmschate; rechterlijk archief) nr. 46, blz. 38datum:25-06-1735  plaats:Diepenveen  buurschap:Averlo  eigenaar:   bewoner:Berent Groot Middelwijk x Janna Janssen  oudst bekende vermelding:1499  oppervlakte: prijs: afgebroken:Neenr. op kaart:141   officiële naam:Groot Midlijk-Groot Middelinknaam:Groot Middelwijkomschrijving:Heeft 4 kinderen onder 10 jaar en 1 kind boven 10 jaar. Heeft 2 dienstboden en 1 inwonende.bron:Kopieen groen, nr. 77 (lijst van huisgezinnen) blz. 19-20datum:1748  plaats:Diepenveen  buurschap:Averlo  eigenaar:   bewoner:Berent Groot Middelwijk x Geertruij Lohninck (ovl)  

Plaats reactie