Familienaam Van der Steeg(e)
-
MartvdS
Beste Ria
Beste RiaIk reageerde op je vraag: En waar is het huwelijk van Jantje die met Hendrik van Raalte huwde, is zij ook een dochter?Ik heb daar informatie voor gebruikt die ik ter beschikking had en doe dat met beste eer en geweten.Het is voor mij ook even een zoektocht om alle informatie aan elkaar te knopen.Dat je je 'bij de neus genomen voelt' is natuurlijk niet de bedoeling. Al de info die je geeft, archiveer ik en wordt zeer op prijs gesteld. Laat dat duidelijk zijn. met groet, Mart
- ria van bessen
Ik vind het fijn om te lezen
Ik vind het fijn om te lezen dat je de informatie die ik in dit topic heb aangedragen op prijs stelt.Ik hoor wel vaker dat ik mensen soms bedelf met informatie die vaak ook nog verder gaat dan de vraag. Maar mijn ervaring is dat wanneer je de zoektocht 'breed' houdt, er via andere soms niet zo logisch lijkende 'lijnen' verrassende verbanden kunnen worden aangetoond. Met name de voogden kunnen je verder terug in de tijd brengen. In dit geval is Gerrit Hendriks als oom van Vaderszijde én die ook huwt als jm in 't Buiten Gasthuis te Zwolle de moeite waard om verder mee aan het werk te gaan.Maar archiveer eerst maar, dan hoor ik het ter zijner tijd wel, mocht je dat dan nog willen.
-
BrigitteSteeg
Beste Mart,
Beste Mart,Als je Opa Marten van der Steeg 1899, zoon van Hendrik van der Steeg 1873 Zwartsluis en Christina van Wiggen 1875 Kralingen is, heeft hij meerdere zussen en broers, mijn opa Hendrik is dan een van deze broers.Ik heb een aantal jaren geleden mijn stamboom uitgezocht, alleen staat deze op een oude pc.Mvg. Brigitte van der Steeg
-
MartvdS
Beste Brigitte,
Beste Brigitte,Jouw gegevens kloppen 100%. Mijn naam voluit is ook Marten, vernoemd naar Opa Marten. Leuk!Welicht kan ik je toesturen wat mijn vader heeft uitgezocht. Daarin zitten ook vele Hendrikken.Is jouw stamboom nog te redden uit het digitale moeras?met groet, Mart
-
BrigitteSteeg
Beste Mart,
Beste Mart,Wat leuk om te lezen dat we verre familie zijn, mijn opa is Hendrik geboren 26 mei 1907 en hij was 8 jaar jonger dan jouw opa.Helaas heb ik geen idee of er nog iets te redden valt van mijn oude PC, ik ga zeker nu een poging wagen.Het zou heel lief zijn als je de gegevens van je vader zou willen delen met me.Hoe wil je dit sturen?Groetjes Brigitte
-
MartvdS
Beste Brigitte,
Beste Brigitte,Ik kan je dat mailen, stuur je gegevens aan martsteeg@gmail.com. Het zijn twee word documenten.opsturen kan ook,Met groet, Mart
Onlangs zag ik dat Gerrit
Onlangs zag ik dat Gerrit Hendriks (x Marta Asjes) en Jan Gerrit Hendriks van der Steege voorkomen in de kwartierstaat Visscher – Stoel, als nr. 182 en nr. 372. Klaasjan Visscher koppelt beide broers aan Hendrik Gerrits en Aeltje Jans. En toelochting bij die ouders is: 20-2- 1769: Hannes Hendrix en Margareta Wissinks, de eerste knecht en beide provenaren in 't binnengasthuis alhier, beide gaande en staande, maken een testament op de langstlevende, nadat er vooraf 'bij honorable titel van instittutie aen sijn vader Hendrik Gerrits en moeder Aeltjen Jans of die van de selve sijne test. dag mogen beleven hadde gegeven de legitime portie deselve na regte competerende' [ORA Zwolle, testamenten, nr. 120]Deze Hendrik Gerrits en Aeltjen Jans zijn dus niet fictief. Maar of ze de ouders van Gerrit en Jan Gerrit zijn? Klaasjan Visscher maakt het wel aannemelijk.In de transcriptie van Peter Klunder van trouwen Zwolle komt voor:08-01-1764 Hans Hendriks van Emmen j.m. int Binnengasthuis en Margaretha Wissink j.d. mede aldaarS.G. Gerrit Hendriks H.G. vrouw RekmansZijn getuige zou dan de Gerrit Hendriks van hierboven zijn.Verder refereert Klaasjan Visccher aan 0197.1 Ambtman van het Stift Essen - 2.438. Stadsgericht Zwolle / buurschap Assendorp. Hans Hendriks schenkt het leen aan zijn broer Gerrit Hendriks en die doet het weer door aan zijn dochter Hendrikje Gerrits en haar man Steven Timmerman, die voorkomen als nr. 91 en nr. 90 in de kwartierstaat Visscher - Stoel.(tekst enkele keren aangepast door mij)
- ria van bessen
De reeks van KlaasJan Visser
De reeks van KlaasJan Visser is mij onbekend, maar ik vind het knap gevonden, de link tussen Hannes Hendriks en Jan Gerrit Hendriks.Het klopt ook, alleen heet de vader Hendrik Jans volgens het ORA van Dalfsen.Hun kinderen zijn Jan Gerrit, Gerrit, Hannes, Janna en Willemina.Als er interesse is voor meer bewijs, dan verneem ik dat wel.
Transcriptie doopboek Dalfsen
Transcriptie doopboek Dalfsen:7-2-1717 Jan Gerrijd zoon Henrik Janssen Aaltien Janssen Te Emmen12-11-1719 Gerrijd zoon Henrik Janssen Aaltien Janssen Te Emmen31-1-1723 Hannes zoon Henrik Janssen Aaltien Janssen Te Emmen4-4-1727 Henrik zoon Henrik Janssen Aeltien Janssen Te Emmen Vrijdag23-10-1729 Janna dochter Hendrik Jans Aeltien Janssen Op de Hofbree te Emmen19-6-1735 Willemtien dochter Henrik Janssen Aeltien Janssen Te Emmen Zoeken op Hofbree leverde het volgende op: begraven te Dalfsen 1774-05-03 Aaltjen Jans Hofbree wijlen Hendrik Hofbree EmmenProbleem (?) is echter neef Hendrik Harms, momber en neef van vaders zijde van de kinderen van Jan Gerrit in 1769. Van wie moet hij een zoon zijn? En hoe oud moest je zijn om momber te worden? Trouwen van Janna en Willemtien heb ik niet gezien, maar beide lijken me erg jong om in 1769 al een volwassen zoon te hebben.Ook vreemd vind ik (door Klaasjan Visscher bij opmerkingen bij Jan Gerrit):1744, den 25 Decemb. op attestatie van Zallik ingekomen. Jan Gerrits Hendriksz servus van Hendr. Zwakenberg. [lidmatenboek Mastenbroek]Hoewel hij dezelfde kan zijn als:1742-12-23, Jan Gerrits gaat met attestatie naar Zalk [lidmatenboek Generale Index Zwolle]1742, Jan Gerrits wonende bij Willem hendriks in Veekaten met attestatie van Zwol [lidmatenboek Zwolle]En in 1750 weer lid in Zwolle (?) (j.m. in het Buijten Gasthuijs). Mijn interesse is overigens puur algemeen genealogisch, geen van de personen komt voor in mijn kwartierstaat.