Nicolaas Rathslag

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Als ik de tijd zo bekijk, kan

Bericht door Janny Lalkens » 16 jan 2015, 14:37

Als ik de tijd zo bekijk, kan die vroege Andries, waarvan de vrouw ondersteuning van de Lutersche Armenkamer krijgt, ook nog wel een broer van Marten Hamer zijn geweest. Men benoemde ook wel broers en zussen.

ria van bessen

Niet om jouw gegevens

Bericht door ria van bessen » 16 jan 2015, 17:13

Niet om jouw gegevens allemaal te controleren, maar meer om een plaatje van alles te krijgen waardoor ik hoop meer informatie betr. Raadslag boven water te krijgen, viel me op dat er in het begraafboek dus ook nog deze Hamel zitten..25 11 1785 - De vrouw van Merten Hamel voor dito Poorte, van den Armen11 mrt 1788  - Een kind gen. Hendrijk Hamel voor de Kam. Poorte, v.d. Armen29 11 1794  - Andrijs Hamel voor de Kamper Poorte, van den Armen.Deze zijn bekend neem ik aan? Wat me ook opviel is het 2 x overlijden van een Klaas Wesselson als zoon van Wessel Andries..Klaas 25 aug. /1 sept.1799 Ng Vollenhove schutter ovl. 1-12-1831 oud 33 jr. moeder heet Anna Maria Radslag vader Wessel Wesselsonen ? nog een Klaas oud 51 jr.  overleden in 1851 ouders Wessel  Andries Wesselson en Margaretha RaadslagWaren er 2 x een Klaas ? Moeder heet ook anders. 

blauwe_parel

Ria,

Bericht door blauwe_parel » 16 jan 2015, 22:40

Ria,Vanmiddag heb ik alle Hame* doorgenomen en ben die van jouw ook tegengekomen.De vrouw van Merten Hamel ov. 1785 zal mijn voormoeder zijn.Een groot raadsel hoe ze heet! Op het Internet kom je wel eens -met een groot vraagteken- tegen ene Magtelt Middenderp (of zo) omdat ze samen met Merten getuige is geweest in 1769 bij het huw. Raadslag X Hamers.                     Maar ik vond een Magteld Middelderp die in 1736 met Berent van Slooten was getrouwd. Geen idee wanneer Berent eventueel overleed.Merten (Marten/Martin) overleed in 1809, de vader van Andries en Anna Clara.    Hij was in 1769 getuige bij O.T. voor Nicolaas Raadslag, zijn schoonzoon dus.In 1777 wederom O.T. getuige nu voor Gerrit Mook zijn schoonzoon want dochter Anna Klara was weduwe geworden.Er doet in 1784 ene Andries Hamer belijdenis (Luth.).In 1788 staat ene Andries Hamel borg voor Lodewijk Kunst.In 1789 staat ene Andries Hamer borg voor Ari TingIn 1794 komt een Andries Hamel voor in Resol. Schepenen en RadenWelke Andrys er in 1794 overleed weet ik nog niet. Er zal ongetwjfeld een connectie zijn vanwege de namen, woonachtig voor de Kamperpoort en arm.Hendrik Hamer ov. 1888 is een zoon van Andries Hamer & Geertje Kienhorst (Kienos/Kinos/Kunes/Kunos). Dan het gezin Wessel Andries Wesselson (Wessel Andries) & Johanna Margrieta Raadslag.Je hebt het goed gezien dat er 2x een Klaas Wesselson voorkomt, direct na elkaar. Het is voor mij een volkomen raadsel waarom, terwijl beiden volwassen zijn geworden. De een is zeker vernoemd naar zijn Opa Nicolaas Raadslag, maar de andere? Ik heb aan vaders kant geen voorvader, oom of broer kunnen vinden die ook Klaas heet.Ik heb alleen de info een beetje anders:Klaas  #1, geb. ca 1798 te ws Vollenhove, mobile schutter, ov. 12-11-1831 in MiddelburgKlaas #2, geb/ged. 25-08-1799/01-09-1799 te Vollenhove, ov. 1851 te Steenwijk.Johanna Margrieta Raadslag heeft veel variaties in haar voornamen:Johanna Margrieta/Anna Maria/Anna Margaretha/Grietjen. Margaret

ria van bessen

Bedankt voor de toelichting!

Bericht door ria van bessen » 16 jan 2015, 23:18

Bedankt voor de toelichting!Die Andries overleden in 1794 kan niet de broer zijn van Anna Clara ?Is zijn weduwe soms hertrouwd ... omdat hij genoemd wordt in 1794 .. voor de schepen en raden. Er moet dan igg een akte zijn. En er is nog steeds de momberstelling die niet bekend is van de hertr. van Anna Clara.**Mook komt ook in Steenwijk voor - en daarom de vraag wat deden ze in Vollenhove... was Wessel ook eerst soldaat ..? Komt Nicolaas Raadslag soms in Vollenhove binnen en vertrekt dan later naar Zwolle ??De trouwboeken van Vollenhove zijn niet bewaard gebleven en dat is misschien de reden dat het huwelijk niet gevonden kan worden.Steenwijk NG 1802-07-11Jan ter Horst en Maria Mook, getuige Johanna Margreta RaadslagGerret 1800-02-16In Steenwijk wordt trouwens gewoon Ng gedoopt, niet Luthers.**Het viel me op de 'verkeerde naam' van de moeder van Klaas. Ik bedoel Anna kan Johanna zijn, Margrieta is vaak gewoon Grietje. ...Maar  dit is  Anna Maria.**en als laatste deze 231-10-1751 Marten Lambers j.m. sold: onder het 2de Battaillion Orangie Vriesland metAnna Catrina Das j.d. in de WaterstraatH:G: d' wed: Antonij Maasde Bruidegom Rooms sijnde heeft den Eed gedaanBruids moeders consent is ook ingekomen. 28-04-1755 Marten Jochems j.m. granadier onder 't 2de Bataljon van Oranje Nassouw metCatriena van Heussen j.d. aan de Sassenp.tS:G: Laurens AndriesH:G: de moeder Komt Laurens [Louwrens] trouwens voor in de tak Wesselson ?**Ik zal kijken of ik Middeldorp kan traceren. Berent van Slooten klinkt trouwens RK.  

Janny Lalkens

Ria, ik was een paar dagen

Bericht door Janny Lalkens » 16 jan 2015, 23:29

Ria, ik was een paar dagen geleden ook op zoek naar Middendorp ( dat was toch een huwelijksgetuige?) en zag er eentje met als plaats van herkomst Dalfsen. Ik meen dat ik toen in 1741 voor de Camperpoort zat te lezen en dan in de kolom waar vandaan.

Janny Lalkens

Bericht 2 :

Bericht door Janny Lalkens » 17 jan 2015, 00:46

Bericht 2 :Voor de Camperpoort 1741 nr. 155 op blz. 159 na 1742: Berend van Sloten X Machtelt Middendorp van hier touwslager 3 kinderen  Gereformeerd eigenaar van het huis dat ze huren: Antoni Bos Ik meen me te herinneren dat dat "van hier"meer bij hem stond, achter zijn naam. En dat ik dat van Dalfsen las was bij een andere Middendorp.Aanvulling: er staat "van hier" tussen Berend van Sloten en Machtelt Middendorp in. Op de eerste regel staat zijn naam, dan op de 2e regel het woord  "en" en dan op de 3e regel haar naam. Dat   "van hier" staat op de 2e regel, naast "en ". Waarschijnlijk komen beiden uit Zwolle. 

Janny Lalkens

Bericht 3. 1741 of 1742,

Bericht door Janny Lalkens » 17 jan 2015, 01:05

Bericht 3. 1741 of 1742, inwoners buiten de Camperpoort: Jan van Ommen, afkomstig van hier [hoewel hij Van Ommen heet] X Hermina Middendorp, afkomstig van Dalfsen, gereformeerd, met 1 kind. 2 huwelijken:22-8-1768  Hugo Middendorp J.M. op den Dijk X Aleyda Kok j.d. op het Eijland                S.G. Gerard Venebrug                H.G. Maria Middendorp 28-11-1768 Francis Visser, Roomsch, J.M. X Egberdina Wolters J.D. beijde voor de Camperpoort               S.G. Jan Schonewolf               H.G. Hermine Middendorp   [Zij had meen ik ook een zus Reintien]Misschien is deze Hermine de Hermine die in 1742 met Jan van Ommen getrouwd was.Ik vond deze namen, toen ik vorige week zocht naar Marten Hamer/Hamel.

carolina

Waarschijnlijk zijn er geen 2

Bericht door carolina » 17 jan 2015, 10:55

Waarschijnlijk zijn er geen 2 zonen Klaas geweest. Als je kijkt naar de originele overlijdensakte van 1831 in Middelburg, dan blijkt dat later de naam Klaas Wesselson en zijn gegevens zijn veranderd in die van Cornelis Willig!Er lijkt dus maar 1 Klaas te zijn en die is in 1851 is overleden.https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,343048401  

blauwe_parel

Reuze bedankt Carolina,

Bericht door blauwe_parel » 17 jan 2015, 13:51

Reuze bedankt Carolina,Ik heb inmiddels de Klaas #1 verwijderd uit mijn bestand, wel zo rustig voor dit gezin ;)  Paste ook helemaal niet.Maar wat een blunder bij het opmaken van betr. akte! Margaret

blauwe_parel

Janny wat een gezoek he!

Bericht door blauwe_parel » 17 jan 2015, 14:55

Janny wat een gezoek he! Maar ik vond dit, zie 14-05-1736:http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zw ... pdfMagtelt komt dus uit Amsterdam!In Amsterdam gevonden:http://stadsarchief.amsterdam.nl/archie ... =20&z=bHij heet Berent, zij Middeldorp.Nu is nog steeds de vraag waar en wanner zij geboren is maar vooral of zij later gehuwd is met Marten Hame*. Margaret

Plaats reactie